Uitlaat dieselkachel
Uitlaat dieselkachel
Alles afgezocht op het forum maar niet kunnen vinden. Ik denk aan installatie van een standkachel diesel. De uitlaat: kan die door een camperbodem gemonteerd worden. Zal vast isolatie omheen moeten door het gat? Hoop dat ik de vraag duidelijk heb. Alvast dank!
Re: Uitlaat dieselkachel
Als het goed is zit er bij de standkachel een bevestegings plaat. ALs je die gebruikt kun je het gat groot genoeg maken dat je zeker weet dat de zeer warme uitlaat de isolatie niet verder aan kan tasten, af erger laten ontbranden.
dit is een standard bevestigingsplaat
En er blijken ook nog versie te zijn die speciaal lijken gemaakt voor dikke isolatie vloeren
Of zelf gewijzigd , wat gewoon een slim idee
dit is een standard bevestigingsplaat
En er blijken ook nog versie te zijn die speciaal lijken gemaakt voor dikke isolatie vloeren
Of zelf gewijzigd , wat gewoon een slim idee
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: Uitlaat dieselkachel
Mooie handleiding!
Belangrijkste is iig goed zorgen dat het spul luchtdicht is. Ten eerste ivm tocht, ten 2e ivm eventuele verbrandingsgassen. Uitlaat(leiding) wordt heet, dus niet langs/met plastic werken. En natuurlijk de onderzijde goed afwerken zodat er ook geen opspattend vocht je vloer in kan trekken natuurlijk.
1. Gebruik de uitlaatdemper, dat scheelt behoorlijk in geluid
2. Let op het laagste punt, zorg voor condensaterafvoer en let op de orientatie van de uitlaatdemper
3. Gebruik de juiste kachel. Een veel te zware kachel zal snel zichzelf 'dichtroeten'. Vermogen baseren op wat nodig is en af en toe goed heetstoken.
4. Bij de Chinezen: zorg dat je wat klein spul reserve hebt, printplaat, gloeiplug en bedienpaneeltje. Kost weinig maar die willen nog wel eens stuk gaan. Webasto/Eberspacher onderdelen zijn makkelijk te krijgen, maar dat spul niet.
5. Monteer de uitlaat niet bij de schuifdeur (zoals wel bij veel bedrijfswagens zit - kachel onder de passagiersstoel), anders gaan de uitlaatgassen bij t openen vd deur zo naar binnen
Belangrijkste is iig goed zorgen dat het spul luchtdicht is. Ten eerste ivm tocht, ten 2e ivm eventuele verbrandingsgassen. Uitlaat(leiding) wordt heet, dus niet langs/met plastic werken. En natuurlijk de onderzijde goed afwerken zodat er ook geen opspattend vocht je vloer in kan trekken natuurlijk.
1. Gebruik de uitlaatdemper, dat scheelt behoorlijk in geluid
2. Let op het laagste punt, zorg voor condensaterafvoer en let op de orientatie van de uitlaatdemper
3. Gebruik de juiste kachel. Een veel te zware kachel zal snel zichzelf 'dichtroeten'. Vermogen baseren op wat nodig is en af en toe goed heetstoken.
4. Bij de Chinezen: zorg dat je wat klein spul reserve hebt, printplaat, gloeiplug en bedienpaneeltje. Kost weinig maar die willen nog wel eens stuk gaan. Webasto/Eberspacher onderdelen zijn makkelijk te krijgen, maar dat spul niet.
5. Monteer de uitlaat niet bij de schuifdeur (zoals wel bij veel bedrijfswagens zit - kachel onder de passagiersstoel), anders gaan de uitlaatgassen bij t openen vd deur zo naar binnen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Uitlaat dieselkachel
@DJSmiley: aanvulling/correctie: ik zou "ten eerste" en "ten 2de" omdraaien...
(dat 2de vind ik belangrijker dan het 1ste... )
(dat 2de vind ik belangrijker dan het 1ste... )
Re: Uitlaat dieselkachel
Goede middag , De Uitlaat is meer dan 100 graden , dus heb ik een metalen matelbuisje ( oude stofzuigbuis ) en zowel boven als onder de vloer over de geribde flex buis , en daarna bekleed met isolatie materiaal. ( speciaal voor grote hitte ) De Buitenkant van die mantelbuis kun je nu gewoon aanraken . Voordeel is dat de uitlaat minder afkoelt en daardoor de condens buiten de demper plaatsvindt . Na de demper heb ik ook een ruimere stukje bocht gebruikt , die aan het einde vast zit aan de onder bouw van de camper . Je kan hem gewoon vastpakken . voordeel is dat het hele systeem goed gericht blijft .
Re: Uitlaat dieselkachel
Aanvulling: en let bij het monteren van de uitlaat er op dat die van begin tot eind afloopt, zonder 'hangbocht', zodat er geen (condens)water in blijft staan.
Re: Uitlaat dieselkachel
Ik heb mijn kachel “onder begeleiding” gemonteerd. Hulp bij verwijderen dieseltank en zo vond ik wel prettig. Kan ook nog een optie zijn misschien.