Dieselkachel verwarmt onvoldoende
Dieselkachel verwarmt onvoldoende
Hallo,
Ik heb onlangs een Autoterm 2 KW dieselkachel (onder begeleiding) ingebouwd in mijn VW Crafter 2008.
De kachel zit achterin er loopt een slang naar voren met 2 uitblaasopeningen.
Alles werkt, alleen de binnentemperatuur wordt (met een buitentemperatuur van ca 0 graden) niet hoger dan 15graden.
De uitblaas temperatuur bij de ventielen is ca 40 graden.
Ik heb de bus rondom geïsoleerd met 19 mm Armaflex. Er zijn wel 2 grote enkelglas zijruiten en de voorcabine is niet geïsoleerd.
Zou dat het probleem zijn, of kan het dat de kachel onvoldoende functioneert.
Iemand ervaring hiermee?
Ik heb onlangs een Autoterm 2 KW dieselkachel (onder begeleiding) ingebouwd in mijn VW Crafter 2008.
De kachel zit achterin er loopt een slang naar voren met 2 uitblaasopeningen.
Alles werkt, alleen de binnentemperatuur wordt (met een buitentemperatuur van ca 0 graden) niet hoger dan 15graden.
De uitblaas temperatuur bij de ventielen is ca 40 graden.
Ik heb de bus rondom geïsoleerd met 19 mm Armaflex. Er zijn wel 2 grote enkelglas zijruiten en de voorcabine is niet geïsoleerd.
Zou dat het probleem zijn, of kan het dat de kachel onvoldoende functioneert.
Iemand ervaring hiermee?
Re: Dieselkachel verwarmt onvoldoende
Wanneer ik de kachel op vol vermogen zet meet ik 105gr aan de uitblaasopening. 2kW dieselkachel.
Gr
Rene.
Gr
Rene.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19158
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dieselkachel verwarmt onvoldoende
Ik heb nu al 20 jaar Webasto dieselkachels (2 verschillende buscampers). Geadviseerd werd 2KW, waarop ik vroeg: kan ik dan 's avonds bij -10 ook nog comfortabel een boek lezen? De man van Webasto zei: "neemt u dan maar 3,5KW!" Het prijsverschil was relatief klein. In mijn huidige camper is dat dus de 3,8KW. Wanneer het vriest haal ik toch met gemak > 20gr. in de bus.
We hebben een ongeïsoleerde cabine, we gebruiken ook geen thermomatten of iets dergelijks, dan voelt ons té opgesloten, zo zonder uitzicht naar buiten. Wel 10 en 20mm Xtreme isolatie op de wanden en plafond, ook 10mm Xtreme onder de 12mm dikke houten vloerplaat.
De kachel is gemonteerd onder de bijrijdersstoel, haalt koude lucht uit de cabine en blaast dat schuin naar achteren, richting dinette/bed. Geen uitblaasslangen aan de kachel dus.
De auto is een Peugeot Boxer, L3H2, lengte 5,99m.
Topic over brandstofverbruik van de dieselkachels: viewtopic.php?p=1695807
We hebben een ongeïsoleerde cabine, we gebruiken ook geen thermomatten of iets dergelijks, dan voelt ons té opgesloten, zo zonder uitzicht naar buiten. Wel 10 en 20mm Xtreme isolatie op de wanden en plafond, ook 10mm Xtreme onder de 12mm dikke houten vloerplaat.
De kachel is gemonteerd onder de bijrijdersstoel, haalt koude lucht uit de cabine en blaast dat schuin naar achteren, richting dinette/bed. Geen uitblaasslangen aan de kachel dus.
De auto is een Peugeot Boxer, L3H2, lengte 5,99m.
Topic over brandstofverbruik van de dieselkachels: viewtopic.php?p=1695807
Re: Dieselkachel verwarmt onvoldoende
Draait de kachel bij die 40° uitstroomtemperatuur nog op het zelfde vermogen (snelheid ventilator/brandstofpompje) als bij opstarten?
Met andere woorden: regelt de kachel zelf terug of juist niet?
Peter
Met andere woorden: regelt de kachel zelf terug of juist niet?
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Re: Dieselkachel verwarmt onvoldoende
Die 40 graden zegt te weinig. Direct bij de uitgang van de kachel zal dit rond de 80 graden zijn vraag me af of de kachel wel moduleert?
Gr Aad
Gr Aad
Re: Dieselkachel verwarmt onvoldoende
En ik denk, laten we maar niet over moduleren praten waar Aloys bij is......
Peter
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Re: Dieselkachel verwarmt onvoldoende
De kachel start op hoog vermogen, althans de ventilator zoemt hard (soort zelf test) en begint daarna te verwarmen. Volgens mij blijft ie dat constant doen, maar hij krijgt de binnentemperatuur niet hoger dan 14 gr.
Re: Dieselkachel verwarmt onvoldoende
Dus de ventilator draait op 1 snelheid? Maar wat is de temperatuur direct na de kachel? Reageerde de kachel op de thermostaat?
Gr Aad
Gr Aad
Re: Dieselkachel verwarmt onvoldoende
Ik zal dit morgen nagaan en kom er op terug.
Alvast dank voor jullie reacties
Alvast dank voor jullie reacties
Re: Dieselkachel verwarmt onvoldoende
Een Autotherm (Planar) kachel kan je op verschillende manieren instellen.
Welke controller heb je er bij geïnstalleerd en waar staat die ergens in de camper?
Ik gebruik mijn 2kW kachel met de instelling waarbij ik in stapjes het vermogen kan regelen en meestal draait die op de laagste stand, ondanks het hefdak met eenvoudig zeildoek.
Ben je zeker dat de kachel effectief op vol vermogen draait?
Welke controller heb je er bij geïnstalleerd en waar staat die ergens in de camper?
Ik gebruik mijn 2kW kachel met de instelling waarbij ik in stapjes het vermogen kan regelen en meestal draait die op de laagste stand, ondanks het hefdak met eenvoudig zeildoek.
Ben je zeker dat de kachel effectief op vol vermogen draait?
Beste groeten,
Peter :)
Peter :)
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Dieselkachel verwarmt onvoldoende
Jabek: isoleer de warme lucht slang, en zorg ervoor dat de warme lucht goed kan uitblazen. Als je dan nog eens de uitblaas temp meet zal die wel hoger zijn. Met 2kw moet je het in de bus ongeveer 20 gr warmer als buiten kunnen krijgen.
Re: Dieselkachel verwarmt onvoldoende
2kw is meer dan genoeg
Laatst gewijzigd door NoStress op ma 17 okt 2022, 1:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Dieselkachel verwarmt onvoldoende
Overbodige vraag, maar anyway:
De luchttoevoer van de kachel (niet de verbrandingslucht maar de te verwarmen lucht), komt die lucht van binnen (recirculatie) of van buiten (100% verse lucht)?
Van buiten wordt wel eens gedaan, heb ik begrepen.
De luchttoevoer van de kachel (niet de verbrandingslucht maar de te verwarmen lucht), komt die lucht van binnen (recirculatie) of van buiten (100% verse lucht)?
Van buiten wordt wel eens gedaan, heb ik begrepen.
Peugeot Expert L2H2 2009