Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?
Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?
een 24 volt installatie dus, wel een hele boel anders dan 12volt
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?
Peter LMC schreef: ↑di 01 feb 2022, 14:10Op het moment dat je rijdt dan is dat accu verhaal eigenlijk niet zo van toepassing.
De dynamostroom (max 140 amp) wordt dan gebruikt om de airco te voeden.
De accu's zijn er dan voor om wat stroom bij te leveren als je bv stationair draaiend bij een verkeerslicht staat
en/of de opstart stroom mee te helpen.
En kort gezegd; Ja dit gaat onder het rijden mits je een en ander goed berekend en bekabeld hebt.
Ik weet zelf niet of de dynamo het in deze voorbeeldsituatie wel leuk blijft vinden, om langere tijd erg veel stroom te leveren. Immers moet de dynamo ook stroom aan de motortechniek leveren inclusief de cabine-airco die in dit verhaal op standje max zal staan. Kan de dynamo dit aan?DJSmiley schreef: ↑di 01 feb 2022, 14:17TS heeft een booster die 45A max levert. Dan kan die dynamo wel 1000A zijn bij wijze van, maar er gaat niet meer dan die 45A 'naar achteren' en de rest moet toch echt uit de accu komen in de huidige setting
Nu is 45A nog een redelijke booster, dus dat scheelt. Als ik t zo zie kan dat ding wel meer leveren, tot 70A, afhankelijk van de settings, dus dan zou het nog wat beter te doen zijn, maar als ik t even snel bekijk lijkt dat icm het lithium profiel te zijn.
Zeker als dat ding 70A kan leveren, EN er een lithiumaccu in gaat, dan wordt het wel heel goed mogelijk.
Voor Gijs:
De 70A setting van de booster is niet voor loodaccu's bedoeld maar voor Lithium. Met jouw loodaccu's is 45A laadstoom het maximaal haalbare.
En heb je als eerder gezegd overwogen om een gordijn tussen de cabine en de camperruimte te hangen? Dat kan met weinig geld veel schelen...
Als afsluiting een goed bedoelde vraag: als je vrouw slecht tegen warmte kan, waarom kiezen jullie er dan voor om in warme landen rond te rijden?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?
Dat gordijn ga ik ook zeker overwegen.
Je vraag betreffende warme landen snap ik wel maar gaat helaas tegenwoordig niet meer op.
Ook in landen als Oostenrijk/Zwitserland/Nederland etc tegenwoordig af en toe temperaturen van 30 graden..
Spanje/Portugal/Italie etc zul je ons zomers niet tegenkomen!
Het zal ook niet vaak voorkomen dat het nodig is. Maar als ik het op een enigzins acceptabele manier voor elkaar kan krijgen dat ik het ook verder naar achteren koel(er) kan krijgen is dat mooi meegenomen voor haar. En dan zal de telair ook zeker geen uur aanstaan.
Je vraag betreffende warme landen snap ik wel maar gaat helaas tegenwoordig niet meer op.
Ook in landen als Oostenrijk/Zwitserland/Nederland etc tegenwoordig af en toe temperaturen van 30 graden..
Spanje/Portugal/Italie etc zul je ons zomers niet tegenkomen!
Het zal ook niet vaak voorkomen dat het nodig is. Maar als ik het op een enigzins acceptabele manier voor elkaar kan krijgen dat ik het ook verder naar achteren koel(er) kan krijgen is dat mooi meegenomen voor haar. En dan zal de telair ook zeker geen uur aanstaan.
Groet Gijs
Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?
Maakt niet veel uit, spanning hoger, stroom lager en hetzelfde vermogen. Ik heb alles omgebouwd van 12 naar 24 volt zodat ik zonder beperking kan laden vanaf de dynamo en kleinere leiding diameter kan gebruiken.
Het heeft ook nog als voordeel dat de solar omvormer het dubbele vermogen kan leveren bij gelijkblijvende stroom. Nu kan ik een extra paneel plaatsen zonder een extra omvormer.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?
In onze arto hingen we provisorisch tijdens warme ritten (?!) een dikke slaapzak achter de voorstoelen en dat was ook in Kroatie in de zomer meer dan genoeg.
Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?
En nooit nadelige effecten ondervonden van de temperatuur verschillen? Ik was in 1980 (!) met mijn ouders op familie bezoek in Toronto. Daar was toen al wettelijk vastgelegd dat in grote openbare ruimten als bibliotheek, gemeentehuis, winkelcentra, etc. het temperatuur verschil tussen ruimten met airconditioning en zonder (lees: buiten) niet meer dan 7°C. mag zijn in verband met het voorkomen van gezondheidsklachten. Van warm naar koud is een verschil van meer dan 7° C. niet hinderlijk. Andersom kan het ronduit gevaarlijk zijn. Mijn partner kan er b.v. niet tegen, die wordt er echt heel beroerd van.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: di 24 feb 2015, 19:55
- Locatie: Tiel
Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?
Even terug naar het probleem " te weinig capaciteit vande airco " is deze al gecontroleerd? Wij heb en ook, een ducato van 2007 met een opbouw van 7.2 meter en kunnen het wel 10 graden terug koelen bij 30 + buiten temperatuur. Je opzet zal best lukken denk ik. Maar in combinatie met een litium accu zou je ook bij een kleine tussen stop de airco kunnen laten doordraaien.
Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?
Dakairco op 230 volt via omvormer en 85 Amp. dynamo, hier al jaren in gebruik.
Gel accu,s 3stuks van 70 amp/h, Dometic 2200 airco, 2500 Watt omvormer.
Werkt gewoon uren aan 1 stuk!
Gel accu,s 3stuks van 70 amp/h, Dometic 2200 airco, 2500 Watt omvormer.
Werkt gewoon uren aan 1 stuk!
niet geschoten is altijd mis!
Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?
Velen hebben het je voorgedaan met een inverter op de kleinste 230V Dometic toestellen en zijn er van terug gekomen. Zelfs op veel grotere elektrische systeem. Een standairco (900-1800W) heeft veel minder koel vermogen nodig als de rij airco (uitbreiding achteraan is meestal 4000 à 7000W).
Je hebt begrepen dat je niet ongestraft een extra 70 à 80A uit de 140A dynamo kan trekken, bovenop het huidige verbruik dat je hebt. Dat is goed voor een test maar komt niet goed op lange termijn. Dit soort el-rij airco best rechtstreeks op de startaccu plaatsen. Dan win je alvast de DC/DC omzettingsverliezen.
De oplossing voor je probleem bestaat. En dat is dus niet een elektrische rij airco.
Monteer achteraan in het interieur een 2de verdamper. Met een passende set onderdelen wordt die aangesloten op het huidige AC dashboard airco systeem.
Ik heb er al gemonteerd of Ducato en Jumper. Met achteraan een extra koelcapaciteit van 4000W is het resultaat heel goed. Veel werk en je moet de plaats vinden (maken) tegen het plafond voor de extra verdamper. Iemand moet het monteren en een ander moet het meubel weer afwerken. Je hebt slechts een paar bedrijven die dit doen. Reken maar op 2800 à 3500 Euro inclusief montage.
Je hebt begrepen dat je niet ongestraft een extra 70 à 80A uit de 140A dynamo kan trekken, bovenop het huidige verbruik dat je hebt. Dat is goed voor een test maar komt niet goed op lange termijn. Dit soort el-rij airco best rechtstreeks op de startaccu plaatsen. Dan win je alvast de DC/DC omzettingsverliezen.
De oplossing voor je probleem bestaat. En dat is dus niet een elektrische rij airco.
Monteer achteraan in het interieur een 2de verdamper. Met een passende set onderdelen wordt die aangesloten op het huidige AC dashboard airco systeem.
Ik heb er al gemonteerd of Ducato en Jumper. Met achteraan een extra koelcapaciteit van 4000W is het resultaat heel goed. Veel werk en je moet de plaats vinden (maken) tegen het plafond voor de extra verdamper. Iemand moet het monteren en een ander moet het meubel weer afwerken. Je hebt slechts een paar bedrijven die dit doen. Reken maar op 2800 à 3500 Euro inclusief montage.
Groeten Kampo
Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?
Uit eerder verhaal van jou had ik begrepen dat het ook nu over een 24 volt systeem gaat.deutz schreef:Dakairco op 230 volt via omvormer en 85 Amp. dynamo, hier al jaren in gebruik.
Gel accu,s 3stuks van 70 amp/h, Dometic 2200 airco, 2500 Watt omvormer.
Werkt gewoon uren aan 1 stuk!
Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?
De opmerking over 24 volt kwam niet van TS hoor, maar van mij: ik suggereerde of het een idee was om te zoeken naar een laagspannings airco en gaf als voorbeeld dat er standairco's op trucks bestaan die op 12 of 24 volt draaien.
In reactie op alle ideeën en puur logisch redenerend: wat Kampo schrijft is denk ik het enige wat echt gaat werken. Je krijgt je camper in de winterkou rijdend immers ook niet warm met alleen de autokachel, dan is er ook additionele verwarming nodig.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
In reactie op alle ideeën en puur logisch redenerend: wat Kampo schrijft is denk ik het enige wat echt gaat werken. Je krijgt je camper in de winterkou rijdend immers ook niet warm met alleen de autokachel, dan is er ook additionele verwarming nodig.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?
Zo'n echte motorairco is by far de beste oplossing. Meer koelcapaciteit en veel effectiever, geen geklooi met omvormers en dikke bekabeling.
Klinkt als een hoop geld, maar een omvormer die dat ding via 230V kan voeden, installatie, kabels en eventueel accuupgrade is ook zeker niet goedkoop.
Klinkt als een hoop geld, maar een omvormer die dat ding via 230V kan voeden, installatie, kabels en eventueel accuupgrade is ook zeker niet goedkoop.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?
Hier nog een airco uitbreiding ...
Dient voor de hond die achteraan zit
Je ziet bovenaan het elektro magneetventiel zitten.
Op het dashboard wordt een aan/uit schakelaar toegevoegd.
De uitbreiding werkt enkel bij ingeschakelde dashboardunit.
Onder de motorkap zitten de speciale T stukken voor aftappen van hoge en lage druk.
Hoeveelheid koelgas gaat van 650 naar 900 gram.
Dient voor de hond die achteraan zit
Je ziet bovenaan het elektro magneetventiel zitten.
Op het dashboard wordt een aan/uit schakelaar toegevoegd.
De uitbreiding werkt enkel bij ingeschakelde dashboardunit.
Onder de motorkap zitten de speciale T stukken voor aftappen van hoge en lage druk.
Hoeveelheid koelgas gaat van 650 naar 900 gram.
Groeten Kampo
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?
En de condensor hoeft niet te worden vergroot?
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).