Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door Kroppie »

ik ken stoelen die met een haaksysteem vastzitten , van voren optillen en achter erruit haken, achter erin haken en voor weer zakken en vast , maar zal ivm airbag wel niet meer mogen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door Rob vd S »

Nog even een andere vraag. Ik zie dat veel mensen hun bus uit Duitsland halen. Rob A2 heeft bijvoorbeeld zijn Crafter uit Duitsland gehaald. Ik heb daar nul ervaring mee. Hoe pak je dat aan? Ik heb even gezocht op dit forum onder 'bus uit Duitsland' maar krijg dan zoveel niet ter zake doende hits dat ik door de bomen het bos niet zie. Als iemand mij kan linken aan een geschikt lijntje of over zijn eigen ervaring vertellen, dan graag.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 273
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door Rob A2 »

Volkswagen heeft diverse Tradeports (o.a. in Hannover, Bochum, Bad Oeynhausen, Hamburg, Berlijn). Daar verkopen ze zogeheten Nutzfahrzeugen (waaronder de Crafter) die ze zelf gebruikt hebben. Personenauto’s (de zogeheten Jahreswagen) gaan altijd via de dealer. Je koopt dus feitelijk rechtstreeks bij VW. De tradeports hebben eigen websites. Even googelen. Ik heb uit Hannover zowel mijn T6 Multivan, als ook mijn Crafter opgehaald. Dit transport kun je ook uitbesteden voor ca €600. Wederom, even googelen. Daarna afspraak bij RDW maken, eendagskenteken aanvragen ennnn… BPM betalen. Denk wel een je verzekering. Dat is nog wel de meest lastige onderdeel heb ik ervaren. Zo eenvoudig als ik het beschrijf is het ook. Het is wel zinvol om je even in de diverse zaken te verdiepen. Ik heb bijv. zelf de bpm aangifte berekend, maar voor een paar tientjes kun je ook dat uitbesteden.
Natuurlijk kun je een Crafter ook bij een andere garage of particulier in Duitsland kopen. Garantie blijft gewoon bestaan. Dat is in de EU goed geregeld.

Ps: Ga een stukje Duitsland in. Tot zo’n 50-75 km vd grens weten de verkopers de NL-belangstelling te benutten ten faveure van zichzelf.
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door Rob vd S »

Goede tips Rob, dank je. Ga ik uitzoeken.
pele
Berichten: 1020
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door pele »

Rob

Misschien iets voor jou? België is niet ver... . Ik ken de bus niet, heb er niets mee te maken; maar zag er voor jou potentieel in.Wel > 3,5 ton !

https://www.2dehands.be/v/auto-s/bestel ... er-v6-auto
pele
Berichten: 1020
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door pele »

Mogeliik nog interessanter, euro 6, jonge wagen met relatief weinig km.

https://www.2dehands.be/v/auto-s/merced ... -met-dakdr
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door Bart200 »

Wij hebben stoelen bij laten plaatsen door auto anders, die staan in de zgn flight rails. Deze stoelen kunnen wij er simpel uithalen of op een andere plaats neerzetten in de bus, als we de motor meenemen of de bakfiets. Dat verplaatsen of uithalen kan zonder gereedschap. Voor het kwart tarief moeten er minimaal twee vaste zitplaatsen zijn. Deze stoelen vallen niet onder de vaste zitplaatsen omdat die er eenvoudig, zonder gereedschap, uit kunnen. Je moet dan kiezen voor de T-bolts. Dan kunnen ze ook verplaatst worden maar heb je een steeksleutel nodig. Je kan de producten zien op de website van smartfloor.nl. Wij hebben een vaste bank gemaakt op een andere plaats, of je kiest voor de draaibare voorstoelen. Dat mag ook die gelden dan ook als vaste zitplaatsen. Wij hebben gekozen voor de bank voorin en die kan niet draaien. Wel met de swivel seat maar dan wordt die hoger en dat vonden wij een slecht idee. En de lier, om de motor erin te zetten, is aan het frame van het bankje bevestigd.
Wij hebben toen ook een offerte laten maken bij een ander bedrijf www.mobiel-autoaanpassingen.nl.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door DucatoDolf »

Die vloer vind ik wel een aardige vinding. Maar dan kun je ook goed elektrische vloerverwarmingsfolie gebruiken (eventueel icm dieselkachel). Op de aluplaat zal dat lekker werken. Heb je die dubbele vloer niet nodig. Aangezien je het over een flink accupakket had misschien het overwegen waard?
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door Rob vd S »

pele schreef:
za 29 jan 2022, 23:03
Rob

Misschien iets voor jou? België is niet ver... . Ik ken de bus niet, heb er niets mee te maken; maar zag er voor jou potentieel in.Wel > 3,5 ton !

https://www.2dehands.be/v/auto-s/bestel ... er-v6-auto
Dag Pele,
Dank voor d tip.
Ik zit nog in de oriëntatiefase en ben nog niet op koopjesjacht. Ik wil eerst weten waar Abraham de mosterd haalt. Die bus die jij hintte was wel een hele lange (L4). Die is mij een maatje te groot omdat die extra lengte ook meeweegt en je dan niet meer binnen de 3500 kg kan blijven.
Rob
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door Rob vd S »

Bart, Dank je
Ik heb de link opgeslagen in mijn aantekeningenblad.

Ik ben nog zoekende hoe ik die 3e zitplaats wil realiseren, ook t.a.v. die vereiste vaste zitplaatsen voor de camperkeuring.

Alternatieven zijn:
1. Goedgekeurde stoel achterin, 2 draaistoelen voor (dit heeft mijn voorkeur, tenzij extreem duur)
2. Bankje voorin laten zitten voor keuring, zodat er 3 personen op kenteken komen/blijven, en daarna vervangen door draaibare bijrijdersstoel. Achterin een vast bankje zonder gordel. Als we met z'n 3en op stap willen de bijrijderstoel weer verwisselen voor het bankje. Ik heb gezien dat een bankje ook draaibaar gemaakt kan worden. Is wel lastig en een beetje gedoe, maar wel te doen (https://www.youtube.com/watch?v=_kxrXMlrfuw&t=997s). Daarbij komt dat het wel krap is met 3 volwassenen voorin.

Draaibare stoelen zijn een 'must have' op mijn wensenlijst. Mooi als daarmee al aan de voorwaarde van vaste stoelen wordt voldaan bij de RWD. Echter ik lees op dit forum dat een draaibare stoel ook reden tot afkeur kan zijn...
Bij een Ducato zijn goedgekeurde draaischijven te koop, maar of dat voor Sprinter/Crafter ook zo is, weet ik niet zeker. Hoe hebben andere Sprinter/Crafter gebruikers dat gedaan?
Je zou indien mogelijk voor de keuring zowel de bestuurdersstoel als het bankje alvast draaibaar kunnen maken zoals op het filmpje in de link.
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door Rob vd S »

DucatoDolf schreef:
zo 30 jan 2022, 15:04
Die vloer vind ik wel een aardige vinding. Maar dan kun je ook goed elektrische vloerverwarmingsfolie gebruiken (eventueel icm dieselkachel). Op de aluplaat zal dat lekker werken. Heb je die dubbele vloer niet nodig. Aangezien je het over een flink accupakket had misschien het overwegen waard?
Dag Dolf,
Het leuke van zelfbouw is dat je juist met dit soort dingen kan experimenteren. Elektrische vloerverwarming kan altijd nog.
Die vloerverwarming die ik in gedachte heb, krijgt meerdere functies. Wat ik wil maken is het volgende:

De warme luchtuitlaat van de dieselkachel verleng ik met ca 25 cm dunwandige koperen afvoerbuis. Hier in boor ik een stuk of 15 gaten waarin ik koperen pijpjes soldeer. Daarop komen de slangen en/of buizen die in principe allen even lang zijn (ca. 5m) om ervoor te zorgen dat ze allemaal ongeveer evenveel lucht krijgen. Een deel van die slangen loopt door de gangpadvloer en weer terug en ik wil ze daar ook laten uitmonden. Ik moet nog bedenken hoe ik dat precies wil doen. Aanvankelijk wilde ik ze laten uitmonden in de schopruimte van het keukenkastje, maar omdat de bak uitneembaar moet worden, is dat wat lastiger dan bij en vaste vloer. Misschien maak ik aan een zijde van de bak een kleine verhoging, om ze in uit te laten monden. De bak krijgt dan als het ware een L vorm en de gangpadvloer zou dan een paar cm smaller worden. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Een ander deel van de slangen loopt door de verhoogde vloer van het zitje. Hier heb ik ook mijn schoonwatertank en accu's gedacht. Dus die slangen zorgen er dan ook voor dat daar de boel niet te koud wordt. Via het zitje lopen de slangen de badkamer in waar ik een verwarmd handdoekenrek wil maken. Uiteindelijk komen die slangen in de badkamer uit.

Verder zal er een slang lopen naar mijn lpg tank. Door die 2-3 maal onderin te omhullen met zo'n slang, voorkom je dat de butaan in de tank achterblijft bij koud weer. Zo ook zal er een slang naar /door de grijswatertank onder de bus lopen.

Op het verlengde van de koperen afvoerbuis komt een reguliere warmelucht slang die uitmondt vlak boven het gangpad via een afsluitbare opening. Als ik die dichtzet gaat de lucht via de slangen, als ik hem open zet, zal de lucht grotendeels direct de camper in worden geblazen.

Het systeem zal ik vooraf testen in mijn werkplaats. Die dieselkachel koop ik misschien nog wel eerder dan de bus. Kan die daar lekker mijn 'kot' verwarmen. De komende winter ga ik nog op de reguliere manier op wintersport. We hebben het dus over winter 23/24. Tijd zat dus. Maar dit experiment spreekt me wel aan.

Ik heb hierover nog wel een vraag. Hoe warm wordt de lucht eigenlijk die uit de Planar kachel komt?
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door Rob vd S »

Dolf,
Ik zat nog even wat te googlen nav jouw suggestie:
https://www.conrad.nl/p/thermo-tech-pol ... sert_kz=8J

Het toepassen van die matjes is natuurlijk wel veel eenvoudiger dan een warmelucht buizensysteem. Aan de andere kant heb je er al gauw een stuk of 10-12 van nodig: minimaal 2 ih gangpad, 2 bij zitje, 1 per accu en lpg tank en 2 bij grijswatertank. Met name die matjes die zaken vorstvrij moeten houden staan in de winter 24 uur per dag aan. Per matje kost dat weliswaar maar 15W, maar een aantal matjes tegelijk hakt er toch wel in en 's winters is er weinig zon om de accu's op peil te houden.

Maar goed, ik heb nog even tijd om erover na te denken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door kampo »

Rob een paar opmerkingen over je gedachtenkronkels ivm verwarming...
Een diesel hete lucht kachel werkt met een bepaalde slangdiameter om zijn warmte kwijt te kunnen.
De maximale lengte en de minimale diameter worden opgegeven.
Als je die luchtslang gaat afwurgen door de diameter te reduceren, verlengen of veel bochten dan gaat de kachel zijn warmte niet meer kwijt geraken en door oververhitting uitschakelen. Er zit een oververhittingsbeveiliging in het toestel.
Dunwandige pijpjes van bv 25mm hebben een veel te kleine diameter en het is moeilijk om de lucht van een 60/75 of 90mm kanaal zonder afremmen in bv een 15 tal buisjes van 25mm te pompen. Bovendien krijg je enorme turbulentie verliezen want de lucht moet om de bocht.
De collector (of zoek eens op plenum) wordt gloeiend warm maar geeft geen warmte af aan het interieur.
Het lucht kanaal moet bestand zijn tegen temperaturen van 110 à 130°C.

Bij een L3 of L4 gebruikt men meestal een 4kW verwarming. Op een goed geïsoleerde L2 of L3 kan een 2,2kW verwarming volstaan.

Een vloerverwarming kan maar is onvoldoende want je geraakt nooit aan die >2kW noodzakelijk warmtevermogen.
2kW elektrisch opwekken uit een 12V accu gaat eigenlijk niet.
Een vloerverwarming kan dus enkel complementair aan een basisverwarming gebruikt worden.
Het is veel extra werk voor weinig resultaat. Een goede vloerverwarming kan een aangenaam effect geven.
Maar in veel gevallen merk je niet dat je hem hebt...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door DucatoDolf »

Die luchtverwarming inderdaad als hoofdverwarming. Maar geen gedoe met slangen, dan kun je beter vloeistofverwarming aanleggen. Maar als je toch al een alu vloer maakt, dan is daar verwarmingsfolie opplakken een relatief eenvoudige klus die wel veel comfort geeft. Ik had er voor het forum nooit aan gedacht, maar hier het idee opgestoken. Verbruikt relatief weinig stroom voor een aangenaam comfort.

Thuis heb ik ook vloerverwarming aangelegd en ik wil nooit meer anders. Ik vond in mijn ongeisoleerde bus met name de koude vloer vervelend. Het hele idee opper ik nav je aluvloer, die spreidt de warmte namelijk ook lekker. Pvc of laminaatje erover en je bent de man.
Plaats reactie