Leuke koelkast: nieuwe compressortypes

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door gjvonk »

Gisteren een Pössl Trenta gezien met een compressor koelkast dwars op de kop van het keukenblok. Deze koelkast heeft aan 2 kanten een ontgrendelgreep, kan ook naar 2 kanten open en is ook meteen weer vergrendeld als je de deur sluit. Heel handig als je met je boodschappen karretje naast de camper staat of buiten een koud biertje wil pakken. En ben je binnen, dan doe je de koelkast aan de andere kant open. De Grand California campers hebben eenzelfde opstelling.

1. Welke campers hebben dat nog meer?
2. Wat zijn de ervaringen met deze koelkast?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Leuke koelkast



Bericht door John lamers »

Ik denk dat je het hebt over de dometic 10.4.
Die heb ik in mijn zelfbouw camper.
Mijn eerste ervaring is niet zo heel best.
Net voor de vakantie kocht ik de koelkast.
Ik heb hem in de vakantie ingebouwd, bij de eerste ingebruikname bleek hij na 10 min in storing te gaan omdat hij te warm werd.
Omdat de winkel niet berijkbaar was ivm vakantie heb ik dometic gebeld.
Die verwees mij naar een service punt om hem te laten repareren.
Na de 3 service punten het dichtst in de buurt te hebben gebeld kon ik nergens terecht. Ik moest over 2 maand nog maar es bellen.
Dometic weer gebeld en na instructie zelf de koelkast open gemaakt om te zien of ik iets kon vinden.
Ventilator die voor geforceerde koeling zorgt draait.
Na demonteren had ik de oorzaak gevonden, het stroomdraadje van de ventilator was bij montage achter de ventilator gekneld waardoor hij was doorgeknipt. In de fabriek duidelijk geen kwaliteitcontrole gehad ondanks de qc sticker op het toestel. Ik heb het draadje gesoldeerd en het probleem was verholpen. Dit had na mijn idee niet mogen gebeuren.

Mijn ervaring met het gebruik is wel erg goed. Vriesvak is koud genoeg, ijs wordt niet zacht. Koelkast koelt erg goed. Hij is erg stil en praktisch te vullen.
Als je buiten staat kun je makkelijk iets pakken zonder naar binnen te hoeven.
En van de andere kant kun je er ook makkelijk bij.

Gr. John
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Leuke koelkast



Bericht door gjvonk »

Ok, behalve de gemiste kwaliteitscontrole waardoor Iers niet werkt, ben je wel tevreden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Leuke koelkast



Bericht door John lamers »

Zeker tevreden, vooral in buscampers waar de koelkast aan de zijkant van het keukenblok voor de deur zit is het echt wel handg vind ik.

koelkast 3.jpg
koelkast 3.jpg (77.37 KiB) 888 keer bekeken
koelkast.jpg
koelkast.jpg (70.74 KiB) 888 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Leuke koelkast



Bericht door kampo »

Deze SMALLE koelkasten werden ontwikkeld om in buscampers tegen het plafond te monteren.
De vorm is daar speciaal voor aangepast: Afronding aan de bovenkant. Ingekapselde luchtstroom onder aanzuigen en boven uitblazen...aan de voorkant en niet achteraan zoals bij de andere compressor KK. Dus een extra rooster naar buiten maken is hier geen oplossing meer.
De dubbeldraaiende deur is gewoon beter als een klassieke deur/scharnier combinatie
De lage positie zoals hier voorgesteld door John Lamers kan natuurlijk ook maar dan verkwist je bovenaan wat ruimte, want daar zijn deze KK afgerond ivm inlopende wanden bovenaan in een buscamper.
Zeker 3 merken hebben dit soort KK nu in hun gamma:
Dometic (niet onbesproken kwaliteit) van 70 tot 177 liter al dan niet met vriesvak, RCD10.5XT, RCS10.5T, RCS10.5XT, RCS10.4T, RCL10.4T, enz
Thetford (niet onbesproken vriesvakproblematiek) T1090, T1152, enz
Carbest/Reimo (duidelijk een economy China kopie) LR90L enz

Je moet kritiek wel in zijn juiste context plaatsen.
Deze koelkasten zijn mooi en modern en hebben al de snufjes die je graag hebt.
Koelkasten met deze pasvorm zijn een serieuze vooruitgang en zeker voor buscampers.

Afbeelding
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15457
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Leuke koelkast



Bericht door myway »

De getoonde Dometic kast TC10.4T 70 is gewoon recht en dus geen ruimteverlies.
De Thetford T2090 heeft dat wel, maar als je hem hoger wil plaatsen is dat wel heel handig.
myway
Berichten: 15457
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Leuke koelkast



Bericht door myway »

Het is helaas wel zo dat de prijzen bij Dometic wel heel erg uit de hand gaat lopen.
Ze willen zeker hun debacle met de kookplaten goedmaken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Leuke koelkast



Bericht door kampo »

myway schreef:
ma 17 jan 2022, 10:03
De getoonde Dometic kast TC10.4T 70 is gewoon recht en dus geen ruimteverlies.
De Thetford T2090 heeft dat wel, maar als je hem hoger wil plaatsen is dat wel heel handig.
Volgens mij is die Dometic 70 liter achter de compressor toch wel afgeschuind om montage tegen het plafond in een bus mogelijk te maken.
Nieuw is ook dat de compressorunit volledig gekapseld is.

Afbeelding
Groeten Kampo
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Leuke koelkast



Bericht door Pilha »

kampo schreef:
ma 17 jan 2022, 8:11
Je moet kritiek wel in zijn juiste context plaatsen.
Deze koelkasten zijn mooi en modern en hebben al de snufjes die je graag hebt.
Koelkasten met deze pasvorm zijn een serieuze vooruitgang en zeker voor buscampers.
De vooruitgang en snuifjes betreft vooral de inbouwer en z'n portomonnaie.
Hij hoeft geen gaten te maken in de carosserie, geen roestbescherming, geen roosters en geen afvoerconstructies te installeren.
Een scheidingsplankje aan de achterkant en verder Plug and Play , en kassa natuurlijk.
Warme lucht die de wagen in geblazen wordt, daarmee het geluid van de compressor en het geborrel en gegorgel van het koelsysteem, 't zou wat.
Hoofdprijs voor de gebruiker om em te betalen, en hoofdprijs voor de installateur voor het plaatsten.
Welnu, de nieuwe buscamper kk Thetford T2138 met de compressor onderin, kan tot 3 cm (!) te hoog zijn voor na-inbouw, vanwege de hangkasten erboven.
In deze context mijn kritiek.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door gjvonk »

Hmm, ik ben eerlijk gezegd wel blij met minder gaten in de carrosserie, geen rookgas risico, geen gedoe met additionele ventilatoren, geen gedoe met omschakelen en vergrendelingen vergeten. Geen brander die periodiek gereinigd moet worden. En thuis hebben we ook een compressor koelkast. Ik word wel blij van wat ik zie als een vooruitgang. Dat het voor de camperbouwer goedkoper is, vind ik minder boeiend. Die wordt op andere vlakken juist weer met duurdere aanpassingen geconfronteerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
myway
Berichten: 15457
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door myway »

Bij niet aan de stroompaal wel veel meer stroomverbruik dus grotere accucapaciteit nodig.
Reken bij deze kast tussen de 35/45 Ah op een etmaal.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door gjvonk »

Dus meer zonnepanelen op het dak en bij voorkeur LiFeP04 als accu, dat bedoel je toch? Aan de andere kant: hoeveel gas gebruikt een absorptie koelkast?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
myway
Berichten: 15457
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door myway »

Hoe en met welke accu je dat wil doen moet je zelf bepalen maar een gegeven is dat een compressorkoelkast veel meer stroomverbruikt.
Laatst gewijzigd door myway op ma 17 jan 2022, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door John lamers »

Hij doet 35Ah per 24 uur op de hoogste stand, dan bevriest het spul in de koelkast ook. ik heb hem eigenlijk de hele vakantie vorige zomer op de laagste stand gehad. Nu was het geen hete zomer, maar alles was wel koel.
Weet niet hoe het met de concurrenten zit.
Plaats reactie