H4 lampen vervangen door LED?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door veetee »

Ach, verbaast je dat nog? :lolno:


Afbeelding
CaradoT135
Berichten: 2300
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door CaradoT135 »

In het verleden eens een auto gehad waarvan ik elk halfjaar de H4 lampen kon vervangen. Dat zou voor mij een reden zijn om over te stappen naar een led lamp met een langere levensduur. Dat je dan meer licht hebt is dan mooi meegenomen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Kroppie »

dan zou ik eerst eens de spanning van het boordnet eens controleren.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2300
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door CaradoT135 »

Ja Jos, het zou aan van alles kunnen liggen (vette vingers aan de lamp), maar het was in de begin jaren 2000 en het was een leasebak, Leaseplan vond het volgens mij niet bijzonder. Ik heb de garage eens voorgesteld om bij elke beurt de lampen ook maar preventief te vervangen.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door veetee »

CaradoT135 schreef:
za 22 jan 2022, 12:19
In het verleden eens een auto gehad waarvan ik elk halfjaar de H4 lampen kon vervangen. Dat zou voor mij een reden zijn om over te stappen naar een led lamp met een langere levensduur. Dat je dan meer licht hebt is dan mooi meegenomen.
Sommige auto's hebben daar nu eenmaal meer last van andere. Ik heb 10 jaar Land Rover Defender gereden, krikkemikkig lichtarmatuur, veel corrosie, vaak lampjes defect, naast een armzalige lichtopbrengst. Op het laatst het gehele armatuur vervangen door een speciaal daarvoor ontworpen LED armatuur (dus reflector en ledlamp inéén) - geweldige lichtopbrengst en zeer robuust, wel veel €'s, het kost een paar centen maar dan heb je ook wat...
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Vopper »

Er zijn nu weer dezelfde verblindings problemen als in de tijd dat we van gewone gloeilampen naar halogeen gingen :bang:
Toen zaten er ook velen te klooien met illegale lampen en nu weer :twisted:
Zelf een bak licht en de tegenligger mag niet zeuren, ikke, ikke en de ander kan s..... :bang:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Camperic »

Generaliseren is ook van alle tijden.
Er zijn oplossingen die de lichtopbrengst duidelijk verbeteren, maar niet hinderlijker zijn dan standaard voor tegenliggers. Die kosten meer en daar zal niet iedereen voor kiezen waardoor je dat helaas ook (te)veel zult tegenkomen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Vopper »

Beweer ik hierboven dan iets anders? :wtf:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Marianjacques »

Ja
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Camper-T »

CaradoT135 schreef:
za 22 jan 2022, 12:37
Ja Jos, het zou aan van alles kunnen liggen (vette vingers aan de lamp), maar het was in de begin jaren 2000 en het was een leasebak, Leaseplan vond het volgens mij niet bijzonder. Ik heb de garage eens voorgesteld om bij elke beurt de lampen ook maar preventief te vervangen.
Zo’n soort gelijk probleem had ik met een half jaar oude VW. Het knipperlicht aan de bestuurderszijde was volgens de boordcomputer kapot. Het lampje bleek echter in orde en de dealer meldde dat dit een kinderziekte in de koplampunit was die ik kon laten vervangen voor €550,00 ex. BTW.
Zowel verbaasd als geïrriteerd heb ik de contacten van de knipperlicht-fitting schoongemaakt en iets verbogen, sinds dien nooit meer problemen.

Zo kan het ook zijn dat een koplampunit (in een uitzonderlijk geval) onderhevig is aan trilling van de motor waardoor de lampjes in de unit mee gaan trillen wat de levensduur van de gloeidraden kan beperken. Dan kun je lampjes blijven vervangen, tot je naar iets als ledlampjes overstapt.

Camperic schreef:
za 22 jan 2022, 11:46
Ik verwacht ook dat je met goedkeuring in Duitsland in NL een erg klein risico loopt op problemen.

Waarom reageert iemand met "ik zie het nut er niet van in", "ik doe het niet" of gelijke strekking? Prima en vooral niet doen dan :thumbup: , maar waarom volg je het topic dan en vanwaar de behoefte om dat te melden? :think:
Binnen veel onderwerpen en ook zoals deze zijn er altijd mensen die hier een eigen menig en risco-analyse voor hebben en dat mag. Maar of je nu echt met angst voor een staande-houding achter het stuur zou moeten zitten met je DE gekeurde ledlampen in een geschikte koplampunit, terwijl je met geknepen ogen zit door de vele Chinese schijnwerpers van de tegenliggers, dat betwijfel ik.
Afhoudende, of afkeurende meningen over een bepaald onderwerp evenzo, soms wil men hiermee andere inzichten geven, soms is het roepen om maar te kunnen roepen. Ach ja, dit is misschien kenmerkend voor een samenleving met verschillende ego’s.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Geert505
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 16:43
Locatie: Zuid limburg

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Geert505 »

Beste Camper-t, heeft u ook de kabels moeten gebruiken om de canbus meldingen te voorkomen? Ik neem aan dat het ook om H7 ledlampen gaat? En laatste vraag is er zit een verdikking achter op de lamp en is dat geen probleem met de inbouw?
Groet,
Geert
Laatst gewijzigd door Geert505 op zo 23 jan 2022, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door jansloos »

Waar de meesten aan voorbij gaan, is dat de LED wel zo lang meegaat, (hoewel ik ze al jong heb zien sneuvelen) maar dat er een behoorlijk stuk electronica voor zit die eerder stuk gaat.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Camper-T »

Geert505 schreef:
zo 23 jan 2022, 10:28
Beste Camper-t, heeft u ook de kabels moeten gebruiken om de canbus meldingen te voorkomen? Ik neem aan dat het ook om H7 ledlampen gaat? En laatste vraag is er zit een verdikking achter op de lamp en is dat geen probleem met de inbouw?
Groet,
Geert
Hallo Geert, ik heb Hilox ledlampen in een personenauto ingebouwd en niet in een camper. Evengoed had ik de bijgeleverde CAN-bus adapters voor tussen de originele aansluitkabel en de ledlamp niet nodig. Ik kreeg na aansluiten namelijk geen lampstoringen op de boordcomputer te zien.
Aan de achterzijde van de ledlamp zit inderdaad een verdikking. Dit is het ronde koellichaam met koelvinnen, waarbinnen een mini ventilator gaat draaien als de ledlamp aangeschakeld wordt. Deze paste in mijn geval prima en ruim achter de rubber afsluitdop van de koplampunit.

Voor de Osram ledlampen in de Ducato kun je veel instructies en ervaringen terugvinden via YouTube, hier zo maar twee van de vele voorbeelden:
Inbouwen: https://www.youtube.com/watch?v=yKcQXnUyTEw
Vergelijk met halogeen: https://www.youtube.com/watch?v=mQmNz4Omn4w

jansloos schreef:
zo 23 jan 2022, 10:36
Waar de meesten aan voorbij gaan, is dat de LED wel zo lang meegaat, (hoewel ik ze al jong heb zien sneuvelen) maar dat er een behoorlijk stuk electronica voor zit die eerder stuk gaat.
Ledlampen van goede kwaliteit gaan inderdaad lang mee, het zijn vaak de goedkope Chinese varianten met onrealistische specificaties die het snel af kunnen laten weten, soms een slecht/fout lichtbeeld geven, of tot rare storingen kunnen leiden. Uitzonderingen daargelaten.
In de tijd dat ik naar ledlampen over wilde stappen koos ik bewust voor de in Nederland ontwikkelde duurdere ledlampen van Hilox. Meest mogelijk ook in China gemaakt, zoals vrijwel alle lampen, maar dan wel volgens strikte specificaties. En die bevallen bijna 5 jaar later nog steeds prima.
Niet alleen de levensduur is vaak langer dan dat van halogeen, maar het stroomverbruik is ook wat lager en puur wit licht staat natuurlijk mooier.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Geert505
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 16:43
Locatie: Zuid limburg

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Geert505 »

Dus in de Ducato heb je ze niet ingebouwd want daar gaat het mij namelijk om.
Plaats reactie