Krakende stuurbekrachtiging: oorzaak gevonden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Krakende stuurbekrachtiging: oorzaak gevonden



Bericht door Micha »

Enige tijd geleden heb ik jullie lastig gevallen met een voor mij wat vreemd voorval. Gelijk met de apk vroeg ik de garagist de bandenspanning voor op 5,1 en achter op 5,5 bar te brengen. Er ontstond later bij wegrijden een akelig gekraak en gepiep in, volgens mij, de stuurbekrachtiging. Een week geleden heb ik de bandenspanning zelf opnieuw gecontroleerd. De spanning achter bleek 6 bar te bedragen en voor 5,5! Of de boodschap is niet goed doorgekomen, of de luchtpomp van de garage deugt niet. In ieder geval zat volgens mij het euvel in een veel te hoge bandenspanning voor. Spanning verminderd, probleem opgelost. Zo zie je maar weer, het Probleem en de Oplossing zaten beide in een klein, onbekend hoekje.

Micha
Ik reis dus ik besta
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Krakende stuurbekrachtiging: oorzaak gevonden



Bericht door Zonneke »

Dat had je dan toch beter hier gezet: viewtopic.php?p=2118051#p2118051 :-?
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Krakende stuurbekrachtiging: oorzaak gevonden



Bericht door ducati 900 »

Raar maar in elk geval bedankt voor de terugkoppeling.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Krakende stuurbekrachtiging: oorzaak gevonden



Bericht door NoStress »

was het niet de vloer van de garage... heb in de parking van de ikea ook altijd dat sturen (en langzaam rijden) heel veel piep geluiden geeft.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Krakende stuurbekrachtiging: oorzaak gevonden



Bericht door beatrix18 »

Uit het andere draadje:

"Hij kon niets anders bedenken dan de bandenspanning weer naar 4,5 bar terug te brengen. Jullie begrijpen het al: het onvriendelijke geluid bleef achterwege. "

En nu weer:
"De spanning achter bleek 6 bar te bedragen en voor 5,5!..........In ieder geval zat volgens mij het euvel in een veel te hoge bandenspanning voor. Spanning verminderd, probleem opgelost."

Wel heel fijn dat het probleem vanzelf weggaat door "iets" met de bandendruk te doen.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8662
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Krakende stuurbekrachtiging: oorzaak gevonden



Bericht door seth_space »

Dus na iedere snelwegrit is het probleem weer terug..
Bandenspanning meet je met koude banden. Na een rit is de toename minstens die halve bar.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Krakende stuurbekrachtiging: oorzaak gevonden



Bericht door EasyBee »

In dat andere topic over dit onderwerp, waar Zonneke al naar verwijst, werd gelijk in het begin door Hoofdnoorman al het, mijns inziens, antwoord gegeven en later door PaulBng bevestigd. De wielen zijn, zonder dat de motor liep, van links naar rechts bewogen. Dat kan wat geschok en geluid geven.
Even met lopende motor helemaal naar links en rechts en het is voorbij. Ik ben voorjaar 2021 bij Carsupport geweest om compleet nieuwe veerpoten te laten plaatsen. Toen we klaar waren (inclusief uitlijnen) en een proefrit gingen maken, maakte de stuurinrichting ook wat geluid en schokte. "Even stuur helemaal naar links en rechts" was hun tip en het was weg. Een halve bar meer of minder zorgt er niet voor dat de zaak begint te kraken.
Wat seth_space hierboven al schrijft : "Dus na iedere snelwegrit is het probleem weer terug." Echt niet.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
RONB100
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 24 feb 2021, 14:00

Re: Krakende stuurbekrachtiging: oorzaak gevonden



Bericht door RONB100 »

Beste mede campernaren, even een vraagje als ik mijn banden op spanning wil zetten, staat er op de compressor een meter met daarin twee waarden te weten rode meter ( binnenste ring kg/ cm2) en op de buitenste ring zwarte lb/in2 nu mijn vraag welke waarde moet ik volgen ? De banden spanning moet 4,5 bar zijn. Doch welke van de genoemde twee is de waarde in bar?..
Mvg Ron
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Krakende stuurbekrachtiging: oorzaak gevonden



Bericht door Marinus »

1 bar = 1 kg/cm2
4,5 bar = 4,5 kg/cm2


lb/in2 wordt in het Imperale stelsel (Engels) gebruikt.
lb/in2 staat voor Libra / per square inch
Libra is het Latijnse woord voor "gewicht"

Soms zie je ook lbs = Libra per square inch (Libra per vierkante inch)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Krakende stuurbekrachtiging: oorzaak gevonden



Bericht door gjvonk »

Om precies te zijn: 1 lb = 0.45359237 kilogram. Je kunt lbs/in2 dus lezen als "pounds per square inch" waarbij een square inch 2,54x2,54 cm is. Het is een kwestie van het imperiale maten en gewichtenstel naar het metrische systeem.

Engeland heeft bij de aansluiting aan de EU geprobeerd om het metrische stelsel als vervanger van het imperiale systeem voor te schrijven. Dat is nooit gelukt en was in de pro brexit demonstraties op een gegeven moment zelfs zichtbaar als argument op een protestbord: "no metric system".

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Plaats reactie