Slechte DAB/FM ontvangst

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
rieme270
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 12:48

Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door rieme270 »

In mijn LMC camper op Citroën Jumper basis zit standaard een Garmin radio/navigatie ingebouwd. Met uitgeschakelde motor is de dab/fm ontvangst prima. Maar bij ingeschakeld contact is de dab/fm ontvangst zeer slecht. De dab ontvangst is weg en er worden nog maar enkele fm zenders gevonden. Na het starten van de motor verandert dit niet. Enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? De voeding misschien uit de huishoudaccu laten komen ipv de startaccu?
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Slechte dab/fm ontvangst



Bericht door mama »

Meestal ga je het moeten zoeken bij de "antenne" .
Gebruikersavatar
mcpeet
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 03 apr 2019, 13:15

Re: Slechte dab/fm ontvangst



Bericht door mcpeet »

Check de aarding, is vaak onvoldoende cq slecht.
eura-mobil-profila-t-675-sb
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 234
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door poldertoerist »

Nou heb ik 4 dab ontvangers en laat ik het zo zeggen.... gelukkig bestaat FM nog.

Als FM gaat storen dan heeft dat doorgaans met de antenne te maken inderdaad. Heel vroeger stoorde een radio nog wel eens als de kabel van de antenne per ongeluk langs de dynamo liep. Maar moderne radio's hebben dat eigenlijk niet meer. Wat wel nog kan.. is dat de kabel helemaal niet (meer) in de radio zit...

En zeker +1 voor aarde checken

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk



Gebruikersavatar
rieme270
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 12:48

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door rieme270 »

De antenne's, zowel voor fm als dab, zijn beide correct aangesloten. Bij uitgeschakelde motor is de ontvangst prima.
Het probleem ontstaat bij het inschakelen van het contact en bij draaiende motor.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door PE1OPQ Theo »

Was dit altijd al zo of is het iets van de laatste tijd?

Theo
Gebruikersavatar
rieme270
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 12:48

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door rieme270 »

Ik heb de camper nog maar net. Ontvangst was zowel van dab als fm slecht. Na het plaatsen van een nieuwe dab antenne (de oude zat in de zijspiegel en voldeed niet) en een nieuwe fm antenne met versterker was de ontvangst zoals vermeld bij niet draaiende motor perfect.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door PE1OPQ Theo »

aha dan denk dat er geen spanning meer op de antenne geschakeld wordt als de motor loopt.
Even meten dus.

Theo
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door Camper-T »

Je hebt ook nog de optie dat er ‘iets’ spanning krijgt als de motor wordt gestart, wat voor de verstoring kan zorgen. Ik had dit met een Chinees LCD beeldschermpje voor de achteruitrijcamera die dicht bij de antennevoet zat. Bij gebieden met zwakke DAB+ dekking viel het signaal daardoor weg.

Geen voeding op de versterkte antenne kan zeker ook, kwestie van meten, op de [ANT] draad achter de radio, of op de draad bij de antennevoet, of hier via de massa gemeten 12 volt op staat als de motor loopt.
Daarnaast hebben DAB+ radio’s ook vaak een menu-instelling waarbij je handmatig de (fantoom)voeding voor de DAB+ antenne moet aanzetten. Dat is gedaan omdat je ook apart 12 volt gevoede DAB+ antennes aan moet kunnen sluiten, zonder dat deze twee antennevoedingen onderling botsen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
rieme270
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 12:48

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door rieme270 »

Update.
Ik heb naar aanleiding van de tips het volgende gevonden.
Er zijn twee "stoorzenders" tw de dashcam voor- en achteruitrijcamera met monitor aan de achteruitkijkspiegel en de twee dodehoekcamera's en monitors.
Wanneer ik deze bij draaiende motor uitzet is het probleem verholpen en is er perfecte dab en fm ontvangst.
De bedrading van deze drie monitors loopt dicht bij de antennekabels langs.
Wat zou deze storing veroorzaken?
En is dit op te lossen zonder het inleveren van het gemak van de "digitale achteruitkijkspiegel " en de dode hoek camera's?
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door Camper-T »

Dat verwachtte ik eigenlijk al, grote kans dat de elektronica in de schermpjes storing afgeeft wat van directe invloed is op het radio-ontvangst.
Enige tijd geleden is hier een zelfde probleem gemeld: viewtopic.php?t=8474595&hilit=Storing+dab&start=14

Je kunt proberen om rondom de onderkant van de antennevoet en zijn coaxkabel(s) aluminiumfolie te wikkelen, of dit verandering geeft maar ik ben bang dat dit niet heel veel gaat uitmaken. Misschien toch een betere FM/DAB+ antenne maar ik weet niet wat je nu voor een antenne gebruikt…
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Camper_01

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door Camper_01 »

Waar heeft u de nieuwe antenne geplaatst? U kunt proberen om de antenne op een andere plaats te monteren en de kabels ver van de storende elementen te houden. Ook is het mogelijk om de 12 volt voeding naar de antenne te voorzien van metalen afschermkous. Kan heel tijdrovend zijn om de storing op te lossen.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door Marianjacques »

Vaak komt de storingen via de 12 volt voeding je radio binnen.
Nog vaker is de radio niet voorzien van een ordentelijk voeding ingangs filter.
Een lc filter...of enkel een condensator over de 12 volt voeding geeft vaak de oplossing.
Dit zowel inzake de constante, alswel de schakel voeding.
De eventuele voeding voor je actieve antenne, komt ook van de dezelfde 12 volt.
Hoe schoner die spanning, hoe beter de ontvangst zal zijn.
Helaas ontbreken deze ontstoorcomponenten in de moderne en goedkopere DAB + ontvangers.
Aan de andere kant is er zoveel loze ruimte in de ontvanger zelf, dat ik daar voor de inbouw al preventief wat ontstoor componentjes inbouw.

mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door mama »

Rond de voedingsdraad van de veroorzaker ferrietmagneet aanbrengen (ferrietkraal ) , dat zou kunnen helpen .
Plaats reactie