Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Expeditie schreef:
ma 30 mei 2022, 10:52
We hebben een moeilijke beslissing moeten nemen dit weekend.
De caravan (waar overigens op veel manieren veel kritiek op was :-B ) gaat weer van de brandweerwagen af.
Hij blijkt namelijk compleet verrot te zijn bij de bodem.

Check de site voor alle updates: www.metvijfopreis.nl
Heb met belangstelling je enthousiasme voor het bouwen van een 'Expeditie' camper gevolgd.
Sorry voor mijn commentaar, maar na 35 jaar met een 'expeditie' 4x4 (Land Rover 110 met Camperunit) door een redelijk groot deel van de Wereld rond gezworven te hebben, heb ik vanaf het moment dat de caravan in beeld kwam mijn bedenkingen gehad.
Caravans zijn van panlatten met een laagje aluminiumfolie om deze toonbaar te maken. Logisch, mag niks wegen en zijn gebouwd om als sleurhut over het asfalt te zoeven. En daardoor totaal ongeschikt om op een vrachtwagen chassis te plaatsen, zeker op een straf geveerde 4x4, welke bij terreinrijden ook nog eens fors kan torderen (maar daar is in dit topic al genoeg over gesproken)

Mogelijk is dit het moment, om voor een stevige 'doos' rond te kijken. Zeker gezien je enthousiasme. Pak deze 2e ronde met 2 handen aan om er een echte, solide, 4x4 bestendige 'Doos' op te zetten.
Succes met je verdere keuze. Blijf je volgen, Rob.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Klass »

Vervelend dat de caravan er af moet! Misschien wel goed dat je er nu achter komt en niet nadat je hem helemaal hebt ingebouwd...
Is het nog een optie om een in het voorjaar van 2023 weg te gaan? Dat scheelt je een hoop stress en kan je de ombouw echt goed doen :thumbup:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door kampo »

Zelf ben ik er altijd van uitgegaan dat dit zou stranden door afkeuring bij de RDW omwille van te lange achter overbouw en waarschijnlijk nog een paar andere bouwtechnische aspecten die we op foto's niet te zien krijgen.

Doe zeker verder en met hetzelfde enthousiasme :thumbup: maar bouw deze keer iets wat wel op dit voertuig past.
Dus niet richting het maximum maar wel afmetingen zoals die horen te zijn om een goed resultaat te bekomen. Het kan bovendien een mooi voertuig worden.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1590
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door tranny »

Het is jammer van de tijd en zonde van die 1000 euro die je er voor neergeteld hebt, maar blijf het bouwen verder wel positief bekijken en ga nu ook voor iets degelijks (en mooiers) als opbouw.

Idem trouwens voor die gekochte LPG-tanks, zie dat je die dingen zo snel mogelijk weer kwijt raakt voor hetzelfde geld en koop een gekeurde dampgastank waarop je wel veilig kunt koken en verwarmen.
Ik ga niet beweren dat ze niet omgebouwd kunnen worden (legaal is het echter niet), maar ga er vooral niet zelf mee aan het experimenteren als je nog niet eens het verschil tussen een lpg tank en een dampgastank weet.
1 litertje vloeibare lpg geeft je al 270 liter lpg gas, en met een klein vonkje erbij is dat ruim voldoende voor "zonne vuurbol jonguh" en een langdurige geheel verzorgde vakantie op een bekend adresje in Beverwijk... zoiets moet je jezelf niet aan willen doen, en je gezin al helemaal niet.

Keep up the good work, and keep it safe. :wink:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

@ FordtransitMK1, Ja 't is zeker jammer, maar we gaan gewoon verder. Zonder caravan dit keer. Ik heb helaas niet zelf de ruimte/materialen/gereedschap/hijsmiddelen, etc. om zelf iets te kunnen bouwen. Daarnaast lijkt het me (zeker nu!) goed om een solide basis te hebben. We gaan zien wat er te koop is!

@Dekker-Achterhoek; De caravan was inderdaad een gok. Ik ben er niet van overtuigt dat, indien die in goede staat was geweest, zonder kleerscheuren uit de reis was gekomen, echter denk ik ook niet dat het een groot fiasco zou zijn geweest. Ergens er tussenin. We zullen het nooit weten. Het idee van een caravan heb ik nu inderdaad laten varen, we gaan op zoek naar een laadbak (zie de nieuwste post op de website hier). We gaan in ieder geval met hetzelfde enthousiasme verder!

@Klass; zeker waar! Beter nu dan als we op reis wilden. We zitten al zo lang met dit idee, en hebben het al zo ver verschoven dat ik niet nóg een half jaar wil opschuiven. Om diverse redenen voor ons ook niet ideaal. We gaan dus gewoon verder bikkelen!

@ Kampo: Ik ga inderdaad verder met hetzelfde enthousiasme. Ik snap zelf ook dat een bakje van 3 meter lang veel mooier staat op de brandweerauto met deze wielbasis. Maar ik heb 3 kinderen die ook meemoeten. Daar is ruimte voor nodig. Ik zal dus iets zoeken met dezelfde groote als de caravan. Ik ben er uiteraard van overtuigd dat dit níet strand bij de RDW vanwege te lange achter overbouw, anders was ik er niet mee doorgegaan. Op 22 juni is de keuring (als ik dat haal met de nieuwe opbouw) dus dan gaan we het weten! Ik hoef geen mooi voertuig, niet als dat te koste gaat van de functionaliteit. Form follows function, niet andersom bij mij :-B

@Tranny, Ik hoop voldoende les te hebben geleerd, je zult het binnenkort lezen op de website!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Inderdaad wel zonde van het geld en het werk, maar zoals ik mezelf bij de bouw van onze bus altijd voorgehouden heb: "ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!"
Ook in mijn ombouw zitten de nodige dingen in die ik nu zeker anders had gedaan en onnodig veel tijd en extra werk gekost hebben voor weinig/geen meet-of of voelbaar resultaat. :mrgreen:

Succes met de verdere bouw!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door kampo »

Jammer
die is te lang, te smal en te hoog.
Groeten Kampo
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Klass »

De ts wil ongeveer 4,25×2,25×2,10 en deze is 4.20xB2.10xH2.10, lijkt me niet zo gek.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door pele »

Als breedte en hoogte wel goed zijn, maar lengte te lang: Kan de lengte niet aangepast worden met een nieuw paneel. Die deuren zijn sowieso beter te vervangen.
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

Die is qua afmetingen prima!
pele schreef:
do 02 jun 2022, 7:19
Als breedte en hoogte wel goed zijn, maar lengte te lang: Kan de lengte niet aangepast worden met een nieuw paneel. Die deuren zijn sowieso beter te vervangen.
Waarom zou jij de deuren willen vervangen? Ik zie er de voordelen wel van, openslaande deuren in een kampeervoertuig!

Ik ga deze adverteerder zeker even bellen!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Klass »

Ik zou ze ook lekker laten zitten, ideaal juist zulke grote deuren.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door rijschoollucassen »

In de zomer wel lekker, maar in de winter is deur even op niet fijn. Wat je nog weleens ziet is een houten pui net achter de deuren. Scheelt ook weer een stukje inbraak gevoeligheid. Kan ook prima in combinatie met een laadklep...

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1590
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door tranny »

Expeditie schreef:
do 02 jun 2022, 8:36
Waarom zou jij de deuren willen vervangen? Ik zie er de voordelen wel van, openslaande deuren in een kampeervoertuig!

Ik ga deze adverteerder zeker even bellen!
Vraag dan gelijk waarvoor die koelbak is gebruikt, want een vlees- of vislucht ruik je over 5 jaar nog als je er een verwarming in plaatst. (dit even uit eigen ervaring met een tot kantoor omgebouwde koelunit)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie