H4 lampen vervangen door LED?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Camper-T »

Klopt Geert, maar vele zijn je in inmiddels voorgegaan en niemand had hier enige problemen met de plaatsing in hun Ducato.
Voor de goede orde heb ik het hier natuurlijk over een Ducato waarvan de koplamp-nummers voorkomen in de lijst van Osram.
Nogmaals: als je even op YouTube zoekt vind je veel (voor)beelden van het installeren. Zoek daarbij op “Ducato Osram led”.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Vopper »

In het 2e filmpje is dus duidelijk te zien dat de tegenligger meer wordt aangelicht, wat zeer hinderlijk is. :(

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Camperic »

Je zat in één van de tegenliggers neem ik aan? Dan heb je het ervaren en kun je het weten :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Camper-T schreef:
zo 23 jan 2022, 11:05

Voor de Osram ledlampen in de Ducato kun je veel instructies en ervaringen terugvinden via YouTube, hier zo maar twee van de vele voorbeelden:
Inbouwen: https://www.youtube.com/watch?v=yKcQXnUyTEw
Vergelijk met halogeen: https://www.youtube.com/watch?v=mQmNz4Omn4w
Wat me opvalt in de 2e video is dat bij de standaard verlichting de aanwijzingen op de verkeersborden (op grotere afstand) sneller leesbaar zijn dan met de LED-verlichting. Is dat ook werkelijk zo? Geeft de video-opname een vertekend beeld, of ligt dat aan de lamp?
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door seth_space »

Ik zie precies het omgekeerde gebeuren..
Ook precies wat de praktijk is met led. Verkeersbord is veel scherper en eerder zichtbaar. Soms is de reflectie zelfs storend.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Camper-T »

evdoetelaar+larana schreef:
zo 23 jan 2022, 14:17
Camper-T schreef:
zo 23 jan 2022, 11:05

Voor de Osram ledlampen in de Ducato kun je veel instructies en ervaringen terugvinden via YouTube, hier zo maar twee van de vele voorbeelden:
Inbouwen: https://www.youtube.com/watch?v=yKcQXnUyTEw
Vergelijk met halogeen: https://www.youtube.com/watch?v=mQmNz4Omn4w
Wat me opvalt in de 2e video is dat bij de standaard verlichting de aanwijzingen op de verkeersborden (op grotere afstand) sneller leesbaar zijn dan met de LED-verlichting. Is dat ook werkelijk zo? Geeft de video-opname een vertekend beeld, of ligt dat aan de lamp?

Het lastige is dat amateur opnames vaak een vertekend beeld geven van de werkelijkheid. Het vereist enige kennis en juiste instellingen om een dusdanig beeld bij weinig licht op te nemen wat min of meer gelijk staat aan de ervaring van het menselijk oog. De echte freaks vermelden wat hun type camera, sluitersnelheid, etc. van de camera is en dat deze met twee opnames gelijk zijn, dan pas heb je redelijk vergelijkend beeldmateriaal.

Wat @seth_space schrijft; met goede xenon en led heb je zonder meer altijd een betere reactie van reflecterende objecten dan met halogeen.
Misschien moet je daarom eens wat meer filmpjes van de Osram Night Breaker LED kijken, waarschijnlijk zie je dan ook dat dit vrijwel altijd zo is.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door jansloos »

Wat mij nog meer verbaast aan die "grotere/zwaardere LED toepassing is het enorme warmte verlies. Zelfs zoveel dat er koelribben en ventilator(tjes) aan te pas moeten komen.

Als je dit verlies meerekent, is een LED dan echt zoveel energie zuiniger?

De verdere verwondering, is de enorme lichtopbrengst uit de oppervlakte ter grote van een speldenprik.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Kroppie »

jansloos schreef:
zo 23 jan 2022, 16:13
Wat mij nog meer verbaast aan die "grotere/zwaardere LED toepassing is het enorme warmte verlies. Zelfs zoveel dat er koelribben en ventilator(tjes) aan te pas moeten komen.

De verdere verwondering, is de enorme lichtopbrengst uit de oppervlakte ter grote van een speldenprik.
vandaar de warmte die afgevoerd moet worden, klein oppervlak gauw [te] warm
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Camper-T »

jansloos schreef:
zo 23 jan 2022, 16:13
Wat mij nog meer verbaast aan die "grotere/zwaardere LED toepassing is het enorme warmte verlies. Zelfs zoveel dat er koelribben en ventilator(tjes) aan te pas moeten komen.

Als je dit verlies meerekent, is een LED dan echt zoveel energie zuiniger?

De verdere verwondering, is de enorme lichtopbrengst uit de oppervlakte ter grote van een speldenprik.
Het rendement van licht wordt weergegeven in lumen per Watt.
Een H7 auto-halogeenlamp geeft rond de 1200 lumen bij 50W, ofwel 1200 : 50 = 24 lumen per Watt.
De Osram H7 Night Breaker LED geeft 1500 lumen bij 19 Watt, ofwel 1500 : 19 = 79 lumen per Watt.
Hiermee kun je constateren dat de led variant met ca. 60% minder energieverbruik meer licht geeft.

Het hogere rendement van led t.o.v. halogeen is hiermee bewezen, al wordt een power-led ook warm.
Een power-led is klein maar produceert zeer veel licht en daarmee veel warmte.
Die warmte moet afgevoerd anders gaat de led vrijwel gelijk kapot, daarom de redelijk grote koeling.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Geert505
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 16:43
Locatie: Zuid limburg

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Geert505 »

Ik ga de H7 ledlampen bestellen want ik heb een dimlicht kapot. Zijn in Duitsland goedgekeurd dus moet goed zijn in mijn uit Duitsland afkomstige Womo. Laat wel wat weten hoe het gelukt is.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door EasyBee »

Maar zijn al die lumen wel bruikbaar licht, want lumen is de totale hoeveelheid licht die alle kanten op schijnt.
Je kunt beter meten in lux, want dat is de opbrengst in de lichtbundel op het te verlichten onderwerp.
Zie hier.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Kroppie »

ik kijk wel met mijn ogen het meten laat ik aan de fabrikant en de keurings instantie over
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door rongreven »

Je ogen laat je toch meten bij de opticien? ::S
Groet, Ron Greven
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: H4 lampen vervangen door LED?



Bericht door Camper-T »

EasyBee schreef:
zo 23 jan 2022, 20:53
Maar zijn al die lumen wel bruikbaar licht, want lumen is de totale hoeveelheid licht die alle kanten op schijnt.
Je kunt beter meten in lux, want dat is de opbrengst in de lichtbundel op het te verlichten onderwerp.
Zie hier.
Dit is een goede vraag en niet minder belangrijk. Want een lamp kan wel 10.000 lumen produceren maar als dit licht alle kanten opgaat heb je netto veel minder lichtsterkte in lux op de gewenste plek dan met een goede gefocuste lamp in een daarvoor geschikte reflectorbehuizing.
Wanneer je van H7 halogeen overgaat naar H7 LED dan moet die kleine powerled dus exact op dezelfde plek zitten waar normaal de gloeidraad zit, anders ben je in de basis al uit het brandpunt van de reflector.

Het is daarom dat Osram een van de weinige merken is die met zijn Night Breaker LED lichtbronnen een test doet met verschillende koplampunits.
De goedgekeurde koplampbehuizingen voldoen aan de norm voor strooilicht en verblinding en focussen het licht zo goed mogelijk op de juiste plek.

De test voor een goede focusering van het LED licht is zondermeer belangrijk omdat H7 LED lichtbronnen twee leds hebben die zijwaards schijnen. En een H7 halogeenlamp heeft een gloeidraad welke 360 graden rond schijnt. Dit is best een verschil bij focussen van H7 LED, want je mist immders een deel licht van onder- en bovenuit de LED lichtbron en dit moet ergens gecompenseerd. Doe je dit met slechte LED lichtbronnen in een minder, of niet geschikte koplampunit dan is de kans groot op strooilicht, en/of verblinding, en/of netto minder licht op de weg.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie