Aankoop Peugeot J5 Chausson (1992)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
GertW
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 13:48

Aankoop Peugeot J5 Chausson (1992)



Bericht door GertW »

Beste leden,

Ik had me al even voorgesteld in het voorsteltopic, maar we zijn dus bezig met de aankoop van een camper. Het gaat om een Peugeot J5 Chausson met 6 slaapplaatsen. Voor ons gezin van 5 is dat, o.a. vanwege de leeftijd van de kids, een must. We realiseren ons dat het een oudje is, maar ik ben zelf vrij handig (ook veel aan oude auto's gesleuteld en huizen volledig verbouwd). Wat we alleen niet willen is een camper met erg veel (verborgen) werk.

De camper die we op het oog hebben is een Peugeot J5 Chausson (acapulco 56?) uit 1992 met een 2,5L TD blok. Deze heeft bijna 2 ton op de teller en heeft vorig jaar veel groot onderhoud gehad (aantoonbaar). Nieuwe remmerij rondom, brandstofpomp, etc...

Ik heb de camper zelf al zo goed mogelijk proberen te bekijken, maar ik zie toch wat puntjes:
- Bodem lijkt helemaal gaaf, maar de onderste laag van de houten multiplex bodem laat wel wat los. Dit is verder niet rot zo te voelen, maar ik denk dat dit gewoon ouderdom is, en een niet meer werkende beschermlaag. Is dit een goede aanname en is dit slechts een kwestie van al het losse hout eraf halen en opnieuw beschermen met een goede beschermlaag?
- De camper is toe aan een nieuwe distributieriem (qua tijd), dit is in 2015 gebeurd, bij 168k. Voor de zekerheid zou ik dit wel willen (laten) doen, of is dit nog niet nodig?
- Het dak is wel een puntje dat me zorgen baart: hier is een laag epdm (volgens verkoper) overheen geplaatst, en hierom zitten er hoekprofielen over bijna de volledige lengte van het dak. Ook zit het dakrek en de het achterrek/fietsendrager er niet meer op. De trap wel, en heb het dak dus ook gezien. wat wit is, en er gebobbeld, maar goed vast op lijkt te zitten. Bij de raampjes is er een soort tunneltje omhoog gemaakt van de epdm waardoor er geen water via het raampje naar binnen kan. Het raampje sluit het tunneltje zeg maar af. De verkoper geeft aan dat dit door een vorige eigenaar is gedaan en ze hier zelf nooit last van hebben gehad of lekkage gehad. Aan de binnenkant lijkt het allemaal netjes droog te zijn en niet te lekken. Is zoiets een probleem? Is het eenvoudig te testen of dit een juiste oplossing is geweest en of er schade is ontstaan hierdoor? Of is dit echt vragen om problemen.... Het lijkt wel redelijk netjes te zijn gedaan.

Het gaat trouwens om deze camper:
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... -stapelbed

Misschien dat er hier zelfs iemand is die de camper kent? :)
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Aankoop Peugeot J5 Chausson uit 92



Bericht door metatoon »

Distributie riem is sowieso zeer raadzaam dit te vernieuwen.
Verder zou ik je aanbevelen een camper keuring er op los te laten .Daar is vochtkeuring bij in begrepen.
Deze camper is ook een ingevoerde ,waarschijnlijk meer km.
controleer hem een op rdw of nap. Kentekencheck.
Huidige eigenaar heeft hem zo gauw als ik zie net een jaartje .

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Aankoop Peugeot J5 Chausson (1992)



Bericht door FrankJC »

Ik zou uiterste voorzichtigheid betrachten. Een dak met bobbels? wat is de oorzaak van die bobbels? In de adv. staat bj 1994 bij de RDW eerste registratie 1992. Ook nog even een nieuwe koelkast kopen + uit/inbouwen. Staat bij de RDW als N1 geregistreerd. Emissieklasse 0. Hoe oud zijn de banden volgens de DOT code?
GertW
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 13:48

Re: Aankoop Peugeot J5 Chausson (1992)



Bericht door GertW »

FrankJC schreef:
ma 17 jan 2022, 16:11
Een dak met bobbels? wat is de oorzaak van die bobbels?
De bobbels zijn van het niet superstrak plakken van de Epdm, ik denk dat dit gewoon een kwestie is van uitzetten en krimpen. Niet heel gek hoor, maar er zit wat lucht onder.

De banden zijn voor zover ik kan zien van 2015 (gelijk met de distributieriem gedaan)
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Aankoop Peugeot J5 Chausson (1992)



Bericht door Bas vd laar »

Die Chaussons uit die tijd zijn vaak rot.
Ik zie dat hij al gereserveerd is, ik zou me er niet druk om maken, misschien wel beter zo
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Aankoop Peugeot J5 Chausson (1992)



Bericht door Zonneke »

Denk dat de reservatie door de TS gedaan is.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Aankoop Peugeot J5 Chausson (1992)



Bericht door metatoon »

Dan heeft ie er ieder geval verstandig aangedaan om hier zijn vraag/Twijfel hier te plaatsen.

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Aankoop Peugeot J5 Chausson (1992)



Bericht door Bas vd laar »

Ik vind het een vies ding.
Ik weet niet wat de prijs moet zijn, maar ik hoop een stuk minder dan die biedingen ( die moet je sowieso niet serieus nemen )
GertW
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 13:48

Re: Aankoop Peugeot J5 Chausson (1992)



Bericht door GertW »

Hij is voor ons gereserveerd inderdaad.

Waarom een vies ding Bas? Dat idee heb ik namelijk niet... hij stinkt niet, ruikt niet muf en ze hebben er nog allemaal beddengoed in liggen ( bijna klaar voor gebruik zeg maar). Maaaar, hij staat wel in de stalling.

En of de camper verrot is, hoe kan ik dat het beste bekijken? Bodem en frame lijken in ieder geval wel goed...

Betaalbare campers staan helaas niet meer op marktplaats of andere sites, tenminste, wij konden ze niet vinden... dus teveel betalen gaan we helaas sowieso... wat zou wat jullie betreft een serieus bod zijn?

We hebben er inmiddels wel een keuring bij geregeld, voor iets meer zekerheid.
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Re: Aankoop Peugeot J5 Chausson (1992)



Bericht door DonCamillo »

Ik vind het een geweldig ding om te zien: ruimte en een handige indeling voor een groot gezin, fris en licht. Er is ook duidelijk in geïnvesteerd, maar niemand weet of dat (ook) is geweest om zaken te verbloemen, zoals serieuze vochtproblemen. Die keuring is eigenlijk echt een voorwaarde voor aankoop, maar veel verkopers zullen daar niet in mee gaan.

Het is wel wat je zegt: tegenwoordig betaal je er gewoon teveel voor. Hou er rekening mee, dat er bij de keuring ALTIJD wel dingen gevonden worden, die aandacht vereisen. Ook bij veel nieuwere campers trouwens. Focus daarbij op de problemen die acuut zijn en/of veel geld kosten. Doe je dat niet en wil je een perfecte camper, dan kun je heel lang zoeken.

Heel veel succes en laat je nog even weten hoe het is afgelopen?
GertW
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 13:48

Re: Aankoop Peugeot J5 Chausson (1992)



Bericht door GertW »

DonCamillo schreef:
di 18 jan 2022, 9:22
Heel veel succes en laat je nog even weten hoe het is afgelopen?
Zeker!! Als dit hem uiteindelijk toch niet wordt, dan wordt het wel een andere. De bedoeling is om alle werkzaamheden die nog moeten worden gedaan ook op het forum bij te houden ;)
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Aankoop Peugeot J5 Chausson (1992)



Bericht door pwhooftman »

Veel is al gezegd. Probeer ook rond de zijramen te voelen of de wanden hard zijn, de tafelbeugel goed vast zit etc.

En met betrekking tot het dak: beter een lelijk waterdicht dak dan een mooi lekkend dak, ik zou er niet zo hard voor weglopen. Het is immers al een oudere camper, dan mag functie boven schoonheid gaan is mijn mening.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Aankoop Peugeot J5 Chausson (1992)



Bericht door AadenAnke »

Ik had ook zo’n oud ding veel plezier mee gehad. Het auto verhaal is denk ik niet de grootste zorg vocht wel! Er is dus in het verleden wel een vocht probleem geweest of het goed/voldoende is verholpen :?: of er schade van is blijft een vraag. Het is niet moeders mooiste (vies ding) maar hoeft niet slecht te zijn. Het is al genoemd voelen onder ramen en dergelijke en bij twijfel laten staan zou ik zeggen. Ga je er aan repareren dan blijf je dingen tegen komen. Camper staat binnen dus vocht meten zal niet al te veel nut hebben vrees ik

Gr Aad
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Aankoop Peugeot J5 Chausson (1992)



Bericht door Bas vd laar »

Ik vind de buitenkant niet netjes onderhouden, dat bedoel ik met vies ding.
Daar is in ieder geval geen aandacht aan besteed.
Het kan natuurlijk dat hij technisch wel top onderhouden is, maar meestal heeft dat toch verband met elkaar.

Interieur lijkt redelijk netjes, al is het helemaal overgeschilderd, hoe dat er in real life uitziet weet ik niet.
Deze Chaussons hadden van zichzelf al een vrij licht interieur ( zie de rest van de foto's ) dit vind ik er niet mooier op geworden, de stoffering past nu helemaal niet meer bij de rest. Origineel laten was beter geweest.

Het is wel fijn dat het een 2.5 Turbo is, dat rijdt al een stuk plezieriger dan een gewone 2.5D

Vocht komt veel voor bij deze Chaussons, nadeel is dat hij in de stalling staat, en eventueel vocht opgedroogd.
Op het dak zie je dan vaak minuscule gaatjes, lijken net zwarte stipjes, dit kan alumiumrot zijn, kijk dus ook even op het dak.
Verder de verbinding tussen het dak en de wanden, maar daar is al iets aan gedaan zie ik, of dat goed gedaan is is zo niet te zeggen, misschien waren ze op tijd.
Verder de wanden rondom de ramen goed bekijken, hier lekten deze types nogal eens, dit kun je vaak zien maar ook voelen.
De wanden dienen overal hard te zijn.
Hou er rekening mee, dat er bij de keuring ALTIJD wel dingen gevonden worden, die aandacht vereisen. Ook bij veel nieuwere campers trouwens. Focus daarbij op de problemen die acuut zijn en/of veel geld kosten. Doe je dat niet en wil je een perfecte camper, dan kun je heel lang zoeken.
Dit is ook heel belangrijk, men gaat altijd een hele lijst vinden.
Zoals bijvoorbeeld: Olielekkage, koelvloeistoflekkage, banden oud, zwetende schokbrekers, onderhoud niet volledig bekend enz.
Realiseer je dat het een camper van 30 jaar oud, deze zaken hoeven dus geen belemmering te zijn om er fijn mee op vakantie te gaan en hoeven de betrouwbaarheid ook niet in de weg te staan.
Ga deze zaken ook niet proberen allemaal aan te pakken, dan loop je er op leeg.
Als de olie er echt uitgutst of de koelvloeistof in no time leeg is dan is dat weer een ander verhaal.

Aankoopkeuring zou ik in jouw geval niet doen, je bent zelf aardig technisch.
Kijk dus goed naar de opbouw en ontroleer op vocht/zwakke plekken.
Werken verder alle apparaten: Koelkast ( ook op gas ) verwarming, boiler, kranen e.d.
En als laatste, hoe rijdt de camper. Trekt hij goed, schakelt hij goed zonder kraken, blijft de versnelling in de 5 staan ( kwaaltje ) rijdt hij recht, remt hij recht, koppelt hij goed enz.

Als je gewoon een beetje oplet en je gezond verstand gebruikt heb je geen aankoopkeuring nodig, zeker niet bij dit soort oude campers.

Succes, ik hoop dat het een goed ding is.
Plaats reactie