Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door Bas vd laar »

Eens met Nico, dat ontkalken gaat helemaal niets doen.
Sterkere dompelpomp erin en je bent klaar.
Niet te moeilijk denken en doen allemaal.
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door Camper-T »

de Jonckheer schreef:
di 18 jan 2022, 8:05
Het gaat hier steeds over ontkalken. Dat lijkt mij onzin. Ik heb sinds onze eerste reis in 2009 nooit iets ontkalkt en zie ook niks aan de kranen en douchekop. En bij een 1 jaar oude camper lijkt het mij sowieso nergens op slaan. Kalk aanslag merk je bij kranen het eerste omdat dan het gaasje van de straalbreker deels verstopt raakt en je dus geen mooie waterstaal meer krijgt.
Zoals ik het zie: een fatsoenlijke (de Belgen zeggen "deftige") watervoorziening heeft een drukpomp met drukvat. Dan kun je ook kiezen voor goede kranen ipv die rommel die camperbouwers inbouwen. Ik zou nooit boven de 2 bar druk gaan. Nergens voor nodig want hoe hoger de druk des te meer kans op lekkages of dat er iets losgaat met alle gevolgen van dien. Kies bovendien een drukvat met een ventiel, dan kun je zelf de druk daarin aanpassen indien nodig. Een vaatje zonder ventiel werkt wel maar nooit zo goed al eentje met. Die hoef je ook niet te kopen want de eerste de beste petfles doet het ook.
Klinkt plausibel maar waarom wordt het ontkalken van de waterinstallatie dan toch vaak besproken binnen de camperwereld? Binnen dit forum is er zelfs een keurige how-to geschreven. Ik kan mij voorstellen dat als je een tijd water getapt hebt in een land met kalkrijk water, dit geen luxe is.
Menig verhaal gelezen van mensen die zagen dat hun pomp weer de originele kleur had na ontkalken, kranen die weer doorliepen en de boiler die door het verwarmen eerder kalk/ketelsteen ontwikkeld wat je er uit wilt hebben. Maar misschien speelt dit na enige jaren gebruik en niet jaarlijks.

Als je een FIamma drukvat bekijkt zit er bovenop inderdaad een ventiel. Is dit wat je bedoeld en kun je hiermee de maximale leidingdruk instellen?

En waarom zou je een drukpomp/membraanpomp kopen voor maximaal 2bar als een goede en flink goedkopere Reich dompelpomp dit ook kan?
Doel je meer op de fragiele contacten in de kranen, of heeft een membraanpomp simpel meer kracht waardoor je echt 2Bar aan de kraan hebt?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door Kroppie »

ik had kranen met een schakelaar voor een dompelpompje, dat pompje vervangen door een drukpomp en uit voorzorg een relais tussen schakelaar en pomp geplaatst
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door rijschoollucassen »

Er zijn twee types drukvaten, een met een membraan en dus ook een ventiel om de luchtdruk achter het membraan te regelen, de ander zonder membraan, inderdaad zoals de jonckheer al aangaf niet meer dan een petfles. Qua werking is er geen verschil. De druk achter het membraan heeft niets van doen met de druk in het systeem. Een drukvat drukt lucht samen, waardoor de waterdruk in het systeem als het ware een buffer heeft en de kraan dus niet gaat pulseren.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door Bob47 »

Een drukvat is niet eens noodzakelijk. Wij hebben 15 jaar een boot gehad met flojet pompje met ingebouwd druk membraan en micro switch wat altijd probleemloos heeft gewerkt. Moet wel stevige slangen hebben want er komt zoiets van 1.5 tot 2 bar druk op.
Ga maar eens in de watersport zaken snuffelen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door de Jonckheer »

Inderdaad niet noodzakelijk maar wel beter. De buffer in het drukvat zorgt ervoor dat de pomp veel minder vaak aanslaat, wat de levensduur ten goede komt. Hoe groter het drukvat, hoe beter maar een kleintje doet het ook. Omdat wij een hydrofoor pomp gebruiken met een 25 liter drukvat kun je liters water gebruiken voordat de pomp een keer aanslaat. Na het sluiten van de kraan loopt die dan nog door tot de druk hersteld is. Je leest vaker dat er geen drukvat is geplaatst maar ik snap niet goed wat er tegen is. Ik heb zelfs in huis een drukvat in de waterleiding opgenomen om het klapperen van de waterleiding tegen te gaan wat gebeurde bij het sluiten van de watertoevoer door de wasmachine en vaatwasser. Drukvaatje ertussen en nooit meer klapperen.
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door Camper-T »

Inmiddels een tijdje verder en wilde ik de resultaten met jullie delen:

Ten eerste heb ik uiteindelijk gekozen om een nieuwe dompelpomp te plaatsen. Ik vond de lage investering en de kleine ingreep een goede keuze om te achterhalen of dit ten goede komt aan de matige waterstraal uit de kranen en het toilet. Ik heb de Reich Tandem pomp (tegenwoordig de Twin) vervangen voor een Reich Power Jet dompelpomp, die t.o.v. de Tandem een paar liter per minuut meer onder iets hogere druk produceert.
En als bijkomend voordeel bleek er aan de Tandem pomp een terugslagventiel te zitten dus deze kon ik mooi overzetten op de Power Jet pomp.

Het verschil was meteen zichtbaar, de waterkraan geeft geen heldere lage druk straal meer maar een bruisende en wat hardere straal die beter werkbaar is. Ook de douchekop geeft nu een redelijk goede bundel stralen en het toilet blaast de straal ook met meer druk door de pot heen.

Vervolgens heb ik de schoonwatertank en de boiler leeg laten lopen, de schoonwatertank gevuld met een kleine kilo citroenzuur en 20 liter warm water. Even goed doorgemengd via het insepectiegat tot dat alle citroenzuurkristallen op waren gelost en vervolgens de kraan op stand warm open gezet tot de boiler zich gevuld had. Kraan in de badkamer en douchekraan ook nog even open gezet tot hier water uit kwam en het geheel een dik half uur laten staan. Vervolgens alle kranen en het toilet een paar seconden door laten spoelen op de heet water stand en nog eens een half uur laten staan. Daarna de keukenkraan op warm open tot de boiler leeg was getapt en met een tank schoon water alles gespoeld.

Het verschil was dat ik nog ietsje meer waterdruk op de kranen ervaar en dat het toilet nu merkbaar sterk doorspoeld, echt een sterke straal.

Resumerend was de nieuwe en sterkere pomp plus het ontkalken toch een goede keuze met direct merkbaar resultaat. Het enige wat ik nog wil doen is een relais tussen de pomp zetten, omdat deze toch iets meer stroom trekt dan het oude model en ik de kraancontacten wil sparen.
Bij mijn dompelpomp komen alleen de twee draden uit waarop 12 volt komt te staan als een kraan wordt geopend. Wordt het dan deze 12 volt op de spoel van een relais zetten en tegelijk doorverbinden met een maakcontact van het relais, of kan ik beter een aparte en vaste 12 volt kabel zoeken en deze op de maakcontacten van het relais zetten waarmee de pomp zijn voeding krijgt?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door Bob47 »

Hoe je het bedraad maakt niet zoveel uit. Tenslotte komt het uit dezelfde spanningsbron.
Wel is het verstandig om over de spoel (vh relais) en over de pomp een diode te zetten die je " anti-parallel " zet. Dit om de geinduceerde spanning die ontstaat bij het verbreken van een spoel kort te sluiten. Dit veroorzaakt nl inbranden vb de contacten .

Misschien is enige uitleg vereist.

Bij het verbreken van een stroom door een spoel, ontstaat in de spoel een tégen EMK, dus een spanning die tegengesteld is aan zijn ontstaan (de battery spanning) die ook nog een vele malen groter (kortstondig) kan zijn dan de batterij spanning. Hierdoor zal , op van openen vh contact, een vonk overspringen tussen de contacten met als gevolg inbranden en slecht of geen contact meer. Door de diode anti-parrallel te zetten wordt de ontstane spanning kort gesloten, en dus geen vonk meer.

Nog even schema erbij wat anti-parrallel is. Dus de kathode (streepje) op het component naar de plus . (Niet andersom, want dat is kortsluiting !)
Bijlagen
1644082271632202308125483220479.jpg
Anti-parrallel
1644082271632202308125483220479.jpg (49.25 KiB) 287 keer bekeken
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door Camper-T »

Dank voor de toelichting Bob en ik begrijp uit jouw schema dat je een aparte 12 volt ambieert t.o.v. de geschakelde 12 volt vanaf de kraancontacten die op de relaisspoel komen ook door te verbinden naar de COM van een NO contact. Misschien is dit ook niet handig omdat er dan nog steeds (piek) stromen door de kraancontacten lopen.

De antiparallel diode ken ik en zie ik wel vaker over relaisspoelen zitten maar ik kende de reden tot nu toe niet. Weer wat geleerd, waarvoor dank.
Is er overigens een zelfde soort reden dat je over de 12 volt contacten van de pomp ook een diode antiparallel zet?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Advies: dompelpomp of toch een membraanpomp?



Bericht door Bob47 »

Klopt, je kun het ook over de contacten heen zetten , doch over de spoel is effectiever. Dat is immers de bron waar deze tegen-emk ontstaat.
Men wil ook wel eens condensator over de contacten zetten als demping.
Plaats reactie