Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Klass »

Ik zie dat je het bestaande hulpframe gaat verlengen en de caravan daar op zet? Komt die er nu direct op te staan? Hoe zit het dan met de ruimte tussen de (grotere) wielen en de caravan?
Zit zelf ook nog steeds aan zo een project te denken dus hoor het graag:)
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Klass »

Je kan ook je auto achterop de vrachtwagen vervoeren en je caravan er achter hangen, scheelt een hoop werk :D
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

@Kampo, ik heb inderdaad de RDW gecontacteerd voor de maximale toegestane overhang. Wát een bureaucratie daar! Hier kun je het hele verhaal lezen.
@Klass, Het klopt dat het hulpframe verlengd gaat worden en hier de caravan bovenop komt. Echter omdat zowel het hulpframe en de caravan de chassisbalken in de lengte hebben (en niet even breed zijn) zullen er nog dwarsbalken tussen komen. Deze dwarsbalken gaan ook de nodige hoogte nog geven. Eerst moeten de offroadwielen erop om vervolgens nog een torsietest te kunnen doen. Dan kunnen we gaan bekijken hoe hoog de balken moeten worden. Jouw idee om de auto erop te zetten en de caravan erachter is inderdaad een snelle oplossing! Ziet er ook wel stoer uit denk ik :-B

Verder is het is weer tijd voor een update!

We hebben nu namelijk een geisoleerde scheidingswand/achterbank mét gordels:
9.jpg
9.jpg (77.37 KiB) 1375 keer bekeken
Er is een caravan als woonruimte aangeschaft:
8.jpg
8.jpg (135.34 KiB) 1375 keer bekeken
En het hulpframe is helemaal kaal, klaar om opgebouwd te worden!
9.jpeg
9.jpeg (123.41 KiB) 1375 keer bekeken
Daarnaast is er uiteraard een hoop uitzoekwerk gedaan en blijven we plannen.
Voor het hele verhaal met alle foto's kun je terrecht op de website, www.metvijfopreis.nl
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Klass »

Ik zie dat je van dubbel lucht naar enkele wielen bent gegaan, is de spoorbreedte achter nu smaller? Moet dat nog aangepast worden?
Bijlagen
2.jpg
2.jpg (175.03 KiB) 1246 keer bekeken
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

@Klass, goede vraag. In de Regeling Voertuigen staat in hoofdstuk 6 precies wanneer er een herkeuring nodig is. Over de spoorbreedte staat het volgende:
6.PNG
6.PNG (10.97 KiB) 1196 keer bekeken
Verrassend is wel dat er in de Regeling Voertuigen niets te vinden is over bedrijfsauto's van meer dan 3500Kg. Ik ga er maar vanuit dat de regeling hetzelfde is.
Uitgaande van een spoorbreedte van ongeveer 240cm zou je moeten herkeuren als er een grotere afwijking is dan 4,8cm. Er wordt echter geschreven in de regel: De wielbasis van bedrijfsauto’s mag niet meer dan 2,0% afwijken van de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister.
Wat staat er dan vermeld?
7.PNG
7.PNG (25.62 KiB) 1196 keer bekeken
Het antwoord is dus: nee, ik hoef niet opnieuw te keuren :-B
Overigens is het verschil achter maar heel klein, het wiel is namelijk vooral breder de andere kant op. Voor is de spoorbreedte wél significant groter geworden.
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 346
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door moosev »

Expeditie schreef:
vr 25 feb 2022, 9:41
@Kampo, ik heb inderdaad de RDW gecontacteerd voor de maximale toegestane overhang. Wát een bureaucratie daar! Hier kun je het hele verhaal lezen.
En ben je dan uiteindelijk hier op uitgekomen?

Artikel 5.18.16:
1 Een bedrijfsauto, bus of een samenstel van voertuigen moet in elke gebruikstoestand naar beide zijden een volledige cirkel kunnen beschrijven binnen een ruimte die wordt begrensd door twee concentrische cirkels, waarvan de buitenste een straal van 12,50 m en de binnenste een straal van 5,30 m heeft, zonder dat een van de buitenpunten van het voertuig buiten de omtrek van de cirkels komt.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bij onze VW LT46 (bij aankoop op C / 4600kg, bedrijfswagenkenteken) werd bij omkeuring naar camper (eveneens op C / 4600kg, personenwagenkenteken) de spoorbreedte alsnog opgemeten.
Die was op het oude kenteken (bedrijfswagen/vrachtwagen) niet geregistreerd, maar bij keuring naar camper (personenwagen) heb ik nog even een handje geholpen met de rolmaat. FYI, maar is al wel een jaar of wat terug dat ik bij de keuring was... :)

Lopen de banden in hetzelfde spoor nu? (gewoon nieuwschierig)

Ik heb, voordat we onze LT46 kochten, ook ooit over zoiets nagedacht, maar uiteindelijk voor wat wij er mee van plan waren (paar keer per jaar op vakanties en wat weekendjes weg) tot de conclusie gekomen hoewel super gaaf het financiele plaatje daarbij compleet ontspoorde... (brandstof, onderhoud, gereedschap etc etc) Tof dat jullie het wel doen en er mooie plannen mee hebben!

Groeten en succes!

Jeroen
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Oh ja, en qua overhang van je opbouw, daar is geen 1-2-3 antwoord op, omdat dat per voertuig enorm verschillend is.
Je zult als je dat wilt weten iets van documentie van je Magirus moeten achterhalen.
Dan bedoel ik zoiets, dit is voor de LT2 zoals ik hem heb: https://umbauportal.volkswagen-nutzfahr ... 5-2007.pdf
Hier staat b.v. op pagina 13 precies e.e.e. beschreven en dat is afhankelijk van een aantal dingen zoals je ziet (b.v. wielbasis, wel/geen dubbelcabine, etc)
Misschien dat zoiets nog via Iveco te achterhalen is?

Groeten Jeroen
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Klass »

Als dat zo ingewikkeld is om achter te komen zal de rdw dit ook niet weten.
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

@Moosev, jazeker daar ben ik op uitgekomen. Hier lees je het hele verhaal.
@Jeroen, Ik zou het niet erg vinden als de spoorbreedte alsnog opgemeten wordt bij de keuring. Het gaat mij er vooral om goed voorbereid bij de RDW keuring aan te komen. Indien de spoorbreedte wél gewijzigd zou moeten worden vanwege een keuring moet je wel eerst weten aan welke eisen je moet voldoen. Nu is dat in ieder geval niet nodig.

De banden lopen niet precies in hetzelfde spoor, achter is iets breder dan voor. Ik schat zo'n 5cm per kant.

Ik denk niet dat ik documentatie van de Magirus nodig heb. Een 1-2-3 antwoord is er inderdaad niet, maar er is wel duidelijke regelgeving. Hier heb ik het helemaal uitgeschreven (zelfde link als voor Moosev).

Op Iveco hoef je volgens mij niet echt te vertrouwen, die schijnt dramatisch slecht te zijn met informatie en onderdelenvoorziening. Een eigen ervaring heb ik er echter nog niet mee.

@Klass, het probleem bij de RDW is dat je wat van ze nodig hebt. Dus als je onvoorbereid ten tonele verschijnt kan het zijn dat ze je, uiteraard met een afgekeurd voertuig, terug naar huis sturen. Dát wil ik graag voorkomen :P
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1591
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door tranny »

Meten is weten.... je weet de lengte en breedte van die caravan, dus je kunt al exact uitrekenen hoever deze voorbij de achteras komt en ook of de opbouw nog buiten of binnen de wielen valt.
Je weet (of meet) de afstand tussen achteras en voorbumper van je brandweerauto, en met deze gegevens kun je het al heel gemakkelijk op schaal uitrekenen/-tekenen of je wel binnen die maximale uitzwaai eis blijft... daar heb je echt geen deftig programma voor nodig: met potlood, passer, liniaal en papier is dit ook al prima te doen.
En anders even een frame op maat van de caravan oversteek maken met behulp van een paar panlatten, dan kun je het gewoon in de praktijk uitmeten langs een stoeprand o.i.d..
Daar hoef je de complete cirkels echt niet voor uit te zetten, een kwart cirkel vanaf die stoeprand o.i.d. is al meer als genoeg. (die uitzwaai heb je alleen maar bij het inrijden van die cirkel)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Zoals ik al schreef ben ik er ooit ook mee bezig geweest e.e.a. uit te zoeken, in m'n notities van toen vond ik nog dat men in Duitsland contact opnam met Iveco-Magirus in Ulm, daar werden ze ook ooit gebouwd en kon je toendertijd dit soort documenten opvragen. Het enige nadeel is dat ik dat adres niet bewaard heb... Ik heb er zelf geen ervaring mee :)

Grappig is nu ik er weer doorheen struin ik niet bij de 170D11 uit kwam maar de kleinere broer met 160pk turbomotor. 130D9 van het model wat jij hebt, die waren er ook met 160pk, of de nieuwere 90-16 van het model wat Kampo postte. Zo even uit mijn hoofd. Die hadden soms ook een kortere dubbelcabine (het stuk tussen de deuren was korter als die van jou) waardoor er meer ruimte overbleef voor de opbouw. Ze waren niet van de brandweer maar van die blauwe met zo'n klap-laadbak met rolluiken enzo. (THD, THW ofzoiets uit mijn hoofd)
Voornaamste reden waarom ik doen bij de kleine uitkwam was het iets lagere brandstofverbruik, gewicht en totale hoogte, paste anders niet onder de car-port. :oops: Het begint wel weer te kriebelen als ik dit allemaal zo lees en volg :mrgreen:

M'n broer had een Daily camper van de 1e generatie (met die ronde koplampjes) en daar was de ondersteuning en onderdelenvoorziening via Iveco (Nederland) niet best, maar dat was gewoon bij een dealer en importeur, maar ja, dat ding was ook al uit 1983 ofzo dus alles wat je dan nog meekrijgt is mazzel ;) Bij veel andere merken is dat niet veel anders, voor onze LT46 uit 2003 (gemaakt tot 2006) wordt ik soms ook al verwezen naar "VW Classic" (=nog wel leverbaar maar met langere levertijden als normaal) of gewoon "is er niet meer"...

In m'n notities vond ik ook nog de vuistregel waar Kampo aan refereerde, overhang vanuit het hart van de achteras gemeten = ~ 60% van de wielbasis. (hart-hart afstand van de assen)

Zoals Tranny al schreef, meten is weten, met die vuistregel + je uitzoekwerk in de RDW documentatie moet je er wel uit komen volgens mij :)

Groeten Jeroen
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

@ Tranny, Je hebt gelijk, je kunt natuurlijk de eindmaten van de vrachtauto nu al uitrekenen, dat heb ik ook gedaan. Ook weet je wat voor draai de voorkant van de vrachtwagen gaat maken, die moet immers de buitenste cirkel volgen. Ik weet alleen niet wat de achteras doet. En het draaipunt van de achteras is één van de belangrijkste parameters voor de uitzwaai.
Ik heb een oud collega gevraagd om te zien of hij het uit kan rekenen. Daarnaast was ik inderdaad van plan de uiteindelijke afmetingen van de vrachtwagen met een houten frame te simuleren en zo te gaan meten.

@ Jeroen, ja die blauwe met klapbakken ben ik, in mijn zoektocht naar een truck, ook veel tegen gekomen. Zoiets:
10.PNG
10.PNG (378.39 KiB) 600 keer bekeken
Ook zeker leuk, echter leek mij dat brandweerauto's wellicht toch beter onderhouden zouden zijn dat deze werkvoertuigen. Daily's heb ik ook nog naar gekeken, maar voor mij (met 3 kinderen en dus dubbele cabine) kom je echt niet uit met lengte van opbouw en gewicht. Onderdelenvoorziening gaan we zelf meemaken, ik leef niet in de illusie dat deze nooit stuk zal gaan. Keep you posted!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

We zijn weer een stukje verder! We hebben nu een dakrek en op 2 plafondplaten na is de cabine helemaal klaar!
19.jpg
19.jpg (76.36 KiB) 391 keer bekeken
15.jpg
15.jpg (90.77 KiB) 391 keer bekeken
We zijn lekker bezig met het hulpframe verlengen:
20.jpg
20.jpg (86.13 KiB) 391 keer bekeken
Verder hebben we ruzie gezocht met de handhaving van de gemeente en hebben we nog een torsietest gedaan:
https://youtu.be/i9zbbspENJs

Voor alle verhalen en foto's verwijs ik jullie door naar de website: www.metvijfopreis.nl!
Alle reacties zijn welkom!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Plaats reactie