Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw



Bericht door Rob vd S »

Ik ben inmiddels toch wel serieus op zoek naar een bus.

Je ziet er diversen die er op het eerste gezicht netjes uitzien, maar als je de foto's goed bekijkt is de oude belettering nog zichtbaar. Is dat eenvoudig zelf te verhelpen of moet ik daarvoor naar een schadebedrijf en overspuiten?

Dat laatste is erg duur. Wel jammer van die verder goede bussen...
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw



Bericht door JMD »

Wat je zou kunnen doen is bus kopen met lichte schade rondom en dan laten spuiten. Heb ik ook gedaan, kostte kleine €3000,-

Grt JMD
Gebruikersavatar
Ivo-windsurf
Berichten: 113
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 13:46

Re: Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw



Bericht door Ivo-windsurf »

Hoi Rob,
Veel zelf bouwers willen natuurlijk een mooie glimmende bus, ik eigenlijk ook.
Toch blijft de oude belettering ook grappig om te zien, helemaal als het past bij de camperbus.
Heb de bus daarom nog steeds niet goed gepolijst of laten polijsten :)
Succes met alle voorbereidingen.

Afbeelding
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw



Bericht door Rob vd S »

Tja, Dat is natuurlijk ook een keuze. Daar heb ik ook aan gedacht.
Ik heb nu een spreadsheet gemaakt waarin ik alle must haves en nice to haves onder elkaar heb gezet om zo bussen met elkaar te kunnen vergelijken. Er zijn er geen 2 hetzelfde... Voor schades of doorschijnende belettering tel ik dan, afhankelijke van de mate van schade 1000 - 3000 euro bij de prijs op. Het prijsvoordeel gaat dan zo wel snel verloren. Als je het daadwerkelijk laat repareren tenminste. Esthetisch is 1, (voorkomen van) corrosie een ander. Dat laatste is voor mij belangrijker.

Ik heb 2 bussen op het oog. 1 in Tilburg: https://www.autowereld.nl/peugeot/boxer ... tails.html

en 1 in Duitsland: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 901e095405

Op beide is de belettering te zien. Die Duitser is veel nieuwer en heeft minder gereden. Ik ga morgen (Koningsdag) kijken. Die uit Tilburg heb ik vorige week al gezien. Daar zitten her en der wel gebruikssporen op die op de foto amper zichtbaar zijn. Of die Duitser dat ook heeft, gaan we morgen zien.

Een alternatief voor overspuiten is polijsten. Is dat iets wat je zelf kan doen? Is dat niet schadelijk voor de lak? Die wordt dan toch iets dunner, lijkt me...
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw



Bericht door amigob2 »

die belettering in de raam delen is natuurlijk goed op te lossen, en het geeft de bus ook nog eens een uitzien

Glaslook panelen laten plaatsen : https://www.autoglasinbouw.nl/glaslook/
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw



Bericht door pele »

Zonder addertjes onder het gras lijkt me die Duitse Boxer met zijn euro 6 motor véél interessanter. Minder km, euro 6. Voor mij minstens 5000 euro meer waard!
Die andere heeft nog de 2,2 motor waar enkele jaren lang veel problemen mee waren. Of dat met deze uit 2014 nog is, kan ik niet zeggen.

Glasplaten aanbrengen voegt gewicht en kostprijs toe!
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw



Bericht door Rob vd S »

Ik krijg net door dat die Duitser al verkocht is. Stond er pas 1 dag op. Zo snel gaat dat dus...
Er is er nog 1. Eigenlijk nog beter en 1000 euro goedkoper en zonder dat ik bestikkering zie doorschijnen op de foto's. 2018 met 288k op de teller. Dat lijkt acceptabel. Maar het is wel 650 km rijden... Deze staat nog wel te koop. Wordt een lange dag morgen...
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw



Bericht door Rob vd S »

Euro 6 scheelt (op papier tenminste) aanzienlijk in de brandstofkosten in vergelijking met euro 5. Hoe dat in de praktijk uitpakt, weet ik natuurlijk niet. Ik moet dan nog wel een plausibele manier vinden om de huisaccu via de dynamo op te laden, zonder het Euro 6 principe (remenergie terugwinnen, etc.) om zeep te helpen. Maar daarover staat op dit forum geloof ik wel e.e.a. te lezen.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw



Bericht door pele »

288000 km is veel. Eigenlijk teveel voor jouw plannen. Ik begreep dat je flink wil investeren in uitrusting en comfort. Een basisvoertuig dat over de top is, daar steek je beter geen tijd en geld in. Het kan best nog een hele zoektocht worden. Blijf opteren voor een jonge euro 6!


Andere camionettes dan Ducato (mijn voorkeur!), Jumper of Boxer zijn mogelijk maar missen het voordeel dat er betaalbare oplossingen bestaan voor draaibare cabinestoelen en een gordelbok die ook in Nederland op de de van vandaag aan strenge voorschriften moeten beantwoorden.
Laat ideeën varen van uitschuifbare bedden, naar buiten kantelende keuken, dubbele bodem,... . Dat is in de theorie mooi en mogelijk. In de praktijk: plaatsverlies, te zwaar, veel te zwaar. Het is sowieso al een hele uitdaging om met een volledig uitgeruste buscamper onder de 3500 kg te blijven (vertrekkensklaar, 3 personen) . Wil je buiten slapen en eten, dan bestaan daar zeer goedkope oplossingen voor, die niet tot de vaste uitrusting behoren: een zeiltje, een zelfopblaasbare slaapmat van een fatsoenlijk merk, ook binnen te gebruiken, even comfortabel als een "echte" matras. Een mobiel buiten-fornuisje en/of bbq.
Laatst gewijzigd door pele op di 26 apr 2022, 13:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw



Bericht door kampo »

Te veel km !
De ombouw kost je meer energie als het basisvoertuig waard is. Waar zijn de verhoudingen ?
Groeten Kampo
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw



Bericht door pele »

5F301F8B-F3F7-4A79-8CFA-3F293F7D599B_1_105_c.jpeg
5F301F8B-F3F7-4A79-8CFA-3F293F7D599B_1_105_c.jpeg (84.6 KiB) 740 keer bekeken
Rob vd S schreef:
di 26 apr 2022, 11:53
Ik moet dan nog wel een plausibele manier vinden om de huisaccu via de dynamo op te laden, zonder het Euro 6 principe (remenergie terugwinnen, etc.) om zeep te helpen. Maar daarover staat op dit forum geloof ik wel e.e.a. te lezen.
Daar bestaat een adequate oplossing voor: een "booster" DC/DC , op de foto te zien onder de sokkel van een Ducato (bestuurder).
(De ventilator/radiator maakt deel uit van het luchtverwarmingssysteem, heeft er niets mee te maken.)

Afbeelding
Rob vd S
Berichten: 314
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw



Bericht door Rob vd S »

Ik zie idd af van de rit naar Berlijn. Het voelt net niet goed genoeg om daar een hele dag voor in de auto te zitten. Dan ben je al gecompromitteerd voor je de bus gezien hebt. In juni heb ik een week vakantie gepland in Oost Duitsland. Wellicht komt er dan iets leuks voorbij.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw



Bericht door HoK »

Als je het zoekt vind je het niet maar als je niet zoekt gaat het vanzelf. Soms is tijd echt een oplossing (maar met dit heerlijke weertje van de laatste tijd snap ik de kriebels).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw



Bericht door kampo »

Wijze beslissing ! Gewoon wat geduld. Je zal hem wel tegenkomen.
Groeten Kampo
Plaats reactie