Zelfborgende moer bodem auto

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
SVG20
Berichten: 26
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 12:41

Zelfborgende moer bodem auto



Bericht door SVG20 »

Hallo,

Het voelt als een onnozele vraag maar ik wil 2 platen uit mijn bus halen waar voorheen extra stoelen op bevestigd waren. Ik kan vanuit de binnenkant van de bus geen bevestiging zien, maar aan de onderkant van de bus zitten rond diezelfde plek 2 moeren met een blauwe ring. Zie onderstaande foto:

Afbeelding (excuus voor formaat, ik weet niet hoe ik deze kleiner kan schalen...)

Dit zijn volgens mij zelfborgende moeren /locktite zodat door trillingen deze niet los komen. Maar als ik deze los wil draaien blijven ze eindeloos draaien en er lijkt geen verschil in te komen. In een andere situatie zou ik de bout vast houden met een andere tang, maar het andere uiteinde is dus niet te zien vanaf de binnenkant. Iemand een tip hoe ik deze los kan krijgen? Ik ben niet 100% zeker dat deze bij diezelfde plaat horen maar vermoed het wel, en zo niet dan draai ik ze wel weer vast. Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelfborgende moer bodem auto



Bericht door Kroppie »

uitstekende deel met een tang vasthouden en dan zover mogelijk de moer losdraaien, gaat vasthouden niet meer omdat het uitstekende deel te kort is geworden dan met een platte tang het boutgedeelte onder de moer vasthouden, of een gleufje in het uitstekende deel zagen/slijpen en met een schroevendraaier vast houden

MAAR de moer is ook vast gekomen, dus nog eens goed kijken aan de andere kant
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zelfborgende moer bodem auto



Bericht door PaulBng »

Plus dat je dan een loshangende bout over houdt.

Dus rijst de vraag... Als je er binnen niets van kunt vinden, waarom moet ie er dan uit?


Paul
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Zelfborgende moer bodem auto



Bericht door dedruivenplukker »

Los zal niet zo'n probleem zijn:

makita.jpg
makita.jpg (27.62 KiB) 869 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zelfborgende moer bodem auto



Bericht door PaulBng »

Wel een doorslijpschijf erin dan....


Paul
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelfborgende moer bodem auto



Bericht door Kroppie »

met een vlakslijpschijf er in is die moer ook zo weg :D
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Zelfborgende moer bodem auto



Bericht door HoK »

Dun doorslijpschijfje en dan gewoon kops insteken aan de moerkant. Dan kun je de moer in 2en splitsen door met een hamer en beitel in de slijp/zaagsnede te slaan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelfborgende moer bodem auto



Bericht door Kroppie »

en zoals reeds gemeld in het 1e bericht, op een ondiep gleufje in het uitstekende deel en je kan de bout met een schroevendraaier tegen houden EN eventueel indien nodig weer hergebruiken, hoeft niet meteen alles gesloopt te worden, kan je indien nodig nog terug
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
SVG20
Berichten: 26
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 12:41

Re: Zelfborgende moer bodem auto



Bericht door SVG20 »

Bedankt voor alle snelle reacties! Ik zal morgen wanneer het licht is een foto maken van de binnenkant, maar als ik deze nu zou omschrijven is het een plaat die aan 2 zijkanten wel open is, 1 of een halve cm. Aan 1 kant zie ik wel dat er een houten plaatje in zit. Maar ik zag geen bevestigingspunten.

Ik dacht dat als de moer los was, ik de plaat en de losse bout er uit zou kunnen tillen. Ik had er aan gedacht om het uitstekende deel vast te houden met een tang, maar ik was bang het schroefdraad te beschadigen en dan zou de moer er helemaal niet meer overheen kunnen.

'of een gleufje in het uitstekende deel zagen/slijpen en met een schroevendraaier vast houden' Dit klinkt als wel een goed idee! :cheers:

Waarom wil ik deze er uit? Omdat ik graag een nieuwe vloer in de bus wil leggen, niet van plan ben om de originele stoelen terug te plaatsen en daarom dacht dat de nieuwe vloer mooier en vlakker zou liggen zonder die platen. Ik dacht dat deze er wel makkelijk uit zouden kunnen door ze los te schroeven, maar mocht het niet lukken zouden we evt de vloer er ook overheen kunnen leggen met dikker isolatie materiaal.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zelfborgende moer bodem auto



Bericht door PaulBng »

Dit behoeft een foto...


Paul
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Zelfborgende moer bodem auto



Bericht door dedruivenplukker »

Het plaatje zelf lijkt wel een soort schertsplaatje, gebruikt om te voorkomen dat de bouten van een stoel uit de vloer worden getrokken bij grote krachten op de bout.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zelfborgende moer bodem auto



Bericht door Peter LMC »

Wat me aan de foto opvalt is, dat de bout en moer er nog zo nieuw uitzien.
Alsof deze zeer recent is gemonteerd.
En hoe hebben ze dit dan gedaan. :?:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelfborgende moer bodem auto



Bericht door Kroppie »

in ieder geval is de bout veel nieuwer dan dat schandalige roestige schetsplaatje, bij weer monteren zou ik een nieuw plaatje nemen en goed in de anti roest, ook er omheen zit een lelijke roestplek, succes
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
SVG20
Berichten: 26
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 12:41

Re: Zelfborgende moer bodem auto



Bericht door SVG20 »

dedruivenplukker schreef:
zo 23 jan 2022, 22:28
Het plaatje zelf lijkt wel een soort schertsplaatje, gebruikt om te voorkomen dat de bouten van een stoel uit de vloer worden getrokken bij grote krachten op de bout.
Dat klinkt als goed nieuws, want dan zit ik in ieders geval aan de goeie moer te draaien :-B
Kroppie schreef:
ma 24 jan 2022, 9:27
in ieder geval is de bout veel nieuwer dan dat schandalige roestige schetsplaatje, bij weer monteren zou ik een nieuw plaatje nemen en goed in de anti roest, ook er omheen zit een lelijke roestplek, succes
Yes, de onderkant is eigenlijk nog in aardig goede staat (voor een bus uit 94) maar de antiroest behandeling staat op de agenda op korte termijn!
PaulBng schreef:
zo 23 jan 2022, 22:19
Dit behoeft een foto...

U vraagt wij bezorgen.. het zullen denk ik wel weer flinke fotos zijn:
https://i.imgur.com/iIgM2uY.jpg
https://i.imgur.com/JCpoznl.jpg
https://i.imgur.com/F1dVP2O.jpg
https://i.imgur.com/fsOAgHH.jpg

Onder deze vloerbedekking zit een klein beetje isolatie. Rondom de rand kun je de vloerbedekking wel wat omhoog wippen zonder deze helemaal te verwijderen, en daar voel ik nergens de kop van die bout, die zit denk ik aan de binnenkant/onderkant. Ik dacht dat misschien de bout op zijn plaats wordt gehouden in het houten plaatje, dat daar de uitsparing in is gemaakt. Of zou dat heel gek zijn en/of niet overeen komen met mijn eerste ervaring van de ronddraaiende moer?
Plaats reactie