Van binnen openen achterdeur Citroen Jumper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Van binnen openen achterdeur Citroen Jumper



Bericht door ngauruhoe »

Hallo,

Veel mensen bouwen een ducato/boxer/jumper op dezelfde manier. Vast bed dwars achterin. Vaak net boven de spant in het midden. Tenzij je een hoop ruimte vrij houdt tussen bed en achterdeur kun je niet meer bij de deurgreep.

Wij vinden het een prettig idee dat als het onverhoopt nodig mocht zijn we de bus via de achterdeur kunnen verlaten.

Een andere mogelijkheid is een uitsparing maken in bedbodem/matras.

Beide oplossingen vind ik minder fraai. Is er iemand die geprobeerd heeft de greep te verplaatsen of een extra greep bij te plaatsen hoger op de deur?

Dank voor antwoord/suggesties!
Mvg, Michel
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Van binnen openen achterdeur Citroen Jumper



Bericht door gjvonk »

Kijk eens bij Adria buscampers: daar hebben ze de greep 90° gedraaid en bovenaan de deur geplaatst. Pössl en Globecar hebben een uitsparing in de matras net boven de greep. Dat laatste is het meest simpel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Van binnen openen achterdeur Citroen Jumper



Bericht door Kroppie »

in geval van, telt mooiigheid niet meer, en met een dekbed of een laken erover zie je het ook niet, en met liggen heb je er ook geen last van, dus.
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 23 jan 2022, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Van binnen openen achterdeur Citroen Jumper



Bericht door henk en lila »

PS. Het is overigens ook een APK-eis dat alle deuren van binnen uit te openen zijn.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Van binnen openen achterdeur Citroen Jumper



Bericht door jheeck »

gjvonk schreef:
zo 23 jan 2022, 19:35
Kijk eens bij Adria buscampers: daar hebben ze de greep 90° gedraaid en bovenaan de deur geplaatst.
De Adria oplossing:
Adria-achterdeur.jpg
Adria-achterdeur.jpg (25.68 KiB) 588 keer bekeken
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Van binnen openen achterdeur Citroen Jumper



Bericht door tonic »

henk en lila schreef:
zo 23 jan 2022, 19:40
PS. Het is overigens ook een APK-eis dat alle deuren van binnen uit te openen zijn.

Dit klopt niet helemaal. Het volgende staat in de APK bijbel: De deuren die direct toegang geven tot de personenruimte, moeten op normale wijze vanaf de binnenzijde en vanaf de buitenzijde kunnen worden geopend.
Hiermee worden de deuren bedoeld welke gebruikt worden door de passagiers om op de zitplaatsen te komen. In dit geval de voorportieren en de schuifdeur. De achterdeur geeft toegang tot het bed en de laadruimte en wordt niet gebruikt /kan niet gebruikt worden om op normale wijze in de personenruimte te komen. Deze deur/deuren moeten van binnen OF van buiten te openen zijn.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Van binnen openen achterdeur Citroen Jumper



Bericht door Kroppie »

ach, het is dus maar wat men het belangrijkste vind.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Van binnen openen achterdeur Citroen Jumper



Bericht door ngauruhoe »

Kroppie schreef:
zo 23 jan 2022, 19:39
in geval van, telt mooiigheid niet meer, en met een dekbed of een laken erover zie je het ook niet, en met liggen heb je er ook geen last van, dus.
Het "niet zo fraai" wat ik gebruikte was eigenlijk meer in de figuurlijke zin. Ik bedoelde ik vind het niet echt een fijne manier om het op te lossen.

Met liggen merk je er echt niets van? Ik was van plan de volledig ruimte tot de deur te benutten en de bedbodem/matrassen iets af te schuinen in de hoeken. Om nog een beetje snel en veilig die greep te pakken te krijgen moet je denk ik wel een (half ronde) uitsparing met een straal van 20cm maken lijkt me. Dat is toch een behoorlijke hap uit het bed.
Ons hoofdeinde is aan die zijde dus ons bovenlichaam bevindt zich ergens in de buurt van dat gat.

