Petitie AOW

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Petitie AOW



Bericht door Bob Diesel »

@ gebruikers naam
De discussie word hier gevoerd :!:
Van PB met jou mening ben ik niet van gediend
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Petitie AOW



Bericht door Bob Diesel »

Aow is een recht :!:
Wat je volgens bepaalde regels hebt opgebouwd
Daar hoef je dus geen dankjewel tegen te zeggen

Die € 1300 mag je in de ene gemeente niet meer als 120% vh minimun inkomen voor ontvangen
In een andere gemeente 130% en weer ergens anders zels 150%
En dat zijn dus krommeregels
En over die 2 x € 190 , er zijn er die geven ze weg , zo krom is die overheids uitgave
Ik zeg ook maar dank je wel , want binnen 1a2 jaar worden die weer door de gever terug verdiend
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Petitie AOW



Bericht door AadenAnke »

@doov die 61 jaar nettobetaler zal wel een tik foutje zijn. :lol:
AOW is een volksverzekering je betaald tot een maximum bedrag XX€ per jaar inkomensafhankelijk. Feit is dat de laagste en lagere inkomens over het algemeen meer AOW premie betalen in hun leven dan de midden en hogere inkomens beginnen eerder te betalen en werken vaak langer door. Jongeren en werkenden betalen nu voor de ouderen klopt helemaal maar deze AOW ers betaalde voor die werkende en jongere van nu hun scholing en nog vele andere dingen. Zo werkt een omslagstelsel nu eenmaal dus een jongere die nu zeg ik wil niet betalen voor die oudjes van nu dan eerst terug betalen. Ik heb ooit ergens gelezen van 100,000€ die elke 18 jarige de gemeenschap gekost heeft :bang: ik zelf krijg in oktober volgend jaar mijn eerste AOW maar o wat zijn we zielig of is het gewoon teleurgesteld omdat we altijd dachten veel meer te krijgen? Moet gelijk denken aan de uitzending bij van het rtl nieuws gisterenavond iemand die al 8 jaar werkte als secretaresse bij een fysiotherapeut en er pas achter was gekomen dat ze geen pensioen opbouwde :bang:
Zorgen voor later een goed pensioen moet je doen als je jong bent en niet op je 50e mee beginnen!
AOW en pensioen zijn in elkaar verweven velen zullen de komende jaren gaan merken dat de nieuwepensioenwet flinke gevolgen heeft en ja wederom zijn er partijen gezwicht in hun standpunt door chantage. Maar desalniettemin hebben we het nog steeds beren goed en kunnen we gewoon nog met een camper op pad ook al is dat niet de duurste en de jongste. Er zijn mensen in Nederland die nu nog niet weten of ze over een uur of 4 een warmemaaltijd hebben

Gr Aad
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Petitie AOW



Bericht door doov »

Goed, haal er maar 15 jaar af dan.
Ben ik toch 46 jaar netto betaler geweest.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Petitie AOW



Bericht door Bob Diesel »

Dan hoef je dus ook geen dank je wel te zeggen
Het is van jou ,heb je voor betaald
Als je het ,ooit, ontvangt
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Petitie AOW



Bericht door PE1OPQ Theo »

Was het niet zo dat elke generatie betaald voor de generatie die voor hem was?
En nu er minder mensen zijn, het systeem niet meer opgaat?
Was dit niet de reden waarom in de jaren 70 er geen politieke meerderheid was om de betaalbaarheid te veranderen?
En het altijd maar voor zich uit is geschoven?

Theo
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Petitie AOW



Bericht door AadenAnke »

Nee elk jaar wordt er een schatting gemaakt hoeveel er uitgekeerd moet worden aan AOW en wat er aan premie binnen komt! De heffing wordt vast gesteld zodat beide bedragen nagenoeg gelijk zijn. Omslagstelsel is de term die hiervoor gebruikt wordt

Gr Aad
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Petitie AOW



Bericht door TestCase »

Mijn AOW heb ik inderdaad niet zelf betaald. Ik betaalde voor mijn ouders en mijn kinderen betalen de AOW nu voor mij. Zoals Aad al aangaf het is een omslagstelsel.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Omslagstelsel

Edit: Te laat Aad was mij voor.

//Kees


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Petitie AOW



Bericht door AadenAnke »

Meestal ben ik te traag :lol: ik heb nooit haast

Gr Aad
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Petitie AOW



Bericht door AadenAnke »

PE1OPQ Theo schreef:
wo 21 dec 2022, 15:00
Was dit niet de reden waarom in de jaren 70 er geen politieke meerderheid was om de betaalbaarheid te veranderen?
En het altijd maar voor zich uit is geschoven?

Theo
In de jaren 70 waren er een paar vooruitziende mensen die wilde naast het omslagstelsel er ook nog een stukje spaarpot bij maken (zoals pensioenfondsen) daar was geen politieke meerderheid voor te vinden omdat het de loonkosten zou verhogen zonder directe inkomensverbetering en het op dat moment ook geen belasting inkomsten zou genereren in tegendeel de balastinginkomsten zouden er jarenlang door dalen. Ja er waren er wel die wisten dat regeren vooruit zien is/was :lol: Moest ff diep in het geheugen graaien hoe dat het precies zat maar had daarbij hulp van een cursus boek over de totstandkoming van het huidige en nieuwe pensioenstelsel helaas staat er maar een kleinstukje over in en niet wie voor of tegen was e.d.

Gr Aad
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Petitie AOW



Bericht door PE1OPQ Theo »

Het staat me bij dat het principe, de ene generatie betaald voor de ander, niet meer houdbaar was als de geboortegolf gebruik ging maken van de AOW.
Er blijven domweg te weinig werkende mensen over om het geld binnen te brengen.
Wat er gebeurt is met de gelden toen er nog heel veel mensen werkten? Geen idee of dit gespaard is.

Theo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Petitie AOW



Bericht door Aloys »

Ik vermoed dat de AOW-premie (in %) toen veel lager was.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Petitie AOW



Bericht door seth_space »

De opbouw van de premie en het percentage is vaak niet bekend
De AOW-premie is in 2022 17,9% van uw inkomen. Hoe hoger uw inkomen, hoe meer premie u betaalt. Afhankelijk van uw inkomen is dit bedrag in 2022 minimaal € 536 en maximaal € 5.364.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie