Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door kampo »

Dat van de voldoende grote condensor is een juiste opmerking.
Het antwoord is afhankelijk van het voertuigtype.
Ook kan je er nooit meer koeling uithalen als de compressor kan leveren.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
deutz
Berichten: 522
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 23:36
Locatie: tussen de rivieren

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door deutz »

In mijn mobiel heb ik gewoon 12Volt, ik werk wel met een 2de dynamo, ook 12 Volt.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door gjvonk »

Een 2e dynamo zal met een klassieke vrachtwagen dieselmotor en 0 motor / voertuig elektronica te doen zijn als je ook de 2e dynamosteun goed weet uit te lijnen en de spanning van de v-snaar goed krijgt. Ik ben bang dat die oplossing in een moderne technische Sevel neus, of chassis/cabine van welk merk dan ook, nog te realiseren is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Ahjwinth
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door Ahjwinth »

Ik heb niet een 2de dynamo geplaatst maar de dynamo die 35A / 28V =980W leverde vervangen voor een dynamo van 80A/28v=2.2kw. Met de 35A uitvoering zakte de boord spanning al in naar 25volt als de huishoudaccu werd geladen met 20A bij 12v. Daarom wilde ik deze al verzwaren. Nu gebruik ik de extra capaciteit om de dak airco te gebruiken. Als de airco aan staat en motor loopt levert de dynamo 60A dus ruim binnen het vermogen.

Ik kan me niet voorstellen dat een 14v/160A dynamo van een Ducato niet 800tot 1000w extra kan leveren om een dak airco op te laten draaien, evt icm met zonnepanelen.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door gjvonk »

Maar heb je aan die 1000 watt voldoende? Hoeveel koelvermogen blijft daarvan over? Kampo heeft 4000Watt airco vermogen toegevoegd als ik zijn bijdrage goed heb begrepen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Ahjwinth
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door Ahjwinth »

De dak airco die ik heb trekt elektrisch 600w. Maar zoals iedere warmtepomp krijg je dan 1600w koel vermogen. Dat is met Campo hetzelfde. De airco zal mechanisch van de motor ongeveer 1800 watt opnemen wat resulteerde in 4000w koelvermogen.

Samen met de elektrische verliezen van de omzetting van 12 of 24v naar 230v heb ik ruim voldoende aan 1000w elektrische vermogen van de dynamo.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door kampo »

Ik denk dat je vooral onderscheid moet blijven maken tussen de betere en de minder goede oplossingen. Waarmee ook gezegd wordt dat er verschillende mogelijkheden zijn om te koelen.

In stilstand koelen vraagt minder koelcapaciteit als al rijdend koelen.
Gebruikelijk is/was om de rijairco's omwille van de hoge noodzakelijke capaciteit met een V-snaar vanop de motor aan te drijven.

Als je een aircocompressor elektrisch gaat aandrijven vanuit een 12 of 24V dynamo dan is dat erg belastend zoals hier boven berekend. Een veelgebruikte vuistregel is van een dynamo met niet meer als 1/3 te belasten. In verband met de koeling.
Komt er dan op neer dat je dynamo overschot moet hebben en bij deze mogelijks langdurige belasting niet mag gaan oververhitten en ook niet in een zuiders klimaat als je de airco nodig hebt.

Zelf heb ik in de camper naast een airco uitbreiding met extra verdamper op de dashboardunit ook 2 elektrische airco's van elk 1800 Watt koelcapaciteit in de camper. Die worden niet tegelijktijdig gebruikt.
Voertuig dynamo is 3360 W maar gebruik ik enkel om de hh accu te laden.
De standairco's gebruik ik ... enkel in stilstand.
De ene stand verbruikt ongeveer 850 Watt/24V de andere iets minder.

Misschien ben je al rijdende tevreden met slechts 1800 Watt koelcapaciteit maar mij lijkt het weinig...
Het totale koelresultaat hangt ook af van de combinaties, isolatie, gordijntjes, ...
Als je continu 66A stroom uit een 12V dynamo wil halen, met de 1/3 vuistregel in je achterhoofd, 15% omzetting verliezen, dan zal de dynamo minstens 200A/14V (2800W) moeten zijn.
In een combinatie met het laden van een grote LFP accu pack dus nog iets groter.
Bestaat er een 250A Dynamo voor een Ducato ?
Of het allemaal kleiner kan en met minder reserve ?
Ik kan enkel voortgaan op mijn eigen tests en ervaringen...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Gijs68
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 aug 2021, 22:13
Locatie: Barneveld

Re: Dakairco op huishoudaccu tijdens rijden?



Bericht door Gijs68 »

Ondertussen 4 maanden verder. Wilde toch geen risico lopen met de "oude" AGM configuratie en heb 300A (2x 150A) Supervolt LifePO4 (onder bijrijdersstoel) en een Greencell INV15 3000/6000W ingebouwd en afgelopen 2 weken uitgebreid getest. De omvormer zit nu direct achter de bijrijdersstoel waardoor de kabellengte nog geen 60 cm is. Deze heb ik uitgevoerd in 70mm2 en afgezekerd met 250A
Dakairco extra bijzetten tijdens rijden geeft nu geen enkel probleem. Was met de oude setup met 190A AGM wellicht ook wel goed gegaan, maar nu geen centje pijn.
Blijkt dat de Telair Clima e-VAN 7200H lang niet constant de verwachte 80 A trekt. Bij een buitentemperatuur van 26 graden en een gevraagde binnentemp van 20 graden is het maar gemiddeld 27A. Pieken van 68,8A en daarna weer een hele poos maar 9,2A met als netto resultaat dat de dynamo harder bij kan laden (Nu 50A met de lifePO4 accu's) als dat de airco het eruit trekt. Ook bij stilstand uitgebreid getest. Na 5 uur en ca 115A vond ik het welletjes. Tussentijds wel ca 20A bijgeladen vanuit PV-paneel
Ook de Greencell omvormer (expres overgedimensioneerd zodat hij niet geforceerd hoeft te draaien) heeft er geen enkele moeite mee. De koelventilatoren zijn nog maar 1 x aangesprongen tijdens bedrijf.
Kan zelfs een lekker bakje nespresso pakken nu terwijl de dakairco draait :D
Al met al heel blij met de huidige setup en iedereen hartelijk dank voor de input!
Groet Gijs

Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
Plaats reactie