De Adria oplossing vind ik een stuk beter. Maar dat zal niet eenvoudig te maken zijn ben ik bang.........Denk niet dat ik dat zelf kan. Zal 's informeren hier en daar.

Dank voor jullie antwoorden!
Mvg, Michel
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Van binnen openen achterdeur Citroen Jumper



Bericht door gjvonk »

Met het liggen heb ik nog nooit iets van de Pössl oplossing gemerkt: je kussen ligt er toch meestal overheen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Van binnen openen achterdeur Citroen Jumper



Bericht door rijschoollucassen »

Waarschijnlijk hier niet toepasbaar, maar destijds bij onze Vito Marco Polo, had ik een gaatje in de handgreep geboord en daar een trekkoord aangemaakt. Genoeg voor noodgevallen of een mooie zomerochtend met uitzicht.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Van binnen openen achterdeur Citroen Jumper



Bericht door PaulBng »

Is al vaak voorbij gekomen.
Oplossingen met stangetje, touwtjes etc.
Even zoeken....
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Van binnen openen achterdeur Citroen Jumper



Bericht door henk en lila »

tonic schreef:
zo 23 jan 2022, 20:09
henk en lila schreef:
zo 23 jan 2022, 19:40
PS. Het is overigens ook een APK-eis dat alle deuren van binnen uit te openen zijn.

Dit klopt niet helemaal. Het volgende staat in de APK bijbel: De deuren die direct toegang geven tot de personenruimte, moeten op normale wijze vanaf de binnenzijde en vanaf de buitenzijde kunnen worden geopend.
Hiermee worden de deuren bedoeld welke gebruikt worden door de passagiers om op de zitplaatsen te komen. In dit geval de voorportieren en de schuifdeur. De achterdeur geeft toegang tot het bed en de laadruimte en wordt niet gebruikt /kan niet gebruikt worden om op normale wijze in de personenruimte te komen. Deze deur/deuren moeten van binnen OF van buiten te openen zijn.
Niet om het topic te vervuilen maar jouw toelichting (tweede alinea) Tonic is wel je eigen interpretatie.
Dit is de officiële:

"...Begrip deur:
Elke oorspronkelijke deur (ook schuifdeur), die direct toegang geeft tot de personenruimte, moet van binnen en van buiten open kunnen. Een deur die is vast gelast, gelijmd, gekit, met schroeven vastgezet (of zoiets) of waarbij de handgrepen aan binnen- of buitenkant zijn verwijderd voldoet niet aan deze eis. Pas als de deur helemaal is verwijderd en de deuropening is afgesloten met een plaatdeel of iets wat er op lijkt vervalt deze eis. ..."" Bron: https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... fferdeksel

In mijn geval ging het om de extra fabrieks schuifdeur links met glas. Daar zit aan de binnenkant een vaste plaat voor tot aan onderkant raam met daaraan de tafel vastgemaakt. Met enige lenigheid kun je daar ook best naar buiten net als bij de meeste buscampers achteruit over het bed. Omdat die plaat stijf tegen de rubber rand aan zit stak de standaard knop te ver uit en die had ik er dus al jaren niet meer in zitten. Maar deze nieuwe keurmeester zag het wel en meldde mij dat. Ik heb er nu een lange slanke handle op gemaakt.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Van binnen openen achterdeur Citroen Jumper



Bericht door gjvonk »

De wetgever ziet mijns inziens 1 klein detail over het hoofd: de linkse achterdeur kan n.l. niet van binnen of buiten geopend worden: dat kan pas als de rechter achterdeur open is. Dit geldt geloof ik voor iedere bus met een 'barn-door' constructie.

Maar een uitsparing in de matras waardoor je de handgreep kunt bedienen volstaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Van binnen openen achterdeur Citroen Jumper



Bericht door jan- »

Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie