Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Bob Diesel »

Met die triangel rijden mn de Engelse rond, om dat dat daar legaal is
Er zijn er genoeg die mn in Spanje hun sleep na een bekeuring :!: moesten af koppelen
Waar na de bijrijder gewoon met de auto achter de camper aan mocht rijden

Er voor mocht ook :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
tonic
Berichten: 2439
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door tonic »

Daarbij komt ook het volgende. je ziet ze heel soms die triangels maar met een klein autootje tot een ledig gewicht van 750kg.
Een aanhanger (wat het nu eigenlijk is) tot 750 hoeft niet geremd te zijn. Boven de 750kg moet een aanhanger altijd een rem hebben.
Dus als je het gezeik onderweg tot een minimum wilt beperken hou je hier ook rekening mee.
Maar als je dan toch een extra voertuig mee wilt nemen zou ik voor een 4x4 gaan met een offroad caravan erachter :-)
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door roma »

tonic schreef:
di 25 jan 2022, 12:39
Maar als je dan toch een extra voertuig mee wilt nemen zou ik voor een 4x4 gaan met een offroad caravan erachter :-)
Dat kan ook. Bv een Hilux 4X4 met een offroad caravan erachter. Echter weer niet geschikt voor 3 kleine kinderen. Op de foto bij de grens van Botswana en Namibia tijdens een tocht van circa 15.000 km, waarvan zeker de helft offroad. De boom is een baobab.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door kampo »

Ken je deze ? 3 keer tegengekomen.
Steeds opnieuw met andere eigenaars en altijd met kleine kinderen.
Iedere keer een grote reis.
Altijd gekocht en verkocht voor 30.000 € en tussendoor wat kosten doen.
Luchtgekoelde motor werd tijdens de laatste trip vervangen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

@roma, dat is zeker ook een leuke manier van reizen! Hebben wij ook zeker overwogen maar vanwege de 3 kinderen gaat dat gewoon niet.
@kampo, ook een enorm stoer ding! Een mooie prijs ook wel voor wat je krijgt! Stond helaas niet te koop toen wij op zoek waren naar een expeditievoertuig. Daarnaast heeft het zelf bouwen ook wel een enorme extra kick natuurlijk.
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door FordtransitMK1 »

@kampo:
wouw zeg echt gaaf
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door kampo »

Expeditie schreef:
wo 26 jan 2022, 8:48
@roma, dat is zeker ook een leuke manier van reizen! Hebben wij ook zeker overwogen maar vanwege de 3 kinderen gaat dat gewoon niet.
@kampo, ook een enorm stoer ding! Een mooie prijs ook wel voor wat je krijgt! Stond helaas niet te koop toen wij op zoek waren naar een expeditievoertuig. Daarnaast heeft het zelf bouwen ook wel een enorme extra kick natuurlijk.
Hier kan je hun avonturen volgen ... met 4 kinderen. (in het Frans)
http://www.sixglobetruckers.com/2018/03 ... raire.html

Beide ouders zijn spoed arts in Brussel met loopbaan onderbreking.
Onderweg met 4 kids krijg je overal sympathie. Helemaal het tegenovergestelde van wanneer je een grijs koppel tegenkomt op een CP die daar enkel zitten om zichzelf en hun bezittingen te verdedigen :-B

Wat opvalt is dat ze geen tijd gestoken hebben in het bouwen.
Hun plan om naar Australië te gaan werd onderweg toch aangepast aan de realiteit van het te grote budget voor het overzetten en ontsmetten.
Dan maar terug van Japan naar Antwerpen met de boot.
Ik denk dat er nooit een emotionele band was met de truck. Gekocht en nadien verkocht. De staat van het voertuig was slecht bij het vertrek en niet beter bij de aankomst.
Het gewicht van de alkoof (slaapkamer ouders) heeft de cabine geen deugd gedaan.
De vele herstellingen onderweg, en het slechte comfort, daar hebben ze geen punt van gemaakt.

Ondertussen is het 3de BE koppel met kids onderweg met hetzelfde voertuig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Klass »

Ik lees dat je er aan zit te denken een oude caravan als opbouw te plaatsen? Hoe zou je dat met het bevestigen doen?
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

Het blijkt ook wel een beetje een rampenbak te zijn, ik las op hun site dat bij de eerste proefrit ze al afgesleept werden :-B
Met 4 kinderen, chapeau! Comfort is ook niet alles avontuur willen we!

@Klass, hoe de bevestiging gaat zijn weet ik nog niet precies. Ik heb nog geen caravan naast de brandweerauto staan ik weet dus nog niet hoe het frame van de caravan eruit ziet.
Wel weet ik dat er een hulpframe op de brandweerauto zit die torsievrij is (lees deze post). Die wil ik in ieder geval gaan gebruiken om krachten op de caravan zelf zo veel mogelijk te voorkomen. Hier een plaatje van hoe het hulpframe er nu nog bij staat na het verwijderen van de opbouw:
1.png
1.png (985.32 KiB) 548 keer bekeken
Als er een caravan is zal ik hier op de site zeker uitgebreid op terugkomen!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door spikee »

Een doos bouwen (of laten bouwen) is zeker mogelijk maar kost tijd en bij koop veel geld.
Men moet uitkijken dat het niet 1 a 2 jaar bouwen wordt en dan pas gebruiken (ben ik ook schuldig aan).
In het begin een situatie die misschien minder ideaal is maar er wel van kunnen genieten vind ik belangrijker nu dan het vanaf dag 1 perfect proberen te maken. En zoals vrijwel altijd in het leven, hoe meer budget, hoe meer gemak.

Is overigens een boek van e.o.a. duitser over expiditie voertuigen. Gaat over alle opties, pro's, cons etc (betreft vrachtwagens). Mocht men daar intressen in hebben of het nog niet kennen dan kan ik de titel wel even opzoeken. Is recent vertaald in het engels.
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

@spikee, mooie filosofie. Nu genieten in plaats van uitstellen in het streven naar perfectie. Mee eens!

Een update over het project, ondertussen zit er een tussenwand in de grote cabine, waardoor we zitplekken creëren voor de 3 kinderen (een soort achterbank) en een opberghok aan de achterkant van de cabine. Hierdoor wordt het isoleren van de cabine ook eenvoudiger. Isoleren overigens vooral vanwege geluid, niet zo zeer temperatuur.
33.jpg
33.jpg (61.06 KiB) 453 keer bekeken
32.jpg
32.jpg (80.26 KiB) 453 keer bekeken
Daarnaast ben ik op zoek naar een andere set velgen met offroad banden. Ik heb een testvelg van een MAN geprobeerd, ziet er goed uit!
Nu alleen nog op zoek naar een bedrijf die van de rechte boutgaten conische boutgaten kan maken (een zoekrand voor boutcentrering in plaats van naafcentrering).
Iemand goede ideeën? De brandweerauto kan deze velgen met banden in ieder geval goed hebben!
31.jpg
31.jpg (66.98 KiB) 453 keer bekeken
Voor alle foto's en het verhaal eromheen kun je natuurlijk de blog lezen op http://www.metvijfopreis.nl
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Peter LMC »

reimo
Berichten: 4
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 23:14

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door reimo »

Hartstikke leuk topic en leuke site om te volgen, gaaf!
Ik zou wel je cabine en de wagen zefl tegen roest conserveren. Die wagen hebben hun hele leven binnen gestaan. Dan lijtk het nu alsof ze niet zullen roesten, maar een paar maanden in de regen in NL en ik vrees dat het hard zal gaan.
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Klass »

Ik hou je website in de gaten en vind het super om te volgen! De meeste van zulke projecten kosten bakken met geld dus mooi te zien dat jullie het een beetje goedkoop proberen te doen.
Bedankt! Jullie schieten ook al lekker op!
Ik vroeg me wel een paar dingen af; Ben je niet bang dat de oude caravan te zwak is voor offroad gebruik? Blijft hij dubbellucht achter of wil je dat aanpassen? Moet er verder nog veel aan de vrachtwagen aangepast worden?
Plaats reactie