Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Gijs68
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 aug 2021, 22:13
Locatie: Barneveld

Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door Gijs68 »

In verband met gezondheidsredenen van mijn vrouw zou het prettig zijn om soms de gehele camper tijdens rijden aanvullend te kunnen koelen mbv de aanwezige dakairco.
De cabineairco redt het niet om bij warm weer de gehele bus voldoende te koelen.
Nu heb ik onderstaande bedacht en wil graag even sparren of ik geen denkfouten maak en of dit zonder hele grote problemen mogelijk is of dat ik mijn accu’s (of andere zaken) vroegtijdig ga vernielen. Ik weet dat ik beter over kan naar lifepo4 maar dat is momenteel even niet de vraag!
Huidige situatie;
Ik heb een Ducato euro6 buscamper met (naar mijn beste weten) een 140A dynamo, een Schaudt laadbooster WA121545 ingesteld op AGM/C3/45A en Schaudt EBL 119 (met daarop, middels beaut SR220 Duo Digital, nog een 160Wp paneel aangesloten). Dakairco is de Telair clima e-van 7400H met 18A/4140W startstroom en 4A/920W verbruik. 2x AGM Varta LA95 huishoudaccu.

Nu wil ik (ten behoeve van die hoge startstroom) een 2500(/5000) omvormer inbouwen met een omschakelautomaat tbv walstroom. De omvormer komt ca 2 meter bij het accupakket vandaan en wil ik aansluiten met 35mm2.
Klopt het dan dat ik, als ik zou willen, een uur lang tijdens rijden de airco kan inschakelen (praktijk zal af en toe een half uurtje zijn waarschijnlijk). Ik dacht dan veilig te zitten en kan het natuurlijk ook nog met BMV monitoren. Even los van bijladen tijdens het rijden zou ik dan toch 920W:12=77A verbruiken in 1 uur? Werkelijk nog iets hoger misschien door verliezen in de omvormer? Ik ga ervanuit dat de booster tijdens rijden zijn werk doet en het accupakket dus ook nog bijgeladen wordt waardoor de daadwerkelijke verlaging van Amperes in de accu veel minder zal zijn? Kunnen de accu’s dit bolwerken? Vergeet ik andere zaken? Heb ik info vergeten te geven?

Alvast bedankt voor jullie reacties
Groet Gijs

Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
Camper-T
Berichten: 1180
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Dakairco op hh-accu tijdens rijden



Bericht door Camper-T »

Ik denk dat je het hele verhaal redelijk doordacht hebt. Het hele concept staat of valt met de accu's en de omvormer.

De 95Ah accu's kunnen netto 50% ofwel 45Ah leveren, dus 2 parallel geeft automatisch 90Ah c.q. 90A een uur lang.
Een omvormer is gemiddeld 90-95% efficient dus 77A uit de airco en een beetje naar de omvormer zal werken.
Met voldoende dikke kabels en goede contactverbindingen tussen de accu's en de omvormer moet dit gaan lukken.

Je zou je nog even kunnen verdiepen in de opstartstroom van 18A bij 230V want dit is volgens Telair maar 100msec.
https://www.telecobenelux.eu/shop/campe ... nditioner/
Misschien is het daarom niet nodig om een hele zware omvormer te nemen die dan uiteindelijk maar 30% is belast.
Stuur de fabrikant of leverancier van de omvormer anders eens een mailtje, hoe en wat de 100msec 18A/4140 Watt.

Je kunt overigens ook nog voor een Victron Multi Plus kiezen, dat is een omvormer en acculader in 1, wel zo handig.
Misschien kun je Victron, of verkopers als De Stroomwinkel, Blue Powershop, etc. vragen om een omvormeradvies.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
DJSmiley
Berichten: 4041
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door DJSmiley »

In theorie zou het kunnen ja. Of je het moet willen is een 2e. Je gaat de accu's goed op z'n d*nder geven, zeker bij loodaccu's. Je verbruikt meer dan dat je kan opladen.

Omvormer zo dicht mogelijk op de accu. Met 2m afstand en dergelijke verbruikers moet je aan 50mm2 of eerder zelfs 70mm2 denken. Die omvormer zal anders in storing springen bij het opstarten.

Met 2 uurtjes rijden heb je dus zo'n 150Ah verbruikt. Je hebt dan netto 60Ah uit je accu's gehaald. (2x77 - 2x45)
Met 2x95Ah loodaccu's ben je dan al een eind richting leeg. Je hebt 95Ah netto bruikbaar (50%) maar dat zal nog wat lager uitvallen doordat je toch relatief hoge stromen eruit trekt (Peukert effect). Al met al denk ik dat 2 uur dan wel zo'n beetje de max is, en je accu's zullen niet lang meegaan. (+ je komt met ongeveer lege accus op de volgende plek aan)
Bij een langere rit zul je de accu's tever leegtrekken en moet de airco al uitgezet worden om schade te voorkomen.
En als de accu's wat ouder zijn en die volle 95Ah al niet meer hebben wordt het zoiezo een lastig verhaal.

Ik denk dat het piekvermogen nog wel gaat, dat is geen minuten lang. Geen idee hoe lang een omvormer het piekvermogen kan leveren, maar ik gok dat je met bv een Multiplus Compact 2000 al een heel eind zou kunnen komen. Die 4000W is het piekvermogen, maar soms kunnen ze (heeel kort) nog wat meer aan en als dat maar een hele korte tijd is kan dat voldoende zijn om die airco al op te starten
Laatst gewijzigd door DJSmiley op di 01 feb 2022, 13:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door Metor »

'T is op het randje maar het zou moeten kunnen om de airco max. 1 uur te laten draaien onder het rijden.
Je booster levert 45A naar de hh accu en stel 90A verbruik uit de hh accu (via omvormer met verlies).
Dus 45A verbruik uit 2x95Ah AGM accu's gedurende 1 uur max. De hh accu's zullen dan na 1h ca. 25% extra ontladen zijn.
  • Zorg ervoor dat de hh accu's vol zijn voordat je vertrekt.
  • Neem een echte sinus omvormer aangesloten met duimdikke kabels zo dicht mogelijk bij de hh accu's.
  • De hh accu's moeten in nieuwstaat zijn om dit vermogen te kunnen verwerken.
  • En na het gebruik 1 uur van de airco zeker 3 tot 5 uur rijden tot de airco weer ingeschakeld kan worden.
    Hier zou bv een 150Ah lifepo4 goed ingezet kunnen worden om de wachttijd te bekorten tot 1,5 uur.
  • En houdt je accumonitor goed in de gaten.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10186
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door Peter LMC »

Op het moment dat je rijdt dan is dat accu verhaal eigenlijk niet zo van toepassing.
De dynamostroom (max 140 amp) wordt dan gebruikt om de airco te voeden.
De accu's zijn er dan voor om wat stroom bij te leveren als je bv stationair draaiend bij een verkeerslicht staat
en/of de opstart stroom mee te helpen.
En kort gezegd; Ja dit gaat onder het rijden mits je een en ander goed berekend en bekabeld hebt.
DJSmiley
Berichten: 4041
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door DJSmiley »

TS heeft een booster die 45A max levert. Dan kan die dynamo wel 1000A zijn bij wijze van, maar er gaat niet meer dan die 45A 'naar achteren' en de rest moet toch echt uit de accu komen in de huidige setting

Nu is 45A nog een redelijke booster, dus dat scheelt. Als ik t zo zie kan dat ding wel meer leveren, tot 70A, afhankelijk van de settings, dus dan zou het nog wat beter te doen zijn, maar als ik t even snel bekijk lijkt dat icm het lithium profiel te zijn.

Zeker als dat ding 70A kan leveren, EN er een lithiumaccu in gaat, dan wordt het wel heel goed mogelijk.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door pwhooftman »

Peter heeft in principe gelijk dat de hh-accu van ondergeschikt belang is omdat tijdens het rijden de dynamo de benodigde stroomsterkte levert. Maar, er zit een laadbooster tussen die nu op 45A ingesteld staat, dus de dynamo draagt niet meer bij dan 45A. De laadbooster zou ingesteld kunnen worden op 70A zodat de dynamo meer bijdraagt, dan is bijna genoeg voor het hele airco gebruik. Dit alles mits de bekabeling naar en vanaf laadbooster en hh-accu ook voldoende dik is uitgevoerd.

Nog een ander idee: in de woonruimte een scheidingsgordijn o.i.d. monteren zodat de (via de motorairco) te koelen ruimte een stuk kleiner wordt?

Edit DJSmiley was me voor :-)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9180
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door gjvonk »

Is het niet verstandiger om naar een 12/24 volt airco installatie te zoeken? Ik weet dat ze bestaan: truck cabines zijn er soms ook mee uitgevoerd. Zoiets bijvoorbeeld?
https://www.amperewinkel.nl/product/ind ... yvEALw_wcB
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door Kroppie »

is de motorairco niet uit te breiden?
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Gijs68
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 aug 2021, 22:13
Locatie: Barneveld

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door Gijs68 »

Dank voor jullie reacties.

Het puntje van de 100 msec 18A zal ik even voorleggen aan omvormer leverancier. Wellicht kan ik dan inderdaad naar een iets lichtere nog.
Het genoemde uur was even als rekenvoorbeeld. In de praktijk zal het af en toe een half uurtje worden vermoed ik.
En bij voorkeur helemaal niet. Al heb ik persoonlijk niets tegen heel mooi weer :D Maar daar is vrouwlief niet mee geholpen...

Kabeldikte gaat dus naar 50 mm2 dan? Beter safe dan sorry. Achter de bijrijdersstoel vind ik eigenlijk geen optie ivm mogelijk beschadigen etc. Dus kom toch op plekje onder de bank uit. Ik had Stroom (Amp.) x afstand x 0,2 = kabel mm2 (quadraat-millimeter) aangehouden en kwam dan dus op 80A x 2m x 0,2 = 32 mm2

Voor zover ik kan zien op de site van Schaudt kan de laadstroom in 4 stappen van 45A naar 70A los van het type accu.
Maar kan een loodaccu wel tegen 70A laden? Of maakt dat niets uit? Kabeldiktes zoals nu toegepast zal ik in ieder geval goed gaan checken en indien noodzakelijk verzwaren.

Edit...2 reacties gemist tijdens typen.
Voor beide reacties eigenlijk zelfde antwoord. Ik hoop dat ik het niet vaak nodig zal hebben. Omvormer is ook voor andere zaken te gebruiken en ik wilde eigenlijk toch al een (kleinere) omvormer inbouwen. Andere airco (motorruimte of 12/24v op dak) is nog weer een investering op zich. Maar hou het wel in achterhoofd! Thx
Laatst gewijzigd door Gijs68 op di 01 feb 2022, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Gijs

Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9180
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door gjvonk »

Waar denk je dan aan Jos? Ik weet dat Ducato taxi bussen uitgerust worden met een extra kachel unit, van een extra airco unit heb ik nog niet gehoord. En als je de capaciteit van de motorairco al uitgebreid krijgt, dan moet je de koele lucht ook nog naar achteren krijgen. Dat is nu al vaak "standje diepvries achter het stuur" om in de leefruimte er iets van te voelen.

Capaciteit uitbreiden van de motor airco betekent in ieder geval een zwaardere pomp, dus meer belasting van de V-snaar. En betekent dat ook een grotere buitenunit voor de radiator en een grotere binnen unit in het autokachel huis? Bestaan die en past dat?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door Kroppie »

is voor mij ook een vraag, of en hoe het eventueel mogelijk zou zijn, maar niet geschoten is altijd mis
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door Ahjwinth »

Ik heb een telair van 600w. Ik dacht iets van de 5600 versie, ik weet het niet precies meer maar wel dat hij 600w elektrische vermogen vraagt. Ik had deze eerste op een 800w omvormers (z’n blauwe) maar deze kon de start stroom niet leveren. Eind vorig jaar de elektrische installatie omgebouwd en een 2500w omvormer geïnstalleerd, deze kan de start stroom makkelijk aan. Hij is niet 1 keer in alarm gegaan.
Ik doe hetzelfde nu, tijdens het rijden gaat de dak airco aan en leveren de zonnepanelen / dynamo het benodigde vermogen.
De dynamo levert maximaal 28.2 Volt en de zonnepanelen 28.6 volt. Hierdoor hebben de zonnepanelen altijd de voorkeur om het benodigde vermogen te leveren en de huishoud accu vol te houden. Het resterende deel komt van de dynamo.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Plaats reactie