Slechte DAB/FM ontvangst

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Camper_01

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door Camper_01 »

Ga er vanuit dat die Garmin radio/navigatie een modern goed product is waarbij al die filtering en antenne aanpassingen eigenlijk niet nodig behoren te zijn. Het is misschien beter om eerst te onderzoeken of de Garmin radio/navigatie en die monitoren en dergelijke goed zijn ingebouwd. Waarom is de antenne in de spiegel eigenlijk echt vervangen, was het een originele Fiat spiegel met ingebouwde antenne. In mijn Fiat / Buerstner TravelVan en in mijn vorige Globecar met dezelfde Fiat spiegel met ingebouwde antenne werkte deze 100 %, zowel op FM als op DAB.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door Camper-T »

Ik gooi het daarom op de antenne en/of verbonden coaxkabel. Hierop straalt mogelijk veel rommel van de monitors in waardoor het FM/DAB+ signaal wordt onderdrukt. Er is een aannemelijke kans dat als je een kwaliteitsantenne toepast, de storingen vervolgens weg zijn.
Ik zie antennes als audio speakers, zij bepalen de netto kwaliteitservaring van de actieve apparatuur die er aan hangt, dit moet in balans zijn.
Een perperdure versteker met speelgoedspeakers komt niet tot zijn recht, net zo min als een peperdure autoradio met een breinaald als antenne.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door PE1OPQ Theo »

Nu heeft de gemiddelde breinaald wel de juiste lengte om als antenne te dienen voor DAB+ :D

Theo
Gebruikersavatar
rieme270
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 12:48

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door rieme270 »

Update.
Probleem nog niet opgelost. Bij ingeschakelde monitoren slechte ontvangst. Bij uitgeschakelde monitoren zeer goede ontvangst.
De dab antenne is een plakantenne rechtsboven op de voorruit en de versterkte fm antenne heb ik geplaatst op de zijkant van de carrosserie vlak bij de A stijl. Waren geen prijzige dingen.
Ik heb bij mijn vorige TEC advantec en ook bij mijn huidige LMC V643 de bredere spiegels vervangen door spiegels met korte arm. Dus ook de antenne in de rechter spiegel vervangen door de nu genoemde antenne's.
De spiegelantenne had trouwens maar een matige ontvangst en toen had ik de monitoren nog niet geïnstalleerd.
Een advies mbt een aan te bevelen antenne welkom
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door mama »

Ik denk dat je best een kwalitatieve dab-antenne aanschaft , en die boven op het dak van het voertuig bevestigd .
Die plakantenes op de voorruit zijn niet het idiale .
bv.
https://www.conrad.nl/p/blaupunkt-dabag ... ne-1594534
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door jan- »

Dit soort problemen kan je soms voorkomen door te voeden en aarden via een sterpunt. Maar voeden via een aparte woonaccu zou nog beter moeten werken.

Ik zou dus nog proberen de voeding van je audio (tijdelijk?) op de woonaccu aan te sluiten zoals je zelf al aangaf. En dan ook de min op de woonaccu. Als het dan wel goed werkt, weet je dat je het via de voeding definitief kan oplossen. Voordeel van de woonaccu is dat je startaccu niet leegloopt als je naar de muziek luistert als je stil staat.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
rieme270
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 12:48

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door rieme270 »

Probleem is opgelost.
Ik heb een goede actieve dab/fm antenne (Bad Blankenberg technik) op het dak van de camper geplaatst. De antenne op een rvs plaat gezet van 60x30 cm, 1mm dik.
Deze plaat op het gfk dak verlijmd. De antenne met zowel een dab kabel als een fm kabel, low loss kwaliteit, verbonden met radio. De kwaliteit is nu veel beter. Heb op youtube de nodige filmpjes bekeken over dit onderwerp o.a. van dietzshop.de
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door Marianjacques »

Kijl..daar hebben we wat aan...THANKS !!
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door peterkon »

ja, dat is het. vroeger was de auto helemaal van metaal dus een goede aarde massa voor de antenne en de storing was meestal de vonkjes van de puntjes / ontsteking of bij een slechte koolborstels de dynamo die stoorde. met een simpele ingreep was het zo weg (ferrietkern en condensator). nu is bij een camper heel veel kunststof waar storingen als een omvormer of andere regelaars grote storingen ontstaan. door de antenne op een goede plaats op het dak te zetten en een ruime aluminium plaat er onder te gebruiken die aan massa zit scherm je veel storingen af.

grt peter :cheers:
Camper_01

Re: Slechte DAB/FM ontvangst



Bericht door Camper_01 »

De montage van de antennevoet was vroeger ook al een probleem. Het kwam vaak voor dat die geen of slecht contact maakte met het metaal. Was en is nog altijd vaak een van de problemen. Slordige montage.
Plaats reactie