Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Ik had het hier een week of 6 geleden ook al aangegeven: de meetgegevens van die flextest zijn totaal waardeloos doordat je niet eerst een gewicht ter grootte van de opbouw + lading op dat subframe boven de achteras hebt geplaatst... de mogelijkheid tot torderen van het chassis neemt namelijk toe bij belading van het chassis, dit is dus geen starre waarde die in beladen en onbeladen toestand gewoon gelijk blijft.
Ow ja....een snel en globaal rekensommetje gaf mij ca. 30 cm aan uitzwaai, hierbij uitgaande van voorbumperbreedte 2500 mm, caravanbreedte 2030 mm en wat van de resterende (vrij onduidelijk geschreven) maten op dat kladje.
Maak je de caravan c.q. onderbouw achter nog breder/langer dan wordt die uitzwaai natuurlijk ook meer, en idem als de voorbumper minder breed is als waar ik van uitgegaan ben.
Ow ja....een snel en globaal rekensommetje gaf mij ca. 30 cm aan uitzwaai, hierbij uitgaande van voorbumperbreedte 2500 mm, caravanbreedte 2030 mm en wat van de resterende (vrij onduidelijk geschreven) maten op dat kladje.
Maak je de caravan c.q. onderbouw achter nog breder/langer dan wordt die uitzwaai natuurlijk ook meer, en idem als de voorbumper minder breed is als waar ik van uitgegaan ben.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
@ Tranny,
Ik vind het knap dat je het uit kunt rekenen, ik zou niet weten hoe. De breedte is iets minder (2.40) maar dat werkt alleen in het voordeel. Ik hoop dat je gelijk hebt, dat scheelt weer bij de keuring! De onduidelijke maten zijn mijn handschrift als ik iets voor mijzelf noteer Ik heb het alleen gedeelt om te laten zien waar ik mee bezig ben. Schijnbaar was het tóch duidelijk genoeg om de berekening te kunnen doen!
Dit lijkt me wel iets overdreven. Ondanks dat het wellicht geen statisch gegeven is, geeft het je wel een idee van wat er gebeurd. Zoals je ongetwijfelt al gemerkt heb, ben ik geen professioneel bedrijf die ingericht is om expeditievoertuigen te bouwen en dus alle middelen tot zijn beschikking heeft. Ik ben iemand die roeit met de riemen die hij heeft. En daarmee zal ik er best wel eens naast zitten, dat gaan we dan wel oplossen.
Ik vind het knap dat je het uit kunt rekenen, ik zou niet weten hoe. De breedte is iets minder (2.40) maar dat werkt alleen in het voordeel. Ik hoop dat je gelijk hebt, dat scheelt weer bij de keuring! De onduidelijke maten zijn mijn handschrift als ik iets voor mijzelf noteer Ik heb het alleen gedeelt om te laten zien waar ik mee bezig ben. Schijnbaar was het tóch duidelijk genoeg om de berekening te kunnen doen!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Ik ben ook geen bedrijfsmatige bouwer van voertuigen, maar hobbymatig heb ik echter wel aardig wat ervaring met de (on)mogelijkheden van het bouwen, aanpassen en rijden van dit soort auto's. (o.a. wedstrijdauto's voor de trucktrail en servicetrucks voor de Dakar- en Munchen-Marrakesh rally)
Neem je berekeningen serieus, ga uit van correcte waardes en baseer daar de meetgegevens op, ik zou het zonde vinden als je dankzij gebruik van verkeerde uitgangswaardes de kans loop om je caravanopbouw alsnog te kraken of erger nog een chassisbalk krom te drukken.
Neem je berekeningen serieus, ga uit van correcte waardes en baseer daar de meetgegevens op, ik zou het zonde vinden als je dankzij gebruik van verkeerde uitgangswaardes de kans loop om je caravanopbouw alsnog te kraken of erger nog een chassisbalk krom te drukken.
Nope, dat werkt juist in je nadeel.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Het plaatje met de afmetingen van op je blog is moeilijk leesbaar.
Met bijna 3m achteroverbouw zit je wel boven de 60% regel als die van toepassing zou zijn op je oldtimer...
edit: Of was het 2/3 van de wielbasis met een maximum van 3,50m ?
Met bijna 3m achteroverbouw zit je wel boven de 60% regel als die van toepassing zou zijn op je oldtimer...
edit: Of was het 2/3 van de wielbasis met een maximum van 3,50m ?
Groeten Kampo
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
@Kampo, Klopt. 3 meter overhang is daarvoor teveel. Echter kan ik in de regeling voertuigen niets terugvinden over deze 60% regel. Sterker nog, er worden helemaal geen maten opgegeven in dit document, alleen de cirkel waar je in moet kunnen rijden en de uitzwaai. Meerdere medewerkers van de RDW hebben mij telefonisch gezegd dat dit in orde is, dus daar gaan we dan maar vanuit. De opbouw wordt ook maar 60cm langer dat dat die origineel was, er was al veel overhang.
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Begint er wel apart uit te zien
- Bijlagen
-
- IMG_13661-1024x768.jpg (50.64 KiB) 852 keer bekeken
-
- IMG_13581-1024x768.jpg (89.35 KiB) 857 keer bekeken
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Laat duidelijk zijn dat ik het meer heb voor mooie voertuigen.
Groeten Kampo
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Tja wat moet ik hier nu van vinden. Ook al verf je hem rood, het blijft een caravan op een brandweerauto. Wel apart daar niet van. Persoonlijk had ik de oorspronkelijke opbouw behouden en voor de hoogte daar een hefdak/pop-updak op gemaakt.
Maar ieder zijn ding. Veel succes verder.
Maar ieder zijn ding. Veel succes verder.
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Tsja...een haakarm er op en je kunt de caravan er ook nog aftakelen. Dan is het lading.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Expeditie kàn ermee op expeditie, dat is het voornaamste. Iedere vogel zingt zoals hij gebekt is en doet het met de middelen die hij/zij heeft.
Veel mooie belevenissen ermee!
Veel mooie belevenissen ermee!
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Ben benieuwd hoe het verder gaat! Denk dat je nu mooi de ervaring op kunt doen, wensen vaststellen en dan de slag maken van praktisch naar praktisch en net!
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
@ Klass, je was met nét voor met een update! Leuk dat het zo leeft, ook onder de andere mensen. Wat kan ik zeggen van het commentaar... het ís ook een caravan op een brandweerauto, dus dat het er zo uitziet is niet verrassend
Kanttekening is wel, een Concorde of Adria camper wordt ook niet halverwege het bouwproces op z'n looks beoordeeld
Ik denk dat Pele het goed begrijpt, het doel is kunnen reizen, niet het mooiste voertuig op de weg te hebben. Ikzelf ben ook niet erg enthousiast over het uiterlijk, al zal de afwerking hem nog wel goed doen, zoals Hok schrijft.
Volg gerust hoe het verder gaat, wellicht wordt het minder erg
Kanttekening is wel, een Concorde of Adria camper wordt ook niet halverwege het bouwproces op z'n looks beoordeeld
Ik denk dat Pele het goed begrijpt, het doel is kunnen reizen, niet het mooiste voertuig op de weg te hebben. Ikzelf ben ook niet erg enthousiast over het uiterlijk, al zal de afwerking hem nog wel goed doen, zoals Hok schrijft.
Volg gerust hoe het verder gaat, wellicht wordt het minder erg
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
Als ik zo lees en kijk heb ik het idee dat er toch iets meer off-road gereden gaat worden dan het grasveldje op de camping vraag me dan ook af hoelang de caravan het volhoud die is daar beslist niet opgebouwd. Wel weer een hoop onbekende informatie en feiten gelezen
Gr Aad
Gr Aad