Citroën Jumper L4H3 ombouwen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Juul_Jumper
Berichten: 9
Lid geworden op: di 11 jan 2022, 19:32

Citroën Jumper L4H3 ombouwen



Bericht door Juul_Jumper »

Beste,

Ben deze wil ik ons project aan jullie voorstellen. We hebben onlangs een Jumper gekocht en deze willen wij ombouwen tot mobiele salon voor mijn vrouw. De Jumper is een L4H3 en biedt meer dan genoeg ruimte voor onze plannen. Ik heb me hier aangemeld om informatie te vinden hoe wij bepaalde zaken het beste kunnen doen. Van de week ben ik begonnen met de laadruimte klaarmaken voor isolatie (de zwarte beschermkappen moeten er nog af). Zo staat het gepland, mochten jullie tips op- of aanmerkingen hebben hoor ik dit graag.

- Vloer isolatie
- Geluid demping zijwanden en dak
- Zijramen met schuifruiten inbouwen (origineel)
- Elektra en waterleidingen aanleggen
- Isolatie zijwanden en dak
- Dakluiken, clima unit en zonnepanelen op het dak bouwen
- Interieur bouwen en aankleden

Afbeelding
Afbeelding

Groeten!
"Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat."
+Onderweg+

Re: Citroën Jumper L4H3 ombouwen



Bericht door +Onderweg+ »

'mobiele salon' = camper?

Mooie bak overigens: veel ruimte.
Gebruikersavatar
Juul_Jumper
Berichten: 9
Lid geworden op: di 11 jan 2022, 19:32

Re: Citroën Jumper L4H3 ombouwen



Bericht door Juul_Jumper »

Hahaha nee het wordt idd geen camper. Maar veel aspecten van de ombouw kun je wel naast elkaar leggen zoals isolatie, stroom(verbruik), ventilatie, koelen/verwarmen en ga zo maar door. Vandaar toch maar hier aangemeld. Het is voor mij even geleden dat ik zo'n actieve forum heb gezien (ben zelf mede-eigenaar van een forum) dus ik denk dat ik hier goed terecht ben gekomen :mrgreen:
"Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat."
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Citroën Jumper L4H3 ombouwen



Bericht door DJSmiley »

Maar wat wordt het gebruik? Volledig off-grid, dus moet je alles 'in' dat ding hebben, of kun je meestal ergens in een stopcontact pluggen?

Dat maakt nogal wat uit voor je elektrische installatie en dingen als verwarming. Heb je elektra tot je beschikking dan kun je aan een elektrische boiler en vloerverwarming denken. Dat is mooi stil. Maar zonder walstroom moet je aan een gasboiler en dieselkachel denken.

Met een stopcontact (meestal) tot je beschikking kun je met vloerverwarming en infraroodpanelen een hele mooie stille verwarming maken.

Je noemt bijvoorbeeld dakairco. Die kun je ook gebruiken voor verwarming, als je tenminste een stopcontact ergens kan regelen. Maar veel modellen kunnen alleen verwarmen bij een bepaalde buitentemperatuur. Te koud en het werkt niet. En hoe hoog wil je gaan? Zo'n H3 is al vrij hoog, tel daar ook nog eens de hoogte van zo'n airco bij op.
Misschien is een bankairco interessanter.

Gewicht is ook een dingetje. Bij een salon denk ik ook wel aan een redelijke waterbehoefte. Boiler en watertanks dus. Maar dat is ook gewicht, en zeker de L4H3 is van zichzelf ook niet heel licht. Ik hoop wel dat je de versie hebt die tot 3.5ton mag?

Volledig offgrid? Dan ligt het eraan wat je tussendoor rijd, of kunt laden. Anders ga je wel een heel stevig accupakket nodig hebben, zeker als je salon ook nog eens dingen als een föhn nodig heeft. Maar mogelijk is het wel. Je budget zal dan wel een uitdaging worden, want een stevige 3kW omvormer en bijbehorend accupakket kost je minimaal 3000-4000 euro voor een 5-6kWh accusetje.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Citroën Jumper L4H3 ombouwen



Bericht door DucatoDolf »

Ik gok dat een aggregaat wel handiger is dan zonnepanelen. Niet lullig bedoeld, maar als zakelijk gebruik heb je continuïteit nodig en kun je niet hebben te moeten wachten op en paar zonnestralen als het een paar weken druilig weer is zoals nu. Daarbij gok ik dat het energieverbruik veel te hoog gaat zijn om met accu's te kunnen voorzien. Tenzij ze 2 afspraakjes per dag doet. Aggregaat beetje geluidsdicht inbouwen met een koelradiateur en het geluid valt voor de omgeving nog mee.

En salon is een erg breed begrip. Kapsalon? Nagelsalon? Hondensalon? Tattoosalon? Iets met veel water? Onder de wagen kun je tussen de chassisbalken mooie (maatwerk) tanks ophangen. Dat scheelt binnen veel ruimte. Verder zijn veel tips al gegeven. Succes en plaats af en toe een pica :cheers:
Gebruikersavatar
Juul_Jumper
Berichten: 9
Lid geworden op: di 11 jan 2022, 19:32

Re: Citroën Jumper L4H3 ombouwen



Bericht door Juul_Jumper »

Kijk, daarom ben ik hier. Handige tips en mensen die graag meedenken, super tof! Dit nemen wij mee in onze planning.

Het wordt een schoonheidssalon, op een handdoek verwarmer na zijn er geen grote energieverbruikers. Warm water is niet echt nodig maar wel handig. Veel water hoeven wij ook niet. De behandelingen zijn tussen 30 en 60 minuten en dan hooguit 3 op een dag verspreid over de dag. De bus willen wij op de oprit aan de infuus leggen, dan worden de accu's in de tussentijd opgeladen. De bedoeling is om volledig off-grid te gaan, of in ieder geval zoveel mogelijk. Wij willen onze accu's en omvormer hierop aanpassen en hier is ons budget ook op afgestemd. De ruimte achterin de bus wordt de technische gedeelte waar je makkelijk bij kunt in geval van onderhoud. De bus is overigens een 3,5 tonner :mrgreen:
"Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat."
Plaats reactie