Van brandweerauto naar expeditievoertuig

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door kampo »

Wat ik schreef over "minder mooi" kan (te) hard overkomen. Want het neemt niet weg dat het wel creatief is zo een oplossing :thumbup: en als je nooit springt...

De vraag is eerder of je met dezelfde hoeveelheid creativiteit, in dezelfde tijdspanne en met hetzelfde budget een optisch fraaier voertuig had kunnen bouwen.

Ben vooral benieuwd of er een opmerking gaat komen over de lange achteroverbouw, van de bevoegde diensten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door tonic »

Ik had dan toch gegaan voor een autoambulance met daarop een caravan. Paar sjorbanden erom en klaar.
Na het hele avontuur de autoambulance en caravan weer verkopen en klaar. Dit samenstel is natuurlijk bijna onverkoopbaar.
Dus aan het eind van het liedje kan het zomaar een duur avontuur worden. Terwijl low budget de bedoeling was.
maar ieder zijn ding :-B
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door kampo »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

kampo schreef: Afbeelding
Voordeel van deze is dat hij de kortere dubbelcabine heeft waardoor er meer ruimte is voor de opbouw.
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Klass »

Daar was ik ook bang voor, je steekt er evengoed een hoop geld in met het inbouwen van de caravan etc maar kan hem wrs nooit meer verkopen
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door tonic »

Volgens mij mis ik nog een paar zaken. De stootbalk aan de achterzijde zit volgens mij niet meer op de juiste plek. dus verdiep je daar even in voordat je naar de keuring gaat. Volgens mij moeten er berekeningen aangeleverd worden bij het plaatsen van een andere. Hij moet de krachten op kunnen vangen van een auto welke achterop/ er onder klapt.
Ook mis ik volgens mij de juiste afscherming achter de achterwielen. En plaatsing van de zijmarkering.
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

tonic schreef:
ma 02 mei 2022, 14:13
Ik had dan toch gegaan voor een autoambulance met daarop een caravan. Paar sjorbanden erom en klaar.
Na het hele avontuur de autoambulance en caravan weer verkopen en klaar. Dit samenstel is natuurlijk bijna onverkoopbaar.
Dus aan het eind van het liedje kan het zomaar een duur avontuur worden. Terwijl low budget de bedoeling was.
maar ieder zijn ding :-B
Als je geïnteresseerd bent waarom ik deze keuze heb gemaakt, kun je dat lezen op de website; www.metvijfopreis.nl. Daar wordt elke keuze uitvoerig beschreven en beargumenteerd.
kampo schreef:
ma 02 mei 2022, 13:57
Wat ik schreef over "minder mooi" kan (te) hard overkomen.
Non taken :D Ik ben een praktisch ingesteld persoon, waarmee functie voor mij altijd boven vorm gaat. Ik probeer er uiteraard wel rekening mee te houden maar de functionaliteit is belangrijker. Achteraf had ik ongetwijfelt andere keuzes gemaakt, omdat je achteraf meer weet.
Klass schreef:
di 03 mei 2022, 22:09
Daar was ik ook bang voor, je steekt er evengoed een hoop geld in met het inbouwen van de caravan etc maar kan hem wrs nooit meer verkopen
Wie heeft het over verkopen? Reizen en gebruiken is de bedoeling! Zoals al vermeld is op de website alle informatie te vinden betreft genomen keuzes, maar een klein voorbeeld; de caravan koste €1000.- en een vierkante bak (reiskoffer) zonder interieur kost rond de €15.000,-. Dat is toch wel een degelijk verschil. Uiteraard kost het geld, maar dat doet een "gewone" camper ook, dat heet hobby. En al zou ik willen verkopen ben ik niet bang dat het niet wil verkopen. De markt voor (enigsinds) betaalbare offroad campers is zeer klein, dus worden de eisen minder hoog als je iets wilt.
tonic schreef:
wo 04 mei 2022, 7:53
Volgens mij mis ik nog een paar zaken. De stootbalk aan de achterzijde zit volgens mij niet meer op de juiste plek. dus verdiep je daar even in voordat je naar de keuring gaat. Volgens mij moeten er berekeningen aangeleverd worden bij het plaatsen van een andere. Hij moet de krachten op kunnen vangen van een auto welke achterop/ er onder klapt.
Ook mis ik volgens mij de juiste afscherming achter de achterwielen. En plaatsing van de zijmarkering.
Ik waardeer jullie meedenkend vermogen! Wil er echter wel bij vermelden dat ik midden in het proces zit, ik ga nog niet naar de keuring want ik weet dat er nog zaken missen. Alles is reeds uitgezocht, stap voor stap gaan we naar het einddoel. Ik geef updates, geen eindresultaten!

Bedankt voor de reacties allemaal!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door tranny »

Ik moest vanmiddag nog wel even denken aan dit caravan opbouwproject toen ik bij een demontagebedrijf liep.
Daar waren ze net klaar met een nog heel nette ca. 4 meter lange gesloten meubelbak met 2 achterdeuren + zijdeur (incl. achterbalk met verlichting) op een trailer te laden, dat ding was verkocht voor € 1500,=.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Zie op je site dat je het regelement voertuigen gebruikt als naslag, maar dan het bedrijfswagengedeelte.
Bij omkeuring naar camper wordt het toch een (hele grote, dat wel!) personenwagen? Zitten daar geen verschillen tussen in eisen?

Succes met bouwen iig!

Jeroen
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

@Tranny, Goede denkwijze, die heb ik ook gehad! hier heb ik erover geschreven. Het was voor mij destijds lastig om een goede te vinden (qua afmetingen, soort deuren, geïsoleerd, etc). Daarnaast begin je met een laadbak helemaal zonder interieur, ramen, etc., wat nog meer werk oplevert. Maar, het ziet er zeker wel beter uit!

@ Jeroen, klopt. Dit gaat een beetje raar, maar bij de RDW vertelden ze mij dat de keuring zowel voor het bedrijfswagengedeelte als voor het personenwagengedeelte in orde moet zijn. Overigens heb ik beide doorgelezen en zijn de verschillen tussen bedrijfswagen en personenwagen minimaal. Bij personenwagens zijn bijvoorbeeld gordels eerder (qua bouwjaar) verplicht, net als een ontwaseming van het voorruit en ruitensproeier installatie. Verder is het bijna 1 op 1. Net voor de keuring zal ik ze beide nog eens nalezen en kijken of ik aan alle regels voldoe.
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door kampo »

Heerlijk om te volgen. Je schrijft het netjes op je site :thumbup:
Wat is je next step ? Zodat we kunnen meedenken.
Groeten Kampo
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

@kampo, bedankt!
Ik ben nu in afrondende fase van keuringklaar maken, daarna zullen we met het interieur bezig moeten van de caravan. Zithoek blijft erin, keuken moet verplaatst, er moeten stapelbedden komen voor 2 kinderen (de jongste is nog niet duidelijk waar die komt, wellicht bij ons boven de zithoek) en er moet een badkamer gemaakt worden. Nog zat te doen!

Heb me nu weer verdiept in een geiser, ook een ervaringsvraag gesteld hier op 't forum: hier
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Expeditie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 14 jan 2022, 11:32

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door Expeditie »

We hebben een moeilijke beslissing moeten nemen dit weekend.
De caravan (waar overigens op veel manieren veel kritiek op was :-B ) gaat weer van de brandweerwagen af.
Hij blijkt namelijk compleet verrot te zijn bij de bodem.

Het hele verhaal kun je hier lezen.

Ik baal vooral erg van de anderhalve maand aan tijd die ik in de caravan heb gestopt, wat nu voor niets bleek. Ik had het (achteraf) eerder kunnen weten als ik eerder de bodem goed had onderzocht (overigens destructief onderzoek). Goed, bij de pakken neer zitten helpt niet, dus we gaan verder. Ervaring rijker, illusie armer. In ieder geval wordt het géén caravan meer!

Check de site voor alle updates: www.metvijfopreis.nl
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig



Bericht door FordtransitMK1 »

Wat vervelend om te lezen zoveel werk en eigenlijk voor niets. hoe ga je nu verder ? weer een nieuwe caravan of ga je toch voor een recht toe recht aan opbouw. hoop voor je dat je snel weer verder kan en wat passends vindt. als je voor vaste vierkante opbouw gaat sandwichpanelen of oude koelcelwanden kun je bij een sloopbedrijf halen ze hoeven ze dan niet te storten en zijn vaak blij dat ze er vanaf zijn. Gewoon ff rond bellen wie weet waar je zomaar tegen aan loopt. Je zou dan met alu of stalen hoeklijnen boven op en binnen in de hoeken een stevig frame kunnen maken. hoe het met de vloer zou gaan weet ik niet maar daar kom jij vast wel uit naar wat ik allemaal van je gezien en gelezen heb :-B
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Plaats reactie