Schuifdeur Fiat Ducato afstellen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
daveh
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 19 jan 2022, 14:16

Schuifdeur Fiat Ducato afstellen



Bericht door daveh »

de schuifdeur van mijn Fiat Ducato uit 2009 sluit niet goed
graag wie weet hoe ik die kan afstellen

groet Dave
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Schuifdeur Fiat Ducato afstellen



Bericht door Aloys »

Heel simpel: die dingen zijn minutieus, tot op de 0,00... mm afgeregeld in de fabriek. Ik kreeg een keer een handdoek tussen de schuifdeur, aan de achterkant, en de zaak was ontregeld.
Tja, dan pak je je gereedschap erbij, dan ga je proberen, beetje meer hier, beetje daar. Schuifdeur open, schuifdeur dicht... Na twee dagen vloeken, zuchten, goede raad aanhoren van de buren enz. vond ik de oplossing!

Mijn eigen onderhoudsmonteur: in 20 minuten had ie het weer voor elkaar, als nieuw!

Die schuifdeur, daar blijf ik in het vervolg wel van af! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Schuifdeur Fiat Ducato afstellen



Bericht door kampertjes »

+1
Afgelopen vakantie vond ik m lastig op slot gaan, moest te harde dreun geven. Iets losser gesteld (vanger achterzijde). Nou, blijf er voortaan wel af! Zo’n beetje hele vakantie mee bezig geweest, dan weer te strak, dan weer rammelde de boel enz. Steekt nauw. Heb het wel voor elkaar gekregen maar bezint eer ge begint.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Schuifdeur Fiat Ducato afstellen



Bericht door joske501 »

Beste,

Een schuifdeur afstellen is inderdaad een geduldig werkje.
Voor je iets instelt of verplaatst van wielgeleiders teken je eerst met een fijn stiftje de huidige situatie af.
Een rolkrik (met bescherming tussen) onder de deur op de plaats waar je iets los maakt om in te stellen is een zeer handig instrument.
Bij een wagen van 2009 geef ik je de raad om de pensluitingen te vervangen door het nieuwere model, te bestellen bij een merkgarage, die oude pennen en zadels zijn echt geen kloten waard, ik heb ze ook vervangen.
Foto van de nieuwe modellen hier onder.

Afbeelding

Als ik me niet vergis heb ik hier al een een lange uitleg gegeven hoe een schuifdeur in te stellen/regelen. Gebruik maar de zoekfunctie eens

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Schuifdeur Fiat Ducato afstellen



Bericht door AadenAnke »

Ik doe bijna alles zelf soms met hulp van een mannetje, moet de schuifdeur afgesteld worden ga ik direct naar een schade herstelbedrijf! Voor sommige dingen moet je gewoon een vakman gebruiken :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Schuifdeur Fiat Ducato afstellen



Bericht door joske501 »

Ik zeg van mezelf dat ik een vakman ben. :D

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Schuifdeur Fiat Ducato afstellen



Bericht door AadenAnke »

Vakmanschap is meesterschap :lol: dus ben jij in deze materie een vakman prima! Misschien ergens een weekend treffen schuifdeuren afstellen voor forumleden :hug: ik zelf vind me ook een vakman maar in een andere tak van sport dus :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Schuifdeur Fiat Ducato afstellen



Bericht door gjvonk »

Probeer ook te achterhalen waarom de schuifdeur niet meer goed sluit: als de afstelling af fabriek niet is gewijzigd, zijn dan de geleide- en draagrollen niet te ver versleten? Mijn advies, net als van andere ervaren buscampers: vakman inschakelen, draag- en geleiderollen laten controleren op slijtage, dat eventueel laten vervangen en dan laten afstellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Schuifdeur Fiat Ducato afstellen



Bericht door PaulBng »

Ik heb bij de installatie van m'n Softclose de schuifdeur achter los gehad en moest hem daarna opnieuw afstellen.

Ik vond het wel meevallen...

(p.s. Hij moet ook zonder actieve Softclose normaal sluiten)


Paul
Arnor
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Re: Schuifdeur Fiat Ducato afstellen



Bericht door Arnor »


gjvonk schreef:.......Mijn advies, net als van andere ervaren buscampers: vakman inschakelen, draag- en geleiderollen laten controleren op slijtage, dat eventueel laten vervangen en dan laten afstellen.
Nu alleen nog die vakman vinden....

Ik ben 3 keer terug moeten gaan naar een Iveco-dealer om het afgesteld te krijgen en te houden.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Schuifdeur Fiat Ducato afstellen



Bericht door joske501 »

Ja, veel bedrijven zijn niet echt gelukkig met zulke opdrachten.
Het is een tijdrovend werkje waarbij enige ervaring zeker vereist is en meestal moeten dure onderdelen zoals wielgeleiders, dragers, sloten en sluitpennen vervangen worden omdat ze sleet vertonen.
Dus het is meestal een dure grap waar je meestal geen tevreden klant aan over houdt.
Indien je het zelf doet, je moet wel een beetje redeneren en goed kijken wat je moet doen, kost tijd je niets en onderdelen die nodig zijn koop je zelf. Dat het niet van de eerste keer perfect is hoort er bij, het nog eens moeten aanpakken achteraf hoort er bij, zeker na verschillende testritten als de deur nog enige rammel vertoont, maar door het zelf aan te pakken vermijd je afspraken maken en naar de werkplaats rijden.
Een goede raad, steek er de nodige tijd in want het loont. Het maakt jezelf er ook tevreden mee.
Als start zou ik aanraden om de sluitpennen en zadels te verwijderen en dan de deur zo in te stellen dat ze mooi vlak ligt met de vaste carrosserie en rondom evenveel speling vertoont. Loopt de deur schroef is vervanging van rolgeleidingen meestal noodzakelijk, zeker deze rechts bovenaan en links in het midden want daar draagt de deur op bij de modellen vanaf 2006. Maak ook de loopvlakken goed schoon en vet op deze vlakken is absoluut te mijden. Zorg dat de deur gemakkelijk in het slot valt, dit zowel rechts als links bovenaan. Links bovenaan is de ronde slotpen regelbaar door deze te lossen met steelsleutel 13. Druk hard aan de buitenzijde van de schuifdeur links bovenaan bij gesloten schuifdeur, hoor je een klik dan zat de deur nog niet in zijn slot, staat hij daar een beetje open dan de slotpen bijstellen. Als de schuifdeur nu vlot sluit en mooi in het vlak ligt kan je nu de 2 sluitpennen aan de rechterzijde terug plaatsen en mooi instellen. Doe een laagje dik vet aan de achterzijde van de sluitpennen en zadels en zet ze terug met heel weinig spanning op de schroeven zodat beweging nog mogelijk is, doe de schuifdeur dicht en open terug voorzichtig. Nu de sluitpennen aanspannen en de zadels iets omhoog schuiven en schroeven aanspannen. De sluitpennen moeten de deur helpen dragen in gesloten stand, anders worden de draagwielen te zwaar belast tijdens het rijden. Het voorkomt ook het rammelen van de deur. Het nieuwe model van sluitpennen, waarvan ik eerder hierboven een foto plaatste zijn veel gemakkelijker in te stellen dn het oude ronde penmodel, ze dragen ook de deur veel beter en de kunststoffen sluitpennen vallen in een rubber zitting van het zadel. Zowel de sluitpennen als de zadels zijn in te stellen, de ene in de hoogte, de andere in de breedte, dus goed kijken wat je moet doen is de boodschap.

Joske
Laatst gewijzigd door joske501 op za 22 jan 2022, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Schuifdeur Fiat Ducato afstellen



Bericht door joske501 »

Net even gaan kijken, de pennen zijn horizontaal (diepte van de schuifdeur) in te stellen de zadels verticaal (dragen van de schuifdeur).

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Schuifdeur Fiat Ducato afstellen



Bericht door PaulBng »

Prima advies!


Paul
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Schuifdeur Fiat Ducato afstellen



Bericht door joske501 »

En om mijn schuifdeur VOLLEDIG rammelvrij te krijgen deed ik nog iets bij mij nieuwe zadels.
Bij open schuifdeur spoot ik de zadels half vol met zwarte Tec 7, heb dan de pennen licht ingevet en de schuifdeur dan goed in het slot gedrukt (niet dicht smijten !) en een paar dagen laten rusten, daarna schuifdeur open en nog een paar dagen laten uitharden.
Nu passen de sluitpennen PERFECT in de zadels en rammel (bijna) onbestaande.
Ik ben er blij mee. :thumbup:

Dit is alleen van toepassing bij de sluitingen vanaf 2015 (nieuw model)

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Plaats reactie