Verwarmen T3 poptop camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevinvm
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 07 jan 2022, 16:37

Verwarmen T3 poptop camper



Bericht door Kevinvm »

Hoi allen,

Ik ben bezig met mijn T3 om te bouwen naar volwaardige camper. Mijn doel is om deze ook in de vroege lente maanden te gebruiken (maart, april), dus lijkt het mij verstandig om verwarming in te bouwen.

De bus heeft een benzinemotor, dus een diesel standkachel gaat hem niet worden vrees ik.
Ik ga waarschijnlijk meestal staan op een camping met stroom, dus zat aan een elektrische kachel te denken, al weet ik niet of die voldoende warmte levert en of elke camping paal dat verbruik kan leveren.

Een andere optie zou een gaskachel zijn, maar kan niet echt een goede inbouw vinden. En als ik het goed begrijp moet ik dan ook weer gaten in de bus boren voor te toe- en afvoer. Wat ik ook zo veel mogelijk wil vermijden.

Dus mijn vraag aan jullie is dus eigenlijk: wat denken jullie dat de beste manier is om mijn bus te verwarmen?

Mvg,
Kevin
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Verwarmen T3 poptop camper



Bericht door myway »

Apart tankje voor een dieselkachel.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Verwarmen T3 poptop camper



Bericht door jansloos »

In onze Vito, (lijkt een beetje op T3) zit ONDER de keuken, dus buiten, een diesel kachel, van 2500Watt.

Als je gaat skieen heb je dat wel nodig, en misschien wel meer.
Dat zul je niet makkelijk electrisch "uit de paal" halen, waar ook noghoge kosten aan verbonden zijn.

Binnen neemt een dieselkachel in een T3 nogal wat ruimte in. Vandaar buitenom.
En inderdaad moeten daar wat gaten voor gemaakt worden.
Een losse dieseltank zou te overwegen zijn.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Verwarmen T3 poptop camper



Bericht door NoStress »

Kook je toevallig ook op gas? dan zou ik de heater (en koelkast) ook op gas zetten.

Je kan ook LPG (voor koken/heater/koelkast e.d.) onder de bus instaleren.. moet je wel een gaatje voor de doorvoer maken, maar dan is het direct voor alles!
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verwarmen T3 poptop camper



Bericht door AadenAnke »

Je heb ook standkachels op benzine. Ik kocht een webasto voor de vorige camper via marktplaats toen ik ging inbouwen kwam ik er pas achter dat deze voor benzine was :bang: :bang: :lol: kon hem via marktplaats voor iets meer kwijt dus geen ramp. Succes

Gr Aad
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Verwarmen T3 poptop camper



Bericht door jan- »

Ik zou het gewoon eens uitproberen met een straalkacheltje: https://www.hornbach.nl/shop/EUROM-Stra ... tikel.html
Trekt op de laagste stand 2A en je voelt de warmte meteen. Heb dit in het begin gebruikt en beviel mij prima. Omdat ik veel vrij ging staan heb ik later toch maar een dieselkachel ingebouwd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Verwarmen T3 poptop camper



Bericht door beatrix18 »

Ergens in de vorige eeuw heb ik ook in een benzine T3 een benzine kachel gebouwd.
Ideaal was dat!

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Kevinvm
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 07 jan 2022, 16:37

Re: Verwarmen T3 poptop camper



Bericht door Kevinvm »

Bedankt voor de ideeën iedereen!

Ik kook en koel inderdaad op gas, dus een LPG tank onder laten bouwen + gaskachel lijkt me zeker een interessante optie.
Daarnaast lijkt een benzine standkachel ook zeker geen slecht idee (ik wist niet eens dat dat bestond).

Ik ga eens bij mijn garage navragen hoeveel het zou kosten om een van deze opties in te laten bouwen (zelf durf ik het niet aan). Maar de kans is aanwezig dat ik het eerst even probeer met een goedkoop elektrisch kacheltje om te kijken of in de kou camperen überhaupt bevalt :P.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Verwarmen T3 poptop camper



Bericht door PE1OPQ Theo »

We hebben een elektrische kachel van 700 watt bij ons voor de koude dagen.
Nog nooit geen problemen met een paal gehad op de camping.
Wel is onze T3 goed geisoleerd.
Er zat een gas kachel onder gebouwd, maar die had ik als een v/d 1e dingen er onderweg gehaald.
Leek me maar niets :D

Theo
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Verwarmen T3 poptop camper



Bericht door amigob2 »

Benzine 2 kw zien niet makkelijk te ze zien er wel

https://www.aliexpress.com/item/3288808 ... mainSearch

geen ervaring mee. En omdat het zo moeilijk is om te vinden, toch maar na denken over een diesel versie met een los tankje . Ik zou het tankje gewoon buiten plaatsen, diesel lucht is niet om te harden, is is ook niet zo maar weg.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Verwarmen T3 poptop camper



Bericht door NoStress »

Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 18:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Verwarmen T3 poptop camper



Bericht door amigob2 »

volgens mij zijn dit af fabriek geïnstalleerde, en dat betekend meestal dat ze geintegreed zaten in de auto electronica en dus niet makkelijk te installeren zijn
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Plaats reactie