Hulp gezocht voor groot probleem
Hulp gezocht voor groot probleem
Mijn camper, een FIAT 290 Max, heb ik iets minder dan een jaar geleden gekocht.
Er was een probleem mee: De kachel en de koelkast deden het alleen als ik aan de paal stond.
Ik heb de camper toch gekocht, wetende dat mijn buurman mij zou willen helpen met het oplossen van het probleem.
We zijn begonnen om de basis van de electrische voorziening te vernieuwen: Nieuwe leidingen, nieuwe schakelingen om de volgorde van het laden van de accuus te regelen etc.
De kachel, de koelkast en de boiler krijgen we echter nog steeds niet aan de praat (geen ontsteking).
De camper naar een reparateur gebracht waar ik een goed vertrouwen in heb. Die heeft een onderzoek ingesteld en is na ruim drie uur tot de conclusie gekomen dat er zoveel dingen zijn die niet kloppen dat hij zich er niet aan wil wagen.
Wat nu? Mijn spaarcentjes zitten er in en ik vraag me af of ik het ooit goed kan krijgen. De kachel, een Truma uit 1993, is waarschijnlijk kapot (ontstekingsmechanisme).
Wie heeft ideeën of kan hulp bieden (tegen betaling) ?
Groet,
Pitor
Er was een probleem mee: De kachel en de koelkast deden het alleen als ik aan de paal stond.
Ik heb de camper toch gekocht, wetende dat mijn buurman mij zou willen helpen met het oplossen van het probleem.
We zijn begonnen om de basis van de electrische voorziening te vernieuwen: Nieuwe leidingen, nieuwe schakelingen om de volgorde van het laden van de accuus te regelen etc.
De kachel, de koelkast en de boiler krijgen we echter nog steeds niet aan de praat (geen ontsteking).
De camper naar een reparateur gebracht waar ik een goed vertrouwen in heb. Die heeft een onderzoek ingesteld en is na ruim drie uur tot de conclusie gekomen dat er zoveel dingen zijn die niet kloppen dat hij zich er niet aan wil wagen.
Wat nu? Mijn spaarcentjes zitten er in en ik vraag me af of ik het ooit goed kan krijgen. De kachel, een Truma uit 1993, is waarschijnlijk kapot (ontstekingsmechanisme).
Wie heeft ideeën of kan hulp bieden (tegen betaling) ?
Groet,
Pitor
Groetsels!
Pitor
Pitor
Re: Hulp gezocht voor groot probleem
Ben je bewustvan het feit dat er op printplaat van boiler een glazen zekering aanwezigis. En de kachel heeft waarschijnlijk onderin een ontstekings blokje gevoed doormiddel van een penlite .
Je koelkast kan een defect Piezo ontsteker hebben. Hoor je de wel klikken?
Gr. Toon.
Je koelkast kan een defect Piezo ontsteker hebben. Hoor je de wel klikken?
Gr. Toon.
Laatst gewijzigd door metatoon op wo 26 jan 2022, 13:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.
Mudanishinai de
Mudanishinai de
Re: Hulp gezocht voor groot probleem
Boiler printplaat met glaszekering nagekeken?,
Doet de koelkast het wel op gas?,
Anders wordt het meten en meten,
Nieuwe ontsteking kachel kan niet zo veel kosten,
Neem anders eens contact op met jasicamp in Leek,
gr.Dick.
Doet de koelkast het wel op gas?,
Anders wordt het meten en meten,
Nieuwe ontsteking kachel kan niet zo veel kosten,
Neem anders eens contact op met jasicamp in Leek,
gr.Dick.
Re: Hulp gezocht voor groot probleem
Pitor,…als ik dit lees,….De kachel en de koelkast deden het alleen als ik aan de paal stond …..denk ik meteen, heb je wel Gas aan boord? ,de koelkast op 12 V,werkt enkel,als de motor loopt,zo ja lees dan wat Toon schrijft, over de ( penlites) ,of ontsteking,dat je alle zekeringen gecontroleerd hebt,dient ,het begin te zijn ?
