Een 65W laptop opladen in de camper via usb-C?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
milomotorhomes
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 28 sep 2016, 20:52

Een 65W laptop opladen in de camper via usb-C?



Bericht door milomotorhomes »

Ik heb een aantal USB poorten in de camper, en een laptop die via USB C opgeladen kan worden.
Ik durf het niet zo goed proefondervindelijk testen, want ik heb een vermoeden dat de laptop die 65w vraagt wel een zekering zou kunnen doen springen. Waarschijnlijk zijn deze USB poorten voorzien op minder capaciteit.

Iemand ervaring mee ? Het gaat trouwens om de klassieke USB aansluiting in de camper, en ik zou een USB naar USB-C adapter kabel gebruiken...
Kan ik dit veilig uittesten zonder iets te laten springen ?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: USB-C 65wat laptop opladen in camper



Bericht door DJSmiley »

Kun je testen, maar gaat niet werken.

USB-A is beperkt. In theorie (Quickcharge 3) kan het tot een watt of 30 ofzo, maar de kans dat zo'n ingebouwd ding dat ondersteunt is heel klein. Je mag al blij zijn als die dingen uberhaupt meer dan 10 watt geven. Met wat pech zelfs maar 0,5A (de oorspronkelijke USB limiet). Meestal zijn dit oudere standaarden. Een telefoon gaat nog, met wat geduld, maar een tablet laden is al bijna niet te doen (heeel langzaam)

Alle nieuwere standaarden maken gebruik van USB-C

Makkelijkst is een 'sigarettenplug'voeding naar USB-C te nemen en daar de laptop op aan te sluiten
Laatst gewijzigd door DJSmiley op ma 17 jan 2022, 9:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: USB-C 65wat laptop opladen in camper



Bericht door Marco Polo »

De “klassieke USB” in het dashboard van een Fiat Ducato is volgens mij maar een half ampere.
Daar laad zelfs een moderne telefoon niet meer op.
De sigaretten aansluiting ernaast is 185W max.
milomotorhomes
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 28 sep 2016, 20:52

Re: USB-C 65wat laptop opladen in camper



Bericht door milomotorhomes »

Bedankt! Ik vermoed wel dat de motor moet draaien voor de ducato 12v aansluitingen... ik ga het eens testen!
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: USB-C 65wat laptop opladen in camper



Bericht door TestCase »

Contact aan is voldoende maar trekt ook de startaccu leeg dus aan u de keuze.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
adamfryslan
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 15:33
Locatie: in de buurt van leeuwarden friesland

Re: USB-C 65wat laptop opladen in camper



Bericht door adamfryslan »

Alles wat 12v nodig heeft tijdens t stil staan, van de huishuidaccu trekken, niet van de startaccu...tenzij die ook word geladen via de paal....
Hymer 574 van 2003
ad & anne marie
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: USB-C 65wat laptop opladen in camper



Bericht door smitjr »

Ik heb exact hetzelfde verhaal gehad, en heb een apparte sigaretten plug (vrouwtje) met zekering etc op de Huishoud accu aangesloten (15a zekering en stevige kabels).

In die plug steek ik een 12V USB-C charger (65W) die ik op Amazon of Ali heb gekocht, die zijn er speciaal voor gemaakt en dit werkt verder perfect. Uiteraard moet je die niet continu laten aan staan (gewoon schakelbaar maken oid), die heeft wat sluipverbruik.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Mathijs_
Berichten: 333
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

Re: USB-C 65wat laptop opladen in camper



Bericht door Mathijs_ »

Die standaard usb aan sluitingen hebben geen zin over het algemeen, die bij ons zijn 5v 2.1A dus 10 watt max. Gelukkig zitten er bij ons ook nog ouderwetse 12volt aansluitingen die max 120 watt aan kunnen. 12 volt naar 35 watt oplader laad onze laptop, die standaard een 45 watt oplader heeft, prima op.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: USB-C 65wat laptop opladen in camper



Bericht door amigob2 »

Je moet zo ie zo een USB-C type socket gebruiken.
Daar moet je dan weer opletten welke Quick charge mogelijk is
QC3.0 gaat tot 36W
QC4.0 gaat tot 100W

Maar het is onder tussen zo een puinhoop in USB land dat als het QC4.0 op staat het niet direct betekent dat deze
ook 100W kan, 60W mag ook. Maar als je een 65W laptop hebt, kun je hem ook aansluiten op een usb-c port met QC4.0 die maar 60W kan leveren. De laptop en lader spreken gewoon af, met hoeveel vermogen, er geladen mag worden.

Ik heb geprobeerd om een 12V wall socket te vinden en daar kom ik niet verder dan 60W, maar dan staat er weer in de details dat de input voltage 24V moet zijn.
sigaretten aansteker plugs zijn er wel genoeg te vinden die meer dan 60W kunnen leveren, maar ook daar moet je opletten als er 100W opstaat, dan kan het beteken dat 1 poort 60W is en de ander 40W.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Plaats reactie