Mifi/WiFi-repeater: welke en wat?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Dirk Dreamer
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Re: Mifi/WiFi-repeater: welke en wat?



Bericht door Dirk Dreamer »

WiSpi schreef:……Of maak ik nu een denkfout en kan de Netgear wel aan 12volt verbonden worden. Ik lees dit nergens.
Heb een M2 maar denk dat de voeding dezelfde is. Laden is via usb , dus aansluiten op een usb uitgang. Of een usb lader (zoals je gebruikt voor de gps/telefoon enz op te laden) in de sigarenaansteker… of een vaste (inbouw) usb omvormer om 12Volt om te zetten naar 5Volt usb.

Voor 20€ ofzo kan je een passieve antenne kopen die je met zuignappen aan een raam bv kan hangen. Goedkoper (en waarschijnlijk beter) dan de huawei.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
CheeseheadsOnTheMove
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 12 dec 2021, 12:37

Re: Mifi/WiFi-repeater: welke en wat?



Bericht door CheeseheadsOnTheMove »

Aloys schreef:
ma 09 mei 2022, 21:10
Ik betaal € 35 per maand voor T-Mobil @Work: 30GB per maand in de EU én de VS, onbeperkt bellen en gebeld worden in dezelfde gebieden.
Binnen Nederland álles onbeperkt, dus ook de data. Voor € 15 meer krijg je een abonnement met 60GB per maand voor EU en VS.
Zijn mijn 30GB op binnen een maand, dan betaal ik die € 15 bij, krijg dan per omgaande 60GB en schakel de maand erop terug naar mijn abonnement van € 35.
Behalve de EU zit ook Zwitserland, IJsland en Noorwegen in het pakket.

Wij kijken geen TV in de camper en ik ben zuinig met filmpjes en streamen. Aan 1GB/dag heb ik voldoende voor heb bijhouden van mijn website(s), uploaden van foto's, WhatsAppen met 2 telefoons, gebruik van 2 tablets en 1 laptop.
Bedankt voor het delen. Dan heb je neem ik aan een jaar abonement? T-Mobile bied namelijk geen per maand opzegbaar oplossing. Ik heb nu voor mijn telefoon een abbo van Simpel die ik niet even kan upgraden naar onbeperkt internet helaas. Laat staan voor het buitenland
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mifi/WiFi-repeater: welke en wat?



Bericht door Aloys »

Ja, klopt. Ik heb een jaar abonnement. Ik had waarschijnlijk ook een goedkopere kunnen nemen, en dan voor de reis opschalen naar het duurdere abonnement om na afloop weer terug te gaan naar goedkoper. Ik mag mijn abonnement maximaal één keer per maand up- of downgraden.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Mifi/WiFi-repeater: welke en wat?



Bericht door WiSpi »

Dirk Dreamer schreef:
ma 09 mei 2022, 22:12
Heb een M2 maar denk dat de voeding dezelfde is. Laden is via usb , dus aansluiten op een usb uitgang. Of een usb lader (zoals je gebruikt voor de gps/telefoon enz op te laden) in de sigarenaansteker… of een vaste (inbouw) usb omvormer om 12Volt om te zetten naar 5Volt usb.

Voor 20€ ofzo kan je een passieve antenne kopen die je met zuignappen aan een raam bv kan hangen. Goedkoper (en waarschijnlijk beter) dan de huawei.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Bedankt voor deze informatie. Bespaart een hoop geld als dit mogelijk is.

Begrijp ik je goed, dat ik gewoon mijn Netgaer M1 24 uur aan stroom kan leggen met de batterij erin? Of is het zo dat ik de batterij kan verwijderen en dan een laadkabel kan aansluiten voor continue stroomvoorziening?

Ik zit te denken aan een 12Volt draad van de HH-accu naar een USB lader die meer meerdere USB ingangen heeft voor diverse zaken op te laden (telefoon, enz.) Eén van de USB krijgt dan een snoer naar de Netrgear M1. Is dit een goede denkrichting?

Wat mij nog niet duidelijk is waarom ik de 12 volt voor de Netgear M1 moet omvormen naar 5 volt.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Mifi/WiFi-repeater: welke en wat?



Bericht door Camperic »

Dirk Dreamer schreef:
ma 09 mei 2022, 22:12
Voor 20€ ofzo kan je een passieve antenne kopen die je met zuignappen aan een raam bv kan hangen. Goedkoper (en waarschijnlijk beter) dan de huawei.
Gezien de positieve ervaringen van meerdere personen hier zou ik dat niet aannemen zonder te vergelijken :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Dirk Dreamer
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Mifi/WiFi-repeater: welke en wat?



Bericht door Dirk Dreamer »

Ik bedoelde het positief… maar blijkbaar komt het negatief over.

Ik wou de Huawei niet afbreken , integendeel. Het zijn 2 totaal verschillende toestellen. Netgear is compact en met interne batterij , zodat het gewoon stand-alone een dag mee kan in de rugzak of tanktas van de motor , binnenzak zelfs. Als er ontvangstproblemen zouden zijn , is het toestel verplaatsen naar een mogelijk betere plek , de eerste ingreep , toch. En daarom is die batterij zo handig. (Off topic : zit al jaren op m’n moto te kloten met een tomtom rider 550 die niet wil verbinden/verbonden blijven met Tomtom services via smartphone hotspot. Dat is nodig om wegafsluitingen/wegenwerken en files onderweg te kunnen ontwijken en ook als ik onderweg een route maak ze draadloos naar de gps te zetten….want een laptop met usb enz heb ik natuurlijk niet mee. Gelukkig kan een route maken tegenwoordig ook op een smartphone of Ipad…..Alle verbindingsproblemen ineens opgelost door de Netgear mee te nemen want van de tomtom helpdesk ‘service’ zal het niet meer komen)

Kortom ik ben er blij mee en dus niet alleen als ik met de camper weg ben , maar heb de Huawei al aanbevolen bij vrienden.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Laatst gewijzigd door Dirk Dreamer op di 10 mei 2022, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Mifi/WiFi-repeater: welke en wat?



Bericht door appellover »

Hoop dat niet zo lang meer duurt dat we kunnen zeggen :” weet je nog de tijd dat we maar 40GB mochten roamen”.Maar zal nog wel ff duren met die scheve dataruil .Ideaal in heel EU onbeperkt data via 4/5 G.
Gebruik nu HEVC om tv te kijken ,gebruikt minder data zegt men maar of het echt helpt ?
Met mijn iphone 7 hotspot ging het prima maar ivm luiheid van iedere keer opnieuw inloggen toch maar mifi router .
Kreeg een Tenda router van de buurman (nu allemaal fibra) en die werkt ook prima.Zit geen batterij in en is 24/7 verbonden met USB .Voeding is net zoals de b 818 op 12 volt ,maar nu via een 3 amp booster aangesloten op usb-c .Geen stabalisator nodig.Alle usb aangsloten op de load uitgang van de Victron.Gebruik is 4 watt 12v.
Van Portugal naar Nederland ook op afgelegen plekken altijd voldoende snelheid om tv te streamen.Dus die 97% dekking klopt dus wel is mijn ervaring.
Ben blij dat ik het schoteltijdperk kon afsluiten.( Met dank aan xenet.es)

Afbeelding
Gr.Ron.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Mifi/WiFi-repeater: welke en wat?



Bericht door Camperic »

Dirk Dreamer schreef:
di 10 mei 2022, 10:08
Ik bedoelde het positief… maar blijkbaar komt het negatief over.

Ik wou de Huawei niet afbreken , integendeel. Het zijn 2 totaal verschillende toestellen.
:thumbup: :cheers:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Mifi/WiFi-repeater: welke en wat?



Bericht door PE1OPQ Theo »

We zijn nu een paar week op pad geweest met de Huwie, zo noemen we hem, en eigenlijk zijn we hem vergeten.
Gewoon net als thuis, werkt gewoon, geen uitval geen problemen als twee personen naar Ziggo TV kijken en de 3e druk aan het downloaden.

Theo
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Mifi/WiFi-repeater: welke en wat?



Bericht door WiSpi »

Ik heb de Huawei B818 aangeschaft (via MP). Heb ook nog de Netgear Nighthawk M1. Gisteren even wat metingen gedaan met speedtest.
Bij ons thuis en daar is op zich een redelijke goede verbinding. In de komende vakantie wil ik het ook eens doen in gebieden met een slechte dekking.

1. Netgear Nighthawk
1.a Zonder antenne en alle ramen dicht: Download: 60,9 Mbs//Upload: 1,75 Mbs
1.b Met de Netgear antenne, op het dak gelegd: Download: 91,5 Mbs//Upload: 12,8 Mbs

2. Huawei B818
2.a Zonder antenne en alle ramen dicht: Download: 50,1 Mbs//Upload: 7,28 Mbs
2.b Met Pointing Mimo 3 antenne, op het dak gelegd: Download: 77,0 Mbs//Upload: 15,4 Mbs

De winst van een antenne zit voornamelijk in de uploadsnelheid. De Huawei heeft zonder antenne al een iets betere uploadsnelheid dan de Netgear zonder antenne. Overigens geeft speedtest bij alle metingen aan dat ik snel internet heb. Zoals gezegd: deze meting is bij ons thuis.

Verschil in gebruik
De Huawei is vooral veel vriendelijker in gebruik. Je drukt op de 'aan' knop aan en even later heb je internet. De Netgear doet daar langer over en dan heb ik nog te maken met het opladen van de Netgear en het steeds weer aansluiten van de antenne, enz. Mijn Netgear Nighthawk M1 kan niet aan 12V stroom (wil wel, maar is daar niet voor gebouwd), dus je moet beter bijhouden hoe vol de accu is.

De Huawei heeft een veel betere inlogpagina. In het Nederlands, met veel instelmogelijkheden en soms ook voorzien van advies. Dus uiteindelijk gaat mijn voorkeur uit naar de Huawei.
De Netgear vind ik meer voor kampeerders (op de fiets of met rugzak).
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Mifi/WiFi-repeater: welke en wat?



Bericht door DJSmiley »

Ik heb geen externe antennes.
Nadeel van de huawei is dat je van 4x4 mimo (intern) teruggaat naar 2x2 bij externe antennes.

Tot nu toe is mijn ervaring met de huawei prima. De enkele keer dat ik te weinig bereik heb zet ik de huawei buiten (op t dak als t droog is) en dat gaat super.

Ik stond dit weekend op een festival, wat afgelegen tov de zendmasten in de UK. Veel mensen hadden geen internet, ik kon nog aardig mn ding doen. Zelfs yt op lage kwaliteit ging nog.

Ik weet dat oa greg virgoe en campervibe (youtubers) netgear hebben en toen ik hun sprak hadden die allemaal beroerder internet dan ik met mn huawei op t dak.

Zit nu in Peak District en daar idem. Plekken met 1-2 streepjes of no service op de telefoon… maar wel internet via de huawei
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Mifi/WiFi-repeater: welke en wat?



Bericht door Duco »

Kun je met de huawei bij roaming zelf kiezen welke provider je wilt gebruiken? Dit is bij mijn tp link helaas niet mogelijk.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Mifi/WiFi-repeater: welke en wat?



Bericht door DJSmiley »

Yep. Ik gebruik de Hilink app en kan automatisch kiezen, maar ook handmatig. Dan gaat ie, net zoals je telefoon, zoeken naar de aanwezige netwerken en kun je de gewenste kiezen.

Net nog gedaan omdat ik op Three zat en dat matig was, nu op EE een stabielere verbinding.

Uiteraard werkt dat alleen met de netwerken waarmee je provider kan roamen. Je kan dus wel een willekeurige provider kiezen, maar niet elke provider kan met elke provider in het buitenland roamen. Ik zit nu in de UK en kan met alle netwerken die ik getest heb roamen (O2, 3, Vodafone, EE) maar dat hoeft niet perse voor iedereen te gelden.

37F85DE9-E44C-4585-B061-FFC41B2A5CD0.png
37F85DE9-E44C-4585-B061-FFC41B2A5CD0.png (47.51 KiB) 314 keer bekeken
1A7C9E33-4270-4335-B752-834E1056C7EE.png
1A7C9E33-4270-4335-B752-834E1056C7EE.png (63.54 KiB) 314 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Mifi/WiFi-repeater: welke en wat?



Bericht door WiSpi »

Duco schreef:
wo 18 mei 2022, 20:11
Kun je met de huawei bij roaming zelf kiezen welke provider je wilt gebruiken? Dit is bij mijn tp link helaas niet mogelijk.
Volgens mij accepteert deze Huawei alle providers. Kan het nu niet even nakijken
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Plaats reactie