Zelfbouw opstap voor Mercedes Sprinter W906

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Zelfbouw opstap voor Mercedes Sprinter W906



Bericht door amigob2 »

Ik ben zelf een step aan het designen om dat ik niks kon vinden wat aan mijn eisen voldeed.
- ik wilde dat het op geen enkele manier onder de bus uit zou steken om dat ik bang ben dat ik hem er dan een keer onderuit zou rijden.

Heb al een goed design klaar, en de werkelijk arm is al in de maak.
Wat je ziet is natuurlijk 1 kant. en hij klapt ongeveer 27cm ( heb nog wat ruimt om 2 of 3 cm extra te doen) van de bus af en heeft 30cm ruimte naar de grond en ongeveer 30cm naar de instap van de bus. De trap gaat automatisch uit klappen als de motor uit gaat en in als de motor gestart wordt.
Het mooie is dat hij helemaal onder de bus verdwijnt. Er komt geen enkel kracht op de motor als je op de step stapt.

step.PNG
step.PNG (49.53 KiB) 638 keer bekeken
https://www.youtube.com/embed/_MVx3h3Yh0c
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Camperbassie
Berichten: 631
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Zelfbouw opstap voor Mercedes Sprinter W906



Bericht door Camperbassie »

Leuk ontwerp / idee mijn gevoel zegt dat de trede bij opstappen ( teveel ) beweegt. Zie het filmpje wel komen as je het gebouwd hebt succes.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Zelfbouw opstap voor Mercedes Sprinter W906



Bericht door amigob2 »

heb al een prototype gemaakt en die bewoog bijna niks toen ik er aan ging hangen, tot een plaat omboog. Nu dus iets steviger.
het kan bijna niet bewegen omdat alles ijzer op ijzer zit, en de echt hoge krachten allemaal ijzer op ijzer zijn.
Van deze versie heb ik er bijna 1 kant klaar, Ik moet op een enkele kunnen staan, als dat niet werkt is het niet stevig genoeg.
Want als je uitstapt is de piek belasting veel hoger dan het gewicht van de persoon.
En ik heb ook nog ruimte om de trede dikker te maken aan de voorkant
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfbouw opstap voor Mercedes Sprinter W906



Bericht door kampo »

Ik heb ook wat ervaring opgedaan :mrgreen:
In een complexere situatie met 4 treden en heavy duty.
Ontwerp, prototype, uitstuderen met model, aankoop onderdelen, blijkt niet te werken, opnieuw laten laseren, tekening betalen, onvoldoende stabiliteit, dus versterken enz..
Mijn 3de versie is goed en hangt er nu aan. De elektrificatie is voorzien maar heb ik nog steeds niet uitgevoerd.
Het heeft me alles samen een veelvoud gekost van een kooptrap. Ik kan enkel vaststellen dat ik er niet goed in ben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Zelfbouw opstap voor Mercedes Sprinter W906



Bericht door amigob2 »

Als ik dit zie dan bouw ik hem te stevig :-)
Mijn armen zijn 20x20mm
Die tredes zijn wel mooi en redelijk ligt, waar kan ik die halen. Zijn die er ook langere
want aan de bijrijders kant, gaat hij een metertje lang worden zodat hij ook gebruikt kan worden met voor instappen.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfbouw opstap voor Mercedes Sprinter W906



Bericht door kampo »

Het tredemateriaal heb ik gevonden bij Rotec GmBH
De alu tredes zijn 60cm breed en heb ik meteen versterkt.
Opgelet met de kooi bij weegt het geheel >100kg.
Het is voorzien voor een buiklanding te maken in het zand :-B
De dunne inox delen zijn 30 breed mm en 8mm dik...
Een zweeftrap met 1 trede mag zeker lichter uitgevoerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Zelfbouw opstap voor Mercedes Sprinter W906



Bericht door NoStress »

Ziet er heel netjes uit @amigob2... is het je vak of heb je dit als hobbyist zo bedacht, getekend, gemaakt :bow:
Camperbassie
Berichten: 631
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Zelfbouw opstap voor Mercedes Sprinter W906



Bericht door Camperbassie »

amigob2 schreef:heb al een prototype gemaakt en die bewoog bijna niks toen ik er aan ging hangen, tot een plaat omboog. Nu dus iets steviger.
het kan bijna niet bewegen omdat alles ijzer op ijzer zit, en de echt hoge krachten allemaal ijzer op ijzer zijn.
Van deze versie heb ik er bijna 1 kant klaar, Ik moet op een enkele kunnen staan, als dat niet werkt is het niet stevig genoeg.
Want als je uitstapt is de piek belasting veel hoger dan het gewicht van de persoon.
En ik heb ook nog ruimte om de trede dikker te maken aan de voorkant
Ik denk dat de armen en benen te slap zijn de trede zal het wel houden. Als je uit de wagen stapt komt er een forse kracht op het geheel. Wat Kampo maakt is zeker sterk genoeg, ook een knap stukje werk. Bij mijn wagen ( platform cabine ) is er helaas geen ruimte anders deed ik het ook.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Zelfbouw opstap voor Mercedes Sprinter W906



Bericht door amigob2 »

Armen zijn niet op schaal, die zijn 20 x 20 mm, 1.5mm dik staal en ik las daar 16 x 10 bussen in waar een M10 bout door een past waar alleen het laatste stukje draad heeft. de arm waar de trede aan vast zit is nu nog van 3mm staal met een haakse versteveging, daar buigde het prototype.
MAar ik denk dat ik naar 5mm ga voor die plaat. Het frame dat aan de bus komt is 40x20x2mm dat is zeker stevig genoeg, en daar zitten dus ook de 16x20 bussen in vast gelast voor lagering

Dit is puur hobby door doen, en heb geprobeerd om dit te berekenen, maar dat geen compleet fout.
Maar met proberen in Spaceclaim, heb ik een aardig compromis gevonden.

Ik mag vandaag alleen de schuur gaan opruimen. Een muis vond het een goed idee om aan mijn 20 liter kroon motor olie zak te
gaan knabbelen, waar door de vloer vol met olie ligt nu. Wat een bende.

kwam er gisteren achter dat de draad doorvoer van mijn mig lasapparaat iedere keer even stopte, ik dacht dat het aan mij lag dat het lassen zo slecht ging maar nu de draad toevoer weer constant is gaat het lassen weer perfect,
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Zelfbouw opstap voor Mercedes Sprinter W906



Bericht door amigob2 »

"Als ik dit zie dan bouw ik hem te stevig"
Ik neem dit dus terug toen ik las dat het 8mm staal was
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Zelfbouw opstap voor Mercedes Sprinter W906



Bericht door amigob2 »

de 3mm plaat is zeker niet sterk genoeg :-) er op staan ging maar twee keer behoorlijk veren en het ging weer krom
het is natuurlijk wel zo dat als de treden tussen 2 van deze armen zit dat het kom gaan veel moeilijker gaat
Bijlagen
IMG_20220123_161012.jpg
IMG_20220123_161012.jpg (95.83 KiB) 328 keer bekeken
IMG_20220123_145544.jpg
IMG_20220123_145544.jpg (87.31 KiB) 328 keer bekeken
IMG_20220123_145526.jpg
IMG_20220123_145526.jpg (90.96 KiB) 328 keer bekeken
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Zelfbouw opstap voor Mercedes Sprinter W906



Bericht door amigob2 »

Voelde heel degelijk aan en tot dat het buiged heel vast, geen millimeter bewegen
Ik moest hem wel bijna 20 cm verder naar achter platesen omdat er chassis dopen op de plek zat waar ik hem wilde
Bijlagen
IMG_20220123_145308.jpg
IMG_20220123_145308.jpg (138.25 KiB) 327 keer bekeken
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Plaats reactie