Raintec Dometic

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Raintec Dometic



Bericht door Strikethebell »

Hallo,

Ik heb een vreemd verschijnsel bij de Dometic regenboog boven de schuifdeur. Het is namelijk zodat af en toe de leds van de regengoot spontaan aan gaan. De bus staat bij huis en er is niemand in de bus geweest en toch branden de ledjes soms. Iemand enig idee waar het probleem in kan zitten?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Raintec Dometic



Bericht door gjvonk »

Het lijkt dat het systeem reageert op een lekspanning. Heb je de raintec via een dimmer met afstandsbediening aangesloten? Misschien zit daar het probleem.

Verder was er bij mij afgelopen zomer ook iets typisch: na een jaar of 3 en een keer of 20 tot 30 avonden branden, waren er een 4 tal ledjes op rij stuk. Daar kon ik en geen verklaring en geen oplossing voor vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Raintec Dometic



Bericht door Audiofiel »

Dat laatste lijkt mij schade aan de LED-sectie (van 4 leds). Ofwel door vocht ofwel door langere tijd een te hoge spanning. Veel van deze LED-strips die fabrikanten plaatsen hebben geen DC-DC omvormer er voor zitten voor de stabilisatie. Langere tijd een hogere spanning is funest voor LED's, de levensduur halveert ongeveer bij elke halve volt extra spanning. Dus 14,5 volt is dan ongeveer 1/64e van de levensduur...
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Raintec Dometic



Bericht door gjvonk »

En het probleem van TS?

Bij mij zat er wel een dimmer met een afstandsbediening tussen, maar ik begrijp dat er ook nog een DC-DC voedingsstabilisator geplaatst had moeten worden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Raintec Dometic



Bericht door Audiofiel »

Het antwoord op het probleem van TS weet ik niet. Lijkt inderdaad het meest op een lekspanning die het triggert. Gaat die Dometic Raintec LED aan met een schakelaar of met een 'touch'-contact?

Een dimmer kan eventueel een kleine bescherming geven tegen een te korte levensduur, maar alleen als die dan voor een aardig deel aan het dimmen is. In principe is de spanning dan misschien nog steeds te hoog (want dimmen is meestal met PWM pulsmodulatie), maar de warmte-ontwikkeling is minder en dat is waar LED's meestal kapot van gaan.
Laatst gewijzigd door Audiofiel op do 13 jan 2022, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Raintec Dometic



Bericht door Aloys »

Touchcontact? En één van de buren is radioamateur?
Ik zou eens een kritische blik op de omliggende daken werpen... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Raintec Dometic



Bericht door gjvonk »

Die van mij ging alleen met de AB aan / uit of + of - dus feller of gedimd. De ingestelde dimstand werd onthouden. Er zat geen aparte aan/uit schakelaar tussen. Hoe dat bij TS is, weet ik uiteraard niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie