Uitlaat dieselkachel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Uitlaat dieselkachel



Bericht door cdr »

Alles afgezocht op het forum maar niet kunnen vinden. Ik denk aan installatie van een standkachel diesel. De uitlaat: kan die door een camperbodem gemonteerd worden. Zal vast isolatie omheen moeten door het gat? Hoop dat ik de vraag duidelijk heb. Alvast dank!
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Uitlaat dieselkachel



Bericht door amigob2 »

Als het goed is zit er bij de standkachel een bevestegings plaat. ALs je die gebruikt kun je het gat groot genoeg maken dat je zeker weet dat de zeer warme uitlaat de isolatie niet verder aan kan tasten, af erger laten ontbranden.

dit is een standard bevestigingsplaat
Afbeelding

En er blijken ook nog versie te zijn die speciaal lijken gemaakt voor dikke isolatie vloeren
Afbeelding

Of zelf gewijzigd , wat gewoon een slim idee
Afbeelding
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uitlaat dieselkachel



Bericht door veetee »

DJSmiley
Berichten: 3999
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Uitlaat dieselkachel



Bericht door DJSmiley »

Mooie handleiding!

Belangrijkste is iig goed zorgen dat het spul luchtdicht is. Ten eerste ivm tocht, ten 2e ivm eventuele verbrandingsgassen. Uitlaat(leiding) wordt heet, dus niet langs/met plastic werken. En natuurlijk de onderzijde goed afwerken zodat er ook geen opspattend vocht je vloer in kan trekken natuurlijk.

1. Gebruik de uitlaatdemper, dat scheelt behoorlijk in geluid
2. Let op het laagste punt, zorg voor condensaterafvoer en let op de orientatie van de uitlaatdemper
3. Gebruik de juiste kachel. Een veel te zware kachel zal snel zichzelf 'dichtroeten'. Vermogen baseren op wat nodig is en af en toe goed heetstoken.
4. Bij de Chinezen: zorg dat je wat klein spul reserve hebt, printplaat, gloeiplug en bedienpaneeltje. Kost weinig maar die willen nog wel eens stuk gaan. Webasto/Eberspacher onderdelen zijn makkelijk te krijgen, maar dat spul niet.
5. Monteer de uitlaat niet bij de schuifdeur (zoals wel bij veel bedrijfswagens zit - kachel onder de passagiersstoel), anders gaan de uitlaatgassen bij t openen vd deur zo naar binnen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uitlaat dieselkachel



Bericht door veetee »

@DJSmiley: aanvulling/correctie: ik zou "ten eerste" en "ten 2de" omdraaien...
(dat 2de vind ik belangrijker dan het 1ste... :wink: )
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Re: Uitlaat dieselkachel



Bericht door cdr »

Dank u allen. Hier kan ik wel even mee vooruit!
otjemopol
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 20:48

Re: Uitlaat dieselkachel



Bericht door otjemopol »

Goede middag , De Uitlaat is meer dan 100 graden , dus heb ik een metalen matelbuisje ( oude stofzuigbuis ) en zowel boven als onder de vloer over de geribde flex buis , en daarna bekleed met isolatie materiaal. ( speciaal voor grote hitte ) De Buitenkant van die mantelbuis kun je nu gewoon aanraken . Voordeel is dat de uitlaat minder afkoelt en daardoor de condens buiten de demper plaatsvindt . Na de demper heb ik ook een ruimere stukje bocht gebruikt , die aan het einde vast zit aan de onder bouw van de camper . Je kan hem gewoon vastpakken . voordeel is dat het hele systeem goed gericht blijft .
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uitlaat dieselkachel



Bericht door veetee »

Aanvulling: en let bij het monteren van de uitlaat er op dat die van begin tot eind afloopt, zonder 'hangbocht', zodat er geen (condens)water in blijft staan.
Jabek
Berichten: 76
Lid geworden op: za 19 jun 2021, 16:22

Re: Uitlaat dieselkachel



Bericht door Jabek »

Ik heb mijn kachel “onder begeleiding” gemonteerd. Hulp bij verwijderen dieseltank en zo vond ik wel prettig. Kan ook nog een optie zijn misschien.
Plaats reactie