Hans
Re: Hulp gezocht voor groot probleem
Als de reparateur er na 3 uur onderzoek aangeeft er geen brood in te zien denk ik dat de zekeringen wel doorgemeten zijn. Ook zal er wel gekeken zijn of er gas aanwezig is en de kraan open staat. Dit wordt dus heel lang zoeken of je maakt een toevalstreffer, zonder geluk vaart niemand wel jullie zijn van alles gaan vernieuwen en veranderen en de reparateur geeft aan dat veel niet klopt. Zal dus ook nergens een schema van de wijzigingen zijn en origineel schema klopt waarschijnlijk ook niet meer. Met andere woorden een soort van ramp of speld in de spreekwoordelijke hooiberg. Ik zou beginnen met een losse noodvoeding en dan de apparaten op werking te controleren of werkend te maken. Succes
Gr Aad
Gr Aad
Re: Hulp gezocht voor groot probleem
Je weet het maar nooit.
Gister een garagist die een complete rotte alkoof al dan niet met opzet over het hoofd zag.
Gr. Toon.
Gister een garagist die een complete rotte alkoof al dan niet met opzet over het hoofd zag.
Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.
Mudanishinai de
Mudanishinai de
Re: Hulp gezocht voor groot probleem
een gewone garagehouder weer vaak meer van het auto gedeelte dan een camperdealer, die weet vaak meer van het camper/opbouw gedeelte, dus wat laat je waar keuren
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Hulp gezocht voor groot probleem
Je zal het in stukken moeten gaan hakken.
Dat je alle leidingen nieuw doet is ergens ook weer een voordeel, want dan begin je 'schoon'.
De kachel/koelkast/boiler zul je eerst individueel moeten testen. Is de boiler/kachel een gezamelijk ding? In het ergste geval die vervangen, maar vaak is reparatie prima mogelijk, onderdelen zijn goed verkrijgbaar.
Ik zou beginnen met de koelkast. Aansluiten op een losse fles met regelaar en gaan speuren. Heb je stroom? Hoor je m ontsteken? En zo verder.
Probleem is alleen dat veel dealers druk zijn, en geen zin/tijd hebben in dit soort klusjes. Zeker bij zo'n oude bus is het voor hun ook een risicovoller klusje, want wat komt er allemaal aan het licht.. dan hebben ze liever een recente bus wat voor hun veel makkelijker in te schatten is / te plannen is.
Daarnaast zijn puzzel/speurklusjes tijdrovend, en dus in arbeidsloon vaak snel duur. Ook dat geeft soms weer discussies die zo'n dealer liever overslaat. (Want 5 uur puzzelen en speuren is wel een stevige factuur, maar mogeljik nieteens opgelost - dus de klant is ontevreden)
Maar ook hier op het forum zit genoeg kennis. Je zult het alleen in stukken moeten hakken en duidelijk omschrijven icm foto's. Als je zelf niet bang bent om je handen uit te steken kun je nog een heel eind komen.
En anders toch naar een (andere) dealer, maar dan mag je wel de portomonee trekken. Dat is helaas inherent aan een camper, zeker bij een oudje. Dat kan meezitten maar ook goed tegenvallen.
Belangrijkste is dat je wel bij de juiste plek raad gaat vragen. Een garage kan heel prima het chassis/motorische deel doen, maar heeft bv geen verstand van het camperopbouwdeel.
Een dealer heeft vaak goed verstand van (gas)installaties en dingen als de boiler/koelkast, maar minder van de motorische kant.
En dan heb je nog de specialisten, maar die zijn vaak heel specifiek gericht op bv diesel/injectoren, of op high-end elektrische installaties. Allemaal dingen waar een dealer veel minder kaas van gegeten heeft.
In jouw geval betreft het een oudere bus, dus zonder fancy dingen en dan zou een goede dealer het prima moeten kunnen uitzoeken.
Dat je alle leidingen nieuw doet is ergens ook weer een voordeel, want dan begin je 'schoon'.
De kachel/koelkast/boiler zul je eerst individueel moeten testen. Is de boiler/kachel een gezamelijk ding? In het ergste geval die vervangen, maar vaak is reparatie prima mogelijk, onderdelen zijn goed verkrijgbaar.
