Mercedes Sprinter: accu verplaatsen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
mariskavanalphen
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 02 jan 2022, 18:24

Mercedes Sprinter: accu verplaatsen?



Bericht door mariskavanalphen »

Hallo,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het verplaatsen van de accu achter de bestuurdersstoel van een Mercedes Sprinter? Ben benieuwd of dit te doen is, of dat het beter is eromheen te bouwen.

Mariska
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Mercedes Sprinter: accu verplaatsen?



Bericht door jansloos »

Zal ik maar beginnen dan?

Van waar naar waar? En waarom?

En dat laatste waar, waar zou dat moeten worden.
Misschien een foto'tje van de 'waarnaartoe' plaats, en wat komt daar overheen te staan?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Wietse
Berichten: 27
Lid geworden op: za 13 mei 2006, 20:27
Locatie: Veenwouden

Re: Mercedes Sprinter: accu verplaatsen?



Bericht door Wietse »

Hallo Mariska,

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe de situatie nu is. In onze nieuwe sprinter model w907. (Bv 313 )zit de accu onder de vloerplaat voor de bestuurdersstoel. En om die te verplaatsen is een pittige ingreep. In het oude model w906. sprinter zat de startaccu in de console onder de bestuurdersstoel. Die is te verplaatsen met wat mitsen en maren.
In de nieuwe sprinter en aan de accu in de bodem, zit nu veel elektronica ed gekoppeld, het laden gaat nu via een zgn intelligente lader en daarom is de huishoudaccu ietsje moeilijker te laden dan met het oude systeem met een zgn D+ draad. Nu met Een DC/DC booster oid en een extra draadje met een schakelspanning om de booster tijdens het rijden te laten starten met laden.
Dat kan op overigens op verschillende manieren.
Die huishoud accu kan natuurlijk fysiek gescheiden van de startaccu, metertje verderop oid. Echter zorg wel voor dikke kabels, zekeringen ed. De laadstroom kan zeer hoog zijn en je wilt ook geen spanningsverlies over te lange en dunne kabels.

Groet Wietse
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Mercedes Sprinter: accu verplaatsen?



Bericht door spikee »

Mijn W906 2011 313cdi heeft hem oog gewoon onder de vloer voor de bestuurdersstoel.
Voertuig accu als huishoud accu gebruiken is sowieso geen goed idee.
+Onderweg+

Re: Mercedes Sprinter: accu verplaatsen?



Bericht door +Onderweg+ »

En bij mijn 903 (2001) heeft de accu gewoon in de motorruimte...........
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mercedes Sprinter: accu verplaatsen?



Bericht door Aloys »

Ik begin te vermoeden dat die accu achter de bestuurdersstoel de huishoudaccu is...

En of die makkelijk te verplaatsen is?
Ligt eraan hoe handig je bent, ik denk dat de hele bedrading die eraan hangt mee verhuisd moet worden. Kabels omgelegd, verlengd, verzwaard enz. Kan maar zo een behoorlijk omvangrijke klus zijn, waarbij enige kennis en ervaring niet mag ontbreken!

We hebben meer informatie van je nodig.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
mariskavanalphen
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 02 jan 2022, 18:24

Re: Mercedes Sprinter: accu verplaatsen?



Bericht door mariskavanalphen »

Dank voor de reacties. Ik zal even een toelichting geven. Het gaat niet om de accu waar de bus op rijdt (deze zit onder de voeten van de bestuurder) maar om een extra accu achter de bestuurdersstoel. Hierop zijn volgens de verkoper dingen aangesloten als de achteruitrijcamera en de radio. Deze zouden we willen verplaatsen naar de andere kant van de bus, achter de passagiersstoel (ijzeren schot gaat weg).

IMG_20220120_123302.jpg
IMG_20220120_123302.jpg (53.86 KiB) 640 keer bekeken
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes Sprinter: accu verplaatsen?



Bericht door hathi »

Dat zal niet zo moeilijk zijn, je maakt een kabelgoot (waar je overheen kan lopen) van de linker- naar de rechterstoel, het is al ooit gemaakt dus met mss wat langere kabels is dat niet zo'n groot werk... Misschien kun je de accu ook nog in de rechter console plaatsen. Die achterkant kan er uit, draagt niet bij tot de stevigheid. Zoals ik het schets is het ook bij mij, vanaf nieuw.
Onder die zwarte mat loopt de aluminium of houten kabelgoot, van L/R.

9875DA21-F0A1-4030-A3FC-56547A9B1DEB.jpeg
9875DA21-F0A1-4030-A3FC-56547A9B1DEB.jpeg (114.72 KiB) 616 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mercedes Sprinter: accu verplaatsen?



Bericht door kampo »

Het verplaatsen van die Lithium accu is niet zo moeilijk.
Een beetje werk met de juiste kabels en stevig vastmaken.
Ik heb het vermoeden dat dit verplaatsen niet het enige probleem is.
Je wil er een elektrisch systeem voor een camper van maken ?
Groeten Kampo
Plaats reactie