beeldscherm achteruitrijcamera aansluiten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Bosgraaf
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 20 aug 2021, 22:10

beeldscherm achteruitrijcamera aansluiten



Bericht door Bosgraaf »

Goedenavond, ik heb een (draadloze) achteruitrijcamera aangeschaft. Het scherm krijgt stroom via de sigarettenaansteker. Nu wil ik deze op het contact aansluiten zodat de draad netjes wegewerkt is. De oude aansluiting van een vorig systeem is nog aanwezig, dus dat was redelijk eenvoudig. Nu blijkt het scherm toch een beetje stroom te trekken van de accu als het contact niet is ingeschakeld (0,20V) Ik dacht dit op te lossen door een tuimelschakelaar te monteren. Deze schakelaar heeft een ledlampje. Bij uitgeschakeld contact en de schakelaar ook uit, lekt er nog steeds iets stroom weg (0,09V)
Mijn gedachte is dat dit komt door het ledlampje van de schakelaar, klopt dat? Wat is dan de oplossing; bij de schakelaar met ledlampje een weerstand plaatsen of heeft dat geen zin. Of is de handigste manier een schakelaar zónder ledlampje monteren?
Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: beeldscherm achteruitrijcamera aansluiten



Bericht door veetee »

Als bij de oude aansluiting het ledje van de schakelaar ook brandt met het contact uit, dan zit die dus niet achter het contact.

Het handigst is om het scherm aan te sluiten op een punt wat met het contactslot mee aan/uit geschakeld wordt. Inderdaad is dat meestal ook de sigarettenaansteker. Je kunt bijvoorbeeld aan de achterkant daarvan de aansluitingen aftappen zodat de draad achter het dashboard weggewerkt kan worden.
Bosgraaf
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 20 aug 2021, 22:10

Re: beeldscherm achteruitrijcamera aansluiten



Bericht door Bosgraaf »

Bij de originele aansluiting gaat het lampje wel uit als het contact uit staat. Ik zie in die stekker wel een weerstand zitten. Ik vermoed dat deze voorkomt dat er stroom weglekt (maar dat weet ik niet zeker, ik weet niet heel veel van elektrotechniek) Het beste is denk ik een schakelaar zoeken die echt aan/uit is.
Gebruikersavatar
adamfryslan
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 15:33
Locatie: in de buurt van leeuwarden friesland

Re: beeldscherm achteruitrijcamera aansluiten



Bericht door adamfryslan »

Ik heb hem via contact op de verlichting aangesloten
Contact aan is verlichting aan en dus ook de achteruitrij(kijk) camera....en contact uit is ..........
Hymer 574 van 2003
ad & anne marie
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: beeldscherm achteruitrijcamera aansluiten



Bericht door HoK »

Welk voertuig heb je?
Bosgraaf
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 20 aug 2021, 22:10

Re: beeldscherm achteruitrijcamera aansluiten



Bericht door Bosgraaf »

HoK schreef:
wo 26 jan 2022, 12:06
Welk voertuig heb je?
Een Fiat Ducato (2008). Daar zat een camera met beeldscherm op, maar die waren allebeid defect Het beeldscherm van de nieuwe camera heb ik op dezelfde manier aangesloten, wat dus werkt via het contact. Op een of andere manier lekt er toch stroom weg en wil ik graag weten hoe dit kan en hoe dit op te lossen is.
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: beeldscherm achteruitrijcamera aansluiten



Bericht door camperdiksmuide »

Hier klopt iets niet hé, je meet "stroom" en je drukt het uit in "spanning". Dat maakt het verwarrend. Hierdoor is het niet mogelijk een zinnig antwoord te geven. Bij correcte aansluiting (spanning na contact of ook uitgedrukt als de +15) dan is er geen nood aan schakelaartjes met of zonder led. Je gebruikt de camera toch enkel als je contact aanstaat.
Bosgraaf
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 20 aug 2021, 22:10

Re: beeldscherm achteruitrijcamera aansluiten



Bericht door Bosgraaf »

Excuus voor de verwarring! Ik heb er weinig verstand van, dat geeft dan verwarring als ik de verkeerde termen gebruik. Ik zal het proberen uit te leggen.
-er is een 2-aderige draad waar ik 12V op meet als het contact aan staat (en 0V bij uitgeschakeld contact)
-als ik op deze draad mijn beeldscherm aansluit meet ik ook weer 12V bij ingeschakeld contact. Bij uitgeschakeld contact meet ik echter nog 0,20V

Ik snap niet hoe dat kan (dat is punt 1) en kan dit ervoor zorgen dat de accu leeg loopt (punt 2)
Punt 3 is dan hoe dit op te lossen is....

Ik hoop dat mijn vraag nu duidelijk is
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: beeldscherm achteruitrijcamera aansluiten



Bericht door JPWGusta »

Ontkoppel de 12V van het beeldscherm, en meet eens op de 12V-aansluitpunten van het beeldscherm.
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: beeldscherm achteruitrijcamera aansluiten



Bericht door camperdiksmuide »

Gewoon aansluiten en laten werken, kan een restspanning zijn die je meet veroorzaakt door de elektronica in het scherm. Als je 0V meet bij uitgeschakeld contact, dan is dit dus ook 0V. Als je 12V meet bij ingeschakeld contact en het scherm werkt is alles dus ok. En dus geen nood aan bijkomende schakelaars.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: beeldscherm achteruitrijcamera aansluiten



Bericht door HoK »

Probeer eens een klein gloeilampje tussen de plek waar je reststroom meet. Zonder belasting kun je soms een kleine spanning meten, maar om vast te stellen of dit echt een belasting is even een echte belasting ertussen.
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: beeldscherm achteruitrijcamera aansluiten



Bericht door JPWGusta »

camperdiksmuide schreef:
vr 28 jan 2022, 21:28
Gewoon aansluiten en laten werken, kan een restspanning zijn die je meet veroorzaakt door de elektronica in het scherm. Als je 0V meet bij uitgeschakeld contact, dan is dit dus ook 0V. Als je 12V meet bij ingeschakeld contact en het scherm werkt is alles dus ok. En dus geen nood aan bijkomende schakelaars.
:thumbup: daarom mijn tip :-B
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Bosgraaf
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 20 aug 2021, 22:10

Re: beeldscherm achteruitrijcamera aansluiten



Bericht door Bosgraaf »

JPWGusta schreef:
vr 28 jan 2022, 20:08
Ontkoppel de 12V van het beeldscherm, en meet eens op de 12V-aansluitpunten van het beeldscherm.
Ik meet dan 0,20V.
Voor nu heb ik het probleem even (letterlijk) geparkeerd, de camper staat in de stalling. Eens rustig uitzoeken hoe een en ander werkt.
Plaats reactie