Ik zou beginnen met de koelkast. Aansluiten op een losse fles met regelaar en gaan speuren. Heb je stroom? Hoor je m ontsteken? En zo verder.
Probleem is alleen dat veel dealers druk zijn, en geen zin/tijd hebben in dit soort klusjes. Zeker bij zo'n oude bus is het voor hun ook een risicovoller klusje, want wat komt er allemaal aan het licht.. dan hebben ze liever een recente bus wat voor hun veel makkelijker in te schatten is / te plannen is.
Daarnaast zijn puzzel/speurklusjes tijdrovend, en dus in arbeidsloon vaak snel duur. Ook dat geeft soms weer discussies die zo'n dealer liever overslaat. (Want 5 uur puzzelen en speuren is wel een stevige factuur, maar mogeljik nieteens opgelost - dus de klant is ontevreden)
Maar ook hier op het forum zit genoeg kennis. Je zult het alleen in stukken moeten hakken en duidelijk omschrijven icm foto's. Als je zelf niet bang bent om je handen uit te steken kun je nog een heel eind komen.
En anders toch naar een (andere) dealer, maar dan mag je wel de portomonee trekken. Dat is helaas inherent aan een camper, zeker bij een oudje. Dat kan meezitten maar ook goed tegenvallen.
Belangrijkste is dat je wel bij de juiste plek raad gaat vragen. Een garage kan heel prima het chassis/motorische deel doen, maar heeft bv geen verstand van het camperopbouwdeel.
Een dealer heeft vaak goed verstand van (gas)installaties en dingen als de boiler/koelkast, maar minder van de motorische kant.
En dan heb je nog de specialisten, maar die zijn vaak heel specifiek gericht op bv diesel/injectoren, of op high-end elektrische installaties. Allemaal dingen waar een dealer veel minder kaas van gegeten heeft.
In jouw geval betreft het een oudere bus, dus zonder fancy dingen en dan zou een goede dealer het prima moeten kunnen uitzoeken.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Hulp gezocht voor groot probleem
Nou er wordt al weer van alles geroepen.
Maar over welke kachel en welke koelkast gaat het eigenlijk.
Maar over welke kachel en welke koelkast gaat het eigenlijk.
Re: Hulp gezocht voor groot probleem
Inderdaad.
Maar, als die het alle drie niet doen, kan het toch niet zo moeilijk zijn?
Paul
Maar, als die het alle drie niet doen, kan het toch niet zo moeilijk zijn?
Paul
- dedruivenplukker
- Berichten: 7116
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: Hulp gezocht voor groot probleem
Kijk even hier loopt al een topic....: viewtopic.php?p=2096304#p2096304
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Re: Hulp gezocht voor groot probleem
Ah maar waarom dan weer een nieuwe topic aanmaken.
De kachel is dus een 3002 k deze kachel is maar heel even gemaakt met een 12 volt ontsteking en daar zijn ze niet voor niets heel snel mee gestopt.
Daar is een ombouw set voor geweest en je kunt ff bij Gimeg, de importeur van Truma, vragen of daar nog iets voor is.
Helaas lees ik in dat topic niet om welke koelkast dat het gaat.
De kachel is dus een 3002 k deze kachel is maar heel even gemaakt met een 12 volt ontsteking en daar zijn ze niet voor niets heel snel mee gestopt.
Daar is een ombouw set voor geweest en je kunt ff bij Gimeg, de importeur van Truma, vragen of daar nog iets voor is.
Helaas lees ik in dat topic niet om welke koelkast dat het gaat.
Re: Hulp gezocht voor groot probleem
Heel erg bedankt voor bruikbare reacties. Ik heb weer wat uit te proberen
Ik hoop maar dat ik er handig genoeg voor ben. Ik ga sowieso even kijken of die ombouwset voor mijn kachel nog te vinden is.
I
Ik hoop maar dat ik er handig genoeg voor ben. Ik ga sowieso even kijken of die ombouwset voor mijn kachel nog te vinden is.
I
Groetsels!
Pitor
Pitor