Distributie riem vervangen, meer?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Distributie riem vervangen, meer?



Bericht door Chevy55 »

de forum goden doen ook weer hun best ,zie ik ,om zoveel mogelijk de topic te vervuilen , jammer
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Distributie riem vervangen, meer?



Bericht door PaulBng »

Je bedoelt post #15?


Paul
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Distributie riem vervangen, meer?



Bericht door DiffRental »

Gisteren heb ik mijn distributie set binnengekregen. (2.3 ltr 2006 - 2016)
Waterpomp is inderdaad een heel “ding”. Het is een hele grote behuizing waarin ook de hogedrukpomp in vastzit geschroefd.
Dus wel een beetje extra werk om deze te vervangen.

Vandaag een collega gesproken die een tijd bij een Iveco dealer heeft gewerkt.
Hij kon zich ook niet herinneren dat ie ooit dit type waterpomp had vervangen, blijkbaar toch wel robuust gemaakt.
Verder vertelde hij dat dit type motor meestal weinig schade oploopt na een riembreuk.
De klepslepers onder de nokkenassen breken waardoor de kans dat de kleppen krom gaan niet heel groot is.
Dus geen cilinderkop demonteren bij een riem breuk.
Ik ken dit ook van de 1,9 JTdm 16v motor van Alfa/Fiat.

Als je aan een waterpomp kan voelen dat die versleten is dan ben je al (bijna) te laat.
Een oude goed voelende waterpomp kan binnen het half jaar stuk gaan na een riem wissel door de nieuwe spanning.
Aan de andere kant, de ervaring van de dealer zegt ook veel, dus als ze in de praktijk van dit type motor weinig stuk gaan?
Groeten Peter
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Distributie riem vervangen, meer?



Bericht door neanderthaler »

Het meeste is verkrijgbaar als complete set waarschijnlijker ook goedkoper dan los delen maar als de riem 180 000 heeft gelopen uiteraard de rest dan ook :-B en de boel ligt toch nu open .

Zou ik zelf alles meteen meenemen en als de schoepen van kunstof :?: zijn waterpomp dus zou ik het zeker doen je wilt niet hebben dat ze stuk gaan .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Distributie riem vervangen, meer?



Bericht door Kroppie »

kort gezegd, 1x in de gemiddeld 140.000km of 5 jaar gewoon alles doen,
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Distributie riem vervangen, meer?



Bericht door AadenAnke »

Wat is het prijs verschil tussen meenemen of niet en wat is de prijs van het vervangen van alleen de waterpomp? Het is een preventieve vervanging dus moet je de € laten meewegen. Heb vanmiddag toen ik ff niets te doen had zitten zoeken en ik kwam ook voor mijn Ducato 2.3 MJ 130pk vele verschilde adviezen tegen op een Duitse site die volgens mij van Fiat is vervangen bij 90.000km of 4 jaar lastig hoor dat er bij mijn Italiaan alleen Franstalige boekjes zitten :lol:

Gr Aad
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Distributie riem vervangen, meer?



Bericht door Peter+Annie »

AadenAnke schreef:
wo 19 jan 2022, 20:20
lastig hoor dat er bij mijn Italiaan alleen Franstalige boekjes zitten :lol:

Gr Aad
Er zit daar ook iemand die Nederlands spreekt :mrgreen:

https://www.gebruikershandleiding.com/F ... 72082.html
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Distributie riem vervangen, meer?



Bericht door Pedro48 »

Ik vraag me iets af..
Na 5 jaar of 140.000 km alles vervangen . Daar kan ik inkomen.
Ik had een Ducato voor mijn werk. Daar stond na 3 jaar al 140.000 km op. Alles vervangen, ook de waterpomp. Ok.

Mijn camper met Ducato moet binnenkort ook een nieuwe distributieriem, de 5 jaar is al voorbij.
Maar, de waterpomp heeft nog maar ruim 40.000 km water rondgepompt.

Ik ga er dus vanuit, dat ie dat nog makkelijk 100.000 km kan. Over 5 jaar ben ik nog amper aan de 140.000 km.
Dan lijkt het mij, logisch gezien, meer dan vroeg zat eigenlijk om ook de pomp te vervangen.
Alles wat draait, slijt.
Iets wat weinig draait, slijt minder dan hetzelfde wat heel veel gedraaid heeft.
Of zie ik dat nu helemaal verkeerd ?
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Distributie riem vervangen, meer?



Bericht door PaulBng »

Ik denk (maar ik heb er niet zoveel verstand van) dat je in jouw geval de waterpomp kunt laten zitten.

In mijn geval, ik weet niet wanneer en wat er ooit vervangen is.
Wanneer de waterpomp toch 180K gedraaid heeft, en hij zou overlijden, moet alles er af. Dus meer arbeidsloon dan materiaalkosten.
Als ie dus nu al open moet voor de distributieriem, dan maar gelijk de pomp. De rollen. De Multiriem. Alles.


Paul
Gebruikersavatar
Satzat
Berichten: 1898
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 20:53
Locatie: Gemeente Loon op Zand
Contacteer:

Re: Distributie riem vervangen, meer?



Bericht door Satzat »

Na 6 jaar is in oktober, net voordat de camper weer de stalling in ging, distributieriem met alles wat er bij hoort inclusief waterpomp vervangen. Fiat Ducato MultiJet 2.3 130pk bouwjaar 2008. Het advies van de garage was inderdaad ook meteen de waterpomp te vernieuwen.
Mario & Anita
Onze reisverslagen op: Maranita.nl

Wij waren met de camper in: België - Denemarken - Duitsland - Engeland - Frankrijk - Italië - Luxemburg - Marokko - Nederland - Noorwegen - Oostenrijk - Polen - Republiek San Marino - Schotland - Slowakije - Spanje - Tsjechië - Zweden

PA3BAI is definitief QRT
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Distributie riem vervangen, meer?



Bericht door kareltje cola »

DiffRental schreef:
wo 19 jan 2022, 16:02

Vandaag een collega gesproken die een tijd bij een Iveco dealer heeft gewerkt.
Hij kon zich ook niet herinneren dat ie ooit dit type waterpomp had vervangen, blijkbaar toch wel robuust gemaakt.
Verder vertelde hij dat dit type motor meestal weinig schade oploopt na een riembreuk.
De klepslepers onder de nokkenassen breken waardoor de kans dat de kleppen krom gaan niet heel groot is.
Dus geen cilinderkop demonteren bij een riem breuk.
Het zijn meestal inderdaad enkel de klepslepers die defect gaan. Enkel is dit alleen op papier snel te vernieuwen/vervangen...
bij de iveco daily's is er minder last mee,Bij de ducato types willen de verstuivers wel eens vast gecorrodeerd zijn.
In werkelijkheid is het de verstuivers eruit halen/persen/frezen en als je pech hebt nog de nokkenashuis of zelfs de cilinderkop mee vervangen, dit is maar een verschil van enkele 1000den euro's dat erbij komt :eh:

gr Glen
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Distributie riem vervangen, meer?



Bericht door HoK »

Onze vaste garage raadde aan om de waterpomp te laten zitten vanwege hun ervaring dat die pompen eigenlijk prima zijn en de bereikbaarheid slecht. Kost je dus veel meer uren voor een distributieriem. Spanrol is wel gewoon mee vervangen. Ter vergelijking, deze bus heeft in 14 jaar 204.000 km gelopen, distrubutie is vervangen op 204.000 km.

In mijn ervaring een eerlijke (Bosch) garage, ze hebben ons ook wel eens aangeraden om bewust zaken vroeger te vervangen. En toch schrik je dan altijd van wel van de rekening.
Will
Berichten: 3531
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Distributie riem vervangen, meer?



Bericht door Will »

Hobby rijders zijn de beste klanten van een "eerlijke garage" ik kwam vroeger ook bij zo'n garage de APK was altijd rond de 1000 euro.
Nu kom ik al jaren bij zo'n garage waar alles zwart van de olie is maar wel altijd perfect geholpen met een APK van rond de 150.- euro.

Maar ik laat nu ook bij de camper de distributie riem vervangen en ik weet zeker dat deze al die onzin reparatie's achterwege laat.
Mijn camper is van 2005 en dan sta je er anders in als een camper van b.v. 2017, mijn gedachte is dan ook er zijn belangrijkere dingen voor mij als een camper.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Distributie riem vervangen, meer?



Bericht door DiffRental »

kareltje cola schreef:
vr 21 jan 2022, 9:34
Bij de ducato types willen de verstuivers wel eens vast gecorrodeerd zijn.
IK heb er even geen beeld bij en nog geen ervaring met deze motoren maar waarom moeten de verstuivers eruit als je de slepers wil vervangen?
Groeten Peter
Plaats reactie