Leuke koelkast: nieuwe compressortypes

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door Kroppie »

ik had in mijn camper een goedkope 230 volt huishoud keuken koelkast [bol.com 145 euro] deze op de omvormer en accu [250ah]en dat had zomers een verbruik van 25 a 30 Ah per dag, maar met de zonnepanelen op dak [875wp] geen centje pijn :D
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door de Jonckheer »

gjvonk schreef:
ma 17 jan 2022, 16:43
Hmm, ik ben eerlijk gezegd wel blij met minder gaten in de carrosserie, geen rookgas risico, geen gedoe met additionele ventilatoren, geen gedoe met omschakelen en vergrendelingen vergeten. Geen brander die periodiek gereinigd moet worden. En thuis hebben we ook een compressor koelkast. Ik word wel blij van wat ik zie als een vooruitgang. Dat het voor de camperbouwer goedkoper is, vind ik minder boeiend. Die wordt op andere vlakken juist weer met duurdere aanpassingen geconfronteerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Compressor koelkasten worden al langer gebruikt, ik heb er een in 2008 ingebouwd, een Wirlpool. Nee, geen over geprijsd 12 volt speelgoedkastje waar bijna niks in kan maar een volwassen koel-vries combinatie op 230 volt en dus op de omvormer. Werkte al die jaren perfect, niet zo lang geleden vervangen door een A++ exemplaar omdat die een stuk minder energie verbruikt. €850 voor een klein koelkastje, zijn ze gek geworden daar? Ik betaalde €500 voor een dikke dubbeldeurs Zanussi. En dan is zo'n kastje zonder energielabel ook nog wat heel vreemd is want dat is voor koelkasten verplicht.
En wie wil de warmte die zo'n kastje produceert in de wagen hebben? In de winter geen probleem natuurlijk maar in de zomer? Daarom heb ik boven de koelkast een schoorsteen op het dak zodat de warmte daarheen gaat waar het hoort, naar buiten. Komt trouwens ook de werking ten goede, geen ventilator nodig.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door kampo »

Heb dus net zo een nieuwe 70 liter Dometic KK ingebouwd in de zelfbouw Transit camper van mijn dochter. Ze is er tevreden mee. En ja ze zijn duur. Of het je waard is daar beslis je zelf over. Bij velen staat een hele goede koelkast op nummer 1 en anderen willen sparen. De prijzen voor 12/24V versies gaan van 800 tot bijna 2000 €. Je hebt features zoals digitale temperatuur, dag/nacht stand, compressor kan op afstand verzet worden en een deur die in 2 richtingen kan opendraaien. Duurst zijn de versies met inox deur en lades. De afgelopen jaren zijn KK prijzen gestegen, net zoals de bestelwagens en de campers.

Ik lees steeds opnieuw dat een enkeling tussen de zelfbouwers tevreden is met een 230V versie. Dat blijft een uitzondering. De discussie over voor en nadelen is interessant en komt hier regelmatig aan bod. In de door de weekse campers kom je in ieder geval geen >200 liter topklasse 230V versies tegen. De vergelijking blijft moeilijk en ook thuis zijn er grote verschillen.

Er is nu wel meer KK compressor aanbod en het is begrijpelijk dat vooral de smalle 42cm versies erg in trek zijn. In een bus camper van Ducato afmetingen zal je compressor koelkasten tegenkomen gaande van 65 liter tot 130 liter. Meer als die 130 liter zie je enkel bij grotere semi of vol integralen en dan bijna altijd op gas. Kleinere (box) compressor koelkasten (30-50 liter) kunnen ook maar beperken zich eigenlijk tot de compacte campers (Vito, Jumpy, T6).
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door ducati 900 »

Ja klopt Kampo, wij hebben al jaren, ik geloof intussen al 7 jaar net zo'n koeljast als Jos, € 145 met
Chinese omvormer van € 30 en dat is inderdaad een heel goede combinatie dus ja wij prefereren dus een goede koelkast
en het is mooi dat die goedkoop is.
Hij draait dag en nacht als we weg zijn, we gebruiken de camper niet alleen voor vakantie maar ook voor beurzen het hele jaar door.
Dan wil je niet prutsen met die ielige camperkoelkastjes met allerlei frutsels maar je wilt een degelijke huishoud koelkast
die tegen een stootje kan, kinderen op driewoelers en chagerijnige huismoeder proof.
En als je rekent, en dat kun je heel goed, dan is dit echt de ideale combi.
Mocht er iets dit jaar mee opgehouden dan zijn de kosten op jaarbasis € 25,71
maar ik heb het idee dat deze combi nog jaaaaren mee kan.
We zouden er een poll op kunnen loslaten, wat zijn de ervaringen met compressorkoelkasten, Dometic staat al op -1.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op ma 17 jan 2022, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Leuke koelkast



Bericht door kampo »

kampo schreef:
ma 17 jan 2022, 8:11
Deze SMALLE koelkasten werden ontwikkeld om in buscampers tegen het plafond te monteren.
De vorm is daar speciaal voor aangepast: Afronding aan de bovenkant. Ingekapselde luchtstroom onder aanzuigen en boven uitblazen...aan de voorkant en niet achteraan zoals bij de andere compressor KK. Dus een extra rooster naar buiten maken is hier geen oplossing meer.
Ik moet me verbeteren. Hij zuigt niet onder maar wel boven links aan en blaast boven rechts uit op het frontpaneel.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door kampo »

ducati 900 schreef:
ma 17 jan 2022, 22:12
Ja klopt Kampo, wij hebben al jaren, ik geloof intussen al 7 jaar net zo'n koeljast als Jos, € 145 met
Chinese omvormer van € 30 en dat is inderdaad een heel goede combinatie dus ja wij prefereren dus een goede koelkast
en het is mooi dat die goedkoop is.
De andere realiteit is dat de 230V huishoudkoelkasten vandaag beginnen bij +/- 129 euro en ik me een bult schrok toen ik er laatst één van 5000 euro tegenkwam. Dus ook daar heb je een oplossing voor ieders beurs.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door 1934 »

Alvast voor de pol Dometic -2 wat mij betreft.

In onze vorige camper z,on allergrootste 24 volt compressor koelkast gehad ,duur en sloeg enorm veel keer aan driemaal afgereisd naar Etten -leur en eigelijk nooit tevreden geweest over de koelkast ook dat zogenaamde verbruik viel vies tegen,ding slurpte gewoon 35 a 45 amp per nacht ?
Daar bij ons de omvormer altijd aanstaat en na aanleiding van dit forum eens de stap gemaakt in onze nieuwe camper naar z,on 220 volt +++ joekel van een koel vries combi,ik denk we gaan het zien.
En ik kan alleen maar zeggen hadden we veel eerder moeten doen ! Bij 43 graden buiten temperatuur is het vriesvak gewoon minus 23 gr en de koelkast staat op 4 gr.Wat betreft gebruik aan ampere in dezelfde ciclus is hij zelfs zuiniger dan de 12/ 24 volts versie ??
Het zit hem bij ons absoluut niet in de prijs (dat is mooi meegenomen hoor) maar naar mijn idee is z,on 12/24 volt koelkast gewoon van mindere kwaliteit.tegen een absurt hoge prijs ?
Overigens geld dat mijn inziens voor bijna alle campers op het moment,ik zie campers voorbij komen van 200 tot 400 duizend eurie,s met plastic ramen,scharniertje aan luiken van playmobile de kit zeikt uit de dakranden etc etc
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door gjvonk »

Omdat ik geen zelfbouwer ben en een voorkeur heb voor een grotere buscamper, ben ik afhankelijk van reeds gebouwde exemplaren en daarmee ook min of meer afhankelijk van wat er al ingebouwd is. In een buscamper waar nog een absorptie koelkast in zit zal ik niet snel kiezen om dat om te bouwen naar compressor. Dat geldt ook voor de plaats waar de koelkast is ingebouwd. En zo op de kop van het keukenblok naast de schuifdeur is op zich een praktische vondst.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door de Jonckheer »

bijna alle campers op het moment, ik zie campers voorbij komen van 200 tot 400 duizend eurie,s met plastic ramen, scharniertje aan luiken van playmobile de kit zeikt uit de dakranden etc etc
Klopt helemaal. Het vreemde is dan dat als je een "test" leest het alleen maar juich verhalen zijn, geen kritiek. Ja, misschien op een kleinigheidje maar nimmer wordt zo'n ding afgekraakt terwijl er best wel ondeugdelijke campers worden verkocht. Ik noem alleen maar het feit dat er veel zijn die nieuw al door hun (te lichte) veren zijn gezakt wat je zelf op mag (laten) lossen. Schandalig! Ik vermoed dat de fabrikanten een instelling hebben van zo snel mogelijk zoveel mogelijk winst maken. Dat geldt evenzeer voor de fabrikanten van die speelgoed koelkastjes waar ze ronduit belachelijke prijzen voor durven vragen. Laat iemand maar een keer een duurtest van die dingen doen, kijken of en hoe snel ze door de mand vallen.
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door kampertjes »

“zo op de kop van het keukenblok naast de schuifdeur is op zich een praktische vondst.”

….tenzij…. er steeds een hond voor ligt
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door ducati 900 »

Nico als het duur is dan moet het wel goed zijn en iets dat goed is dat ga je niet afzijken,
ook in een test niet.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13346
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door hathi »

Iedereen,moet zelf weten welke koelkast hij neemt,natuurlijk,en ik kan enkel voor mezelf spreken,maar ik geloof niet dat je beter en goedkoper uit bent,dan 36 jaar dezelfde koelkast te gebruiken! Type RM 270……Ook een omvormer wil ik niet in mijn Camper,,maar ook het karakter en de originaliteit zou door een 230v kk,verdwijnen,dus mocht mijn prima werkende Kk ( op gas) het ooit begeven, dan word het er weer een op gas welke in de nis past ….het is maar waar je tevreden,mee bent :P
Hans
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door ducati 900 »

Heb je gelijk in Hans die van ons deed het ook altijd goed maar als je met zijn vijven in Zuid Frankrijk
rond rijdt bij temp. van boven de 35 graden en je koelkast gaat minder goed koelen dan kun je ook
eens iets anders proberen en dat is goed geslaagd.
Hij pastte met een paar kleine aanpassingen aan de koelkast mooi in de originele nis.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Leuke koelkast: nieuwe compressortypes



Bericht door gjvonk »

kampertjes schreef:“zo op de kop van het keukenblok naast de schuifdeur is op zich een praktische vondst.”

….tenzij…. er steeds een hond voor ligt
Afbeeldingzo heeft iedere hond zijn/haar voorkeur plekjes: onze Mechel ligt graag onder de tafel en als ze bij de camper blijft bij het boodschappen doen ligt ze op de bestuurdersstoel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie