De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door gjvonk »

Nergens, maar ik begrijp dat je je aangevallen voelt? Dat is jammer, dat is niet mijn bedoeling. Je vraagt adviezen? Ik deel onze 12 jarige ervaringen, waarvan 11 met een buscamper.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door Bob Diesel »

Mensen hebben idee over wat en hoe
Als iemand met eerdere ervaring jou vertelt dat het iets anders zal gaan
Ja dan word jou idee een beetje onder uit gehaalt ::S

Echter een maal zelf de ervaring op gedaan ,kom je tot de ontdekking
Die gast met de ervaring had toch gelijk :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door PaulBng »

Charlotte,

Aangezien je voor het eerst met een camper opstap gaat, een tip in een hele andere categorie..

Wanneer je ergens aankomt, en net je stoeltje hebt neergezet om een lekker biertje te drinken, is het niet prettig om er achter te komen dat je weer met de camper op stap moet om je inkopen te doen, omdat de winkel net te ver weg is... Als die er al is.

Wanneer je vertrekt, en je weet nog niet wat je aantreft op je volgende stek:

Eerst (indien van toepassing)
- wc legen
- grijs water dumpen
- schoon water inslaan

Dan bij de eerst volgende gelegenheid
- tanken
- boodschappen doen

Dan pas aan je etappe beginnen....


Paul
Gebruikersavatar
Aagje
Berichten: 1652
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 14:30
Locatie: Rotterdam

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door Aagje »

Ach weet je, in de loop der jaren ontwikkel je een manier van reizen die je het beste past. Die verschilt voor iedereen.
Ga gewoon op de manier die je in eerste instantie voor ogen had en misschien ontdek je deze vakantie al dat de volgende keer er heel anders uit gaat zien.
Zelfs wij, na nu 4 jaar een eigen camperbus, beseffen soms na de vakantie dat het héél anders had gemoeten en dat we weer veel te veel kilometers hebben gemaakt. Dat is vaak het probleem als je nog werkzaam bent ......een gebrek aan tijd en toch heel veel willen in 2 á 3 weken.
Ik maak altijd een globale reisroute met dingen die we dan onderweg willen zien of doen. Negen van de 10x houden ons niet aan het schema en verlaten we de geplande route,soms om het weer, of dat we ineens een andere ingeving krijgen. Dat is zo heerlijk aan niet reserveren en een camper, het zwerven. Wens je heel veel reisplezier.
P.s reserveren in mei zou ik niet doen ( behalve misschien in Kroatië??)
Laatst gewijzigd door Aagje op za 05 feb 2022, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door Zadowolony »

Tja, en waar hou je van. Wij blijven altijd minimaal 3 of 4 dagen op een plek omdat we steeds de omgeving fietsend of wandelend willen verkennen. En dan pas weer door. En nooit langer dan een halve dag rijden.
Betekent dat we in twee weken niet ver komen.
(Gelukkig hoeven we daar niet meer op te letten).
Dus wat is jullie beeld van vakantie?
Crossen of beleven?
Gebruikersavatar
plotterwelt
Berichten: 156
Lid geworden op: za 06 apr 2019, 10:23
Locatie: Oss

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door plotterwelt »

Heb ook sinds 3 jaar eein Camper .
Zijn altijd in Duitsland gebleven .
Paar dagen hier en dan weer iets verder.
Wij fietsen graag , dus bergen is niks .
In de vakantie gaan we dit jaar naar boven in Duitsland , 3-4 plaatsen van een paar dagen.
Zo zijn snel 14 dagen om.
Hou van vakantie , ver rijden wil ik in de vakantie niet , dan zou ik een vlieger nemen.
Maar lekker genieten met de vrouw in Duitsland bevalt heel goed.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door AadenAnke »

Charlotte75 schreef:
za 05 feb 2022, 17:45
AadenAnke schreef:
za 05 feb 2022, 13:33
120 km per uur gemiddeld is dus constant 140/150 trappen betwijfel of je dat lang volhoud. Ik niet, dat is constant in uiterste concentratie rijden! Nu rij ik al 44 jaar een uurtje of 40/45 perweek met groot spul. Ik vrees dat je na die 2 weken echt aan vakantie toe bent. 2 weken zeg 12 nachten ivm schoonmaken halen brengen ga niet verder dan Zuid-Frankrijk zelfs dat is al een eind.
Dacht het busje al eens eerder op de foto en in het echt te hebben gezien :lol:

Gr Aad
Waarom denk je dat ik 150 km per uur ga rijden? Ik probeerde met "gemiddeld" alleen duidelijk te maken dat we geen oud busje rijden en ons wat makkelijk op de snelweg kunnen verplaatsen als dat nodig is. Ik rij zelf 500 km per week en heb aardig wat ervaring achter het stuur en alle vakanties rijdt ik ook helemaal zelf dus geheel onervaren ben ik niet.
Als je 120 km per uur gemiddeld wil rijden moet gewoon keihard trappen dus echt de teller zoveel mogelijk op de 140/150 houden! 500 km per week de meeste dagen doe ik er meer. Je gaat met een onbekend voertuig naar onbekend gebied de wegen zijn net iets anders ingericht dan je gewend bent de wegbewijzeging is net iets anders vraagt dus extra concentratie zelf ervaren beroeps chauffeurs vinden rijden in den vreemde extra vermoeiend

Gr Aad
Gebruikersavatar
mcpeet
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 03 apr 2019, 13:15

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door mcpeet »

Plan vooral via welke weg je naar München/Oostenrijk wil gaan rijden!!!!
Gisteren middag zijn we vertrokken uit Schladming en geslapen tussen München en Nürnberg. Daar vandaag om 9 uur weg gereden en om 17 uur aangekomen in Berkel en Rodenrijs. Tom/tom had in Schladming route via Stuttgart, Koblenz, Venlo en Eindhoven bedacht. Die route hebben we met kerst gereden. Een hele fijne route om met personen auto te rijden (vooral op zondag). Maar het is grotendeels een 2 baans weg. Indien je daar veel vrachtverkeer hebt is het met je camper bijna onmogelijk om gemiddeld 120 per uur te halen. Met onze personen auto lukte dat amper.
We zijn vandaag de 3 afgereden, bijna allemaal 3 baans, maar ook veel weg werkzaamheden en behoorlijke heuvels. We hebben echt heel goed door kunnen rijden maar gemiddelde van 100 km amper gehaald. Dat harde rijden is leuk, maar er ontstaat ook een soort draaikolk in je dieseltank. Dus vaker tanken. Op eens 3 baans weg is het dus makkelijker om vrachtverkeer in te halen zonder iedere keer het overige verkeer te hinderen. Vooral heuvel op is dat heel fijn.
eura-mobil-profila-t-675-sb
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door AadenAnke »

Heb je knap door getrapt Peet

Gr Aad
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door MarceldeHoog »

Wij zijn altijd kilometer vreters geweest, en er achter gekomen dat dit bij camperen eigenlijk niet de manier is. Ons “record” was een 7000km in 3,5 weken, maar ook gewoon in 3 dagen naar Griekenland gereden paar jaar geleden.

Ga je camperen, en ben je tijdgebonden, maak je het beste kilometers naar de streek waar je heen wilt, en rij je ter plaatse kortere stukjes. Zeg max 200km. Dan doe je tenminste meer dan alleen autorijden. Voor 2 weken zou je plan dus best lukken maar dan zou ik persoonlijk alleen Kroatie als doel nemen, zodat je daar de tijd kunt nemen om wat te zien.

Wij gaan in Januari een rondje Spanje Portugal doen, en ook daar geldt: doorstomen tot Spaanse grens, daarna korte etappes. Lekker relaxed dus :) Overigens rijden we niet boven de 100: de bus kan het wel, maar ik heb gemerkt dat het gewoon minder relaxed is om te jakkeren met een bus.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door TestCase »

Al plannen voor volgend jaar?

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door CaradoT135 »

Bekijk als het zo ver is eerst waar het mooi weer is en bepaal dan waar je naar toe gaat. In de tijd dat ik huurde reed ik met mijn auto volgeladen met mijn eigen spullen naar de verhuurder. Daar aangekomen alles overladen, mijn auto op het terrein van de verhuurder parkeren en de vakantie kon beginnen. Afhankelijk wat de bestemming was reed ik richting Moezel of richting Fulda om daar te overnachten. De volgende dag sta je met een beetje doorrijden en de nodige rust in midden Frankrijk of in Slovenië. Maar 14 dagen vond ik wel erg aan de korte kant, daarom heb ik dat maar een paar keer gedaan, drie weken beviel mij beter.
Je kan in mei ook prachtig weer in zuidwest Duitsland hebben, ook daar kan je best 14 dagen plezierig vertoeven.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door kampo »

@Charlotte
Bedenk dat je hier ook antwoorden en ervaringen krijgt uit de hoek van +70 jarigen. Sommigen zijn al +20 jaar niet meer aan het werk.
Natuurlijk hebben ze ervaring, maar hun tijds en reis indeling valt moeilijk te vergelijken met die van jou als werkende klasse. Je hebt er die het toch proberen :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door gjvonk »

Wij werken ook nog steeds, zitten ook vast aan schoolvakanties en een maximum aantal verlofdagen en we willen op vakantie graag mooi weer en niet hele dagen autorijden maar ook rust. Daarop zijn dus zijn onze ervaringen gebaseerd. We zoeken een "zonzekere" verblijfsregio en die zijn met name in winter-, voor- en naseizoen verder weg. In een verblijfsregio doen we kalm aan, rijden korte afstanden, bekijken dingen in het gebied, genieten van de zon en nemen rust, enz. Een korte afstand is 50 tot 100 km. In b.v. Portugal of Kroatië kan 50 km binnenweg zomaar 2 uur reistijd in beslag nemen.

Regio Valencia? Ruim twee en een halve dage "planken" op de autosnelwegen. Midden-west Portugal? Drie dagen hard rijden over de autosnelwegen. Kroatië? Drie dagen hard rijden: qua kilometers weliswaar minder ver dan Portugal maar: meest logische en snelste route is door Duitsland via München (een traject met veel file kansen) door Oostenrijk en via de Karawankentunnel (gegarandeerd file in het schoolvakantie seizoen) en Slovenië.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie