Manoeuvreerruimte camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Huibus
Berichten: 3
Lid geworden op: za 15 jan 2022, 20:17

Manoeuvreerruimte camper

Bericht door Huibus »

Hallo,

Na een aantal keren een camper gehuurd te hebben ben ik nu in de markt voor een goede bijna nieuwe tweedehands camper. Onze wens is een half integraal camper van net geen zeven meter lang.

Nu heb ik in mijn woonplaats de kans om een loods te kopen waarin ik mijn nog te verwerven camper kan parkeren. De loods is ruim negen meter lang en 4,8 meter breed en heeft een grote overheaddeur van 4 x 4 meter. In de loods is dus ruimte zat voor de camper. De loods moet nog gebouwd worden.

Waar ik mij zorgen over maak is de manoeuvreerruimte voor de loods. Voor de loods is een ruimte beschikbaar van 5,4 meter vanaf de overheaddeur. Mijn vraag is eigenlijk: is dit voldoende ruimte om een 7 meter lange camper een beetje comfortabel achteruit de loods in te rijden? Zie ook het bijgevoegde plaatje. Ik hoor graag jullie advies!

6B501FE9-942F-418F-9D3F-BEFE8A366FBD.jpeg
6B501FE9-942F-418F-9D3F-BEFE8A366FBD.jpeg (129.07 KiB) 1234 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Manoeuvreerruimte camper

Bericht door DJSmiley »

Volgens mij prima. Je hebt met die brede deur ook wel wat marge om de draai te maken.

Verder ligt het natuurlijk aan je rijkunsten, al maakt bv een achteruitrijcamera het wel makkelijker.

Het enige risico wat je hebt is dat mensen er gaan langsparkeren. Zeker als het een drukke omgeving is is die kans wel aanwezig, ongeacht of het wel of niet mag. Maar zelfs dan zou het volgens mij nog wel lukken, al moet je dan de draai echt door de roldeur maken.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Manoeuvreerruimte camper

Bericht door kampertjes »

O, zat!
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Manoeuvreerruimte camper

Bericht door Cee Pee »

Bij mij is de deur 3,5 x 3,5 en de ruimte voor de schuur 6,20 en de halfintegraal 7 meter lang.
Ik ga er ook achteruit in en dat gaat makkelijk.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
panda58
Berichten: 715
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Manoeuvreerruimte camper

Bericht door panda58 »

Dat moet zekers lukken.
Deur is 4 meter breed.
Daar draai je hem zo achterwaarts in.
Fluitje van een cent.
Wou dat ik die 4 meter had. :-B

Gr jan
isoplus
Berichten: 6376
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Manoeuvreerruimte camper

Bericht door isoplus »

Makkelijk, maar geheel afhankelijk wat er verder op die inrit gebeurt.
Je moet dus even goed lezen hoe de percelen verdeeld zijn en hoe het recht van overpad en parkeren geregeld zijn. Het is onderdeel van een groter geheel dus er moeten regels zijn en die horen aan de koper bekend gemaakt te worden.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6761
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Manoeuvreerruimte camper

Bericht door evdoetelaar+larana »

Is die 5,4 m de netto maat, of wordt die nog verkleind door een hekwerk of een andere afscheiding? Daarnaast kunnen ook andere obstakels de doorgang versmallen (zoals bijv. aanrijdbeveiliging aan de gevel, buiten geplaatste goederen van de gebruikers van de andere loodsen, etc.. En ook de draaicircel+overhang van de camper zal van invloed zijn. Om er zeker van te zijn dat je comfortabel kan manoevreren, zou ik proberen eerst een test te doen in een simulatie (bijv. door pilonnen zetten op een ruime parkeerplaats).
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Manoeuvreerruimte camper

Bericht door Meine »

Wat een flauwekul allemaal .:lol3: Dit past ruimschoots. Die deuren zijn 4 m. breed, hij past er net niet overdwars in. En staat er eens een auto geparkeerd, dan linksom achteruit i.p.v. rechtsom.
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Manoeuvreerruimte camper

Bericht door bently »

Dat inparkeren gaat wel lukken. Je kunt als de camper dan goed binnen staat een balk achter de achterwielen leggen.
Deze fungeren dan als stootblok zodat je makkelijker het eindpunt parkeren bereikt.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
AadenAnke
Berichten: 13239
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Manoeuvreerruimte camper

Bericht door AadenAnke »

Als je hem niet in zo’n gat krijg dan krijg je hem nergens in. Er vanuit gaande dat zoals al eerder genoemd er geen andere dingen in de 5.4 meter komen maar zelfs dan moet het nog wel lukken. Maar je kan een parkoers uitzetten is ook al genoemd wat komt er na die 5.4 meter een stuk openbare weg? andere loodsen? Een groenstrook of blinde muur. Maar niemand bouwt een loods met een deur van 4 bij 4 als je er niet in kan rijden :lol: zoek uit wat de draaicirkel van het type voertuig is wat je op het oog hebt.

Gr Aad
Huibus
Berichten: 3
Lid geworden op: za 15 jan 2022, 20:17

Re: Manoeuvreerruimte camper

Bericht door Huibus »

DJSmiley, kampertjes, Cee Pee, Panda58, ISOplus, evdoetelaar+larana, Meine, bently, AadenAnke, bedankt voor jullie duidelijke reacties. Wordt gewaardeerd.
Jullie zijn duidelijk dus ik weet genoeg. Item mag gesloten worden.
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Re: Manoeuvreerruimte camper

Bericht door DonCamillo »

Gewoon flink vaart maken, past altijd 😄


Maar even serieus: hoeveel van de mensen hierboven zijn (ex-) vrachtwagen- of buschauffeurs? Ik zou niet heel blij zijn, je hebt nog een paar ogen nodig voor de neus van je camper, zeker als je niet veel ervaring hebt met grote voertuigen. Ik rij zelf ook graag en veel in onze camper en ik heb een paar klokjes rond in mijn grote terreinwagens gereden (en bepaald niet zachtjes), maar zo'n camper van 7.20 meter vind ik nog steeds een ander verhaal.
AadenAnke
Berichten: 13239
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Manoeuvreerruimte camper

Bericht door AadenAnke »

Ik weet van minstens 2 dat ze hun sporen op de bus en met de vrachtwagen hebben geplaatst. Maar ook zonder dat kan je dat zo onder de knie hebben! De bijzondere verrichtingen zijn gewoon een rijexamen onderdeel. Recht uit en op de snelweg lukt het de meeste zonder oefening wel en met wat oefenen lukken die bijzondere verrichtingen ook! Het is geen schande om soms ff uit te stappen om te kijken hoeveel ruimte je nog hebt :lol:
Ik had ooit een werkgever die als je een eenzijdige schade had (overstekend paaltje of zo) te keer kon gaan, echt niet normaal! Kwam er binnen die had een rijdende personenauto over het hoofd gezien, ach kan gebeuren geen gewonden hopelijk? Was zijn reactie. Ik vroeg hem naar de reden van deze vreemde verschillen in reactie. Zijn antwoord was om dat paaltje te zien heb je alle tijd desnoods stap je 3 keer uit om te kijken of dat goed gaat. Die wagen komt en is er meestal heb je geen tijd voor een 2e keer kijken. Uitstappen en ff goed rondkijken waar zit het probleem voorkomt de meeste schade

Gr Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Manoeuvreerruimte camper

Bericht door Kroppie »

en ervaring is de beste leermeester, EN komt vanzelf door iets vaak te doen, EN alle begin is wat moeilijker
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gesloten