Distributie riem vervangen, meer?
Distributie riem vervangen, meer?
Mijn buscamper is een genetische manipulatie van een Fiat Ducato X250 uit Mei 2012.
Ik ben dit weekend door de 180.000km heen gegaan.
Ik weet niet of hij/zij voor mij ooit een nieuwe distributieriem heeft gehad. Het advies van de fabrikant zegt: nu.
Dus ik ga een afspraak maken.
Is het bij dit type verstandig om ook de waterpomp en spanrol te laten vervangen?
Vergeet ik iets?
Paul
Ik ben dit weekend door de 180.000km heen gegaan.
Ik weet niet of hij/zij voor mij ooit een nieuwe distributieriem heeft gehad. Het advies van de fabrikant zegt: nu.
Dus ik ga een afspraak maken.
Is het bij dit type verstandig om ook de waterpomp en spanrol te laten vervangen?
Vergeet ik iets?
Paul
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Distributie riem vervangen, meer?
Die Riem zal toch wel al 1x vervangen zijn?
Ik ga de riem van onze 2.3 150pk van productie jaar 2016 voor het begin van het seizoen vervangen. (Wagen in gebruik genomen 2018 en nu bijna 70 dkm)
Voorschrift is 4 of 5 jaar of 140 dkm (geloof ik)
Heb alles besteld, loop en spanrollen + waterpomp is een complete set maar kan ook zonder waterpomp.
Mijn mening, een waterpomp die aangedreven wordt door de distributieriem vervang je het best meteen mee.
Reden, met een nieuwe riem wordt de spanning weer terug naar nieuw. Het risico dat de waterpomp korte tijd later alsnog gaat lekken of erger stukloopt is aanwezig. Pomp kost maar een paar tientjes en gaat praktisch in dezelfde reparatie tijd mee met de distributieriem.
Multiriem heb ik ook mee besteld en zal ik waarschijnlijk ook meteen mee vervangen.
Ook die riem ligt er dan toch af. De oude gaat voor reserve mee.
Ik ga de riem van onze 2.3 150pk van productie jaar 2016 voor het begin van het seizoen vervangen. (Wagen in gebruik genomen 2018 en nu bijna 70 dkm)
Voorschrift is 4 of 5 jaar of 140 dkm (geloof ik)
Heb alles besteld, loop en spanrollen + waterpomp is een complete set maar kan ook zonder waterpomp.
Mijn mening, een waterpomp die aangedreven wordt door de distributieriem vervang je het best meteen mee.
Reden, met een nieuwe riem wordt de spanning weer terug naar nieuw. Het risico dat de waterpomp korte tijd later alsnog gaat lekken of erger stukloopt is aanwezig. Pomp kost maar een paar tientjes en gaat praktisch in dezelfde reparatie tijd mee met de distributieriem.
Multiriem heb ik ook mee besteld en zal ik waarschijnlijk ook meteen mee vervangen.
Ook die riem ligt er dan toch af. De oude gaat voor reserve mee.
Groeten Peter
Re: Distributie riem vervangen, meer?
Ik heb wel wat facturen van onderhoud, maar de distributieriem wordt niet vermeld.
Ik ga niet gokken, ik ken de risico's.
Dus distributieriem, multiriem, waterpomp, spanrol. Hele rimbam.
Paul
Ik ga niet gokken, ik ken de risico's.
Dus distributieriem, multiriem, waterpomp, spanrol. Hele rimbam.
Paul
Re: Distributie riem vervangen, meer?
bij een distributieriem wissel horen OOK de bijbehorende span en looprollen, en als de waterpomp ook door de riem word aangedreven hoort die er ook bij, geen dingen achterwege laten!!, het is een geheel
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Distributie riem vervangen, meer?
Als de vervang intervallen gelijk zijn als onze euro 5 dan heb je al veel geluk gehad met bijna 10 jaar en 180 dkm.
Nu geloof ik niet dat het breken van een riem bij de 2.3 een vaak voorkomend iets is, tenminste eigenlijk nog nooit van gehoord.
Groeten Peter
Re: Distributie riem vervangen, meer?
Riem rollen en waterpomp vervangen
Je zal niet de eerste zijn waar de waterpomp gaat lekken
Je zal niet de eerste zijn waar de waterpomp gaat lekken
Re: Distributie riem vervangen, meer?
De garagist zegt dat de waterpomp zo zwaar is uitgevoerd, dat ie eigenlijk nooit kapot gaat.
Ik zal duidelijk moeten zijn.
Incl alle rollen, waterpomp en multiriem...
Prijs valt mee...
Paul
Ik zal duidelijk moeten zijn.
Incl alle rollen, waterpomp en multiriem...
Prijs valt mee...
Paul
Re: Distributie riem vervangen, meer?
Het klopt wat ie zegt , het is echter verstandig , gezien de prijs van de pomp , en je er nu makkelijk bij kan , om hem mee te nemen , is je koelvloeistof ook weer vers , en kun je weer een poos verder .
Was je km stand nu maar de helft geweest , had ik hem laten zitten , je voelt vaak ook wel of ie aan zijn eind loopt .
Was je km stand nu maar de helft geweest , had ik hem laten zitten , je voelt vaak ook wel of ie aan zijn eind loopt .
Re: Distributie riem vervangen, meer?
Vergeet ook niet de nokkenas en de krukas !
Wel compleet blijven he
Re: Distributie riem vervangen, meer?
niemand houd je tegen om die gelijk mee te vervangen
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Distributie riem vervangen, meer?
Wat onder de motorkap zit, is voor de garagist.
De rest is van mij....
Paul