H4 lampen vervangen door LED?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Kroppie »

waarom vervangen???, veel duurder, en weinig profijt, en kans op bekeuring en apk afkeur, voor schijnbaar een beetje meer licht?
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8657
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door seth_space »

Veel meer licht. Stuk veiliger, bij sommige auto's heel prettig vergeleken met halogeen.
Veel minder vaak vervangen ( bijv bij VW een serieus vaak probleem)
Geen kans op bekeuring als lichtbeeld voldoet.

Nog meer vermeende nadelen?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door ducati 900 »

Ik moet zeggen Jos dat er veel meer licht uit komt bij hetzelfde wattage maar bij H4 is het vaak
niet aan te bevelen ivm het beeld en strooilicht.
ik heb ze nu in van die projectie koplampen en je weet niet wat je ziet.
Ervaring met levensduur heb ik nog niet, ze zitten er nu een jaar in en DIT setje H7 kostte € 30.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op vr 21 jan 2022, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8657
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door seth_space »


en je weet niet wat je ziet.

Oei, dat klinkt niet best :lol:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Kroppie »

seth_space schreef:
vr 21 jan 2022, 16:42
Veel meer licht. Stuk veiliger, bij sommige auto's heel prettig vergeleken met halogeen.
Veel minder vaak vervangen ( bijv bij VW een serieus vaak probleem)
Geen kans op bekeuring als lichtbeeld voldoet.

Nog meer vermeende nadelen?
geen vermeende nadelen , bij proberen gemerkt lichtbeeld deugd niet, gegarandeerd apk afkeur, extra weerstand nodig om waarschuwing lamp stuk te omzeilen, en duurder dan een gewone H4 [niet eens voor de allergoedkoopste gekozen :D ], en vervangen is bij mijn yaris een fluitje van 1,25 cent, ik heb ze er weer uit gegooid.

maar als iemand er profijt van heeft, gewoon doen.!!
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 866
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Veebee »

Als de huidige standaard gemonteerde lampen onvoldoende licht geven, dan zou ik eerst langs pearle ofzo gaan.
Hoe zouden ze het vroeger gedaan hebben voor de H4, H7 enz....... :shock:
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door ducati 900 »

In mijn Laverda 750 SF zat ook duplo maar ik was maar wat blij dat ik een unit met H4 kon krijgen.
Dat heet toch wel vooruitgang, heeft met Pearle niks te maken.
Op Harley van mijn opa zat een carbid lamp....

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13415
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door hathi »

En Philips,maakt een H 4 lamp,met extra opbrengst,ik heb ze er in,en dat verschil kun je echt wel zien, als je zoals vermeld goede reflectors hebt,want ander heeft het Geen nut
Hans
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Camper-T »

In onze auto hebben we lens-koplampen waardoor andere lichtbronnen dan halogeen vrijwel altijd prima lichtbeeld geven. Het geen met reflector spiegels een heel ander verhaal kan zijn en snel voor strooilicht en/of verblinding kan zorgen.

Zo heb ik hier ooit een goede set xenon lampen ingezet en het mooie puur witte licht stond niet alleen mooi en modern maar zorgde ook voor een veel betere reactie van reflecterende objecten, die zag je ineens veel eerder.
Wat jaren later overgegaan op de duurdere Hilox led lampen, geen opstart/opwarmtijd als xenon, gelijk 100% aan en net zo goed als xenon licht.
In beiden gevallen had ik niet het idee dat xenon of led voor meer licht op de weg zorgde, dat was met een goede halogeenlamp min of meer gelijk.

In mijn bedrijfsbus heb ik normale reflector spiegel koplampen en wil daar uit eigen overtuiging geen xenon of led lichtbron in hebben. Als je een hekel aan puber-bakken met de fel en fout licht hebt, wil je dit zelf ook niet creëren. Daarom voor de Osram Nightbreaker Laser gekozen, die volgens de omschrijving 150% meer licht moet geven. En ik ben er content mee, zeker meer licht dan standaard halogeen en toch gewoon halogeen.

Ledlampen in de Fiat neus van onze camper, omdat de keurmerken in de lijst van Osram ledlampen staan dus kleine kans op APK afkeur? Tja, ik rijd met de camper hoofdzakelijk overdag dus geloof het wel. De standaard verlichting doet het prima voor die keren dat het nodig is en verder zitten er al van die kekke dag-rijlicht led strepen in de koplamp, ook mooi.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door EasyBee »

Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door de Jonckheer »

Ik rij zo vaak met licht aan (ook overdag niet) dat ik bij mijn camper nog nooit één lamp(je) heb moeten vervangen. Hetzelfde geld voor de Dacia, ook nog alles origineel en rij ik al een keer in het donker geven alle 2 die karren meer dan genoeg licht. Ik vind het dus niet nodig en begin er niet aan, zeker niet gezien de prijs.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door GeMa »

De Osram H7 Night Breaker LED is inmiddels in Duitsland (en een paar andere landen) goedgekeurd voor zowel dim- als grootlicht. En als je even de moeite neemt om op Youtube te zoeken, ze geven inderdaad meer en beter licht als de gewone H7.

Maar, zoals altijd, hangt Nederland aan de laatste mem en is er nog geen goedkeuring voor NL.
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Camper-T »

Als jouw koplamp-keuringsnummers in de goedkeuringslijst van de Osram ledlamp staan dan voldoet je lichtbeeld.
Duitsland heeft wat dat betreft echt geen halve keuringseisen en Nederland zal vast ooit volgen, zij het langzaam.
En wanneer de led-upgrade door de APK komt heb je min of meer de garantie dat het verder wel goed zal zijn.
Kleine kans dat je daarna met deze set in Nederland van de weg wordt gehaald en men uitvoerig zal controleren.
De af-fabriek laser- en matrix LED koplampen zijn in mijn beleving heel wat feller en hinderlijker dan deze set.

Onze auto met xenon- en ledlampen die geen van allen goedgekeurd zijn voor de openbare weg hebben dit ook.
Nooit afkeur op de verlichting, of het lichtbeeld gehad, slechts eenmaal is de hoogte iets afgesteld, niks raars.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Camperic »

Ik verwacht ook dat je met goedkeuring in Duitsland in NL een erg klein risico loopt op problemen.

Waarom reageert iemand met "ik zie het nut er niet van in", "ik doe het niet" of gelijke strekking? Prima en vooral niet doen dan :thumbup: , maar waarom volg je het topic dan en vanwaar de behoefte om dat te melden? :think:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie