Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door Camper-T »

Een veel besproken onderwerp binnen dit forum maar ik zit toch met wat afwijkende vragen en wil graag jullie advies:

In onze Burstner Lyseo uit 2020 zit een 100L schoonwatertank met hierin een welbekende dompelpomp.
De situatie: de waterstraal uit de kranen is minimaal en het Thetford toilet spoelt 'redelijk' goed door.
Daarnaast duurde met lege leidingen best lang eer ik met veel horten en stoten warm water uit de Truma 6 krijg.
Ik heb het idee dat de pomp dus niet voldoende waterdruk geeft en dit kan verschillende oorzaken hebben.

Technische situatie:

Afbeelding
Reigh Tandem dompelpomp 19L/min bij 1.4Bar (volgens mij de voorloper van de Twin dompelpomp)
https://www.campingwagner.de/product_in ... -4bar.html

Afbeelding
Lilie gewapende waterslangen voor 4-16 bar, al naar gelang het type slang. (kan niet vinden welke in de camper zit.)
https://www.lilie.com/media/vp-204_fly_ ... reen_g.pdf

Afbeelding
Reich verchroomde kunstof kranen met schakelaar
https://reich-web.com/nl/producten/wate ... mik-vector

Afbeelding
Lilie hardstalen slangklemmen

Thetford C260 serie toilet
https://www.thetford-europe.com/be/nl/p ... astic-bowl


De reden dat de waterstraal uit de kranen - en overigens ook de douche - minimaal zijn kan verschillende redenenen hebben:
1. De duo pomp is half defect een draait op zijn reserve pomp 2.
2. De hele boel moet eens goed ontkalkt worden.
3. Slangen hebben een knik, wat ik gezien de leeftijd van de camper niet denk.
4. De pomp is simpel niet sterker, de waterstraal is wat je met zo'n pomp krijgt.

Nu mijn vragen:
Het lijkt mij zinvol om de boel eerst te ontkalken volgens de bekende stappen uit het hiervoor bedoelde topic.
Misschien dat hierna de waterstraal beter wordt. Maar kan ik een goede en echt veel betere straal verwachten?

Wij huurde ooit een Adria Coral met hierin een Shureflow pomp en ondanks het pulserend watergeven was de straal bijna als thuis.
Zou het daarom zinvol zijn om bij de onderhoudsbeurt tegen het kalk gelijk een membraanpomp te installeren?

Als ik een membraanpomp aan zou schaffen dan een model tot 2.8Bar aangezien de Truma 6 geschikt is voor een waterdruk tot 2.8Bar.
Het leidingwerk van Lilie is prima geschikt en de stalen slangenklemmen lijken mij ook sterk genoeg. Of beter schroef-slangenklemmen?
En de elektra? Bedrading kraanschakelaars afkoppelen en de membraanpomp direct op de 12V zetten? Of kraanschakelaars via een relais?


Ik hoop dat ik zo voldoende informatie heb gegeven en hiermee wat goede adviezen kan krijgen.
Alvast dank voor het lezen en meedenken!
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door rijschoollucassen »

Wij hebben een coral 690sc, met drukpomp. Pulseren hebben wij normaal gesproken geen last van, we hebben ook een drukvat. Omdat dit een open vat is zonder membraan, kan het bij langdurig verblijf, zijn dat de pomp wel gaat pulseren. Even het drukvat legen en weer opgelost. Ik zou gaan voor de drukpomp. Het systeem is veel minder storingsgevoelig dan met de kraanschakelaars.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door jansloos »

De pomp al los geprobeert? Dus uit het vat in een emmer?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door myway »

Zit de plus en min juist op de pomp?
Draai die eens om dat kan nog wel wat verschil maken.
Is het probleem eerst niet geweest kan het zijn dat een van de motortjes niet draait.
Reich heeft nu twee zwaardere pompen in het assortiment.
Mocht er nog geen relais in het systeem zitten kun je dat beter wel doen indien je de pomp vervangt voor een zwaardere.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door EasyBee »

Bij mijn weten heeft die Reich geen terugslagventiel, waardoor het water mogelijk weer terugloopt in de tank. Dan moet hij telkens weer opnieuw druk opbouwen. Ik heb de zelfde en een terugslagventiel gemonteerd.
Deze Reich pomp heeft wel een terugslagventiel.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door Camper-T »

Dank voor jullie eerste reacties, ik zal hier kort op ingaan:
jansloos schreef:
ma 17 jan 2022, 12:21
De pomp al los geprobeert? Dus uit het vat in een emmer?
Nee, zo ver was ik nog niet maar wel een goede tip.

Inside story is dat wij deze camper nog niet zo heel lang hebben. Het is een camper die als vervangend vervoer voor de verzekering werd gebruikt dus de historie zal redelijk divers zijn. De camper oogt nog keurig maar wat voor water hier allemaal ingetankt is en hoe het onderhoud van de voorziening is geweest valt te gissen. Vandaar ook dat ik eerst met ontkalken wil beginnen, te meer omdat mijn vrouw meende iets van kalk aan de pomp gevoeld te hebben. Aan de andere kant vraag je je af wat er in een groot jaar aan kalkophoping kan ontstaan maar goed, het kan...

myway schreef:
ma 17 jan 2022, 12:23
Zit de plus en min juist op de pomp?
Draai die eens om dat kan nog wel wat verschil maken.
Is het probleem eerst niet geweest kan het zijn dat een van de motortjes niet draait.
Reich heeft nu twee zwaardere pompen in het assortiment.
Mocht er nog geen relais in het systeem zitten kun je dat beter wel doen indien je de pomp vervangt voor een zwaardere.
Laten we er vanuit gaan dat een camper van dik 1 jaar oud nog geen onderhoud op de bedrading voor de dompelpomp heeft gehad en Burstner op zijn beurt de pomp juist heeft aangesloten. Evengoed zal ik naast de tip om de pomp zonder slang buiten de camper te testen, ook de 12V bedrading van de pomp eens omwisselen, om te kijken of hier een verschil in zit.

De nieuwe Reich Twin, volgens mij de voorloper van deze Reich Tandem dompelpomp, geeft ook 19L/min met 1.4Bar bij 55W, de sterkste Reich Power Jet Plus doet 25L/min met 2.1Bar bij 75W. Maar of dit een merkbaar groot verschil gaat geven betwijfel ik dus een beetje... Tenzij ik met flink wat kalk en vuil te maken heb, maar goed, de camper is geen 15 jaar oud...

Als ik voor een dompelpomp van 75W i.p.v. 55W ga is dit ca. 6A i.p.v. 4,5A op de schakelcontacten van de kranen. Daarvoor zou ik persoonlijk niet meteen een relais toe willen passen. Evengoed werkt een relais van een paar Euro wel preventief op de zwakke schakelcontacten van de kranen.
Ik moet overigens nog even kijken of ik een relais kan horen/vinden als ik de kranen gebruik. Maar zo ver ik mij herinner zit deze niet in de camper

EasyBee schreef:
ma 17 jan 2022, 13:38
Bij mijn weten heeft die Reich geen terugslagventiel, waardoor het water mogelijk weer terugloopt in de tank. Dan moet hij telkens weer opnieuw druk opbouwen. Ik heb de zelfde en een terugslagventiel gemonteerd.
Deze Reich pomp heeft wel een terugslagventiel.
Klopt, de dompelpomp is zonder terugslagventiel en dat merk je. Met name bij warm water tappen, dit duurt altijd even eer je warm water hebt. Sowieso flink langer dan bij een membraanpomp die ik ook in een huurcamper had.
Voor die paar Euro kan een terugslagklep wel prettig zijn, als ik toch eerst een nieuwe dompelpomp ga proberen.

Want dat is nog steeds een beetje de vraag: waar doe ik goed aan? Geld in je zak houden en een sterkere dompelpomp van ca. €40,00 aanschaffen, of een duurdere maar flink sterkere membraanpomp waarmee je meer druk en een hogere waterstroom hebt en waarmee je potentiele defecten aan de kraancontacten voorkomt.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door DJSmiley »

Kraancontactjes zou ik altijd via een relais doen.

3 of 4A is al een forse stroom voor zo'n klein schakelaartje, maar het grootste probleem is het inschakelen. Die stroom is een veelvoud groter. En dat zorgt voor (kleine) vonkjes waardoor de contacten uiteindelijk inbranden.

Voordeel van een drukpomp is dat die ook een veel beter regelbare druk geven, dus van een klein straaltje tot een stevige straal. Met een dompelpompje is dat veel minder te regelen, omdat de schakelaar pas bij een bepaalde positie aan gaat en dan soms eigenlijk al weer net teveel water geeft (Probeer maar eens een klein straaltje te maken met een dompelpompje - dan gaat ie weer uit)

Drukpomp kan helemaal zonder het relaiscontact, gewoon direct op de 12V. Geen dure kraan met schakelaar meer nodig waardoor je ook bij vervanging veel betere / meer mogelijkheden hebt.

Idd wel altijd kijken of alles geschikt is. Bij mijn boiler (lagedruk ding) mag bv geen terugslagventiel gebruikt worden, want dat is tevens de overdrukbeveiliging.

En ik zou zelf een 'hoofd'schakelaar monteren zodat je de pomp altijd kan uitzetten als je weg bent. Je zou niet de eerste zijn waar een keertje een leiding begint te lekken en de drukpomp vrolijk inschakelt en dus de hele tankinhoud in je camper dumpt.

Met een schakelaar uitzetten voorkomt dat die pomp spontaan bij een lek ergens begint te jagen. Kleine moeite om m even aan- of uit te zetten als je weg bent, en als je er bent kun je m natuurlijk prima aan laten staan, want dan hoor je de pomp zelf wel aanspringen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door Metor »

Geen paniek. Een merk fabriekscamper waarbij standaard een dompelpomp rechtstreeks op de kraancontacten aangesloten is moet goed werken, zelfs om te douchen.
Bij onze Hymer (van 2008 nota bene), een Reich Twin nooit klachten over de wateropbrengst behalve die ene keer en hebben we de Reich Twin moeten vervangen. Waarschijnlijk had die enige tijd gedraaid zonder water (zonder dat we het in de gaten hadden) en opbrengst was er nog wel maar nauwelijks. Na vervanging werkte alles weer normaal met meer dan voldoende opbrengst.
Zou geen drukpomp meer willen met alle risico van lekkages vroeg of laat (spreek uit ervaring).
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door myway »

Bij een drukpomp lijkt het mij zo wie zo handig om een schakelaar te plaatsen,
Hij slaat niet af als de tank leeg is, dus zal je hem moeten uitschakelen.

Of ze bij Bustner altijd opletten met monteren van de pomp??
Met de power pompen van Reich merk je zeker een behoorlijk verschil tov. de twin.
Vaak vliegt dan het spoelwater uit het toilet
Maar ook daar is een oplossing voor.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door veetee »

Metor schreef:
ma 17 jan 2022, 16:03
Geen paniek. Een merk fabriekscamper waarbij standaard een dompelpomp rechtstreeks op de kraancontacten aangesloten is moet goed werken, zelfs om te douchen.
Bij onze Hymer (van 2008 nota bene), een Reich Twin nooit klachten over de wateropbrengst behalve die ene keer en hebben we de Reich Twin moeten vervangen. Waarschijnlijk had die enige tijd gedraaid zonder water (zonder dat we het in de gaten hadden) en opbrengst was er nog wel maar nauwelijks. Na vervanging werkte alles weer normaal met meer dan voldoende opbrengst.
Zou geen drukpomp meer willen met alle risico van lekkages vroeg of laat (spreek uit ervaring).
Mee eens. In onze Carado (2005) zat ook een reich dompelpompje, wel met apart terugslagklep, en altijd prima opbrengst, ook met douchen. Ik zou het niet ingewikkelder maken dan nodig. Pompje eerst eens goed controleren (los in een emmer, kalk , polariteit e.d.), dan verder zien...
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door Camper-T »

DJSmiley schreef:
ma 17 jan 2022, 15:24
Kraancontactjes zou ik altijd via een relais doen.

3 of 4A is al een forse stroom voor zo'n klein schakelaartje, maar het grootste probleem is het inschakelen. Die stroom is een veelvoud groter. En dat zorgt voor (kleine) vonkjes waardoor de contacten uiteindelijk inbranden.

Idd wel altijd kijken of alles geschikt is. Bij mijn boiler (lagedruk ding) mag bv geen terugslagventiel gebruikt worden, want dat is tevens de overdrukbeveiliging.

En ik zou zelf een 'hoofd'schakelaar monteren zodat je de pomp altijd kan uitzetten als je weg bent. Je zou niet de eerste zijn waar een keertje een leiding begint te lekken en de drukpomp vrolijk inschakelt en dus de hele tankinhoud in je camper dumpt.
Daar heb je wel een punt, de opstartstromen kunnen vele malen hoger liggen dus een relais zou in de optie van een zwaardere dompeldomp geen luxe zijn. En dan blijf ik het raar vinden dat Deusche Grundlichkeit kranen van Reich zulke zwakke schakelcontacten hebben, waarvan al jaren meer dan duidelijk is dat deze snel defect raken. Maak de kraan vijf Euro duurder en stop er iets goeds in, zo goedkoop zijn Reich kranen ook weer niet...

En ik zal even in de manual van de Truma 6 moeten duiken om te kijken of deze met een terugslagventiel mag werken. Maar mocht iemand dit al weten dan hoor ik het graag vooruit.

Het bedienpaneel van de camper heeft een aparte aan/uit knop voor de waterpomp, keurig met kraan-logo dus dat is geregeld. Ook heb ik ooit de tip gekregen om een membraanpomp sowieso nooit continue onder spanning te laten staan. Het 'membraan' wat op de waterdruk reageert zou hierdoor te lang onder mechanische spanning staan en kunnen gaan lekken, of zelf knappen. Maar misschien is dit meer een verhaal van de wandelgangen...

Metor schreef:
ma 17 jan 2022, 16:03
Geen paniek. Een merk fabriekscamper waarbij standaard een dompelpomp rechtstreeks op de kraancontacten aangesloten is moet goed werken, zelfs om te douchen. Bij onze Hymer (van 2008 nota bene), een Reich Twin nooit klachten over de wateropbrengst behalve die ene keer en hebben we de Reich Twin moeten vervangen. Waarschijnlijk had die enige tijd gedraaid zonder water (zonder dat we het in de gaten hadden) en opbrengst was er nog wel maar nauwelijks. Na vervanging werkte alles weer normaal met meer dan voldoende opbrengst.
Zou geen drukpomp meer willen met alle risico van lekkages vroeg of laat (spreek uit ervaring).
Het is mede daarom dat ik ten eerste met ontkalken wil beginnen en het waterfilter in het Thetford closet wil controleren. De kans bestaat dat dit al aanzienlijke verbetering geeft waardoor de overweging voor een nieuwe iets sterkere dompelpomp misschien meer voor de hand ligt.

myway schreef:
ma 17 jan 2022, 16:09
Bij een drukpomp lijkt het mij zo wie zo handig om een schakelaar te plaatsen,
Hij slaat niet af als de tank leeg is, dus zal je hem moeten uitschakelen.

Of ze bij Bustner altijd opletten met monteren van de pomp??
Met de power pompen van Reich merk je zeker een behoorlijk verschil tov. de twin.
Vaak vliegt dan het spoelwater uit het toiletAfbeelding
Maar ook daar is een oplossing voor.
Ik heb afgelopen jaren een paar keer een nieuwe huurcamper gereden en daar zie je in de details de haast er afstralen. De campermarkt is oververhit, de productie wordt opgejaagd en iedereen moet sneller werken. Ik zie schroefjes minder recht naast elkaar, kabels snel bij elkaar gety-rapt, afwerking die niet perfect recht loopt, wat makkelijk had gekund, of hang- en sluitwerk wat net wat minder netjes is gemonteerd.
Zo ook kan het met de watervoorziening zijn, allemaal op een afstandje er ingegooid want er is haast. Het werkt en de rest ziet men toch niet...

De Twin/Tandem dompelpomp is zondermeer een handige uitvinding om bij uitval niet meteen zonder pomp te staan maar hierdoor tevens niet de meest sterke dompelpomp. Grote kans dat een Twin met 19L/Min - 1.4Bar minder zal presteren dan een Power Jet met 25L/Min. - 2,1Bar.
Alleen twijfel ik dus of dit wel echt een grote stap voorwaards is, 6L/Min meer bij 0,7Bar meer druk, het is niet bepaald het dubbele. Maar zonder in herhaling te willen vallen kan ontkalken en een betere pomp zondermeer voor flinke winst zorgen.

veetee schreef:
ma 17 jan 2022, 16:25
Metor schreef:
ma 17 jan 2022, 16:03
Geen paniek. Een merk fabriekscamper waarbij standaard een dompelpomp rechtstreeks op de kraancontacten aangesloten is moet goed werken, zelfs om te douchen.
Bij onze Hymer (van 2008 nota bene), een Reich Twin nooit klachten over de wateropbrengst behalve die ene keer en hebben we de Reich Twin moeten vervangen. Waarschijnlijk had die enige tijd gedraaid zonder water (zonder dat we het in de gaten hadden) en opbrengst was er nog wel maar nauwelijks. Na vervanging werkte alles weer normaal met meer dan voldoende opbrengst.
Zou geen drukpomp meer willen met alle risico van lekkages vroeg of laat (spreek uit ervaring).
Mee eens. In onze Carado (2005) zat ook een reich dompelpompje, wel met apart terugslagklep, en altijd prima opbrengst, ook met douchen. Ik zou het niet ingewikkelder maken dan nodig. Pompje eerst eens goed controleren (los in een emmer, kalk , polariteit e.d.), dan verder zien...

Wij hebben de smalle douchekop van, ik gok ook Reich, en daaruit komen nog net straaltjes water die al snel tot 1 slap straaltje samenklonteren. Hier sta je niet lekker onder te douchen. Ik wil hier nog een nieuw model Reich Contur RS douchekop opzetten maar dan moet de druk dus echt omhoog. Wat je zegt, eerst eens ontkalken en daarna opnieuw testen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door Pienmajer »

Ik heb de twin dompelpomp van reich in mijn huidige camper. De camper is nu 5 jaar oud en dit is de derde pomp. Afgezien dat ze dus wel eens kapot gaan (ofwel door lawaai te maken ofwel op halve kracht te werken) ben ik tevreden. Mijn vorige camper had een drukpomp. Was ook goed. Maar als de dompelpomp goed werkt, is de waterstraal prima. Zou mij niet verbazen als de pomp van TS kapot is. Overigend : wel terugslagventiel op de pomp monteren. Zit niet in deze pomp.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door DiffRental »

Denk dat wij zo’n beetje hetzelfde systeem hebben (Knaus 2017), ontluchten van vooral het warm water heeft inderdaad wat tijd nodig. Eenmaal gedaan en de rest van de vakantie geen last meer.
Stralen zijn prima maar ook het regelen daarvan vind ik goed in orde.
Schakelaartje in de kraan schakelt eerst de pomp in voordat er water uit de kraan kan komen.

Afgelopen zomer werkte het schakelaartje van de keuken kraan niet meer.
Door de kraan in de badkamer aan te schakelen en de keukenkraan open te zetten hadden we toch water in de keuken en niet in de badkamer. Uiteindelijk bleek er een kabelbreukje in de keukenkraan te zitten, kunnen solderen voor nood en werkt nog steeds.

Zou mij de kosten en moeite van ombouw besparen.
Op ons knoppen paneel kunnen wij de waterpomp uitschakelen, eigenlijk doe ik dat altijd tijdens rijden tegen het ongewild aanspringen van de waterpomp bv door iets wat tegen de kraan valt.
Bij een drukpomp lijkt mij zo’n schakeling zeker een vereiste.
Vermoed trouwens dat we wel af fabriek een terugslag klepje hebben, toen de keukenkraan niet werkte bleef er altijd druk op de leidingen staan en had je elke keer weer redelijk wat water als je de andere kraan gebruikt had.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door de Jonckheer »

Het gaat hier steeds over ontkalken. Dat lijkt mij onzin. Ik heb sinds onze eerste reis in 2009 nooit iets ontkalkt en zie ook niks aan de kranen en douchekop. En bij een 1 jaar oude camper lijkt het mij sowieso nergens op slaan. Kalk aanslag merk je bij kranen het eerste omdat dan het gaasje van de straalbreker deels verstopt raakt en je dus geen mooie waterstaal meer krijgt.
Zoals ik het zie: een fatsoenlijke (de Belgen zeggen "deftige") watervoorziening heeft een drukpomp met drukvat. Dan kun je ook kiezen voor goede kranen ipv die rommel die camperbouwers inbouwen. Ik zou nooit boven de 2 bar druk gaan. Nergens voor nodig want hoe hoger de druk des te meer kans op lekkages of dat er iets losgaat met alle gevolgen van dien. Kies bovendien een drukvat met een ventiel, dan kun je zelf de druk daarin aanpassen indien nodig. Een vaatje zonder ventiel werkt wel maar nooit zo goed al eentje met. Die hoef je ook niet te kopen want de eerste de beste petfles doet het ook.
Plaats reactie