LifePO lithium accu en randzaken

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door hathi »

Huub ik geloof niet dat er zulke grote stromen lopen ,zolang je de orginele kabels gebruikt…..deze remmen juist de grote stromen ( ook meermaals door Smiley,aangetoond,). ,mss maar goed,ook anders zou het 1 op 1 omwisselen ook meer problemen geven?, het nadeel is dan weer ,dat het langer duurt,eer de accu,weer geladen is door de dynamo…en juist dat gegeven,…lijkt mij nu juist,het grote voordeel,…waardoor je sommige ,componenten ,niet nodig hebt,….de accu is daardoor,in de praktijk,bij vertrek en aankomst ,nog ALTIJD voldoende geladen, maar ja dan moet je wel het laden,door de Dynamo,automatisch uit kunnen schakelen,en niet blindelings,op die BMS vertrouwen,dat is enkel een stok achter de deur,lijkt me? In ieder geval,mijn ervaringen,zijn alleen maar positief
Hans
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door Bob47 »

Rob A2 schreef:
di 18 jan 2022, 12:13
Bob47 schreef:
di 18 jan 2022, 10:48
Enige minder " leuke " is als ik hem 100% leeg trek (moet je niet doen, weet ik) dan onderbreekt de BMS en moet ik hem dmv een externe spanning (start batterij) aan tikken weer tot leven wekken .
Maar Bob, Je kunt de BMS toch instellen op uitschakelen bij 5 à 10% restcapaciteit (zo heb ik iig mijn BMS ingesteld)? Of moet je dan de accu ook nog "aan tikken"?
Bij mij kun je boven en onderwaarde niet instellen. De LFP had ik voor een soepel prijsje overgenomen omdat de bluetooth functie moeilijk deed. Voor monitoring heb ik een capiciteits meter er bij gezet, en weet zo exact wat er gebeurd. Zou inderdaad een contact vd capiciteit meter kunnen gebruiken om bij 10% lading uit te schakelen .
Laatst gewijzigd door Bob47 op di 18 jan 2022, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door Schovie »

Als je het huidige verbruik en het aantal dagen wat je vrij wilt staan met je accu niet wijzigt, dan kan je gerust 1 op 1 vervangen. Uiteraard met de lood/gel stand op je EBL. Vele anderen zijn je voorgegaan. Ga daarna rustig in de praktijk voor je zelf ervaren of je accu snel genoeg weer vollaadt of dat je meer wilt vrij staan of meer wil gaan verbruiken. Dan zal je ook moeten denken aan meer laadvermogen via een dc dc booster of zonnepanelen. Aan de walstroom heb je aan je EBL genoeg.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5708
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: LifePO lithium accu en randzaken



Bericht door Camperic »

Camper-T schreef:
di 18 jan 2022, 14:20
Camperic schreef:
di 18 jan 2022, 13:18
nu dus alleen nog een DC/DC-booster gekocht. Dat laatste kan wellicht zonder als ik het laden via dynamo anders regel, maar dat is dan ook de enige component waar ik zonder zou kunnen (en waarvoor ik iets anders zou moeten regelen) volgens mij.
Persoonlijk zou ik de DC/DC booster zeker tussen de startaccu en LFP accu zetten. Nog weinig LFP accu's in de camper gezien zonder deze booster...
Dat ben ik dus ook van plan :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie