Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Concept ontwerp: overwegingen bij keuze bus voor camperbouw



Bericht door Rob vd S »

Dag,
Ik ben nieuw op dit forum en overweeg serieus de bouw van een Camper. Ik ben getrouwd, 3 studerende kinderen die (al dan niet parttime) op kamers wonen. De camper zal vooral door 2 personen worden gebruikt, maar incidenteel ook door 3 of 4.
Ik ben 1,90 lang, dus een dwarsslaper gaat het niet worden. Omdat wij de camper ook in de winter willen gebruiken overweeg ik ruime isolatie op vloer en plafond en een dubbele bodem te maken in het woongedeelte met daarin vloerverwarming. Omdat ik rechtop wil kunnen staan is het best een uitdaging dit in een H2 bus te realiseren. Daarom is mijn oog gevallen op een Sprinter L3H3/CrafterL4H3. Deze bussen hebben een laadruimte van 4,30m en een hoogte van 2,14. Alleen is de toegestane dakbelasting NUL kg! Nu ben ik niet van plan bagage op een imperial te vervoeren, maar zonnepanelen zijn een must have, liefst 2 of 3 van die grote jongens op Alu panelen die ik op het dak wil lijmen. Hieraan komt/komen ook de luifel(s) te hangen. Dat komt bij elkaar al gauw op 50 kg, maar wel mooi verdeeld over het dak.
Hoezo nul kg??? Er moet toch ook een pak sneeuw op kunnen vallen? Een paar cm weegt ook al gauw 50 kg.
Ik heb weldegelijk afbeeldingen op het internet gezien met MB L3H3 campers met daarop zonnepanelen, maar dat waren Duitse campers.

Ik wil geen problemen met de RWD of verzekering, dus mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft. Als het niet kan valt de L3H3 optie van de Sprinter/Crafter af.

groet,
Rob
Laatst gewijzigd door Rob vd S op wo 02 feb 2022, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door Kroppie »

en de profielen waar de panelen op komen, in de breedte en afsteunen/bevestigen in de dakgoten die zijn sterk, en dan zo dat het dak net vrij blijft
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door Rob A2 »

Bij de Sprinter/Crafter heb je een verhoogd dak (vaak H3 genoemd) en een extra (super) verhoogd dak (H4). De 2,14m binnen hoogte lijkt het extra verhoogde dak.
Een verhoogd dak is van normaal plaatstaal en kan dus een dakbelasting hebben. Een extra verhoogd dak is van kunststof en kan dus (bijna) niets hebben. Veel voorbeelden die je links er rechts ziet op internet zijn vaak van een auto met een verhoogd dak. Waarschijnlijk kun je wel uit de voeten met flexibele panelen op een H4. Op de Crafter Grand California 680 (=H4) is een zonnepaneel van 174W leverbaar. Zou dus wel moeten kunnen.
Heb je een Crafter I (tot 2017) of II (vanaf 2017) op het oog?
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door jan- »

Wil je onder de 3500 KG blijven? Want dat lijkt me nog wel een uitdaging met een L3H3/L4H3 dubbele bodem en 5 volwassenen. Zal schelen als je hier meteen rekening mee houdt.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door amigob2 »

Sprinters W906 hebben geen dakgoot. en zover ik weet is het dak van de H3 van polyester. Een paar panelen moet geen enkel probleem zijn
Als je het zelf niet vertrouwd kun je een metaal frame aan de binnen kant maken waar ze direct op gemonteerd zitten.
RDW en Verzekering zullen daar geen enkel probleem mee hebben.

Met 1175 kg laad vermogen moet het wel lukken maar je moet geen gekken dingen doen.
Je heb zo veel ruimte in en onder de bus dat je het makkelijk te gek maakt
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door Rob vd S »

Dank voor de reacties zover.

Het gaat inderdaad om een extra hoog dak. Ik ben nog zoekende en heb geen specifiek exemplaar op het oog, maar mik op 2017/18. Een wat oudere bus die technisch ok is, is ook goed. Er zijn niet veel van dit soort bussen te koop.

Ik ben inderdaad heel wat rekensommetjes aan het maken om onder het 3500 kg gewicht te blijven. 4 personen hoeft niet perse 4 volwassenen te zijn. De bus/Camper is nog lang niet af en voorzien om nog lang mee te gaan en wie weet kan er t.z.t een kleinkind mee... Dan moet ik daar nu al wel rekening mee houden. Mijn berekeningen wijzen uit dat het net kan. Een L4 (Sprinter) of L5 (Crafter) is alweer een stuk zwaarder en valt daardoor af. Dat geldt eigenlijk ook voor Iveco. Wel mooi bussen trouwens, maar je zit leeg als snel tegen de 2500 kg aan, dus nog maar 1000 kg over voor de rest. De L3H3 Sprinter zit rond de 2350kg, beetje afhankelijk van de opties/motorvermogen. De Crafter idem. Met 2350 leeg of rijklkaar gewicht moet het lukken.

De binnenkant van beide typen bus hebben stalen ribben. Daarop zouden de Alu profielen kunnen komen te liggen waarop/aan de PV panelen/luifel bevestigd worden. Daardoor heb ik wat lucht tussen dak en zonnepaneel en creeer ik dus ook enig schaduw op mijn dak. Dat lijkt me in het zonnige zuiden wel zo prettig en ook op warme zomerdagen in ons eigen land.

amigob2, je zegt dat de RWD er geen problemen mee zal hebben als die panelen op het dak komen te liggen. Ken jij een specifiek voorbeeld van een gebruiker van een extra hoog dak met specificatie nul dakbelasting. Of is er iemand anders in dit forum in het blije bezit van een extra hoog (kunststof) dak met dakbelastingspec nul kg en toch zonnepanelen die met vlag en wimpel de RWD keuring heeft doorstaan?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door Kroppie »

keurt de RDW op de zonnepanelen en hun bevestiging??
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door Rob vd S »

Dat weet ik niet Jos. Zo'n kenner ben ik niet. Alleen, ambtenaren zijn ambtenaren en die willen vinkjes kunnen zetten. En als daar staat nul dakbelasting en er ligt een paneel, dan is dat niet nul, dus geen vinkje... Als ik de bus eenmaal heb, is er geen weg terug. Daar ben ik beducht voor.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door Kroppie »

goed bezig :thumbup:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door Rob A2 »

Rob vd S schreef:
di 25 jan 2022, 17:44
….. En als daar staat nul dakbelasting en er ligt een paneel, dan is dat niet nul, dus geen vinkje... Als ik de bus eenmaal heb, is er geen weg terug.
Toch heeft de Grand Californië 680 ook een kunststof dak. Daar hang een luifel aan, zitten twee dakluiken op en kan zelfs een zonnepaneel op. Ws is de versteviging aan de binnenkant zodanig dat er toch goedkeuring is afgegeven. Hopelijk geeft de RDW uitsluitsel aan welke bevestigingseisen je moet voldoen. Succes met je plannen.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door rongreven »

Hier de dakbelasting van een Sprinter:

Screenshot_20220125-201424.jpg
Screenshot_20220125-201424.jpg (36.7 KiB) 2181 keer bekeken
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door amigob2 »

volgens mij staat de H3 er niet tussen, alleen H1 en H2
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door Rob vd S »

Je hebt gelijk Rob. Ik heb zojuist het promofilmpje bekeken. Mooie camper. Daar ga ik wel een beetje van watertanden...
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Zonnepanelen op een Sprinter/Crafter L3H3 bus



Bericht door amigob2 »

is wel een 5T maar dat maakt voor het dak niet uit, niet heel duidelijk maar er licht volgens genoeg op het dak

Afbeelding

Hier hang er een luifel aan van een 35-40kg

Afbeelding

JE zou natuurlijk ook dit kunnen overwegen
Afbeelding
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Plaats reactie