Leuke koelkast: nieuwe compressortypes

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door hathi »

Als je maar tevreden bent,dat is het enige wat telt :hug:
Hans
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door amigob2 »

ik had gekeken maar e Dometic CRX50 die heeft een variabel toeren compressor , waar ik van verwacht dat die dan ook een stuk stiller. Maar deze koelkast is alleen te krijgen met links scharnier dat gewoon niet in mijn layout past. Ik heb die variabel toerental bij geen andere koelkast van rond de 50 liter gezien.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door myway »

Draairichting is gewoon om te zetten.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door kampo »

Draairichting van de deur.

Opvallend dat de drang weer groot is om het over de eigen koelkast te hebben.
Sommigen hebben nu al wel 100 keer de hele goede koelkast uit hun eigen camper beschreven...
En zoals het dan gaat ... hoe meer herhaald hoe mooier het verhaal :D

De eigen koelkast is niet het onderwerp van dit draadje.
Heeft iemand nog info over de nieuwe types, wat is daar anders of beter aan ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door hathi »

Vrij Simpel Kampo,….dit krijg je natuurlijk altijd als het bekend zijnde nieuws al verteld is?……ik denk niet dat er nog meer over te vertellen valt,…..alleen dat ze wel moderner/ luxer,en vooral duurder zijn,maar ook steeds meer mankementen vertonen,en daarom zoekt men,naar goedkopere alternatieven, en die ervaring word dan gedeeld
Hans
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door amigob2 »

@myway
Bedankt, al de winkels, en de website van Dometic hebben het daar niet over, maar nu ik in de handleiding kijk zie ik dat de deur omgezet kan worden.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door amigob2 »

@kampo
Dit staat er in de kop : Leuke koelkast: nieuwe compressortypes
Vertel wat in mijn bericht, gaat hier niet over ?
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door Kroppie »

ach af en toe eens wat ouds opnieuw in de bekendheid schoppen, is niets verkeerds mee, niet iedereen leest pagina,s terug in een topic, wie het oude niet eert is het nieuwe niet weert, m.a.w. niets mis met oude oplossingen die zich in tegenstelling tot veel nieuwe bewezen hebben
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door pele »

Ik heb al 18 jaar in diverse busjes de koelkast op die plaats. Echt handig. Groot nadeel is dat er geen grote past. Dat lossen wij op door een aanvullende koelbox (compressor) die we niet steeds moeten meenemen, die als buffer kan dienen èn als diepvries. Het model dat John Lamers heeft en waarover gjvonk melding maakte ken ik. De verschillende merken koelkasten die ik op die plaats al zette, scharnierden aan de linkerzijde. Zo is er iets uitnemen vanaf de zithoek gemakkelijk. Maar ook rechtstaande buiten, kan de deur >190° openzwaaien om vlot in- en uit te laden.


03BFD292-088D-44E0-B1D2-07D98439F8CA.jpeg
koelkast op de kopse kant
03BFD292-088D-44E0-B1D2-07D98439F8CA.jpeg (96.25 KiB) 302 keer bekeken
0E2BE873-3FB4-42C6-A332-A9CAF232ABC5.jpeg
opendeur koelkast
0E2BE873-3FB4-42C6-A332-A9CAF232ABC5.jpeg (76.46 KiB) 302 keer bekeken
Bijlagen
D8570003-E90C-4D6D-BD3A-5383AB65FFDA.jpeg
D8570003-E90C-4D6D-BD3A-5383AB65FFDA.jpeg (85.59 KiB) 302 keer bekeken
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door de Jonckheer »

kampo schreef:
wo 19 jan 2022, 9:24
Draairichting van de deur.

Opvallend dat de drang weer groot is om het over de eigen koelkast te hebben.
Sommigen hebben nu al wel 100 keer de hele goede koelkast uit hun eigen camper beschreven...
En zoals het dan gaat ... hoe meer herhaald hoe mooier het verhaal :D

De eigen koelkast is niet het onderwerp van dit draadje.
Heeft iemand nog info over de nieuwe types, wat is daar anders of beter aan ?
Moet ik het dan over iemand anders zijn koelkast hebben? Die van jou bijvoorbeeld? Ik heb echt geen idee dus dan ben ik snel uitgepraat :yawn: . Waarschijnlijk ben je daar tevreden over want het is natuurlijk een dure zoals we dat van jou gewend zijn :lol: en dan kun je die natuurlijk niet gaan afkraken.
Overigens, ik keek even naar het desbetreffende kastje en ik moet zeggen dat als je bijna €1000 voor een klein koelkastje gaat betalen dat je dan niet helemaal spoort met alle respect. Ik vind het trouwens wel apart dat ie bij een ander adres zomaar €150 goedkoper is maar dan nog, een gestoorde prijs en dan zonder gouden handgreep, wat je wel zou verwachten voor die prijs. :lol:
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door myway »

pele schreef:Ik heb al 18 jaar in diverse busjes de koelkast op die plaats. Echt handig. Groot nadeel is dat er geen grote past. Dat lossen wij op door een aanvullende koelbox (compressor) die we niet steeds moeten meenemen, die als buffer kan dienen èn als diepvries. Het model dat John Lamers heeft en waarover gjvonk melding maakte ken ik. De verschillende merken koelkasten die ik op die plaats al zette, scharnierden aan de linkerzijde. Zo is er iets uitnemen vanaf de zithoek gemakkelijk. Maar ook rechtstaande buiten, kan de deur >190° openzwaaien om vlot in- en uit te laden.


03BFD292-088D-44E0-B1D2-07D98439F8CA.jpeg
0E2BE873-3FB4-42C6-A332-A9CAF232ABC5.jpeg
Daar staat zo te zien een mdc kast.
Worden helaas niet meer gemaakt.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Leuke koelkast



Bericht door kampo »

Pilha schreef:
ma 17 jan 2022, 14:23
kampo schreef:
ma 17 jan 2022, 8:11
Je moet kritiek wel in zijn juiste context plaatsen.
Deze koelkasten zijn mooi en modern en hebben al de snufjes die je graag hebt.
Koelkasten met deze pasvorm zijn een serieuze vooruitgang en zeker voor buscampers.
De vooruitgang en snuifjes betreft vooral de inbouwer en z'n portomonnaie.
Hij hoeft geen gaten te maken in de carosserie, geen roestbescherming, geen roosters en geen afvoerconstructies te installeren.
Een scheidingsplankje aan de achterkant en verder Plug and Play , en kassa natuurlijk.
Warme lucht die de wagen in geblazen wordt, daarmee het geluid van de compressor en het geborrel en gegorgel van het koelsysteem, 't zou wat.
Hoofdprijs voor de gebruiker om em te betalen, en hoofdprijs voor de installateur voor het plaatsten.
Welnu, de nieuwe buscamper kk Thetford T2138 met de compressor onderin, kan tot 3 cm (!) te hoog zijn voor na-inbouw, vanwege de hangkasten erboven.
In deze context mijn kritiek.
Hier wil ik nog even op terugkomen.
Je kan vooruitgang enkel toejuichen want er zijn wel degelijk een aantal problemen met de huidige compressorkoelkasten voor mobiel gebruik. Ik noem er een paar.

- Momenteel te duur in verhouding tot vergelijkbare huis versies. (komt volgens wat ik hoor door productie in verhoudingsgewijs zeer kleine aantallen)
- grote verluchtings gaten maken in de carrosserie is iets wat we niet willen. Denk ook aan de carwash.
- een koelkast met een goede luchtgeleider voor de afvoer van de condensor warmte is wat we willen. Dat moet er af fabriek opzitten, want zelf maken is moeilijk. Achteraan zelf een extra ventilator bijplaatsen blijft prutsen. Warmte afvoer, in de zomer, via een klein afvoer kanaal is zeker bespreekbaar.
- Zo stil dat je er naast kan slapen. Een speciale nachtmodus is een noodoplossing die niet noodzakelijk zou mogen zijn..
- On en off road bestendig, want in een voertuig zijn er schokken en vibraties.
- De binnen indeling moet aangepast zijn voor mobiel gebruik.
- Bevestiging, deur vergrendeling en materialen van goede kwaliteit. Crashbestendig.
- 12/24 volt natuurlijk want 230V is iets wat we eigenlijk niet willen omwille van omzettings verliezen en veiligheid.
- Het stroomverbruik is in een camper significant duurder als bij een huiskoelkast. De focus moet dus op een lager stroomverbruik liggen en niet enkel op een lagere prijs van het toestel.
- Temperatuurbereik dat overeenstemt met het gebruik in een camper. De binnen temperatuur in een niet verluchte zomerse camper loopt op tot +50°C en in de winter kunnen we temperaturen hebben van net boven het vriespunt. Het is onaanvaardbaar dat een camper koelkast compressor 100% van de tijd moet draaien bij een omgevingstemperatuur van +40°C en dat een vriesvak ontdooit bij +10°C
- De betere camper koelkasten moeten leverbaar zijn met even goede isolatie als de beste huidige huiskoelkasten.
- Een levensduur die in verhouding staat tot het gemiddeld aantal jaren gebruik van een camper.
- Afmetingen die passen voor campers. Dat houdt in dat het KK gamma moet bestaan uit modellen van 50 tot 200 liter. Grotere en kleinere inhoud zijn minder representatief in camper aantallen en daar zijn andere oplossingen voor.
- ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door de Jonckheer »

- Momenteel te duur in verhouding tot vergelijkbare huis versies. (komt volgens wat ik hoor door productie in verhoudingsgewijs zeer kleine aantallen)
Niet alleen dat, er is nauwelijks sprake van concurrentie.
- grote verluchtings gaten maken in de carrosserie is iets wat we niet willen.
- een koelkast met een goede luchtgeleider voor de afvoer van de condensor warmte is wat we willen. Dat moet er af fabriek opzitten, want zelf maken is moeilijk. Achteraan zelf een extra ventilator bijplaatsen blijft prutsen. Warmte afvoer, in de zomer, via een klein afvoer kanaal is zeker bespreekbaar.
Als je zorgt voor aanvoer van koele lucht van onder en een schoorsteentje op het dak is een ventilator niet nodig. Warmte stijgt omhoog dus ventileren op natuurlijke wijze gaat prima. Bij mij in ieder geval wel.
- Zo stil dat je er naast kan slapen. Een speciale nachtmodus is een noodoplossing die niet noodzakelijk zou mogen zijn..
Dat zal lastig worden want er draait iets wat aan- en uit schakelt. Krijg je waarschijnlijk nooit 100% stil.
- On en off road bestendig, want in een voertuig zijn er schokken en vibraties.
Gewone koelkasten die in schepen worden gebruikt doen dat heel lang en kunnen dus tegen vibraties. Schepen kunnen gigantisch rammelen en vibreren. Ook in mijn bus blijft de huiskoelkast het gewoon doen.
- De binnen indeling moet aangepast zijn voor mobiel gebruik.
Dat is aan te passen, ik heb ook randjes moeten maken op de glasplaten zodat alles redelijk op de plek blijft.
- Bevestiging, deur vergrendeling en materialen van goede kwaliteit. Crashbestendig.
Dat spreekt vanzelf.
- 12/24 volt natuurlijk want 230V is iets wat we eigenlijk niet willen omwille van omzettings verliezen en veiligheid.
Veiligheid? Onzin, wat is er onveilig aan 230 volt? Aangezien een goed huiskoelkast veel zuiniger is dan een 12 volt exemplaar heb je eigenlijk geen of verwaarloosbare verliezen met een (goede) omvormer.
- Het stroomverbruik is in een camper significant duurder als bij een huiskoelkast. De focus moet dus op een lager stroomverbruik liggen en niet enkel op een lagere prijs van het toestel.
Moeilijk te combineren, innovaties kosten nu eenmaal geld.
- Temperatuurbereik dat overeenstemt met het gebruik in een camper. De binnen temperatuur in een niet verluchte zomerse camper loopt op tot +50°C en in de winter kunnen we temperaturen hebben van net boven het vriespunt. Het is onaanvaardbaar dat een camper koelkast compressor 100% van de tijd moet draaien bij een omgevingstemperatuur van +40°C en dat een vriesvak ontdooit bij +10°C
Daar komt goede ventilatie, dus afvoer van warmte om de hoek kijken. Een ventilatortje die de warmte je camper in blaast is dan een slechte oplossing.
- De betere camper koelkasten moeten leverbaar zijn met even goede isolatie als de beste huidige huiskoelkasten.
Laten ze maar eens beginnen met het energielabel, dan kun je vergelijken. Nu weet je niets. Trouwens heel raar dat bij mobiel gebruik dat label kennelijk niet verplicht is.
- Een levensduur die in verhouding staat tot het gemiddeld aantal jaren gebruik van een camper.
Ook een moeilijke combinatie met een lage prijs.
- Afmetingen die passen voor campers. Dat houdt in dat het KK gamma moet bestaan uit modellen van 50 tot 200 liter. Grotere en kleinere inhoud zijn minder representatief in camper aantallen en daar zijn andere oplossingen voor.
Plaats reactie