Camper-elektra: de 230V kant

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door Markdjong »

Goedemiddag,

Ondertussen heb ik voor mijn zelfbouw camper het elektra schema gereed en de meeste elektra onderdelen binnen. Alleen is het voor mij nog niet 100% duidelijk hoe ik vanaf mijn omvormer (mulitplus compact 1600) het beste de stroom kan verdelen.
Gebeurt dit het beste met een aparte schakelkast met automaten? Maak ik hier dan groepen in of komt er 1 automaat voor alle stopcontacten? Dit zullen er 5 zijn, we gebruiken niet veel apparaten, zeker niet tegelijk.

Er komt gepland een groepenkastje voor de CEE invoer naar de omvormer. Hier komt een aardlekautomaat van 16 A in. Maar kan deze kast ook gebruikt worden voor de omgevormde spanning, die via een eigen aardlekschakelaar naar de stopcontacten gaat? Zo zou er 1 groepenkasten zijn met 2 automaten voor de CEE -> Invoer en van MP -> stopcontacten.

excuus voor de mogelijk foute termen. Ik heb het grootste gedeelte van mijn kennis van het forum en uiteraard internet.

alvast bedankt,
mvg Mark
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door Aloys »

In mijn vorige camper had ik zo'n "groepenkastje" tussen de CEE-stekker een een stopcontact met 3 uitgangen: eentje voor de koelkast, eentje voor de lader (EBL) en eentje voor een kabel met een stekker. Die kabel vertakte zich door de camper en kwam uit bij de stopcontacten links en rechts, voor en/of achter. Zo hadden alle stopcontacten (wandcontactdozen) stroom van de paal (CEE).
Los van de paal (onderweg) trok ik die ene stekker eruit en drukte die in de omvormer. Nu hadden alle stopcontacten stroom uit de omvormer.

Dat is eigenlijk de meest simpele methode. Tegenwoordig laat ik dat stekker-omsteken automatisch doen door een schakelautomaat. Die verbindt de stekker altijd met de omvormer, tenzij... er stroom uit de paal (via CEE) binnenkomt. Dan schakelt ie automatisch om naar de paal.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door jansloos »

verdere antwoorden kunnen achterwege blijven met deze laatste zin.

PS
Een aardlek doet niets bij een omvormer.
Ook geen kwaad.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door myway »

Markdjong schreef: Alleen is het voor mij nog niet 100% duidelijk hoe ik vanaf mijn omvormer (mulitplus compact 1600) het beste de stroom kan verdelen.
Gebeurt dit het beste met een aparte schakelkast met automaten?
alvast bedankt,
mvg Mark
De handleiding al eens doorgenomen van de multiplus?
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door Markdjong »

Ik snap dat de multiplus omschakeld als ik aan walstroom sta via dezelfde weg. Maar het ging mij om hoe de stroom het beste te verdelen is. gebruikt men een groepenkast en voor elk stopcontact een eigen groep? daar ging het mij om.
jansloos schreef:
ma 24 jan 2022, 20:28
verdere antwoorden kunnen achterwege blijven met deze laatste zin.
wat bedoel je hiermee?
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door AadenAnke »

Omdat in het antwoord van Aloys alles maar dan ook alles gezegd is! Elk stopcontact een eigen groep?? Hoeveel groepen en stopcontacten heb je thuis?

Gr Aad
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door jansloos »

Zoals Aad opmerkt, alles zit in het antwoord van Aloys: neem een automaat hoef je nergens op te letten.
Over die stopcontacten, ook al Aad’s opmerking; hoeveel heb je er thuis.

Splits het in twee groepen, en monteer deze doorelkaar, zodat als er een groep uitvalt, je toch nog spanning aan die kant hebt.
Zo voorkom je dat de ene helft zonder zit en de andere helft nog werkt.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door Zonneke »

Heeft een multiplus en daar zit toch een omschakelautomaat in?
Verder wel nog bekijken of je de koelkast mee wilt laten omschakelen naar de accu.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door HoK »

Ik heb mijn 230v kant uitgedacht, ik kom tot nu toe op het volgende uit.

Walstroom -> Aardlek -> Overspanningsbeveiliging -> Multiplus -> 1 groep normale stopcontacten + 1 tijdvertraagde groep voor de 230V koelkast. Wel wil ik een plekje vrij houden, stel de keuken moet een aparte groep hebben op lange termijn.

Uiteindelijk is 16a best veel om zo door een camper te halen als omdat ik niet het plan heb om te verwarmen of koken (op electriciteit). Een huis heeft meer amperes en meer verbruikers die in verbinding staan met water.
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door Markdjong »

duidelijk! lichte verwarring bij mij, maar nu is het duidelijk. Bedankt Aloys en de rest van de reacties. Verhelderend verhaal.
Ik zal een automaat aanschaffen en deze aansluiten.

mvg Mark
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door jan- »

Ook verwarring bij mij. Dat komt denk ik omdat aleen het woord "automaat" niet duidelijk is. Wat wordt er dan bedoeld? aardlekautomaat? omschakelautomaat? zekeringautomaat? overspanningautomaat?

Als ik het goed begrijp bedoel je nu een 30mA aardlekschakelaar met een zekering van 16A?
Laatst gewijzigd door jan- op do 27 jan 2022, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door jansloos »

Allemaal automaten, inderdaad

Een automaat, die de 230V omschakelt, Van paal naar omvormer, en terug.

Dus sta je vrij, staat ie “gemaakt” naar de omvormer. Een voorwaarde is dat deze aan staat. Anders heb je nog geen 230V.
En via de omvormer ben je beperkt, tot wat de omvormer kan leveren 500Watt,? 100Watt.?
Echte sinus, gemodificeerd?
De aardlekschakelaar werkt hier niet. Kan ook geen kwaad.
Nog een punt: Via deze situatie, worden er geen accu’s opgeladen. Sterker nog, alle spanning KOMT uit de accu’s

Zodra je spanning van de paal krijgt, schakelt hij hiernaartoe om. En heb je dus 230V “ van de paal”.
Deze levert dat wat de paalzekering toestaat. 10A 16A?
Hier werkt de aardlekschakelaar wel, indien goed aangesloten. het opladen van de accu’s gebeurt nu ook.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door jansloos »

HoK
Wat bedoel je met “koelkast vertraagd”
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Camper-elektra: de 230V kant



Bericht door myway »

Eerste bericht niet gelezen?
Multiplus C 1600
Plaats reactie