Verschil tussen wifi en hotspot?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Verschil tussen wifi en hotspot?



Bericht door Toon »

wat is het verschil tussen een wifi verbinding en een hotspot verbinding ?
Aan een wifi verbinding kan ik wel mobiele routers koppelen,
aan een hotspot van een iphone XR met KPN abo lukt het niet om een mobiele router te koppelen.
Heel af en toe komt hij bij het installeren van de mobiele router wel in de lijst van ontvangen wifi signalen maar is dan ook na enkele sec weer weg.
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door Will »

Volgens mij gaat een hotspot (mobieltje) via Bluethoot en daar kan maar één apparaat aan verbonden worden. En aan WiFi kan je meer apparaten koppelen.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door Zonneke »

Das niet waar, aan een hotspot kan iedereen zolang deze maar het juiste wachtwoord heeft.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door CaradoT135 »

Toon schreef:
vr 14 jan 2022, 10:56
aan een hotspot van een iphone XR met KPN abo lukt het niet om een mobiele router te koppelen
Waarom zou je dat willen, de iPhone is toch al een router als je de hotspot functie aan hebt staan.
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door Nugget1 »

Hallo Toon,
Een wifi verbinding van je telefoon kan alleen als je bent ingelogd op een router, al dan niet met een wachtwoord. Er zijn nl ook openbare wifipunten zonder wachtwoord.
Als je telefoon geen wifi verbinding kan maken, ga je automatisch internetten via de zendmasten van je profider. Vaak redelijk snel via 4G of 5G. Als je dat niet wil moet je die mogelijkheid uitzetten op je telefoon.
Zet je je telefoon op hotspot, dan werkt ie als een router en zend een wifi signaal uit. Als het goed is heb je een wachtwoord gemaakt. En je hotspot een naam gegeven. Een wachtwoord is nodig om te voorkomen dat anderen op jouw kosten internetten of nog erger.
Je kunt meerdere apparaten toegang geven tot je hotspot. Waarom zou je dan nog een router aansluiten?
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door DJSmiley »

Wifi is de gebruikte techniek.

De zender kan hierbij een zender op een camping oid zijn, maar ook een telefoon.

Een telefoon die je gebruikt als wifi zender wordt 'hotspot' genoemd meestal.

Hotspot is dus een telefoon die als wifi router functioneert.


Nadelen: Je telefoon zuipt accu en wordt vaak relatief warm

Een losse wifi router die je nog wel eens ziet wordt onder veel namen verkocht: Hotspot router, wifi extender, ze verzinnen van alles. Het hele idee is: Je verbind via wifi met het wifi netwerk van de camping en maakt je eigen netwerk. Hiermee kun je soms ook beperkingen omzeilen zoals bv betalen per gebruiker. Is niet de bedoeling maar kan soms wel. De camping 'ziet' dan 1 gebruiker terwijl je zelf je apparaten op het eigen wifi naampje verbind.

Het nadeel is dat dit weer een extra zender is op het vaak toch al beroerde wifi netwerkje en vaak ook (terecht) niet is toegestaan. Dat is een beetje 'ik hoor links en rechts bij de buren muziek, weet je wat, ik zet die van mij gewoon zo lomp hard dat ik de rest niet meer hoor'.

Wat je ook steeds vaker ziet is een Mifi router. Dat is eigenlijk een telefoon en router in 1 doosje: Simkaart erin en je hebt je eigen netwerkje via 4G.
Itt tot een hotspotje is dat meer ervoor bedoeld en kun je de telefoon gewoon gebruiken waar ie voor is: als telefoon. Je hebt dan wel een extra simkaartje nodig met een bundel data.
Ook kun je dan met externe antennes aan de gang om op plekken met matig bereik de ontvangst te verbeteren. En daarnaast is op veel campings de wifi nogal matig. Dan is een 4G verbinding vaak veel sneller en stabieler.

In Nederland zie je wel dat op steeds meer plekken campings ook glasvezel krijgen en dus ook een fatsoenlijke snelheid kunnen bieden, maar niet elke parkeigenaar wil daar in investeren.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door Will »

Das niet waar, aan een hotspot kan iedereen zolang deze maar het juiste wachtwoord heeft.
Als je de mobiel als hotspot wilt gebruiken dan moet Wi-fi uitgeschakeld zijn en dan schakelt je bluetooth in en daar kan maar een apparaat gelijk gebruikt worden. En daar ging de vraag over volgens mij en niet een hotspot bij mc Donald bijvoorbeeld.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door Toon »

waarom wil ik via mijn telefoon een hotspot maken ?
mijn abbo is groot genoeg heb maandelijks mb's over
met een hotspot wil ik een router instaleren waar een utp aansluiting in zit zodat ik een receiver kan gebruiken voor tv te kijken
en die werkt alleen maar bekabelt
momenteel heb ik 2 fritz repeaters hier liggen die de hotspot niet zien of hooguit een paar seconden
in de reciever zitten de lijntjes met alle zenders om tv te kijken die verbruiken bijna geen mb's
er is al een topic van mij hierover geweest maar dat is op niets uitgelopen vandaar dat ik het nu op een andere manier wil duidelijk omschrijven wat nou precies de bedoeling is
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door seth_space »

Wanneer je telefoon als hotspot werkt gebruik je de WiFi daarvan om meestal Max 10 apparaten te verbinden met je telefoon.
Daarbij wordt geen Bluetooth gebruikt.
Je telefoon werkt dan als router tussen het 4/5g netwerk en jouw WiFi cliënten.

Je hebt overigens adapters met WiFi en utp die je aan je hotspot kunt verbinden.
Ik vrees dat je Apple beperkt is bij connectie aan een volledige router. Als je een router met je hotspot wilt verbinden dan kies je het beste de acces point setting en niet de router setting!
Laatst gewijzigd door seth_space op vr 14 jan 2022, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door Toon »

Will schreef:
vr 14 jan 2022, 12:27
Das niet waar, aan een hotspot kan iedereen zolang deze maar het juiste wachtwoord heeft.
Als je de mobiel als hotspot wilt gebruiken dan moet Wi-fi uitgeschakeld zijn en dan schakelt je bluetooth in en daar kan maar een apparaat gelijk gebruikt worden. En daar ging de vraag over volgens mij en niet een hotspot bij mc Donald bijvoorbeeld.

Mvrgr.Wil
Wil
als ik op mijn telefoon de hotspot inschakel vraagt hij direct om automatisch de wifi in te schakelen
doe ik dat niet werkt de hotspot niet verwacht ik
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4382
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door jheeck »

Welk merk en type router probeer je aan je hotspot op de iPhone te koppelen? Misschien kan zoeken op issues voor de combi telefoon/router nog wat inzicht geven.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door Toon »

hier ligt een Fritz!lan Repeater 1750E
en een Fritz!lan repeater 350
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door CaradoT135 »

Beiden zijn geen routers maar een soort van draadloze switchen. Je zou nog een poging kunnen wagen om via de bedraade weg webbased de connectie te maken.
https://nl.avm.de/service/knowledge-bas ... verbinden/
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door appellover »

Toon, je schrijft “ in de reciever zitten de lijntjes met alle zenders en gebruikt bijna geen mb’s “ Wat je ook gebruikt via de 4G verbinding ,tv kijken kost altijd heel veel mb’s ,meestal tussen 1000 en 2000 mb per uur.
Dus aanslag op je bundel. Hotspot is ook wifi.Je kan op iedere phone met simkaart een hotspot maken net zoals met een 4G router,werkt eigenlijk hetzelfde als een phone maar een router is meestal krachtiger,voordeel van hotspot op phone is dat je het mee kan nemen.
Maar hoe je het ook doet,tv kijken kost heel veel data.En er zijn geen onbeperkt abo’s met onbeperkt roaming in de EU ( op die ene na dan , ok)
Gr.Ron
Laatst gewijzigd door appellover op vr 14 jan 2022, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie