LifePO lithium accu en randzaken

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
wandelaar
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 11 jul 2018, 21:11

LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door wandelaar »

Hallo,
Ik volg met belangstelling de discussies die gevoerd worden op dit forum omtrent het vervangen van de huidhoud loodaccu door een LifePO lithium accu.
Mijn huidige huishoudaccu van 95 Ah wil ik de komende maanden gaan vervangen door een Liontron 12,8V 100 Ah. lithium accu met smart blue tooth en ingebouwde BMS
Een paar basisgegevens:
Ik heb een Bürstner half integraal camper op Fiat Ducato 2007 met Euro 4 motor voorzien van een zonnepaneel van 140 Pw. Het Electro blok is een
EBL 99.
De antwoorden die ik zoek zijn:

kan ik de huidige loodaccu 1:1 vervangen door de Liontron.
Heb ik een booster nodig?
Kan ik met het huidige Electro blok gewoon aan de paal opladen? Het EBL heeft twee instellingen nl lood/zuur en lood/gel.
Moeten er nog aanpassingen aan de zonnelader?

Ik ben benieuwd of er volgers zijn die in dezelfde situatie verkeren en mogelijk al een oplossing hebben gevonden.
Dank je wel.
Met vriendelijke groet
Peter
[*]Bürstner Solano 615T [*]
Navigatie: 7 inch Teclast P80 Pro - Co-Pilot navigatie software (zelfbouw)
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door NoStress »

Heb je deze topic gezien.
viewtopic.php?t=8469558
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 18:47, 2 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door DJSmiley »

Je weet wel dat je nu een hele hoop meningen gaat krijgen..

Er is nogal een verschil
- Hoe het op papier moet (ervaringen van mensen die vooral heel veel gelezen hebben)
- Hoe het voor hun prima werkt, zonder de exacte techniek te kennen en de eventuele limitaties. Geeft lang niet altijd (direct) een probleem
- Hoe het zou moeten, gebaseerd op een combinatie van theorie en praktijkervaring.

Al die variabelen bepalen ook weer wat de beste optie is. Losse onderdelen individueel? Lijkt goedkoper, maar je moet alles optellen. Of toch een kant en klaar compleet systeem (zoals bv NDS). Initieel een stuk duurder, maar kan afhankelijk van je situatie best nog wel meevallen.

Mijn mening (let wel, zo doe ik het - maar iedereen mag daar anders over denken)
- Loodaccu vervangen door en Liontron: Ja, geen probleem, maar wel met aandachtspunten.
- Booster: Ja. Zonder booster zul je de LFP niet optimaal laden en 'misbruik' je de bekabeling als stroombegrenzing. Maar je mist het laadpatroon wat optimaal is voor een lithiumaccu en het laden zal langzamer gaan. Mijn voorkeur is ook om dat niet via de EBL te laten lopen maar direct naar de accu (je ontziet dan de EBL een beetje, die vind het niet zo leuk als je 30+A continue er doorheen jaagt naar mijn mening, al zou dat in theorie prima moeten kunnen)
- Ja, je EBL zal de LFP laden, maar niet optimaal. De 'float' spanning is te hoog (13.8V) en niet in te stellen. (alleen de duur varieert bij gel of zuur). Dat is niet aan te raden voor een lithiumaccu.
Maar die lader is eenvoudig uit te schakelen en te vervangen door een modernere, ook voor lithium geschikte, acculader.
- Zonnelader moet correct ingesteld worden. Met een klein 140wp paneeltje is dat meestal een simpele PWM regelaar die maar heel beperkt in te stellen is.

Maar... Waarom een lithiumaccu? Wil je meer vrij kunnen staan? Dan zou ik zeker een extra zonnepaneel overwegen als het maar even kan. Die energie moet immers ergens vandaan komen. (of je moet relatief veel rijden zodat je booster het doet).
Sta je bijna altijd aan de paal dan dan heeft een lithiumaccu ook weinig meerwaarde (sterker nog, juist het tegenovergestelde)

Is die capaciteit van 100Ah bepaald op basis van je energiebehoefte? Dat moet de basis zijn van je plan.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door Bob47 »

Hier mijn mening, met dezelfde insteek als bovenstaande TS tav de vele meningen.
Bij mij (enkele jaren nu) ook een met een EBL 99.
Heb het laad systeem voor de HH accu uitgeschakeld.
Gebruik een omvormer met normale acculader ( 30 Amp). Met een BMS in de lifepo4 zie ik niet in waarom een specifieke lader, immers de BMS bewaakt en gooit hem eraf.
Ik heb een 100 Ah accu en met rijden is die in +/- 4 uur vol, wat ook de insteek was igv een volgende " vrije " overnachting.

Enige minder " leuke " is als ik hem 100% leeg trek (moet je niet doen, weet ik) dan onderbreekt de BMS en moet ik hem dmv een externe spanning (start batterij) aan tikken weer tot leven wekken .
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door hathi »

Ja Bob 47……in grote lijnen komt dat goed overeen ,….waarom word die EBL steeds vernoemd,…gebruik deze enkel als zekering/ verdeel kast,maar niet vd laadfunctie,……ik laad mijn 100 Ah Lfp accu,in 2 uur weer vol (35mm2 kabels) gewoon met de Dynamo,…heb geen EBL,…. geen Omvormer,… geen Booster,… enkel Solar , en een 230v LFP lader ,welke nooit gebruikt hoeft te worden,dus een overtollige miskoop, en logenstraf,hiermee de helft ,van wat hier geschreven word ,…..Sorry, maar ik zou ook niet meer durven,als ik dit allemaal 4 jaar geleden gelezen had
Hans
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door Bob47 »

Klopt Hans, de grote verschil is als men " kale lifepo4 " zonder BMS wil laden. Dan is een speciale lader noodzakelijk.
Een ingebouwde BMS vangt die al problemen af.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door Rob A2 »

Bob47 schreef:
di 18 jan 2022, 10:48
Enige minder " leuke " is als ik hem 100% leeg trek (moet je niet doen, weet ik) dan onderbreekt de BMS en moet ik hem dmv een externe spanning (start batterij) aan tikken weer tot leven wekken .
Maar Bob, Je kunt de BMS toch instellen op uitschakelen bij 5 à 10% restcapaciteit (zo heb ik iig mijn BMS ingesteld)? Of moet je dan de accu ook nog "aan tikken"?
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door Camperic »

Ik heb vorig jaar mijn loodaccu vervangen door LifePO4.

Dat heb ik 1:1 gedaan, echter had ik naast EBL99 ook al een Victron multiplus en die zorgt als lader voor het op de juiste manier laden van LIfePO4 wanneer ik aan 230V sta.

Bij voldoende daglicht wordt de accu geladen door zonnepanelen via MPPT-regelaar. Afgelopen zomer in Bretagne bleek dat niet voldoende en de LifePO4 werd onderweg niet geladen via EBL. Als winterproject ligt een Victron Orion-tr DC/DC-booster klaar om rechtstreeks tussen start- en huishoudaccu te monteren en zo ook onderweg de LifePO4 te laden.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door hathi »

Quote Eric Dat heb ik 1:1 gedaan, echter had ik naast EBL99 ook al een Victron multiplus en die zorgt als lader voor het op de juiste manier laden van LIfePO4 wanneer ik aan 230V sta.

Bij voldoende daglicht wordt de accu geladen door zonnepanelen via MPPT-regelaar. Afgelopen zomer in Bretagne bleek dat niet voldoende en de LifePO4 werd onderweg niet geladen via EBL. Als winterproject ligt een Victron Orion-tr DC/DC-booster klaar om rechtstreeks tussen start- en huishoudaccu te monteren en zo ook onderweg de LifePO4…………..
Ja Eric ,dat probeer ik nu juist duidelijk te maken,het kan ook gewoon zonder,al deze componenten ……….want anders word een( goedkoop) geacht, systeem nog duur, …..
of het blijkt juist, Het door mij gebruikte systeem ineens goedkoop is :-B …..het is maar net hoe je begint,als je nog niets hebt
Laatst gewijzigd door hathi op di 18 jan 2022, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door Camperic »

hathi schreef:
di 18 jan 2022, 13:04
Ja Eric ,dat probeer ik nu juist duidelijk te maken,het kan ook gewoon zonder,al deze componenten
Mijn zonnepanelen met MPPT voldoen niet altijd vanwege weersomstandigheden en de LifePO4 werd niet geladen door dynamo.
Welke componenten zou ik zonder kunnen? :think:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door hathi »

Lezen ,maar mss is het al te laat, je hebt al ( mss wel teveel) gekocht,en word het nog duur ?
Hans
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door Camperic »

Zonnepanelen, MPPT en multiplus had ik al, LifePO4 heb ik nagenoeg ongebruikt gunstig geprijsd van iemand over kunnen nemen en nu dus alleen nog een DC/DC-booster gekocht. Dat laatste kan wellicht zonder als ik het laden via dynamo anders regel, maar dat is dan ook de enige component waar ik zonder zou kunnen (en waarvoor ik iets anders zou moeten regelen) volgens mij.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1217
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door Huub56 »

Denk dat een booster altijd beter is omdat er ander wel grote stromen vloeien uit je dynamo waardoor hij behoorlijk heet wordt.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door Camper-T »

Camperic schreef:
di 18 jan 2022, 13:18
Zonnepanelen, MPPT en multiplus had ik al, LifePO4 heb ik nagenoeg ongebruikt gunstig geprijsd van iemand over kunnen nemen en nu dus alleen nog een DC/DC-booster gekocht. Dat laatste kan wellicht zonder als ik het laden via dynamo anders regel, maar dat is dan ook de enige component waar ik zonder zou kunnen (en waarvoor ik iets anders zou moeten regelen) volgens mij.
Persoonlijk zou ik de DC/DC booster zeker tussen de startaccu en LFP accu zetten. Nog weinig LFP accu's in de camper gezien zonder deze booster...

Al lezende begrijp ik dat bepaalde forumleden niet te moeilijk doen over het laden van een LFP accu en vooral simpel en voordelig willen opladen.
Dat is in principe mogelijk want als het te gek wordt treedt bij juist functioneren van een goede LFP accu, de interne BMS (beveiliging) in werking.
En heb je door de simpele configuratie pech dan zal je LFP accu wat eerder defect zijn, of de EBL de geest geven. Allemaal te vervangen toch..?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie