Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2224
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door DucatoDolf »

Eerder een thermo elektrische van de Blokker. Of een goedkoop compressor kk op 230v
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Klass »

Er is inmiddels een nieuw bericht op de website
Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 17:18
Locatie: Twente

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door freekvo »

Gezien!
Erg jammer van de (auto)pech die ze hebben.
Benimar Mileo 263 2017
Mercedes-Benz GLB 200 Automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1604
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door tranny »

En zo te lezen inmiddels alweer een soort van pech gehad, ditmaal door het misbruiken van de sperfunctie van de tussenbak.

Ik hoop maar dat hij er van geleerd heeft dat dat mooie knopje voor die langssper in het vervolg alleen maar eventjes ingeschakeld mag worden op de momenten dat het werkelijk aan tractie gaat ontbreken, en dat deze dus absoluut niet continu ingeschakeld mag blijven staan tijdens het rijden op een slingerend landweggetje.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
kampertjes
Berichten: 1202
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door kampertjes »

Heb ff op hun site gekeken. Bij 4x4 sprinters met inschakelbare 4x4 en lage gearing wordt het middendif ook elektrisch geactiveerd. Maar met nog een keer op het knopje drukken gaat ie er NIET weer af. Dat was altijd erg goed opletten en is ook wel es fout gegaan. Je moet daarvoor stilstaan, vrijzetten en koppeling omhoog. En dan lukt het alleen als er geen spanning op de aandrijflijn zit. Geen idee hoe dat werkt bij die oude Magirus maar ik moest hier aan denken. Want als ie er op blijft staan is de pret snel voorbij. En dat verharde weggetje omhoog moet je’m ook echt niet gebruiken!!
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

Fijn dat de website in de gaten gehouden wordt! De koelkast is geen compressor maar inderdaad een thermo elektrische. Geleverd als 230 Volt maar met 12 Volt “binnenwerk”. Die zit nu dus (zonder thermostaat) rechtstreeks op ‘t 12 Volt circuit te draaien. Neemt continu 55Watt.

Over de langssper. Ik heb niet veel ervaring met offroad rijden. Maar ik heb wel logisch verstand waarmee ik begrijp dat ik het hele slingerweggetje naar boven geen langssper ingeschakeld hoef/moet hebben (pas op met aannames Tranny!). Het is niet t filmpje waar ik de langssper gebruikt heb, die deed ‘t toen al niet meer. Ik heb de langssper alleen bij 1 rechte steile helling gebruikt en daarna weer uitgeschakeld. Pas toen ik boven de gewone weg weer wilde opdraaien merkte ik dat de langssper nog ingeschakeld was (het kan dus zijn dat die wel ‘t weggetje erna aan heeft gestaan).

Overigens zijn we nu alweer ‘n aantal dagen zonder problemen op pad, en komen we op mooie plekken!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1604
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door tranny »

Sperren (zowel langs als dwars) schakel je pas in op het moment dat je merkt dat je tractie verliest en niet meer verder kunt, kortom pas gebruiken als de gewone permanente 4WD het niet meer alleen aan kan en eerder niet.
En als je die sper gebruikt laat de auto dan ook zelf zoveel mogelijk z'n eigen richting bepalen en stuur zelf zo weinig mogelijk bij: hiermee voorkom je die overmatige opbouw van spanningen in de tussenbak waarmee het sperblok klem gezet wordt en niet meer terug vrij kan komen.

Mocht je dit geintje nog een keer overkomen: sperknop uitschakelen en stationair achterwaarts een flauwe halve bocht naar links of rechts maken tot het lampje in die sperknop ook uit is. (je voelt aan het stuur wel of de auto links of rechts wenst)


Ow ja... in onze Tatra's hadden we als extra waarschuwing een grote rode lamp op het dashboard geplaatst die aan ging bij ingeschakelde sperren, hiermee was het eigenlijk al niet meer mogelijk om nog "per ongeluk" met een ingeschakelde sper te blijven rijden... misschien ook wel handig om dit in die Magirus te doen?


Voor de rest: houd de boel heel en maak er een mooie vakantie van. :cheers:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8972
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door kampo »

Ja dat kan ik bevestigen over de langssper.
En in dit geval bij die Magirus. Want er bestaan ook andere systemen.. Er is altijd risico van de sper stuk te maken of de kracht zodanig in de tussenbak te steken dat je er op termijn speling in riskeert.

Bij haarspeldbochten draaien de 4 wielen elk op een andere straal. En dat voel je als je de la langsper inschakelt . Zelfs in de sneeuw. Aan dat hakken.
Dus je differentiëlen moeten op de meeste ondergrond los kunnen draaien.
Groeten Kampo
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

Goed advies, daar kunnen we wat mee! Die standaard lamp van de sper is geel, en in de zon slecht zichtbaar. Het idee van die rode lamp is zo slecht nog niet!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Zelfde probleem op het display van mijn Land Rover 110 Camper.
Had hiervoor 2 sterke rode LED's boven de toerenteller teller ingebouwd.
Eén aan de oliedruk sensor en één aan de 'sper'-sensor (schakelaar in bak) van het midden differentieel.
2008-07 99999 - kopie.JPG
2008-07 99999 - kopie.JPG (114.53 KiB) 2296 keer bekeken
P.S. Een Land Rover 110 (Defender) heeft permanente 4 wiel aandrijving met een 3e midden differentieel.
Het midden diff. is sperbaar, dus dan wordt het een langs sper.
Sper inschakelen kan alleen bij stilstand, uitschakelen kan ook rijdende (bij een lage snelheid).
Maar zolang de aandrijflijn onder spanning staat, schiet deze niet vanzelf vrij :thumbdown:
Dus altijd goed opletten, vandaar mij aanvulling LED's.
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 17 okt 2022, 0:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

Ondertussen zitten we in de Pyreneeën en zoeken we de sneeuw op:
129815C1-6386-432D-A494-D15371BBA0E2.jpeg
129815C1-6386-432D-A494-D15371BBA0E2.jpeg (147.98 KiB) 1040 keer bekeken
Daarbij hebben we een dieselheater geïnstalleerd voor wat extra warmte in de laadbak. Gister hadden we tijdens het rijden heftige sneeuwval. Eerst natte sneeuw, maar naar mate we hoger kwamen bleef ‘t beter liggen. Op laatst lag er zo’n 10cm verse sneeuw. Je zag dat de sneeuw niet meer onder de banden weggeperst werd, maar geplet waardoor je dus op de sneeuw rijdt. We hebben M+S banden maar géén winterbanden. Wel sneeuwkettingen mee, maar wanneer monteer je die? Kan dit al bij 10 cm sneeuw? De ketting drukt er namelijk gemakkelijk doorheen en rijdt dan eigenlijk alsnog op ‘t asfalt toch?

Wij zijn voor de zekerheid gestopt en zijn ons in de sneeuw gaan vermaken. Ik hoor graag jullie advies!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
myway
Berichten: 15543
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door myway »

Zolang de weg vlak is zijn de kettingen niet nodig.
Gaat het omhoog of omlaag wordt het tijd.
Gaat de wagen glijden ben je te laat.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8972
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door kampo »

Sneeuwkettingen monteer je op de achteras en enkel als er een voldoende dik sneeuw tapijt ligt.
Je moet ze er weer afhalen als de weg sneeuwvrij is en weer opzetten als er opnieuw sneeuw is. Ben je even mee bezig.

Zelf gebruik ik altijd extra elastieken om ze beter op te spannen.
Dan kan je iets sneller rijden.
Vooraf passen en oefenen is aan te bevelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie