Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door kampo »

Heb je al uitgezocht wat de maximale lengte van de achteroverbouw mag zijn ?
Ik dacht aan 2/3 van de wielbasis met een maximum van 3,5m.
Ziet er dan lelijk uit maar is tenminste wel toegelaten.

Normaal bepaal je de lengte van de opbouw aan de hand van een gewichtsverdelingsberekening.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3067
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door rijschoollucassen »

Je zou nog aan een rapido caravan met hefdak kunnen denken, scheelt hoogte en daarmee ook een stuk hefboom werking omdat de hoeken veel korter zijn. Bestaan zelfs met vaste wanden in plaats van doek.

Groet,

Jaap.

Edit: zie net dat de caravan al gelukt is.
Laatst gewijzigd door rijschoollucassen op wo 02 feb 2022, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Klass »

De caravan is al aangeschaft, kijk maar op metvijfopreis.nl
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1602
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door tranny »

Het is een leuk project om te volgen.
Ik krijg alleen af en toe wel het idee dat e.e.a. wel een beetje impulsief gebeurt met de financiële kant daarbij als belangrijkste leidraad, en er tevens niet veel hinder ondervonden wordt door gebrek aan kennis.... dat kan snel gaan leiden tot (dure) teleurstellingen in de praktijk.

De combi van caravan gebruiken en offroad heb ik al niet al te veel vertrouwen in, zolang je maar op de redelijk gebaande wegen blijft gaat het wel goed maar op een wasbordpiste rammelt zo'n caravan opbouw compleet uit elkaar. (eigen ervaring)

Ook heb ik me verbaasd om die torsietest.... je meet waardes als max. torsie terwijl alle wielen nog ruimschoots op de grond hangen en er totaal geen ballast op de achteras draagt.
Dat geeft alleen maar cijfertjes waar je zo goed als niets aan hebt, want de torsie in het chassis neemt nog toe naar mate er gewicht toegevoegd wordt.
(ow ja... heb je die grotere bandenmaat trouwens ook gepast op eventueel aanlopen bij een volledig ingeveerde vooras die volledig in- en uitgestuurd is?)

En wat een lier op de brandweerauto betreft: neem een hydraulische of mechanische lier met een trekcapaciteit van 1,5 tot 2x het werkelijke rijklare voertuiggewicht en een lierkabel die op 2 tot 2,5x dat gewicht berekend is.
Elektrische lieren met die trekcapaciteiten zal ik je niet aanraden, die lieren vreten je accu's in een mum van tijd compleet aan gort.
En die veel lichtere liertjes zou ik ook maar heel gauw gaan vergeten: je vergeet bij al je berekeningen met katrollen namelijk dat die lichte dingen ten eerste qua constructie totaal niet berekend zijn op jou voertuiggewicht en ten tweede ook een veel dunnere lierkabel hebben die jou voertuiggewicht absoluut niet aankan.... en helaas zijn die liertrommels qua ruimte ook totaal niet berekend op de kabeldiktes die je wel nodig bent, dus even simpelweg een veel dikkere kabel erop leggen gaat het ook niet worden.
Als je geluk hebt breekt de behuizing van die ondermaatse lier gewoon door midden tijdens een katrol lieractie, maar als je pech hebt breekt de kabel en vliegt die als een snijdraad dwars door je cabine.
Vooral niet te laconiek gaan denken over dat soort dingen, er zijn al meer als genoeg doden en gewonden door gevallen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

Er zijn schijnbaar veel zorgen over de caravan en het offroad gebruik. Wellicht is het handig als ik eerst het offroad gebruik een beetje toelicht. Het lijkt ons fijn de vrijheid te hebben om niet alleen op geasfalteerde wegen te rijden en niet bang te hoeven zijn op een standplaats te gaan staan als het drassis is. Ik hoor echter dingen als: "op een wasbordpiste rammelt zo'n ding compleet uit elkaar". Daar ben ik volledig van overtuigt. Wij willen echter niet kamperen op een wasbordpiste, zoeken ook het offroad rijden over de lavastenen van Ijsland niet op. Het zal gaan om grind+ (de bergweggetjes die je in bijv. Zuid-Frankrijk tegenkomt), bospaden, wellicht zand aan de kust, etc. Zal de caravan daar dan helemaal geen schade van oplopen? Geen idee, dat kan ik niet garanderen. Ik weet wel dat een offroad box van €18.000,- (leeg!) en 7 maanden levertijd voor ons geen optie is.

Op de site (www.metvijfopreis.nl) kun je ons beslisproces uitgebreid lezen. En ja @Tranny, er zijn inderdaad een hoop beslissingen waarbij de financiële kant een belangrijke leidraad is. In onze ogen hoeft alles namelijk niet perfect. Zal er daardoor eens iets niet werken? Of vroegtijdig stukgaan? Ongetwijfelt, dat is het risico van deze leefwijze. We hebben echter besloten niet eerst 10 jaar alleen maar te werken, geld te sparen om het perfect te kunnen doen, maar om nu te genieten en met minder tevreden te zijn.

@Tranny, bedankt voor je heldere inzichten over de lier, een mens kan immers niet alles weten. Verder denk ik dat we elkaar in de waarde moeten laten en accepteren dat mensen andere denkwijzen hebben en projecten anders aanpakken. Jouw eigen onderschrift is daarbij een goed advies :D
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
RoelK5
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 04 apr 2021, 19:06

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door RoelK5 »

Ik ben het helemaal eens met Tranny dat je goed moet overwegen wat je gaat doen en hoe je het veilig houd. Door je bouw van je expeditie voertuig krijgt iedereen het gevoel dat je heel Afrika en Azie door wilt rijden. Maar je gaat slechts door Europa reizen. Dat is echt een groot verschil.
De slechtste wegen in Europa zijn beter dan sommige hoofdwegen in Azië. Ik heb in China wegen gereden met om de meter een kuil van een halve meter diep, dat ga je hier in Europa echt niet mee maken.
En als je ergens helemaal vast zit en je lier het niet trekt? Hoeveel uur zal je moeten lopen om mobiel bereik te krijgen om hulp in te roepen? Je gaat de Sahara toch niet oversteken via een route waar niemand komt.
En als je lier 900kg aan kan en je er 5 katrollen aan maakt waardoor je 4500kg kan trekken dan trekt de lier nog steeds maarmaximaal 900 kg en staat er op de kabel nog steeds maar 900kg. Dat is gewoon standaard mechanica. Natuurlijk moet je wel zorgen dat al die katrollen goed bevestigd zijn aan je chassis en gooi een deken over de kabel heen zodat hij minder slaat als hij breekt en zorg dat iedereen ver weg staat. Iemand met gezond verstand en goede voorbereiding komt verder met een budget voertuig veel verder dan iemand die denkt dat die alle problemen op kan lossen door een heel duur voertuig te kopen en bij het eerste beste bergpaadje vast zit omdat hij niet weet wat een sper is.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1602
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door tranny »

RoelK5 schreef:
vr 04 feb 2022, 15:32

En als je lier 900kg aan kan en je er 5 katrollen aan maakt waardoor je 4500kg kan trekken dan trekt de lier nog steeds maarmaximaal 900 kg en staat er op de kabel nog steeds maar 900kg. Dat is gewoon standaard mechanica.
Dat die eindconclusie niet klopt probeerde ik je dus duidelijk te maken, maar dat is blijkbaar nog niet gelukt.... even een 2e poging:

De kracht die op je lierkabel (en liertrommel) komt te staan is het rollend gewicht van je auto vermeerderd met de weerstand die de ondergrond geeft waarin je voertuig vast staat... zou dat minder zijn dan blijft je voertuig gewoon vast staan.
In jou berekening kijk je enkel naar de trekkracht die de liermotor moet leveren na het plaatsen van al die katrollen, feitelijk maak je met al die katrollen gewoon een vertragingskast.
De trekkracht die de liermotor moet leveren en de snelheid waarmee je liert reduceer je daarmee met de factor 5 (precies volgens jou berekening), maar de kracht die op de lierkabel/haak/liertrommel/lierbevestiging komt te staan vermenigvuldigt hiermee met de factor 5.
De materiaalsterkte van lier/kabel/haak moet dus berekend zijn op het totaalgewicht wat verplaatst wordt, en dat totaalgewicht + weerstand ondergrond is toch echt de werkelijke kracht die op de lier/kabel/haak komt te staan.


Ik heb inmiddels al een jaartje of 35 ervaring in allerlei takken van de 4WD offroadsport en het bouwen/aanpassen van allerlei offroad voertuigen.
Ik weet echt wel waar de grenzen tussen mogelijk en onmogelijk liggen, ik probeer je gewoon te behoeden voor een (gevaarlijke) miskoop... en mocht je er niets mee wilt doen dan vind ik dat ook prima, no hard feelings. :wink:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door kampo »

TS zal een lier nooit gebruiken. Gezien zijn reispatroon. Wij trouwens ook niet.
Zelf doen we de moeilijke stukken altijd met meerdere voertuigen. Hebben elk een set recovery materiaal bij. Uittrekken met Marlow kinetische koord 13m. 40T breekkracht bij 10-13T eigen gewicht. 5 keer gebruikt.

Je moet er zeker voor gaan. Tranny zijn opmerkingen zijn er om over na te denken. Niet alles gaat vanzelf.
Groeten Kampo
RoelK5
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 04 apr 2021, 19:06

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door RoelK5 »

Even voir de duidelijkheid, ik ben niet de topic starter maar een ander forum lid.

Tranny, ik ben het helemaal met je eens dat het levensgevaarlijk is om met een lichte lier een zwaar voertuig probeert los te trekken. Vooral als de lier niet is beveiligd tegen overbelasting.
Als in de praktijk de kabel breekt of de lier kapot getrokken dan komt dit door overbelasting of onkundige montage of onkundig gebruik of versleten materiaal.
Maar als je weet wat je doet kan er veel. Ik heb het uitgetend:
16440023491239218359637063008043.jpg
16440023491239218359637063008043.jpg (126.98 KiB) 768 keer bekeken
Zoals je ziet trekt de lier met 9000N. Met behulp van 4 katrollen kan je dan met 5x9000=45000N trekken. Let wel, aan elke katrol wordt met 18000N getrokken.
Wanneer gaat dit fout:
1) Als de lier niet is beveiligd en veel harder trekt.
2) als je een katrol aan de lier vast maakt. Dan wordt er met 9000+18000=27000N aan de lier getrokken.

Dus Tranny je hebt helemaal gelijk dat er veel fout kan gaan als je met een lichte lier een zwaar voertuig los trekt. Maar dat betekent niet dat het veilig kan.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1602
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door tranny »

RoelK5 schreef:
vr 04 feb 2022, 20:20

Wanneer gaat dit fout:
1) Als de lier niet is beveiligd en veel harder trekt.
2) als je een katrol aan de lier vast maakt. Dan wordt er met 9000+18000=27000N aan de lier getrokken.
En in de praktijk gaat het in dit getekende voorbeeld fout doordat:
1) De 4 bevestigingsvoeten of de behuizing van die veel te lichte budgetlier gewoon afbreken, want de behuizing waarin die lier is gemaakt is totaal niet geschikt voor deze krachten.
2) Kabelbreuk dankzij de dunne kabel die op de betreffende lier ligt, in dit voorbeeld lier je al ongeveer op de breeksterkte van de kabel.

Maar goed, zie mijn goedbedoelde opmerkingen vooral niet als een vorm van kritiek maar puur als een stuk ervaring uit de praktijk met die onderbemeten lieren, ik deel ze dan liever voordat er iemand door schade/schande wijs van gaat worden. :wink:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
RoelK5
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 04 apr 2021, 19:06

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door RoelK5 »

:cheers:
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

@ RoelK5 & Tranny, en dit is precies waarom ik me onder andere op dit forum heb aangemeld. Die zijn hele duidelijke voorbeelden van mensen met ervaring. Uitdagingen opzoeken is leuk maar het moet uiteraard veilig blijven. Een denkfout is snel gemaakt, dat zie je dus wel. Ik had inderdaad geen rekening gehouden met de kracht die op de lier zelf komt te staan, nogmaals bedankt voor de uitleg! Overigens was die 900Kg lier voor de auto, niet voor de truck. Desondanks is de lier daarvoor ook al te licht blijkt wel.

@Kampo, Ik heb nog niet precies uitgezocht wat de overhang mag zijn, wel weet ik dat vanaf de achterbumper (die aan het chassis verbonden moet zijn) er niet meer dan 30cm mag oversteken.

@rijschoollucassen, ik heb inderdaad een rapido met hefdak overwogen! Nadeel daarvan vond ik dat het lastig is met de hoogte om te kunnen douchen, gezien het dak niet tot de randen omhoog gaat.
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door kampo »

Expeditie schreef:
di 08 feb 2022, 13:50
@Kampo, Ik heb nog niet precies uitgezocht wat de overhang mag zijn, wel weet ik dat vanaf de achterbumper (die aan het chassis verbonden moet zijn) er niet meer dan 30cm mag oversteken.
Oei dan zou ik toch maar eerst uitzoeken hoe lang de overhang precies mag zijn.
Voor jou situatie. Het is mij te lang geleden, ik weet het niet staan en iets met zoveel achteroverbouw heb ik nooit gebouwd. Met lange achteroverbouw of een wiebelkont is ook een lelijk voertuig.
De bumper eisen voor voertuigen van vandaag zijn duidelijk en streng. Ik weet niet hoe het zit voor een oldtimer.
Ik zou het eerst uitzoeken en dan pas beginnen bouwen.
Voor je het beseft mag je de boel weer slopen.
Zoals al geschreven doe ik de opbouwlengte bepalen vanuit een gewichtsverdelingsberekening en niet vanuit mijn buikgevoel.
Achterlichten en nr plaat positie idem. Eerst opzoeken wat mag/moet.
Groeten Kampo
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

@ Kampo, wellicht inderdaad geen gek idee dat eens uit te zoeken. Ik zal de RDW even bellen vandaag, op internet is alleen ruis te vinden :-B
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Plaats reactie