Voor- en nadelen van een losse extra dieselverwarming?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Camperarend
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 09 mei 2021, 11:19

Voor- en nadelen van een losse extra dieselverwarming?



Bericht door Camperarend »

In de winter gaan je gasflessen snel leeg aan verwarming. Ook in onze goed geïsoleerde fabrieks buscamper. Nu overweeg ik een losse dieselverwarming toe te voegen, dus naast mijn bestaande Truma Combi. Om precies te zijn: de Autoterm Air 2D (ook bekend als Planar). Voor ca. € 1250 heb je het apparaat + inbouw door een specialist + controller. Schijnt zeer degelijk te zijn. Doel is om deze onder de bijrijdersstoel te plaatsen. De gasflessen gebruik ik dan nog alleen voor koken en de boiler. En als reserve, mocht ik onverhoopt te weinig diesel in de tank hebben (ik geloof dat minimaal een kwart van de tank gevuld moet zijn). Ik denk zelfs dat je in dat geval niet meer dan 1 5kg fles nodig hebt. Scheelt dus gewicht en ruimte, zoeken naar vul- of inruilstations, makkelijk in heel Europa etc.
Mijn vraag: heeft iemand ervaringen met deze oplossing? Is dit verstandig of zie ik iets over het hoofd?
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Voor- en nadelen van een losse extra dieselverwarming?



Bericht door kampertjes »

Waarom niet? In de VW campertjes die we hadden zat het ook (Webasto). Alleen moet je wel voor voldoende en goede stroom zorgen want daar heeft ie aardig wat van nodig, vooral bij start. Als voltage daalt schakelt ie uit.
Of je moet aan de paal staan natuurlijk, dan heb je altijd genoeg.
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Voor- en nadelen van een losse extra dieselverwarming?



Bericht door DJSmiley »

Dat is idd een prima optie. Bijkomend voordeel is dat je ook dus een dubbele verwarming hebt. 2x zoveel hitte als je beide aan hebt, of nog steeds warmte als er 1 stuk zou gaan.

Stroomverbruik valt idd heel erg mee als ie eenmaal gestart is. Natuurlijk wel op de HH accu laten aansluiten.

Maar je zou ook een LPG tank kunnen overwegen. Dan win je ook nog eens de ruimte van de oude gasfles en kun je ook voor koken tussentijds bijvullen (ipv gokken hoe vol je gasfles is)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Camperarend
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 09 mei 2021, 11:19

Re: Voor- en nadelen van een losse extra dieselverwarming?



Bericht door Camperarend »

Dank je Kampertjes!
Dit zegt de site Zwiebelfam over de nieuwe Auterm: De nieuwste Russische Planar 2D en 4D (...) hebben echter hun elektrische energiebehoefte drastisch beperkt. Volgens de nieuwste technische gegevens, ook in de praktijk getoetst, verbruikt de Planar 2D in de stand uit slechts enkele milliampere’s en 6 Watt (in de praktijk vastgesteld en gemeten) tot 30 Watt in bedrijf. Die 30 Watt is dan op de stand vol waarmee je van jouw camper een sauna maakt. Op dit punt verschilt de Planar (Autotherm in de EU) nog nauwelijks van de Truma Combi.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Voor- en nadelen van een losse extra dieselverwarming?



Bericht door ducati 900 »

Ervaring met die nieuwe Planar heb ik niet,wel met de Webasto in mijn Vito.
Maar ik ging toch voor een (dikke) LPG tank.
Minder onderhoud en minder stroomverbruik, maar als de Planar zo'n stuk zuiniger is
dan geldt dat laatste natuurlijk niet.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Voor- en nadelen van een losse extra dieselverwarming?



Bericht door DJSmiley »

Ander puntje in het voordeel van je truma is de luchtverdeling.

Als je een badkamer hebt en gebruikt (al dan niet voor het drogen van bv wintersportkleding) dan zit daar wel een uitgang van de truma kachel meestal, maar niet van de dieselkachel.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Voor- en nadelen van een losse extra dieselverwarming?



Bericht door myway »

Aan een dieselkachel kan natuurlijk ook een ringsysteem.
En stroomverbruik valt heel erg mee.
Bij het opstarten is dat heel even wat meer en moet je er voor zorgen dat dan de spanning door te dunne kabels niet te ver zakt.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1736
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Voor- en nadelen van een losse extra dieselverwarming?



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben een Planar 2d als hoofdverwarming in onze zelfbouw L4 Ducato.
Tijdens opstarten "trekt" de kachel 9 ampere, ivm voorgloeien brander, dit is ongeveer 3 minuten.
De kabels moeten wel zwaar genoeg zijn.
Daarna is het verbruik circa 1 a 2 ampere.
Een dieselkachel is niet geruisloos, wij hebben voor de luchtinlaat (van de luchtverwarming) een geluidsdemper zitten.
We horen alleen de luchtstroom uit de roosters.
Afvoer verbrandingsgassen gaat door de vloer, evenals de aanvoerlucht voor de brander.
Bij ons staat de Planar helemaal rechts achterin (achter de wielkast) en de warmte gaat met een ringleiding naar voren.

DSC_9388 kl.JPG
DSC_9388 kl.JPG (46.25 KiB) 1148 keer bekeken
Op de foto zie je de grijze "bus", dat is de luchtinlaatdemper, daaronder de Planar, en rechts waar de blauwe/rode slang ingaat een Elgena boiler, deze werkt op 230 volt en als de Planar brandt op hete lucht.
De prijs die je schreef is redelijk, Planar set kost circa 600 euro, inbouw is ook voor een specialist bijna een dag werk.
Vraag wel om een brandstoffilter voor de pomp, die wordt wel eens achterwege gelaten.
Houdt er rekening mee dat de verwarmde lucht circa 70 graden is, zeker als je op de stoel zit en je voeten zijn dichtbij de uitblaasmond.
viewtopic.php?p=1828019#p1828019 Hier nog een linkje naar ons Planar inbouwverhaal.
Sjaak
Laatst gewijzigd door marjasjaak op za 22 jan 2022, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Voor- en nadelen van een losse extra dieselverwarming?



Bericht door PaulBng »

DJSmiley schreef:Ander puntje in het voordeel van je truma is de luchtverdeling.

Als je een badkamer hebt en gebruikt (al dan niet voor het drogen van bv wintersportkleding) dan zit daar wel een uitgang van de truma kachel meestal, maar niet van de dieselkachel.
Onder mijn buscamper hangt een Webasto.
In de camper 6 uitstroom openingen:
- onder de dinettebank
- kopse kant keukenblok
- badkamer je
- Tussen koelkast en bed, naar voren gericht
- onder één lengtebed voor
- onder één lengtebed, achter

Dus bestaat wel.....


Paul
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Voor- en nadelen van een losse extra dieselverwarming?



Bericht door Eric van den Heuvel »

Ik heb nu 8 jaar geleden mijn Truma kachel ingewisseld voor een Eberspächer D2 diesel kachel. De kachel aangesloten direct op de Truma blower en ringverwarming. Gevolg, veel snellere opwarming van de camper en met wintersport heel de dag op laagste stand houd hij het heerlijk warm. Om het elektra gebruik op te lossen heb ik een aparte accu voor de kachel geïnstalleerd die opgeladen wordt tijdens het rijden en op 220V. Eén 11 kg lichtgewicht gasfles wordt gebruikt voor koken, koelkast, boiler en gasoven. Gemiddeld 4 weken met 1 vulling.Groet Eric
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Voor- en nadelen van een losse extra dieselverwarming?



Bericht door PaulBng »

Ik kan bevestigen dat de meeste "herrie" uit de luchtinlaat komt (beetje tegenstrijdig idee ).

Dus ik ga eens naar die demper kijken.

De vraag is of ik hem kwijt kan. De inlaat zit nu onder de dinettebank, in het midden onder een la. Die zou ik moeten opgeven. Is het me wel waard, maar de vraag is of ik, zonder van alles (hh-accu, omvormer etc) te verplaatsen.
Dat or in het midden uitkomt is een probleem,'n tenzij hij rechtop zou kunnen staan.

Eens zien of ze ook "om een hoek" bestaan.


Paul
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Voor- en nadelen van een losse extra dieselverwarming?



Bericht door gjvonk »

Zit de inlaat van de verbrandingslucht van jouw dieselkachel in het interieur? Ik dacht dat ook een dieselkachel zijn verbrandingslucht van buiten haalt? Of bedoel je de inlaat van de op te warmen lucht en maakt die herrie?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Voor- en nadelen van een losse extra dieselverwarming?



Bericht door myway »

In de beschrijving staat dat de verbrandingslucht onder de wagen vandaan komt.
Dat er een demper op de te verwarmen lucht inlaat zit ben ik nog niet tegen gekomen.
Welke demper is daar voor gebruikt?
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Voor- en nadelen van een losse extra dieselverwarming?



Bericht door JoopBrekken »

Er zijn dempers voor de verbrandingslucht inlaat, en voor de verwarmingslucht inlaat. En ze zijn bijde nodig! Wel even duidelijk wezen om welke luchtinlaat het gaat.
Voor de verwarmingslucht ( in- en uitlaat ) kun je bij inbouw zelf dempers maken door die lucht net voor en achter de kachel door een ruimte te laten stromen die bekleed is met geluid absoberend materiaal bv steenwol.
Zo heb ik hem onder het dinette bankje gemonteerd. Onder een voorstoel is te weinig ruimte voor dempers lijkt me.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op zo 23 jan 2022, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie