Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Karelkaywa »

Wij maken regelmatig gebruik van:

https://www.revolution-laundry.nl/onze-locaties/

Dat is het bedrijf dat die grote was-en droogmachines plaatst bij o.a. supermarkten en tankstations.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door MonRoe »

KLeine wasjes in een zuurkoolvaatje (te koop bij camping en kano winkels). Voordat je gaat rijden de was erin, waspoeder en warm water. Door het schudden van de auto wordt de was gewassen. Bij aankomst spoelen en ophangen.
Of als je niet gaat rijden, was in de ton etc, dan de kinderen het lekker over het grasveld laten rollen, of zelf met je voeten heen en weer rollen als je op je luie stoel zit.

Maar voor beddengoed zou ik toch een wasmachine opzoeken. Bij heel veel franse en spaanse supermarkten en benzinestations zijn tegenwoordig wasmachines te vinden
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door evdoetelaar+larana »

Voor kleine wasjes gebruiken we een waterdichte plunjezak (op dezelfde manier zoals MonRoe het zuurkooltonnetje gebruikt). De waterdichte plunjezak heeft het voordeel dat deze weinig opbergruimte nodig heeft op het moment dat je hem niet nodig hebt.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

@Tonic, dat is precies de reden waarom ik op zoek ben naar goede tips!
@Karelkaywa, goede tip! Op reis is dit handig te weten in plaats van rond te gaan rijden op zoek naar een wasmachine!
@MonRoe & evdoetelaar+larana, Dát zijn de praktische tips waar ik naar opzoek ben. Dat is de moeite waard om te proberen!

Bedankt allen voor het meedenken!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
JohanGo
Berichten: 78
Lid geworden op: di 28 apr 2020, 8:13

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door JohanGo »

Ik las je punt over extra voertuig meenemen en dat bracht me op het punt dat ik ooit heb geleerd dat je het beste niet over een te lange afstand de aangedreven wielen moet slepen, mijn voorkeur zou daarom eerder de anwb oplossing hebben t.o.v. de triangel.
Bij automatische versnellingsbakken is het helemaal duidlelijk dat je ze niet te lang en te snel mag slepen maar over de handgeschakelde versnellingsbakken kan ik op internet geen eenduidig antwoord vinden.
Ik kaart het hier even aan omdat ik las dat jij er nu net mee bezig bent.
In bezit van Fiat Ducato Reimo camperbus. 1988 2.0 benzine
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door AadenAnke »

Wij gebruiken vaak een wasserette zeker in in het buitenland veelvuldig aanwezig en natuurlijk op een camping gelijk kijken hoe en wat ze hebben. Een paar stukken 3mm dik nylon touw en flink wat knijpers bij je hebben en een emmer met deksel dan kom je eind. Met kleintjes in de luiers lekt er natuurlijk wel eens iets door. In jouw geval zal gewicht geen probleem zijn dus kan je veel meenemen

Gr Aad
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Klass »

Mooi project en mooie reisplannen, leuk om te volgen :D
roma
Berichten: 4520
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door roma »

Voor een expeditievoertuig stel ik me wel iets anders voor dan rondtoeren over de gebaande paden in Europa.
Tienduizenden camperaars, vooral bejaarden, hobbelen maandenlang probleemloos door Europa met hun doorsnee camper.
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

@JohanGo, vanwaar zou je de aangedreven wielen dan niet te lang mogen slepen? Bij een automaatbak heeft het met de koeling van de versnellingsbakolie te maken, handbakken hebben zelf al geen oliekoeler.

@Roma, wat bedoel je met jouw post?
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door tranny »

Voor de normale handbak zal het slepen op zich niet heel veel uitmaken, maar als de pook in de vrijstand gaat bewegen (door bijvoorbeeld een hobbel of kuil in het wegdek of offroad slepen) kan de bak wel een tandenknarsende oplawaai krijgen en dat is voor een versnellingbak ook niet goed.

Ga er maar van uit dat je de auto op een transporter moet plaatsen als je hem overal mee heen wilt kunnen nemen.
Het gebruik van een triangel is maar in een paar EU-landen legaal, een dolly (die ANWB oplossing) is in diverse landen alleen maar toegestaan voor hulp- en bergingsdiensten, en daarmee blijft de aanhanger dan als enigste oplossing nog over.
Als je werkelijk offroad wilt gaan zal ik je in ieder geval niet aanraden om die auto mee te gaan nemen, een quad/ATV is dan een veel betere oplossing.
Je Magirus heeft al een muilkoppeling: zoek een haspelkar (zo'n ding waar kabelhaspels mee vervoerd worden)en las daar een bodem in, of zoek bij de legerdump een NATO-aanhanger die in je muilkoppeling past.... dan kun je een quad/ATV overal mee naar toe nemen.
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 23 feb 2022, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodie quote verwijderd.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
JohanGo
Berichten: 78
Lid geworden op: di 28 apr 2020, 8:13

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door JohanGo »

Expeditie schreef:
ma 24 jan 2022, 13:06
@JohanGo, vanwaar zou je de aangedreven wielen dan niet te lang mogen slepen? Bij een automaatbak heeft het met de koeling van de versnellingsbakolie te maken, handbakken hebben zelf al geen oliekoeler.

@Roma, wat bedoel je met jouw post?
Ik ben er zelf ook niet helemaal over uit of het wel of niet kan. Het was dus ook een vraag of het kan of niet. Ik kan mij voorstellen dat de smering minder optimaal is maar zover ik er iets over kan vinden kan het blijkbaar geen kwaad.

het lijkt mij offgrid wel heel lastig rijden met een auto erachteraan.
In bezit van Fiat Ducato Reimo camperbus. 1988 2.0 benzine
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

tranny schreef:
ma 24 jan 2022, 13:56
Het gebruik van een triangel is maar in een paar EU-landen legaal, een dolly (die ANWB oplossing) is in diverse landen alleen maar toegestaan voor hulp- en bergingsdiensten, en daarmee blijft de aanhanger dan als enigste oplossing nog over.
Als je werkelijk offroad wilt gaan zal ik je in ieder geval niet aanraden om die auto mee te gaan nemen, een quad/ATV is dan een veel betere oplossing.
Je Magirus heeft al een muilkoppeling: zoek een haspelkar (zo'n ding waar kabelhaspels mee vervoerd worden)en las daar een bodem in, of zoek bij de legerdump een NATO-aanhanger die in je muilkoppeling past.... dan kun je een quad/ATV overal mee naar toe nemen.
Helemaal legaal is het waarschijnlijk niet, maar echt illegaal is het ook niet. Het is een complex geval want het is niet echt een auto en niet echt een aanhanger. Persoonlijk denk ik dat er maar weinig agenten een buitenlander gaan aanhouden om ergens over te discussiëren wat ze zelf ook niet helemaal duidelijk is...
De Magirus heeft inderdaad een muilkoppeling, maar mag max 1500Kg trekken (met deze koppeling). De I30 weegt rijklaar bijna 1300Kg. Met een aanhanger erbij ga je daar zeker overheen. Dat is dus ook geen optie.
Over een Quad/ATV, hier leg ik uit waarom dit voor ons geen goede oplossing lijkt.

De bedoeling is trouwens ook niet om die-hard offroad te gaan, terwijl we een auto achter het voertuig aanslepen. Die zal dan inderdaad afgekoppeld worden.
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door tranny »

Expeditie schreef:
ma 24 jan 2022, 16:11
... Persoonlijk denk ik dat er maar weinig agenten een buitenlander gaan aanhouden om ergens over te discussiëren wat ze zelf ook niet helemaal duidelijk is...
Uit eigen ervaring in jarenlang internationaal transport: een discussie gaan de handhavers echt niet aan, met een protesterende buitenlander al helemaal niet en werkt in de praktijk zelfs averechts.... boete, direct betalen (en afladen/afkoppelen) voordat je weer verder mag, en als je het er niet mee eens bent dan start je daarna maar het juridische traject.
Problemen en grensgevallen moet je niet op gaan zoeken, en al helemaal niet met 3 kleine kinderen aan boord... strenge handhavers kunnen voor kinderen al snel een traumatische ervaring gaan worden.
Maar goed, het is verder geheel aan jullie zelf wat je met de gegeven adviezen en tips wilt doen. :wink:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door AadenAnke »

Inderdaad de handhaver buiten Nederland discussieert niet maar schrijft! In Nederland gaan ze het gesprek aan en bij niet begrijp niet verstaan is het al snel is het echt gevaarlijk nee oké doei :wave: in het buitenland is het gewoonlijk gewoon betalen of mee naar de pinautomaat. Gelukkig is er ook in buitenland een hoge werkdruk bij de dienders

Gr Aad
Plaats reactie